Психологічний брейн-ринг "Знайомство з психологією"

Про матеріал

Заняття сприяє створенню позитивного емоційного фону, стимулює пізнавальну активність, розвивати самостійність та креативність мислення, збагачувати словниковий запас учнів.

Перегляд файлу

Психологічний брейн - ринг «Знайомство з психологією»

Ірина Гарвасюк, практичний психолог

Заліщицької державної гімназії,

Тернопільської обл.

 

Мета: створити позитивний емоційний фон, організувати підтримку групової єдності класу, стимулювати пізнавальну активність, розвивати самостійність та креативність мислення, збагачувати словниковий запас.

Технічні засоби: ноутбук, мультимедійний проектор, лампи.

Учасники: учні 6-9 класів.

 

 

Вступне слово психолога

 

Павук виконує операції, які нагадують операції ткача, а бджілка своєю роботою може зганьбити деяких архітекторів. Але й найгірший архітектор від найкращої бджілки відрізняється тим, що перш ніж будувати якісь споруди, він конструює їх у своїй уяві. Перш ніж змінити щось практично, людина змінює його подумки. Це і пов’язано з поняттям уяви, яка притаманна тільки людині.

          Англійський психолог Ганс Айзенк пропонує таку задачу. Карлик живе на 20 поверсі хмарочосу. Кожного ранку, вирушаючи на роботу, він входить у ліфт, натискає кнопку і з’їжджає на 1-ий поверх. Увечері, повертаючись з роботи, він входить у ліфт, піднімається на 10 поверх, а з 10 - го поверху до 20 – го йде пішки. Чому він одразу не їде на 20-ий поверх?

  (учні дають відповіді)

Виконуючи це завдання ви підключили своє мислення, яке притаманне також тільки людині.

            А ще проаналізуйте таку ситуацію: чи зможете ви читаючи книгу, одночасно слідкувати за цоканням годинника і продовжувати читати. Це буде вам вдаватися лише деякий час, а потім ви  або будете зупинятись, щоб послухати годинник, або, захопившись книгою, «забудете» про годинник… Справа тут не у вашій памяті, а саме в увазі.

 

      Спілкуючись з людьми, ви неодноразово помічаєте, що одні люди відрізняються, а інші чимось схожі між собою. Подивіться і ви одне на одного. Що ви можете сказати: чим ви схожі і чим відрізняєтесь? (діти відповідають: зовнішність, одяг, вираз обличчя, характер, поведінка…)

       Пояснити всі ці поняття (уява, мислення, пам'ять, увага, характер, темперамент) може  наука «Психологія»

Психологія

цікава  наука

людина

внутрішній світ

(мислення, пам'ять, увага, почуття, сприймання, уява)

 

Ви також відрізняєтесь один від одного увагою, пам’яттю, мисленням, але наскільки – ми це і з’ясуємо сьогодні впродовж змагань.

 

Вітаю усіх присутніх на психологічному брейн-ринзі! Нагадую, що слово «брейн-ринг» у перекладі з англійської мови означає «розумові змагання».  З давніх-давен на Україні цінували розум, кмітливість, допитливість, пізнання, спостережливість. Сьогоднішній конкурс – це своєрідна гімнастика, яка навчить вас самостійно розв’язувати інтелектуальні завдання, застосовувати свої знання в різних нестандартних ситуаціях. Окрім знань, у змаганнях допомагатимуть дружба, взаємодопомога і винахідливість.

 Сьогодні зустрічаються дві команди 4-Акласу:

_І команда__________________

_ІІ команда_________________

 

А тепер назвемо склад журі, яке буде оцінювати виступи кожної команди:

  1. _____________________________________________________
  2. _____________________________________________________

 

 Звертаємо увагу наших учасників та вболівальників: за порушення дисципліни (викрикування з місця, підказки із залу) з команди знімається 0,5 бала.

 

Правила гри

Хочеш бути розумним, навчися розумно ставити запитання, уважно слухати, спокійно відповідати і переставати говорити, коли нічого більше сказати

                                                                                          (Лафатер Іоган Каспар).

 

Отже, ми мандруємо на острів «Психологія». Наш маршрут буде пролягати через людське «Я», у те що називається «Особистістю». Подорож пройде світом, який омивають океан Взаємин і море Діяльності.

Починається наша подорож з країни Хочу все знати. Шлях нею тернистий і нелегкий. Є в ній гора Мотивів із піком Важко. На неї дійсно буває важко підійматися і, здається, що нічого не вийде, часом хочеться все кинути, особливо на піках Нудно і Невдало. Щоб успішно побороти цю гору, ми шукаємо стежки Хочу, Можу і Буду.

 Ідучи цими стежками ми пізнаємо все навкруг, проявляючи спостережливість.

1. Вправа на спостережливість учнів.

Завдання: потрібно дати відповідь на запитання (відповідає та команда, у якої  швидше загориться лапма на столі – кожна відповідь оцінюється в 1 бал – разом 12 балів)

 

  1.   Скільки поверхів у гімназії?  три

 

  1.   З чого зроблена підлога на першому поверсі?  плитка

 

  1.   З чого на третьому поверсі?  паркет

 

  1.   Які двері в учнів 6-Б класу?  коричневі

 

  1.   На якому поверсі  зоокуток? третій

 

  1.   Скільки класів у гімназії?  15

 

  1.   Чи є в кабінеті директора копмютер?  так

 

  1.   Поручні перил у гімназії: металеві, деревяні, чи пластикові? деревяні

 

  1.   На якому поверсі «куток юного пожежника? на другому

 

  1. На якому поверсі кімната гімназиста?   першому

 

  1. Скільки вікон у кімнаті ритміки?  Два

 

  1.  Чи є у всіх класах мультимедійне забезпечення?  так

 

Стежками Хочу, Можу і Треба ми і підемо далі. От уже й міста Відчуття, Увага, Уява, Пам'ять.

2. Вправа «Відчуття. Уява»

Запрошую по одному представнику від команди. Заплющеними очима ви повинні відгадати що сховано у глечиках (тканина, желейна цукерка, крейда,  пластилін, папір, ручка, резинка) – відповідь за кожне відгадування оцінюється в 0,5 бала.

Які жителі підготували нам це завдання? Міста Відчуття та Уява.

 

 

3. Вправа  «Об’єм уваги»

Подивитися на малюнок протягом 3 секунд, потім перерахувати предмети, які запам’ятались.

(малюнок – зображення 10 предметів) – правильна відповідь 2 бали.

 

4. Вправа  „Відтворення за кодом” (увага)

І варіант

Ведучий демонструє або називає по порядку 5-10 знайомих предметів. Учні при цьому вимовляють уголос назву предмета і записують у рядок початкову літеру назви кожного предмета.

Наприклад: „ваза” - „окуляри ” - „лінійка ” - „годинник ” -„аркуш ” - ВОЛГА . Правильна відповідь 1 бал.

Після цього учні відтворюють назви предметів за кодовим словом.

    а) тарілка – емблема – ластівка – енергія – фонтан – озеро – ніж –   ТЕЛЕФОН

    б) корабель – ніс – індик – жилет – кішка – автобус – КНИЖКА

 

5. Вправа «Двоколірна таблиця» ( увага)

Читання зашифрованих фраз. Учням пропонується двокольорова таблиця, в якій поруч із цифрами розташовані літери і розділові знаки. Для того, щоб розшифрувати фразу, потрібно записувати в рядок літери, що знаходяться поруч із цифрами в такій послідовності: починаємо із червоної 1 і чорної найбільшої цифри, яка є в таблиці. Потім чергуємо червоні в зростаючій послідовності, а чорні у спадній послідовності. Записані в такий спосіб літери утворюють слова зашифрованої фрази.

Правильна відповідь 10 балів

Наприклад:

9 - м

7 - і

7 - л

5 - у

14 - е

4 - у

8 - и

3 - д

11 - з

10 - о

12 - р

12 - п

1 - п

1 - с

2 - т

13 - є

13 - е

14 - ь

6 - п

10 - м

4 - о

11 - т

5 - с

2 - р

3 - а

9 - а

6 - о

8 - с

 

 

 

 

 

 

15 - я

Перед розумом і сила поступається

9-М

7-І

7-Л

5-У

14-Е

4-У

8-И

3-Д

11-З

10-О

12-Р

12-П

1-П

1-С

2-Т

13-Є

13-Е

14-Ь

6-П

10-М

4-О

11-Т

5-С

2-Р

3-А

9-А

6-О

8-С

 

 

 

 

 

 

15-Я

 

 

Жителі Міста Пам'ять  також приготували ряд завдань.

6. Вправа «Види памяті »

Зачитується вголос ряд слів, учні повинні запам’ятати і відтворити (порядок слів можна не зберігати) - слухова пам'ять ( 5 балів):

  •       Липа, ножиці, яблуко, олівець, млин, листок, крісло, парта, школа, гроза.

Протягом десяти секунд показується плакат зі словами для зорового сприйняття – учні записують слова, які запам’ятали (порядок слів не має значення) ( 5 балів)

  •       Мурашка, сова, чайник, метелик, пиріг, свічка, журнал, малина, оцінка, щоденник.

 

Вибрати по одному представнику від команди.

Зачитуються пари слів. Пізніше учень повинен відтворити по памяті і записати слова правої половини ряду, які запам’ятав (10 балів)

Логічний зв'язок                                            Механічний зв'язок

 

  1.   Замок – ключ                                            1. гриб - диван
  2.   корова – молоко                                        2. сірник - вівця
  3.   сніг – зима                                                 3. склянка - дрова
  4.   голова – волосся                                       4. ложка - півень
  5.   окуляри – очі                                             5. черевики - вітер
  6.   машина – їхати                                          6. жук - учитель
  7.   уроки – школа                                           7. синиця - трамвай
  8.   щітка – зуби                                               8. зуби - компас
  9.   перо – папір                                               9. пиріг - нога
  10. лялька – грати                                           10. море – груша

 

 

 

Мандруючи стежками Хочу, Можу, Треба ми добралися і до столиці  психології «Логічне мислення», жителі якої також придумали певні випробовування для вас. А допоможуть вам ваші скарби «Здібності».

 

Отже, у нас завдання на кмітливість.

 

7. Завдання на кмітливість.

Командам потрібно із 6 сірників побудувати чотири рівносторонні трикутники зі сторонами, які дорівнюють довжині сірника – відповідь оцінюється у 3  бали.

Відповідь ( трикутники із сірників потрібно будувати у вигляді піраміди)

 

8. Вправа «Логіка мислення»

Завдання: потрібно дати відповідь на запитання (відповідає та команда, у якої  швидше загориться лапма на столі – кожна відповідь оцінюється в 1 бал – разом 10 балів)

 

1. Якої хвороби немає на землі?   (морської)

 

2. Куди найчастіше ходимо?         (уперед)

 

3. Хто говорить мовчки?               (лист)

 

4. Сини в шапках, а батько – ні. Хто це?   (Дуб і жолуді)

 

5. В одного старця запитали, скільки йому років. Він сказав, що йому 100 років і декілька місяців, але днів народження у нього було 25. Як це могло статися?    (народився 29 лютого)

 

6. Що їсть без зубів?      (совість)

 

7. Що в людині не росте?    (імя)

 

8. Хто бачить найдалі?         (розум)

 

9. Без рук, без ніг, а світ за хвилину оббігає?  (думка)

 

10. Нічого не коштує, але багато дає?    (усмішка)

 

 

9. Вправа «Виключення зайвого» (мислення)

 

  •       Уявіть собі, що ви пішли до лісу по гриби й назбирали повні кошики. Але після того, як з них готувати їжу, що необхідно зробити в першу чергу? Правильно, перебрати їх, щоб не трапився неїстівний. Пропоную з наших кошиків повибирати «неїстівні» слова, тобто такі, які не підходять до інших за певною ознакою.

Варіант 1. Вибирається 5 слів, чотири з яких мають спільну ознаку. Учням необхідно знайти зайве слово, натиснувши лампу – правильна відповідь 1 бал.

1. Пряма, ромб, прямокутник, квадрат, трикутник   (пряма)

2. Тарілка, кружка, стіл, каструля, чайник (стіл)

3. Іти, стрибати, танцювати, сидіти, бігти  (сидіти)

 

Варіант 2. Букви в словах переплутані, тож учням потрібно спочатку «зібрати» слова, а потім виключити зайве(учням даються на кожний стіл завдання,  відповідає той, в кого загориться лампа) –правильна відповідь 5 балів.

ОПЛЦЯИ    (полиця)                             АЧКАК   (качка)

АШАФ        (шафа)                                РУКАК    (курка)

ВАДИН       (диван)                               ДИКІН     (індик)

АМШИАН   (машина)                        КАГУС    (гуска)

ТЛІС             (стіл)                                 ЦЕЯЙ       (яйце)

 

Але ж як оминути лісовий масив Характер, адже тут росте так багато несхожих дерев. Ці дерева несхожі між собою, так як росли на різних грунтах, неоднаково їх зігрівало сонце, по-різному обдував вітер, нерівномірно зрошував дощ. І кожне з цих дерев потрібно зрозуміти й прийняти таким, яке воно є. (Можна використати вправу «ми-різні» - взяти по листку, скласти його навпіл, відірвати правий верхній куток; знову скласти навпіл, відірвати правий верхній куток і так ще третій раз – потім відкрити листки і учня побачать, що виконавши одні і ті ж завдання в них вийшли різні фігури - це наші характери). І, звичайно, ми не можемо оминути село Темпераментів із хатинками Холерика, Сангвініка, Флегматика, Меланхоліка, жителі яких також приготували випробовування.

 

10. Вправа «Опиши свого сусіда»

(вибрати по одному  учаснику з команди) )-  правильний, чіткий опис – 5 балів.

  •       Закрити очі і описати свого сусіда по ліву руку.

               -   Закрити очі і описати свого сусіда по праву руку через одного.

 

В лісовому масиві є ще й замок Соромязливості, за стінами якого жителі не зможуть показати своє багатство, красу свого «Я». Ми спробуємо їх звільнити, провівши у долину Впевненості. Хто з вас хоче побувати у долині Впевненості? Прошу сісти на «полянку» (вправа «Гарячий стілець») - учні говорять тільки позитивне.

 

А часом порушує наш спокій порушує Вулкан Агресивності і тоді важко, буває, впоратися з своїми почуттями. Тоді корисно буде пройтися Джунглями самоконтролю із дзюркотливими струмочками чи хвилями моря релаксаційної музики.

(звучить релаксаційна музика)

 

От і обійшли ми наш острів Психологія. Наше море Діяльності хоче зануритися в океан Взаємин, у затоку Любові, побачити острів Дружби. А як же позитивні емоції без компліментів?

Учасники від команд стають один напроти одного – зробивши крок, говорять компліменти.

 

Підбиття підсумків.

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Інкл
Додано
18 липня 2018
Переглядів
1739
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку