Одним із головних завдань, які стоять перед школою, є формування компетентної особистості, формування навичок самосвідомості та самореалізації особистості, формування позитивної «Я – концепції» шляхом розвитку комунікативних та моральних навичок. Адже в старшому підлітковому віці учні дуже стурбовані тим, щоб якось примирити власне «Я» з ідеальним. Досягнення такої відповідності приводить до звільнення від внутрішніх конфліктів і тривоги. Як шкільний психолог, я намагаюся впроваджувати у своїй роботі різноманітні нетрадиційні методи, які б зацікавлювали учнів та допомагали їм краще пізнати себе та своїх однолітків. Реалізувати ці завдання мені допомагає проведення тижнів психології.
ТИЖДЕНЬ ПСИХОЛОГІЇ У ГІМНАЗІЇ
Ірина Гарвасюк, практичний психолог
Заліщицької державної гімназії,
Тернопільської обл.
Світ існує не для того, щоб ми його пізнавали, а для того,
щоб ми пізнавали та виховували себе в ньому.
Г.Ліхтенберг
Одним із головних завдань, які стоять перед школою, є формування компетентної особистості, формування навичок самосвідомості та самореалізації особистості, формування позитивної «Я – концепції» шляхом розвитку комунікативних та моральних навичок. Адже в старшому підлітковому віці учні дуже стурбовані тим, щоб якось примирити власне «Я» з ідеальним. Досягнення такої відповідності приводить до звільнення від внутрішніх конфліктів і тривоги. Як шкільний психолог, я намагаюся впроваджувати у своїй роботі різноманітні нетрадиційні методи, які б зацікавлювали учнів та допомагали їм краще пізнати себе та своїх однолітків. Реалізувати ці завдання мені допомагає проведення тижнів психології.
Понеділок
Вівторок
Середа
Ознайомлення підлітків з «Гімном самій собі. Декларація самоцінності» Вірджинії Сатир.
Четвер
П’ятниця
Я – концепція
«Формування позитивного ставлення до себе»
(тренінгове заняття)
Частина особистості людини, що нею усвідомлюється, називається “Я”. “Я – концепція” – загальне ставлення людини до самої себе. “Я – концепція” – це те, що бачить людина, коли дивиться на себе з різних боків, тобто як вона сама визначає, оцінює свої позитивні і негативні якості, риси, соціальний статус. Підлітки збирають інформацію, яка дає змогу їм оцінити себе: На що здатний я? Чи привабливий я? Чи розумний я?
Формування адекватної “Я – концепції” дуже важливе. У кожної людини існує 6 різних “Я”: реальне “Я” людини; власне “Я” в уявленні самої людини; його “Я” в уявленні інших людей; уявлення людини про те, що про неї думають інші; уявлення людини про те, якою їй хотілося б стати і про те, якою її хотіли б бачити інші.
“Я – концепція” може змінюватися: може залежати від настрою, ситуації, від переживань, від того, як про неї думають інші люди, від соціуму (друзів, групи).
З Роджерсом, для будь-якої людини важливо, щоб її любили і приймали інші. Діти, що отримують безумовну позитивну увагу від інших, починають думати про себе схвально і почувають, що їх приймають.
Самооцінка у молодших підлітків виявляється вищою, ніж у старших. Під час розвитку здібностей до логічного мислення підлітки починають критичніше ставитися до світу і до себе.
Дані вправи, завдання спрямовані на усвідомлення учасниками себе, ціннісних орієнтацій, ріст особистості.
(Які б не використовувалися вправи для підвищення самооцінки і зміцнення самоповаги в учнів, найважливішою є та атмосфера, у якій вони відбуваються – обстановка психологічної підтримки і безпеки)
Шановні учні! Ми зібралися для того, щоб стати творцями свого життя. У цьому нам допоможуть упевненість в собі та почуття самоповаги.
Впевненість – це один із ключових моментів для досягнення бажаної мети в життя. І навпаки, коли ми досягаємо чогось, ми почуваємося впевненіше. Якщо ми не відчуваємо впевненості у своїх позитивних якостях, то будемо себе оцінювати нижче, і, як наслідок, одержуватимемо менше – менший престиж, менше уваги.
Мета: розвиток уміння короткої позитивної само презентації.
Усі сідають в коло. Інструкція: “Традиційно в більшості суспільних систем хвалитися не прийнято, але зараз ми похвалимо*ся (інколи не шкідливо і себе показати). По черзі кожний називає своє ім’я і говорить фразу, що починається зі слів : ”Не хочу хвалитися, але я...”
Мета: відпрацювати вміння аналізувати свої власні особливості і особливості іншого.
Поділити учнів на 5 – 6 груп. Роздати аркуші паперу, на яких написані кілька питань – учні дають відповіді, які б містили правдиву інформацію, але учасники мають уникати описувати такі особливості, які б відразу викрили автора. Пізніше зачитуються відповіді і учні відгадують особистість. 2-3 групи пишуть про себе, а інші 2-3 групи пишуть про інших.
Запитання:
Мета: формувати почуття власної гідності, впевненості в собі, уміння постояти за себе, за свої права.
Сюжет:
По лісовому радіо оголошено великі збори звірів. Мета зборів – обговорити існуючі порядки, оскільки за останній час у верховний суд надійшло чимало скарг від звірів. Закони не всі діють. Звірі зібралися на великій галявині, де призначена зустріч.
Ролі виконують:
Учасники повинні обговорити можливі скарги і виробити основні правила у гімназії.
Час на обговорення – 5хв.
Інформування. У психології є таке поняття, як ассертивність (від англ.. – впевненість у собі, своїх діях) – це здатність особистості відкрито і вільно заявляти про свої бажання, вимоги і домагатися їх втілення. Це уміння оптимально реагувати на зауваження, справедливу і несправедливу критику, рішуче говорити собі та іншим „ні”, коли цього вимагають обставини. Не опанувавши ази ассертивності, важко домагатися свого.
Ассертивність припускає наявність такої важливої навички, як уміння говорити „ні”. М’якотілість зовсім недоречна в тих ситуаціях, коли потрібно сказати тверде „ні”. Важливо:
Ситуація: хтось просить вас про послугу, а ви можете виконати її лише досить ускладнивши собі життя. (насправді робити вам цього не хочеться, і вами рухає бажання бути „гарним” для всіх і завжди.)
Три послідовних прийоми:
Це один із способів відмовити. Коли ви маєте справу зі своїми приятелями, однолітками, ця схема спрацьовує на всі сто відсотків.
Високо посадовому співрозмовнику краще не відмовляти в розмові (якщо йдеться про розмову), адже це може позначитися на стосунках. Однак це не виключає іншого прийому. У будь-якому разі розкажіть своєму вчителю, чим ви зараз зайняті. Навіть керівник оцінить вашу ретельність і або скасує розмову, або замінить термін вашого завдання. Таким чином роблячи другий крок, ви ніби підключаєте свого керівника до відповідальності за своєчасне виконання роботи.
Загальновизнано, що „Я-концепція” частково визначається тим, що про нас думають інші. Протягом підліткового періоду великий вплив на самооцінку учня роблять друзі й однолітки.
Один із учасників виходить за двері. Інші вибирають кого-небудь із тих, хто залишився, кого він повинен вгадати за описом характеру , поведінки. Учасник повертається і намагається вгадати, кого саме загадали. Якщо вгадує, то міняються ролями.
Обговорення. Різниця між тим, якими ми здаємося собі, і тим, якими нас уявляють інші.
Одним із чинників, що негативно впливає на позитивний розвиток „Я-концепції”, є нездатність деяких людей заводити друзів і підтримувати дружні стосунки.
Рекомендуються такі підходи, мета яких допомогти учням розширити свій репертуар налагодження і розвитку стосунків з однолітками.
Самосвідомість тісно пов’язана з процесом саморозкриття. Саморозкриття учить самому зізнаватися як у позитивних, так і негативних рисах свого характеру , поведінки, стилю життя.
„Розкриття свого Я” іншій людині є ознакою сильної і здорової особистості.
Призначення:
Усі учасники по черзі зображують, як ходить:
Вправа „Мій портрет у променях сонця”
Візьміть аркуш паперу. Напишіть у центрі букву „Я”. Ваше завдання полягає в тому, щоб назвати якнайбільше сфер, де це „Я” може бути реалізоване. Подбайте, щоб було якнайбільше променів.
Вправа „Сполучна нитка”
Призначення:
Члени групи, сидячи в колі, передають один одному клубок ниток. Супроводжуючи це висловленнями, що починаються зі слів: „Я вдячний тобі за те...”, „Я радий знайомству з тобою, тому що...”
Ось і підходить до кінця наше заняття. Сподіваюся, вони були не марними для вас. Не забувайте щодня підходити до дзеркала, дивитися собі в очі , посміхатися й говорити: „Я люблю тебе і приймаю тебе таким , яким ти є, з усіма позитивними якостями і недоліками. Я не буду боротися з тобою, мені зовсім не потрібно перемагати тебе. Але моя любов дає можливість розвиватися й удосконалюватися, самому радуватися життю і приносити радість у життя інших”.