Кохання та дружба у шкільному житті

Про матеріал

Дане заняття сприяє формуванню в учнів правильного розуміння понять «дружба» та «кохання» в шкільному житті; вмінням та навичкам, які допоможуть зробити правильний вибір у житті (здоровий спосіб життя); визначенню життєвих цінностей і моральних принципів особистості.

Перегляд файлу

 

Дружба і кохання в шкільному житті

 

(заняття для учнів 9-10 класів)

 

Ірина Гарвасюк, практичний психолог

Заліщицької державної гімназії,

Тернопільської обл.

 

Мета: формувати правильне розуміння понять «дружба» та «кохання» в шкільному житті; вміння та навички, які допоможуть зробити правильний вибір у житті (здоровий спосіб життя); визначити життєві цінності і моральні принципи особистості.

Матеріали: мультимедійна дошка, ватмани, маркери, відео-притчі.

Активізація учнів.

По колу за годинниковою стрілкою учні говорять один одному фразу, яка починається зі слів: “Ти мені подобаєшся за те, що…”

 

Прийняття правил роботи

Орієнтовні правила:

  • добровільність;
  • щирість, відвертість;
  • доброзичливість;
  • активність;
  • конфіденційність;
  • взаємна повага;
  • один говорить – усі слухають.

 

У коханні втрачають розум, у шлюбі помічають цю втрату.

Моріц Сафір

Вправа “Незакінчене речення”

Мета: підготувати учасників до інформаційного повідомлення “Дружба і кохання в нашому житті”.

Хід вправи

Учитель роздає кожному чистий аркуш і пропонує написати дві фрази: “Дружба – це…”, “Кохання – це…” (учні пишуть на стікерах і прикріплюють до плаката).

- Зараз ми з’ясуємо, як ви розумієте ці слова. Але для того, щоб думки за принципом “конформізму” не перекликалися, тобто, щоб думали всі і ми почули думки кожного зокрема, я роздам вам листочки, на яких ви запишете фрази, а пізніше ми зачитаємо їх вголос.

Після того, як усі закінчать дописувати, розпочинається послідовне зачитування написаного. Спочатку зачитуються фрази про дружбу, потім – про кохання. Бажано, щоб основні думки записувалися  на дошці.

Обговорення:

- Що таке дружба?

- Що таке кохання?

(акцентується увага підлітків на тому, що кожна людина вкладає свій зміст у поняття “дружба” і “кохання”, тобто всі висловлення мають право на існування.)

Інформаційне повідомлення “ Дружба і кохання в нашому житті”

Дружба, любов, кохання…

Народжуються вони не випадково і розвиваються за своїми законами, але найяскравіше це проявляється у юнацькому віці.

Все життя людей побудоване на взаємовідносинах. Стосунки між чоловіком і жінкою – найскладніші і за змістом вони можуть бути різні: ділові, дружні, статеві. А проявляються у таких формах, як дружба, закоханість, кохання. Ці поняття дуже близькі, але кожне має свої особливості.

(на дошці записати дружба,  закоханість,  кохання)

Так, дружба починається із симпатії і лише потім, з розвитком стосунків, перевіряється на міцність і утверджується, як дружба.

В усі часи дружба вважалась великою цінністю. У скіфів дружба перевірялася кровю. Дружба оформлялася спеціальним договором і великою клятвою: надрізавши пальці, побратими зливали свою кров у чашу і, змочивши у ній кінці мечів, куштували цю кров. Після цього ніщо не могло їх розлучити.

Сучасні тлумачні словники визначають дружбу як близькі стосунки, що засновані на взаємній допомозі, прив’язаності, спільності інтересів.

Друзів об’єднує спільність інтересів, смаків, поглядів, це вміння розділити біль і радість. У дружбі виховується почуття відповідальності за себе і за інших.

 

Закоханість- це передумова виникнення кохання.

Дехто вважає закоханість неглибоким, короткочасним почуттям, що не завжди справедливо. Адже закоханість – це перший крок до кохання. Інша річ чи будуть подальші кроки і чи переросте закоханість у кохання. Але спочатку відрізнити закоханість від кохання неможливо. Найобєктивнішим  суддею тут є час: закоханість або проходить, або переростає у кохання.

Те ж саме ми можемо сказати і про  дружбу, адже вона також перевіряється на міцність.

 

 Щодо кохання,- то в психології серед вчених немає чіткого визначення. Найчастіше кожен сам визначає для себе, що таке кохання. Що ви і зробили в попередній вправі. У коханні одним з вирішальних моментів є освідчення коханій (коханому) у своїх почуттях.

  •            Як ви думаєте, яке значення має цей крок – освідчення?
  •            Його переваги і недоліки?

Так, зробити цей крок, який веде до винагороди у вигляді взаємності, чи до краху всіх сподівань, не так просто.

Не всі можуть відкрити свої почуття своїм обранцям, іноді через страх не знайти розуміння, отримати відмову.

Але і в разі відмови не слід впадати у відчай: може бути, що ваші почуття видалися людині не зовсім серйозними чи у сказаних словах вона відчула вимогу.

Варто пам’ятати, що кохання, хай і нерозділене – це вже щастя. Адже кохання вважається найвищим ступенем людських стосунків. Це свого роду – іспит.

Формула кохання проста: мені добре через те, що радісно тобі…

 

Вправа “Особливості статі”.

Мета: надати можливість учням обговорити сильні і слабкі сторони статей.

Хід вправи

Клас ділиться на дві підгрупи – одна складається лише з хлопців, інша – тільки з дівчат.

(кожній групі дається аркуш паперу, на якому намальоване коло, розділене навпіл. Одна частина кола містить позначку “+”, інша “-“. Під кожною позначкою слід написати відповідно сильні та слабкі якості певної статі).

Записи вивішуються на дошці, а потім хтось із команди зачитує.

 

Запитання для обговорення:

  •            Які сильні якості притаманні хлопцям?
  •            Які сильні якості притаманні дівчатам?
  •            Які слабкі якості властиві хлопцям?
  •            Які слабкі якості властиві дівчатам?

Отже, ви помітили, що між жінками і чоловіками існують розбіжності, але є певні якості, які притаманні як дівчатам,  так і хлопцям.

 

Вправа “Дівчата – хлопці”

     Мета: з’ясувати стереотипи підлітків стосовно протилежної статі, сприяння партнерського спілкування між дівчатами та хлопцями.

Хід вправи

Продовжити розпочаті твердження (окремо для хлопців і окремо для дівчат)

Хлопці

 

                 Дівчата

Хлопці мають бути

Дівчата мають бути

Дівчата мають бути

Хлопці мають бути

 

Після завершення вправи підбиваються підсумки.

 

Подолання гендерних стереотипів

Вправа «Вчора, сьогодні, завтра»

Мета: підвести групу до розуміння ґендерних ролей чоловіків і жінок.

(Допоможіть групі сформувати три команди. Роздайте командам по аркушу ватману та по два маркери різного кольору.)

 Протягом 10 хв. кожна команда має виконати два завдання: розділити аркуш навпіл і на одній половині одним кольором написати відповіді на перше завдання, а на другій половині – на друге завдання.

Завдання командам:

Опишіть, як ви уявляєте жінку, яка її роль, її пріоритети в житті: робота, освіта, друзі, дім (сім'я, діти, родичі), громадська діяльність, дозвілля.

Опишіть, як ви уявляєте чоловіка, яка його роль, його пріоритети в житті: робота, освіта, друзі, дім (сім'я, діти, родичі), громадська діяльність, дозвілля.

При цьому перша команда буде описувати жінку й чоловіка - сто років тому, друга команда – сьогоднішніх, а третя – через сто років.

Одна особа від кожної команди презентує роботу своєї малої групи.

Обговорення:

Які ваші враження від виконаної роботи?

В якому суспільстві ви хотіли б жити з цих трьох? Чому?

Яку користь принесла вам ця вправа?

Підсумок:

 Отже, ґендерні ролі чоловіків і жінок залежать не від того, що ви народилися дівчиною чи хлопцем, а від того, в який час і в якій країні ви народилися дівчиною чи хлопцем. Те, що здавалося дивним і неможливим сто років тому, стає звичним і правильним сьогодні. Ми не вибираємо, в який час народитися. Проте ми можемо вибрати свою поведінку, яка в будь-який час має базуватися на повазі до прав людини, до рівності людей, до захисту людей від ґендерної дискримінації та насильства.

 

 

Обговорення ситуації

Мета: розвивати навички вільного рівноправного спілкування між дівчатами та юнаками.

Хід проведення

Клас ділять на 2 підгрупи. Кожній підгрупі роздають картки з ситуацією і пропонують її обговорити. Після обговорення представник кожної групи пропонує варіант вирішення запропонованої ситуації.

 

 

Ситуація 1

“Мені 15 років, і я зустрічаюся з Олегом уже понад 4 місяці. Я кохаю його, і він каже, що кохає мене. Вчора він спробував переконати мене вступити з ним у статеві зносини. Я сказала, що не почуваю себе готовою до цього. Олег відповів, що для нього це означає, що я недостатньо кохаю його. Я непокоюсь, бо вважаю, що якщо я продовжуватиму казати Олегу “Ні!”, то він почне зустрічатися з іншою дівчиною.

Що мені  робити?”

Ситуація 2

Вадим та Марина  кохають одне одного. Але хлопець дізнається, що він ВІЛ-інфікований. Які його дії? Дії дівчини?

 

Підсумки: особлива увага звертається на те, як по-різному юнаки та дівчата  підходять до розвязання задачі. Робиться наголос на тому, що в житті проблеми такого роду потрібно вирішувати разом, тому що кожен має сам нести відповідальність як за себе, так і за близьку йому людину.

 

Інформаційне повідомлення.

Важливою складовою стосунків жінки і чоловіка є статеві стосунки.

У деяких країнах Сходу статеві стосунки були піднесені до рівня  релігійного культу. В Індії і дотепер збереглися храми, побудовані багато віків тому на честь кохання та статевих стосунків.

У Давній Греції існував культ Ероса – бога кохання.

Ставлення до сексуальності та статевого життя за різних часів було різним. Якщо в античні часи люди не відчували заборон і тиску в питаннях статевих стосунків, то за середніх віків із посиленням впливу католицької церкви та ідей християнства набула чинності мораль заборон і обмежень. Прояви статі вважалися шкідливими, а насолода – гріховною і нечистою. Особливо суворою була мораль щодо жінок. Будь-яка  статева активність з їхнього боку засуджувалась і суворо каралась. У багатьох східних країнах такі обмеження залишились і до тепер.

Доба Відродження, прийшла на зміну епохи середніх віків, дозволила знову повною мірою відчути радість життя. Мистецтво, література тієї доби по-новому відображає світ кохання, почуттів, насолоди. Еротика знову займає достойне місце в культурі.

У зовсім недалекому минулому (десь 10-15 років тому) тема сексуальності вважалася закритою. У суспільстві була заборона на тему “Про це”.

У сучасному суспільстві люди самі роблять вибір: дехто обирає стримування, інші активно збагачують свій сексуальний досвід.

 

Життєва історія: «У мене все буде по-іншому»

Гарі Річмонд, колишній власник зоопарку, розповідає про випадок з єнотом. Він линяє приблизно кожні 24 місяці. У цей час стає агресивним і кидається на своїх власників. Річмонд попередив про це свою знайому – Джулію. Вона його чемно вислухала, але відповіла так, як люди зазвичай відповідають: «У мене все буде по-іншому», - і посміхнувшись, додала: «Бандит (єнот) мене не зачепить. Він просто цього не зробить»

За три місяці по тому Джулії зробили пластичну операцію на обличчі, бо Бандит атакував її без жодної видимої причини.

«У мене все буде по-іншому…» Чи молоді люди, які починають експериментувати з алкоголем, наркотиками, зі своїм особистим (статевим) життям думають про наслідки своїх дій? Ні! Вони стверджувально говорять «У мене все буде по-іншому» Але так ніколи не стається.

 

 Вправа «Вміння сказати «ні»

Уміння сказати «ні» (в серйозній чи жартівливій формі) – важлива риса людини в житті. І її потрібно в собі виробляти.

Учасникам по колу пропонується розповісти ситуацію, коли їм важко сказати «ні».

Деякі варіанти відповідей з відмовою на ту чи іншу пропозицію:

  1.                                                 «Якщо ти мене кохаєш ти повинна погодитися!» - «А якщо ти мене кохаєш, то не маєш тиснути на мене!»
  2.                                                 «Ти хочеш мене втратити?» - «знаєш, мені здається що краще втратити тебе, аніж впевненість у собі!»
  3.                                                 «У тебе є до мене якісь почуття, чи не так?» - «Так, але я сумніваюся у твоїх!»

 

 

Вправа “За  і  проти”

Учням дається тема для обговорення (Дівчата і хлопці підліткового віку (шкільного) живуть статевим життям)

Клас ділиться на дві підгрупи (дівчата і хлопці).

Одна група учнів виступає , аргументує  За”;

Друга група аргументує  Проти”.

(учні спочатку на листочках записують свої докази “за” і “проти”, а потім вголос по черзі кожна група)

 

Вважаю, що ви будете дотримуватися тих переконань, що звучали в аргументах “Проти”, звернете увагу на ті думки, якими ж мають бути дівчата і хлопці для кращого спілкування, для встановлення хороших взаємовідносин.

Заключне слово тренера

Історія «Ти ж знав»

В одному індіанському племені юнаків на зрілість випробовували самотністю. У час випробовувань один із юнаків опинився посеред гарної квітучої долини. Оглядаючи гори, що оточували цю долину, юнак побачив стрімку вершину, вкриту сліпучо-білим снігом. Вибравшись на вершину він побачив перед собою цілий світ: чудові краєвиди, безмежний простір. Раптом він побачив біля своєї ноги змію. Хотів відскочити, але змія заговорила:

  •            Вмираю… тут надто зимно для мене і немає ніякої поживи. Візьми мене на долину.
  •            Ні, - відповів юнак. Ти – гримуча змія, можеш мене вкусити – і я помру.
  •            Ні! Якщо ти мені допоможеш, я не вчиню так із тобою! – відповіла змія.

Юнак і далі відмовлявся, але змія вміла добре переконувати. Тоді він взяв її із собою і зніс на долину. І тільки поставив її на землю, як вона його відразу ж вкусила.

  •            Ти ж мені обіцяла! – закричав він.
  •            Ти ж знав, що ризикуєш, коли брав мене із собою, - відповіла змія.

 

Ця історія застерігає тих людей, які піддаються таким спокусам як наркотики, алкоголь, безладне статеве життя – «Ти ж знав, що ризикуєш…!»

 

На завершення нашою зустрічі вправа «Компліменти».

Учасники стають у два кола (зовнішнє – хлопці, внутрішнє – дівчата) і засипають один одного компліментами.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Літвінова Дар'я
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
18 липня 2018
Переглядів
4568
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку