Вправи на узагальнення знань з теми "Займенник"

Про матеріал
Пропоновані вправи створені з метою систематизації та узагальнення знань з теми "Займенник" та мають на меті залучення учнів до активної комунікативної діяльності, до творчості через пошук, шляхом створення й розв’язання проблемних ситуацій, спрямованих на формування інтелектуально-креативних якостей учнів: мовного чуття, дару слова, мислення, мовлення, уяви, уваги, спостережливості.
Перегляд файлу

 

 

 

     УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО З ТЕМИ «ЗАЙМЕННИК»

 

 

Гра «Аукціон»

 

Лот №1. Складання асоціативного куща

 

 

 

 

 

 Найбільш активні учні отримують акції.

Лот № 2. Технологія «Мікрофон»

- Займенником називається…

- Відповідає на питання…

- Членом речення виступає…

- Є розрядів…

- Належать до особових…

- Змінюються за…

- Зворотний…

- Питальні…

- Відносні…

- Неозначені…

- Заперечні…

- Присвійні…

- Присвійні подібні до прикметника…

- Вказівні займенники…

- Означальні…

- Означальні подібні до прикметників тим ,…

- Стягнена  та нестягнена форми характерні   займенникам …

 За правильні відповіді  учні отримують акції.

Лот № 3 . Розряди займенників

Заповнити таблицю , розподіливши займенники за значенням

Особові

Зворотний

Присвійні

Вказівні

Означальні

Питально-

відносні

Неозначені

Заперечні

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вони, себе, мій, цей, той, такий , стільки,  сам, хто, який, скільки,  казна-хто, абичий, деякий, ніхто,  декілька, він, я , наш, їхній, всякий, кожен, абищо.

За правильно виконане завдання  учні отримують акції.

 

Лот № 4.Відмінювання займенників

Прочитайте. Поясніть зміст поданих фразеологізмів. Перепишіть, поставивши займенники у потрібному відмінку. Визначте їх відмінок.

1. Невже (ти) важко? 2. Не від (ви) залежить. 3  З (цей) млива не буде дива. 

4. Від (сам) думки.  5. Відплатити (той) ж монетою. 6. За (мій) жито, (я) і бито.  7. З (я) досить.  8. Час працює на (ми).  9. Без (ніщо) залишитись.     10.Лишити ні з (що )   11. Ні з (що) пити.  12. (Ніщо) не поробиш.

За правильно виконане завдання  учні отримують акції.

Лот № 5 «Фізична розминка»

Якщо займенник пишемо разом – вверх одну руку, окремо – дві руки, через дефіс – плескаємо в долоні

Абикому, де в кого , хтось, нікому, казна – чим , будь на кому, скількись, абичим, ніякий, ні на  кому, хтозна в чому, хтозна – чим , аби до чого , абичого, декому, кимось, хто –  небудь,   казна на чому, ні до чого.

За прав За правильно виконане завдання  учні отримують акції.

 

Лот № 6 «Фразеологічний бар’єр»

Уявіть , що з поданих фразеологізмів зник займенник себе. Допоможіть його впіймати і повернути на місце

Таїти в …; не дати … раду; не зроби … кумира; обпекти … пальця; викликати до … підозру; ніг під … не чути; не дозволяти … зайве; забивати … голову; зарубати … на носі; … на втіху; відривати від …; держати … в рамках; боротися з …; викликати до … підозру.

За правильно виконане завдання  учні отримують акції.

 

Лот № 7. Тестова розминка «Готуємось до ЗНО»

1.  Укажіть речення , в якому вжито заперечний займенник:

А  Ще ніким не спіймані у світі українські сизі солов’ї.

Б  Заховавшись у вулик свій , тихо спить бджолиний рій.

В  Не раз я з кораблем піду , шукаючи своєї Атлантиди.

Г  Сиділи руки поскладавши , для них все зрадники були.

Д  А я дивлюсь , зітхаючи і мчуся , сніг збиваючи.

 

2. Означальний займенник вжито у реченні :

А Хто чесно трудиться , той весело дивиться .

Б  Нашвидкуруч робити – нікому не вгодити .

В  Кожен край має свій звичай.

Г  Що миттю зроблене , буде викинуте .

Д  У край розкішний і чудовий нас дорога привела.

 

3. Укажіть речення , у якому вжито зворотний займенник :

А  Книжка мовчки все розкаже.

Б  Хто рано встає , той двічі живе.

В  Я залюбки скидаю капелюшок перед твоєю мудрістю , Людино!

Г  А навкруги така краса , аж серце завмирає.

Д  Не хвали сам себе , хай тебе люди похвалять.

За правильно виконане завдання  учні отримують акції.

Лот № 8. «Цікавий двобій»

Один учень  виправляє недоліки у вживанні займенників , інший – аналізує відповідь товариша

Мати свою позицію ― мати власну позицію.

Такою є позиція ― така позиція.

Те ж саме ― те саме.

У тім же числі журналу ― у тому самому числі журналу.

Краще то назвати ― краще це називати.

Не завжди тої якості, яка вимагається ―не завжди такої якості, як          вимагається.

Той же ― той самий.

Усякою ціною загострити увагу на ― будь-якою ціною загострити увагу на.

Може, хто з рідних чи знайомих зголоситься ― може, хтось із рідних чи знайомих зголоситься.

Це ж можна сказати ― те саме можна сказати.

А для цього, щоб мати рецепти ― а для того, щоб мати рецепти.

За правильно виконане завдання  учні отримують акції.

 

 

 

«Блеф- клуб» (вірю – не вірю)

Учні дають відповідь «так» чи «ні»

1. Займенник вказує на особу, предмет, ознаку , кількість , але не називає їх(+)

2. Усі займенники змінюються за родами , числами, відмінками (-)

3. Займенники є одним із засобів зв’язку речень у тексті (+)

4. Займенники  належать до десяти розрядів (-)

5. Не має форми називного відмінка займенник сам (-)

6. Займенники з частками аби-, де-, -сь пишемо окремо (-)

7. У непрямих відмінках особові займенники мають іншу основу , ніж у називному (+)

8. Займенники з казна-, хтозна-, будь-, - небудь пишемо окремо (-)

9. Займенник кожний належить до відносних (-)

10. Заперечні та неозначені займенники творяться від відносних (+)

11. У словосполученні його не було   займенник його є присвійним (-)

12. Заперечні займенники пишемо окремо , коли між ні та займенником вживаємо прийменник (+)

 

Клоуз – тест

1. Займенник – це частина мови , що  вказує на особу, предмет, ознаку чи кількість , але …

2. Займенники відповідають на питання…

3. Усі займенники змінюються за …

4. Займенники з прийменниками пишемо …

5. За значенням і граматичними  ознаками займенники поділяються на …

6. У реченні займенник себе виступає в ролі …

7.  За допомогою питальних займенників …

8. Заперечні займенники утворюємо від питальних додаванням ...

9. Неозначені займенники пишемо …

10. На належність чогось певній особі вказують …

11. Присвійні займенники в усіх відмінках мають наголошений …

12.Вказівний займенник скільки змінюється за відмінками , як числівник ...

 

 

Бліц – опитування  (за одну хвилину дати найбільше правильних відповідей)

1.На  що вказує займенник?

2. На які питання відповідає займенник?

3. Якими членами речення найчастіше виступають займенники?

4. Скільки розрядів займенників?

5. Назвати особові займенники?

6.Займенник  він в родовому відмінку?

7. Займенник себе в орудному відмінку?

8. Особовий займенник ІІ особи множини?

9. Особовий займенник І особи однини?

10. Для чого служать питальні займенники?

11. Для чого служать відносні  займенники?

12. Займенник хто в давальному відмінку?

13. Займенник скільки в  місцевому відмінку?

14.До якого розряду належать займенники ні в кого, ні з ким, ні від кого ?

15.  Чим є частки казна- , хтозна-, будь- у займенниках, утворених з їх допомогою?

16.Як пишуться неозначені займенники?

17. Утворити всі можливі варіанти  неозначених займенників від займенника  чий.

18. На який склад падає наголос у присвійних займенниках?

19. Назвати вказівні займенники.

20.Назвати паралельні форми займенників той, такий, цей,що вживаються в розмовному стилі.

21.Займенник хто -  небудь в давальному відмінку?

22. Повна нестягнена форма займенника кожна ?

23. Навести приклад , де займенник її буде належати до різних розрядів.

24. Коротка форма займенника  жодний?

doc
Додано
16 жовтня 2022
Переглядів
852
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку