План заходу
з математики в 5-11-их класах
Т е м а . Поле чудес «Математика – мова всесвіту»
М е т а ( навчальна ) . Ознайомлення з цікавими фактами про математику, як науку. Мотивація до вивчення математики. Збільшення наукового кругозору школярів.
Розвиваюча . Розвивати логічне мислення, просторову уяву. Формування навичок високого рівня.
Виховна . Виховувати самостійність, терплячість, наполегливість, формувати критичне мислення.
Т и п : позакласний захід змагального типу.
Методи навчання : пояснювально-ілюстративний, практичне застосування раніше набутих знань, самостійна робота
Наочність: кольорові кружечки з математичними символами
Хід заходу
1 . Організаційна частина
( Перевірка готовності учнів до заходу, налаштування на роботу, готовності та налаштування ТЗН)
ВСТУПНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ
Учитель: Сьогоднішня гра – екскурсія по різним країнам світу, країнам не схожим одна на одну, країнам, в яких люди розмовляють на різних мовах. Але є річ, що об’єднує різні куточки планети. Є мова, яку розуміють всі народи. Запис 2+2 не треба перекладати ні англійцю, ні – голландцю, ні - бразильцю. Це міжнародна мова, назва якої - Математика. Більше того відправляючи свого часу космічний апарат за межі Сонячної системи вчені наповнили його інформацією про людство на різних мовах з надією, що рано чи пізно його зустрінуть представники інших позаземних цивілізацій. Але найбільше даних про нас несли числа та різні математичні символи. Тобто, математика – це мова Всесвіту.
Все, що стосується математики і все, що з нею пов’язане ми почуємо сьогодні.
УМОВИ ГРИ
- Вибір гравців кожного туру буде проводитися в результаті правильних відповідей на поставлені запитання (учитель вибирає трьох експертів, які будуть йому допомагати).
- Гра складається з трьох турів та фінальної гри.
- Замість барабана “Поля чудес” на нашій грі буде використовуватись математична мозаїка «Поля чудес», кожен елемент якої має зі зворотної сторони відповідно:
1-10 – кількість набраних балів
☻ – математична Чорна Діра
П – приз
- Кожний гравець має право на хід. Він вибирає елемент мозаїки.
- Після зробленого ходу гравець називає букву загаданого слова або називає його повністю.
- Всі учні, які приймають участь у грі, отримують «хвилину слави», а переможець - приз.
2 . Привітання і представлення учасників.
Розподіл учасників за трьома трійками
ВІДБІРКОВИЙ ТУР
Завдання для розподілу
№ 1. Куб має 6 граней, 8 вершин і 12 ребер. Зверху на нього ставлять такий самий куб. Утворилась нова фігура. Скільки вона має граней, вершин і ребер? 6 граней, 8 вершин і 12 ребер
№ 2. Скільки трикутників зображено на малюнку? ( слайд №4) 8
№ 3. Обчисліть 96:6= … ( слайд №5) 16
№ 4. Обчисліть 12∙15= … ( слайд №5) 180
№ 5. Обчисліть 36+37∙3= … ( слайд №5) 147
3 . Гра
І ТУР
Приймають участь 3 гравці (1-а трійка), решта – вболівальники.
Музика (грецька).
Учитель: Як називається спосіб поступового “просіювання” чисел, який був придуманий більш ніж 2000 років назад одним із грецьких математиків (спосіб отримання простих чисел)? Малюнок на дошці.
Е |
Р |
А |
Т |
О |
С |
Ф |
Е |
Н |
О |
В |
Е |
|
Р |
Е |
Ш |
Е |
Т |
О |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Онлайн – Вікіпедія «Решето Ератосфена»
Комп’ютерна презентація.
Решето́ Ератосфе́на в математиці — простий стародавній алгоритм знаходження всіх простих чисел, що був створений давньогрецьким математиком Ератосфеном.
Ератосфен (бл. 275 — 194 до н. е.), давньогрецький науковець і письменник. Один із надзвичайно різнобічних вчених античності. Ератосфен займався філологією, філософією, хронологією, математикою, астрономією, геодезією, географією, сам писав вірші і музику. За це сучасники дали йому прізвисько Пентатл, тобто Багатоборець. Ератосфен не закреслював числа, які кратні 2, 3, 5 та іншим, а проколював отвори над ними. Отримували решето, скрізь отвори якого наче просіювалися складені числа, а прості залишалися.
Ератосфен розрахував окружність Землі не покидаючи Єгипту. 1700 років після Ератосфена, вивчаючи те, що Ератосфен написав про розмір Землі Христофор Колумб мав уявлення, взяті з карти Тосканеллі, що окружність Землі була на третину менша. Якби відпливаючи у подорож Колумб знав, що більше значення окружності розраховане Ератосфеном було більш точним ніж його, то він би знав, що місце, де він висадився на березі було не Азією, а скоріше Новим світом.
ІІ ТУР
Приймають участь 3 гравці(2-а трійка), решта – вболівальники.
Музика (італійська).
Учитель: Ім’я італійського математика назавжди увійшло в історію науки після розв’язання кубічного рівняння. Воно відоме навіть через 500 років. Назвіть його.
Н |
І |
К |
К |
О |
Л |
О |
|
Ф |
О |
Н |
Т |
А |
Н |
А |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
Комп’ютерна презентація.
Нікколо́ Тарта́лья , справжнє ім'я Нікколо Фонтана (близько 1499, Брешія — 13 грудня 1557, Венеція) — італійський математик.
Народився Нікколо в дуже бідній сім'ї. Під час однієї з Італійських воєн (1494—1559), що вели між собою Франція та Іспанія за право володіти Італією, його рідну Брешію захопили французи. Хлопчик отримав поранення. Йому розсікли язик, понівечили гортань. Нікколо тоді було шість років. Після цього він розмовляв з великими труднощами і тому його називали «Тарталья» (італ. tartaglia — заїка).
Батько Нікколо помер дуже рано. Тому його сім'я дуже бідувала. У школі Нікколо провчився всього 15 днів. Не маючи змоги платити за навчання мати була вимушена забрати сина зі школи. Хлопцеві довелося самому опановувати науку. Однак він здав іспити на звання «магістра абака» (щось на зразок учителя арифметики) і почав працювати в приватному комерційному ліцеї. Поселившись у Вероні, заробляв свій хліб викладанням математики. Він читав лекції з геометрії, арифметики і механіки. Окрім цього, консультував з різних питань математики і техніки майстрів, купців, артилеристів і архітекторів.
Наприкінці 1534 року Тарталья одержав виклик на математичний турнір від Антоніо Фіоре — учня відомого професора математики Болонського університету Сципіона дель Ферро. Нікколо дізнався, що Фіоре володіє секретом розв'язання кубічного рівняння, який йому повідомив Ферро. Шляхом титанічних зусиль Тартальї за кілька днів до диспуту теж вдалося знайти спосіб розв'язання такого рівняння.
Двобій відбувся 12 лютого 1535 року. Кожному із супротивників треба було розв'язати по 30 задач. За дві години Тарталья впорався з усіма задачами, запропонованими йому Фіоре, а той не розв'язав жодної задачі свого противника (Фіоре запропонував переважно кубічні рівняння, а Тарталья — задачі з різних розділів математики). Перемога була повною, вчений прославився на всю Італію і отримав кафедру математики у Вероні.
Своїм методом розв'язування кубічного рівняння Тарталья поділився з відомим ученим Джироламо Кардано, що був одночасно математиком і механіком, лікарем і алхіміком, хіромантом і особистим астрологом Папи Римського, узявши з того слово ніколи не публікувати повідомлений йому метод розв'язання. Але через шість років Кардано порушив свою клятву — він видав трактат «Велике мистецтво, або про правила алгебри» (1545), де виклав алгоритми розв'язування рівнянь третього і четвертого степеня. Розв'язок рівняння четвертого ступеня було знайдено учнем Кардано — Лодовіко Феррарі.
ІІІ ТУР
Приймають участь 3 гравці (3-а трійка), решта – вболівальники.
Музика (угорська).
Учитель: Один угорський нематематик в кінці минулого століття став відомий на весь світ. Його винахід в 1980 році оцінив кожен п’ятий житель Землі. Що це за винахід?
К |
У |
Б |
И |
К |
|
Р |
У |
Б |
І |
К |
А |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Комп’ютерна презентація.
Ку́бик Ру́біка (часто помилково: кубик-рубик) — механічна головоломка, яку винайшов 1974 року угорський скульптор, винахідник Ерне Рубік.
Ерне Рубік назвав свій винахід «Магічний куб», але у 1980 році компанія англ. Ideal Toys перейменували головоломку за іменем винахідника і цього ж року виграла німецьку нагороду «Гра року» (Spiel des Jahres).
Вже продано понад 350 000 000 екземплярів іграшки в усьому світі.
У 1974 році угорський скульптор і викладач архітектури Ерне Рубік винайшов свою головоломку — кубик Рубіка, а наступного року запатентував.
Алгоритм складання кубика Рубіка за найменшу кількість ходів назвали «алгоритмом Бога». Математик Тома Рокицький за допомогою розширених комп'ютерних розрахунків довів, що для цього необхідно зробити 22 ходи.
Класичний кубик Рубіка має 3х3х3 квадратики, а найбільший — 17x17x17.
Люди, які займаються швидкісним складанням кубика Рубіка, називаються спідкуберами. Зараз офіційний світовий рекорд складання кубика за першою спробою становить 3.47 секунди.
Як не дивно, змагання проходять у декількох номінаціях: збирання двома руками або однією, з закритими очима, а також під водою на одному вдиху.
Житель Бразилії Габріель Перейра Кампанья зібрав кубик Рубіка ногами за 25.14 секунди.
У 1980 році, коли головоломка була максимально популярною, її крутив кожен п'ятий з жителів нашої планети.
Стандартний розмір ребра кубика Рубіка складає 57 мм.
ФІНАЛ
Приймають участь 3 гравці (переможці кожної трійки), решта – вболівальники.
Музика (українська).
Учитель: Один із приятелів Т.Г. Шевченка зробив значний внесок у розвиток світової математики. Що це за внесок?
Ф |
О |
Р |
М |
У |
Л |
А |
|
О |
С |
Т |
Р |
О |
Г |
Р |
А |
Д |
С |
Ь |
К |
О |
Г |
О |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
Комп’ютерна презентація.
Миха́йло Васи́льович Острогра́дський , 12 (24) вересня 1801, Пашенівка, нині Козельщинського району Полтавської області — 20 грудня 1861 (1 січня 1862), Полтава, Російська імперія) — український математик, механік і фізик.
Належав до козацько-старшинського роду Остроградських, що походив від бунчукового товариша Івана Остроградського, який жив у XVII ст. Михайло Остроградський вважається одним з провідних математиків середини XIX ст. У 2001 році ЮНЕСКО внесла Михайла Васильовича Остроградського до списку видатних математиків світу.
Автор 40 праць із математичного аналізу (нескінченно-малих, інтегрування раціональних функцій), математичної фізики (диференціальні рівняння поширення тепла у рідких твердих тілах), теоретичної механіки (принцип можливих переміщень, варіаційні принципи механіки, теорія удару, теорія пружності, поширення хвиль на поверхні рідини тощо), написаних переважно французькою мовою, друкованих у «Мемуарах» і «Бюлетенях» Петербурзької АН. Остроградський відкрив метод інтегрування раціональних функцій (метод Остроградського) встановив формулу перетворення інтеграла по об'єму в інтеграл по поверхні, названу його ім'ям (формула Остроградського, 1828, опублікована 1831). Один із засновників петербурзької математичної школи. Його учні — математики І. О. Вишеградський, М. П. Петров, Д. І. Журавський, І. П. Колонг. Світ знає його дослідження з теорії чисел, алгебри, теорії імовірностей та варіаційного числення.
Завдання для☻ математичної Чорної Діри:
№ 1. Обчисліть 84:6= … ( слайд №6) 14
№ 2. Обчисліть 22∙6= … ( слайд №6) 132
№ 3. Обчисліть 236+373= … ( слайд №6) 609
№ 4. Обчисліть 236-173= … ( слайд №6) 63
7 . Підсумки .
Нагородження переможця та учасників
ЗАКЛЮЧНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ
Учитель: Сьогоднішня гра – екскурсія по різним країнам не охопила увесь світ. Ми не побували з вами ні в Німеччині, ні у Франції, Великобританії, Індії. В кожній із названих держав жила і працювала ціла плеяда математиків, що зробили вагомий внесок у науку, у розвиток людства. А скільки країн та імен ми не назвали? Китай, Норвегія, Японія США і т.д. Перелік цей – нескінченний. Бо географія та історія математики надзвичайно широка. Сьогоднішня наша зустріч – це краплина знань у величезному океані. Цікавтесь, вивчайте, розв’язуйте!