"Колесо історії математики"

Про матеріал
Виховний захід з математики для учнів 9 класу, в якому діти можуть більш детально поринути в істоію предмету та поглиблено вивчити біографії видатних представників цієї науки.
Перегляд файлу

                                       

                                         Вірш «Осанна  математиці»

Закохана я, зачарована.

Вона мій ідеал і Бог.

Нас почуттями обдаровує,

Коли буваємо удвох

Затаємничена, довірлива

Мов фігуристочка, струнка;

Приваблива і обнадійлива

Та ще й розумничка яка!

Велична, наче зірка вранішня,

Цнотлива, сповнена щедрот,

Довірлива і найжаданіша –

Мов найцінніша з нагород.

Так любо з вірного і щедрого

У лоні сподівань, спокус

Закохана я … в Математику,

У найкрасивішу з наук!

 

               Пісня «Віват математикам»

 

Ведучий 1. Доброго дня, пані та панове!

                    Сьогодні ви прийшли в цей зал

                    Подумати, помріяти і відпочити

                    Побачити концерт і бал.

                    І розумом своїм все охопити

                    Згадаєм нині формулу Герона,

                    Яку ти вже не раз писав,

                     Згадаєм також і Ньютона,

                     Біном якого пізнавав.

 

Ведучий 2. Хай в пам’яті воскресне Архімед,

                   Що відкриття здійснив великі,

                   Відомий всім згадається  Вієт,

                   Що формулу рівнянь зумів відкрити

                   Відомий обдарований Декарт –

                   Творець координатної системи

                   І Лобачевський, всіх учених брат,

                  Та скульптор геометрії – Коперник.

Ведучий 1. І нині славний Чебишов – титан,

                    Софія Ковалевська – наша прима

                    Могутній їм даровано талант,

                    Їх розум – непохитна брила.

                    Запам’ятай, що Гаусс всім сказав:

                    «Є математика царицею наук»

                     І недаремно він заповідав

                     Творити, не складая рук.

 

Ведучий 2.  Безмежна роль її у відкритті законів,

                     У створенні машин – повітряних, земних

                      І було б важко без Ньютонів,

                      Що дала нам історія до наших днів.

                      Нехай не станеш Піфагором ти,

                      Яким у мріях вирости бажаєш.

                       Та будеш ти людиною завжди

                       І Україну вславиш добрими ділами.

 

Вчитель.  Я радо вітаю Вас, шановні гості, вчителі і учні на грі «Колесо історії математики». Представляємо Вам учасників гри: (двоє учнів). Сьогодні ми разом пригадаємо деякі етапи історії розвитку математики, імена вчених-математиків, поговоримо про їхній внесок у науку. А оскільки пересуватися ми будемо не дорогами, а в часі, тому пропоную відстані вимірювати не кілограмами, а «відкриттями». Наука розвивається  лише тоді, коли відкривають дещо нове. Я переконана, ви теж багато чого для себе відкриваєте заново.

Шановні колеги, для нашої гри нам потрібні помічники, журі, щоб визначити переможця у конкурсах. За кожну правильну відповідь учасник одержує 100 відкриттів. Переможцю потрібно набрати 1000 відкриттів. (обирання журі)

 

Тур 1

Звучить фонограма  «Звуки джунглів»

На сцені сидить папуас і загинає один за одним пальці на одній руці, при цьому вимовляє один і той самий звук «Бе, бе, бе, бе, бе». Загнувши 5 пальців, він голосно промовляє : «Убон –бе» і показує закриту долоню. Те саме повторює з другою долонею, розкриває обидві долоні – «убон –алі». Після цього переходить до ноги – «самба –бе», дві ноги – «самба- алі».

 

Ведучий.  Сподіваюся, що всі вже давно зрозуміли, що саме таким чином люди познайомилися з натуральними числами. Ми не будемо сьогодні пригадувати історію всіх раціональних чисел, а от питанням про те, звідки прийшли до нас десяткові дроби,поцікавимося.

Питання «Звідки до нас прийшли десяткові дроби?

Варіанти відповідей: а) Давній Рим

                                     б) Давній Вавілон

                                      в) Давній Китай

 

Правильна відповідь. Перші відомості про десяткові дроби зустрічаються в роботах китайського математика Лю-Хуеля. Цілі частини він називав «чи», десяті – цунамі», сотні – «долями», тисячні – «порядними», мільйонні – павутинками.

 

                           Пісня «Вчать  у школі»

 

                           Тур 2

На сцені дівчата танцюють. Під звуки музики виходить грек у яскравій мантії.

 

Ведучий. Вітаємо тебе, таємничий чоловіче! На жаль, ми мало знаємо про тебе. Чи не хочеш ти сам розповісти про своє вчення?

 

Грек. Основи  мого вчення – числові співвідношення. Число – це закон, що панує над богами і всіма смертними. Ви чуєте звуки музики? Музичні інтервали підпорядковані відношенням чисел 1, 2, 3, 4. Якщо довжини струн або довжину флейти зменшити вдвічі, то тон підвищиться на одну октаву. Числова гармонія панує в усьому.

 У моїй школі встановлено три випадки покриття площини правильними многокутниками. А саме : навколо однієї точки площини можна щільно укласти 3 правильні шестикутники, 4 квадратами, 6 правильних трикутників. І знову зустрічаємо числа 3, 4, 6. Я стверджую: числа правлять світом! На числах ґрунтується гармонія Всесвіту!

  (Під звуки сиртакі всі йдуть зі сцени)

Вчитель. Правильна відповість. Йдеться про філософсько-математичну школу, засновану в Кротоні (грецькій колонії на півдні Італії) чудовим математиком VІ. до

н.е. Піфагором.

  Від себе можу додати слова Піфагора, що актуальні і сьогодні. Горе тому місту, де панує хаос, де все вирішує натовп, де немає поваги до давнього устрою…»

 

Тур 3.

 

Ведучий.   Було б неправильним думати, що все нове й невідоме зосередилося  у Греції, Єгипті і Римі. Значний внесок у розвиток математики внесли країни Сходу і Азії.

 На сцені у супроводі дівчат з опахалом і книгами сидить шах, грає шахи.

                                                Звучить східна музика

 

Шах.

         Шахи – велика гра! Я достатньо багатий, проте так і не зміг винагородити її винахідника. А попросив він на перший погляд, так небагато: на першу клітинку дошки покласти одне зернятко, на другу – два, на третю – чотири, і  так за кожну наступну клітинку вдвічі більше зерен, ніж за попередню. Здавалось би – це небагато. Але  сильно помилився. Мені потрібно було б засівати  пшеницею усю поверхню Землі, у тому числі моря і океани, гори, пустелі, збирати добрий врожай, то років за 5 я зміг би розрахуватися з винахідником шахів. Та все ж не зміг, не зміг я зібрати стільки зерна! Який сором!

 Дівчина.

         Заспокойся Шахе! Що ти все про математику та про математику. Послухай-но, великий, ці чарівні вірші (читає вірші О. Хайяма)

 

Шах.     

       Які чудові, мудрі вірші. Хто написав їх?

Дівчина.

        Не знаю, Омар Хайям якийсь там!

Шах.

       Без зволікань привести до мене Омара Хайяма. Хочу з’ясувати  хто він, чим займається.

 

Ведучий.  Омар Хайям, як і багато інших учених давнього часу, мав різнобічні уподобання: поезія, філософія, астрономія. А яке важливе відкриття він зробив у математиці?

            Варіанти відповідей

а) від’ємні числа;

б) піднесення двочлена (а+в) до n-степення;

в) прямокутна система координат.

 

Правильна відповідь. Омар Хайям відіграв важливу роль у створенні розвитку алгебри.

 

Вчитель.  Він винайшов формулу піднесення двочлена (а+в) до н-го степеня, став засновником теорії скороченого множення.

      Омар Хайям писав свої вірші як арабською так і персидською мовами. Він був ученим, який бачив світ як поет, і поет, що мислив як учений. У своїх віршах – рубаях він по філософськи радить: щоб мудро життя прожити, треба немало знати. Двоє важливих і актуальних до наших днів, правил треба запам’ятати : краще голодувати, ніж їсти що попало. І краще одному бути, ніж з ким попало.

 Вчитель читає вірші Омара Хайяма.

                Пісня «З чого починається алгебра»

 

                  Тур 4.

Ведучий .  Франція. Ніч. Церква. На сходах лежить немовля. Його мати вирішила позбутися в такий спосіб незаконно народженої дитини через кілька годин після її появи на світ. І ніхто  тоді ще не знав, що цей слабкий найда залишить значний слід в історії розвитку математики. Назвіть прізвище цього хлопчика.

          Варіанти відповідей:

а) Д’Аламбер

б) Декарт

в) Вієт

 Правильна відповідь.  Комісар поліції, який знайшов напівживу дитину, не здав її до притулку, а знайшов для неї годувальницю в найближчому селі. Так було врятовано життя майбутнього великого вченого, який так багато зробив у теорії інтегрованих обчислень, у фізиці твердих тіл, який уклав математичну енциклопедію. Ім’я цього французького вченого Жан Лерон  Д’Аламбер.

 

                      Тур 5.  

Ведучий.      Він числа і фігури об’єднав,

                      А лінії й рівняння ототожнив,

                      І людству метод надпотужний дав –

                      Такий, що знає його кожний.

                       Він з геометрією алгебру здружив,

                       Обох подвоївши можливості і силу.

                        Достойний геній шану заслужив

                        Творець нового методу і стилю.

 

Рене Декарт – найвидатніший мислитель Франції, основоположник науки і філософії нового часу. Саме Рене Декарт дав світу систему координат. Його вважають засновником аналітичної геометрії. Вчений пов’язав алгебру з геометрією, ввів поняття функції. Гра в шахи, у морський бій – все це завдяки відкриттю Декарта. А чи знаєте ви, що аристократи – театрали просили французького короля нагородити Рене Декарта, який першим запропонував метод нумерації крісел по рядах і місцям? Але король відповів: «Так, те, що винайшов Декарт, - чудово і гідне нагороди, але дати її філософу? Ні, це вже занадто» Йшло лише 17 століття…

 

Вчитель. Дарма Декарта всі вважають лише філософом і математиком. Він зробив чимало і для фізики. Саме Декарт установив закон заломлення світла в оптиці, створив теорію веселки і розгадав причину її виникнення, у механіці – вказав відносність руху і спокою, сформулював загальний закон дії і протидії та закон збереження певної кількості руху під час удару пружних сил. Він заслуговує на те, щоб його називали фізиком. Та й не тільки фізиком. В анатомії Декарт поклав початок вченню про рефлекси; його бюст, на прохання Павлова, було поставлено біля лабораторії великого фізіолога.

 Не можна зменшувати вклад Декарта в інші науки, його вважають одним із засновників мови французької прози. Крім того, він був закоханий у поезію. Останнє його творіння – п’єса у віршах.

  Конкурс «Намалюй кольори веселки»

   Пісня «Функції»

       

                 Тур 6

Звучить фонограма французької мелодії.

На сцену виходять юнак і дівчина у французьких костюмах ХVІІІ ст.

Дівчина:  Мішелю! Я ображаюсь на вас!

Юнак:  Чим я міг образити таку чарівну мадемуазель?

Дівчина:  Ви призначили мені зустріч, а самі спізнилися.

Юнак:  Перепрошую, маркізо! Та цьому є пояснення. Полювання на вепра так захоплює мене, що я геть про все забуваю! Ми скакали на конях, собаки бігли попереду, і от на відстані туаза винирнув вепр і помчав прямо на мене!

Дівчина:  А ви?

Юнак:  Я  вихопив пістоля, прицілився, постріл і … не влучив.

Дівчина: Не влучив?! Та вепр був же від вас на відстані туаза! Тримайте мене! Який сором!

    (Дівчина втрачає свідомість і падає. Юнак підхоплює її і виносить зі сцени)

Ведуча.  Було б не правильно не згадати сьогодні про старовинні одиниці вимірювання, хоча б, як ви зрозуміли у Франції. Скажіть будь ласка скільком метрам відповідає 1 туаз?

Варіанти відповідей.

     1 туаз

а) ⸗100 м

б) ⸗200 м

в) ⸗300 м

Правильна відповідь. У Франції туазом називали одиницю довжини, що становила

195 м.

 

Конкурс.  Ейлер міг працювати скрізь, за будь-яких умов. Його постійно оточували внуки. Часто під час роботи у нього на руках сиділа дитина, на шиї – кішка і все це не заважало працювати. Спробуйте і ви зробити щось схоже. Однією рукою писати цифри від 0 до 9, а вголос проводити лічбу в оберненому порядку від 9 до 0.

 

                                             Тур 7

Ведуча.  Видатний поет О. С. Пушкін сказав про нього так: Жага науки була палкою пристрастю його душі. Він був творцем першого університету. Він, краще сказати, сам був нашим першим університетом. Хто це?

             Варіанти відповідей.

а) Чебишов

б) Ломоносов

в) Лобачевський

Правильна відповідь.

           М. Ломоносов. Всім нам, звичайно, знайомий,  його крилатий вислів «Математику вже для того вчити треба, що вона розум у порядок приводить».

Конкурс.

Конкурс.

  Ми знаємо, що математика – цариця всіх наук, а арифметика – цариця математики.

Із слова «арифметика» утворити  нові слова.

              Пісня «Я хвалитися не буду»

 

                        Тур 8.

Вірш «А жінка в світ приходить для любові!»

А жінка в світ приходить для любові!

Любити маму – поки ще мала

Любити ляльку – тільки підросла.

А коли вперше вийшла на поріг –

Любити небо і м’який моріг, 

Дім батьківський і квіти чорноброві,

Бо жінка в світ приходить для любові!

Росте вона, росте  її любов,

Ростуть її бажання і надії

І от приходять роки молодії,

І по землі вона не йде – несеться,

Сторожко прислухаючись до серця,

Що в дзвоні міст чи в шелесті дібров

Підкаже їй: - Прийшла твоя любов!

Це ж та любов, що перша і остання!

Такої ще ні в кого не було!

До неї підступить не сміє зло!

Вона яркім, ніж сотня сонця сія!

Вона твоя! Вона лишень твоя!

Тобі її на сотню років стане!

Це ж та любов, що перша і остання!

І відшумів весільний водограй.
та знову як же світу не радіти,

Коли народжуються в тебе діти!

І ночі всі недоспані – дарма,

Коли воно лепече вперше – МА…

(і ночі всі недоспані)

І ти свята, і в серці в тебе рай –

Хоч відшумів весільний водограй

І попливуть літа, літа, літа…

Усіх годуєш хоч сама голодна,

І часом нерви стримати не годна

Та будеш захищати як в бою

Оту останню каторгу свою,

Хоч сум торкає очі і уста,

І хоч пливуть літа…літа…літа…

Але якби все те почати знов?!

Адже той борщ щоденний – то любов,

Сорочка, чисто випрана, - любов,

І ночі, що не спала ти, - любов,

І квіти, що посіяла – любов.

І очі онучат ясні – любов.

Уся Вітчизна – то твоя любов.

Все так було б, якби почати знов.

Жіноча доля в світі то любов!

 

Зрозуміло, що мова піде зараз про внесок жінок у розвиток математики.

 

Ведуча. Йшов 1888 рік. Парижська академія наук оголосила третій конкурс на кращу роботу з теми «Обертання твердого тіла навколо нерухомої точки» з видачею премії 3 тис. франків. До цього часу над цим питанням довго працювали видатні математики Ейлер і Лагранж. Перші два конкурси не дали очікуваних результатів, і премію нікому не присудили.  На 3 конкурс було подано 15 праць. Вивчивши всі прислані рукописи, журі визнало кращу роботу під девізом «Говори, що знаєш; роби, що повинен;що буде, те й буде». Автор цієї роботи виявив не тільки математичний талант, але й  безпечну ерудицію: в роботі були використані самі новітні досягнення математики того часу. Виконане дослідження так сподобалося членам журі, що вони вирішили суму премії збільшити з 3 тис. франків до 5 тисяч. Коли відкрили конверт з іменем автора, то виявилось несподіване, що найкращу роботу виконала єдина жінка, яка займала посаду професора математики, але не у себе на батьківщині, в Росії, а  у Стокгольмському університеті (Швеція) Софія Василівна Ковалевська.

  Ця праця принесла їй світову славу, перед її розумом схилили свої голови всі кращі світила математики і науки взагалі. Софія Ковалевська проклала свою власну стежинку у ті безмежні простори науки, куди раніше ступала лише нога чоловіка.

 

Вчитель. Життя Софії Ковалевської – багатогранне. Вона не тільки залишила вагомий внесок у розвиток математики, фізики. Перу Софії Василівни належать не тільки складні математичні ідеї, але і вірші і повісті, романи і драми, театральні рецензії і літературно-критичні нариси. Скажіть будь ласка, як було названо Софію Ковалевську ?

   Варіанти відповідей:

а) «великий майстер слова»

б) «небесна муза»

в) перша леді Росії

 

 

 

 

                               Тур 9

Ведучий . Учений  - математик, поет німого числа, лицар математики, творець музики чисел, титан математичної думки – це далеко не повний перелік епітетів, яким нагороджують одну з найяскравіших зірок України на терені математики, саме, наголошую на терені математики – Михайло Кравчук.

                   Вірш «Михайло Кравчук»

             Михайла Кравчука нема

             Людину мудру і святу

             Жорстокість  дика і німа

             Звалила в вічну мерзлоту.

              Таких – один на сотню літ

              І на мільйони душ один,

              Його ж ви за колючий дріт

              До голих надр і боломди,

              Його теорій і відкрить

              Очікував весь білий світ

              А ви його – народу рить,

              Щоб згинув українства цвіт.

              Навіщо? За які гріхи?

              Мовчить пихатий самодур

              Мовчать бездушні і глухі

              Прислужники номенклатур.

              Радійте…Все ж настане суд!

              Недовго вже його чекать.

              Узнає світ всю вашу суть

              І справжню велич Кравчука!

 

Промайнули в розповідях різні епохи, різні імена, різні долі.

 

Ведуча.  Розпочалось вже  століття 21,

То, може, люди будуть прагнути знать менше?

Здається, вивчені вже космос і моря,

Зірок будова  і уся Земля.

Чи варто зайвий раз ризикувати

Заради того, щоб нове узнати?

Такі питання математиків дратують,

Вони сьогодні, як завжди, досліджують,

Розв’язують, рахують.

І не бояться математики

Ні труднощів, ні перешкод,

А ні тенет,

Бо знають точно, що

«Прогресія – це рух вперед!»

 

Слово журі для підведення всіх конкурсів і оголошення переможця гри.

    Нагородження переможців.

                        Пісня «Фінальна»

Заключне слово вчителя.

Шановні гості, вчителі, учні! Ось і закінчилося наше свято «Колесо історії математики». Я хочу поздоровити переможців з успіхом, який вони отримали у наших конкурсах. Дякую усім учасникам свята, а особливо – нашим ведучим. Також мені хочеться сказати теплі слова вдяки за допомогу у проведенні цього свята – дирекції школи, всім вчителям, особливо вчителю музики.

 Хочеться також звернутися до вас мої учні. Пам’ятайте, без минулого не буде майбутнього. Можливо у вас, школярі, після цього свята зміниться думка про математику – як науку суху, нікому не потрібну. Адже ви почули стільки цікавих фактів про багатогранне життя творців математики і науки взагалі. Справжні математики – це душі витончені, обдаровані. Не можна бути справжнім математиком, не будучи в душі поетом.

Дорогі мої учні! Що ж вам побажати? Дай Вам Боже,  здоров’я, міцних знань і здавати усі іспити життя лише на 12 балів. Вірте, дорогі учні, що лише розум і освіта, підкреслю, хороша освіта піднесе Вас на вищий щабель людського розвитку.

Шановні гості, дорогі мої колеги по роботі. Дякую Вам, що ви завітали до нашої школи. Бажаю Вам міцного здоров’я, здібних і вдячних учнів і віри в те, що саме людський розум і освіта піднесуть славу і велич нашої держави. 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект виховного заходу з математики

«Колесо історії математики»

 

 

Підготувала

Вчитель математики

Мшанецької ЗОШ І-ІІ ст.

Савків Л. Я.

docx
Додано
4 січня 2022
Переглядів
509
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку