Коло та його елементи.

Про матеріал
ознайомити учнів з поняттям кола та його елементів, властивістю діаметра, що проходить че¬рез середину хорди; розвивати логічне мислення учнів. Обладнання: циркуль, лінійка, посібник «Усні впра¬ви з геометрії» для 7—11 класів» під ред. А.С.Раухмана, кодоскоп.
Перегляд файлу

  ГЕОМЕТРИЧНІ ПОБУДОВИ

УРОК _____

Тема. Коло.

Мета: ознайомити учнів з поняттям кола та його елементів, властивістю діаметра, що проходить че­рез середину хорди; розвивати логічне мислення учнів.

Обладнання: циркуль, лінійка, посібник «Усні впра­ви з геометрії» для 7—11 класів» під ред. А.С.Раухмана, кодоскоп.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація діяльності учнів, повідомлення теми і мети уроку.

  1. Пригадати завдання старого Хоттабича з одно­йменного фільму-казки: «Намалювати лінію без по­чатку і без кінця». Як юний маг вийшов з положен­ня? (Намалював коло.)
  2. Арена цирку, кратер вулкана, спортивний диск, колесо, обруч ... Що спільного у перелічених об'єктів? (їх форма.)
  3. Де ще зустрічаються фігури (або їх частини), що мають форму кола або круга?
  4. Зробити висновок про необхідність вивчення властивостей такої лінії, як коло.

III. Вивчення нового матеріалу.

  1. Сформулювати означення кола.

Коло — це фігура, що складається з усіх точок площини, рівновіддалених від даної точки (центра кола).

О — центр, КS — хорда, АВ — діаметр, ОА = ОВ — радіус; d = 2R, де R — радіус; d діаметр.

  1. Усно розв'язати вправи (малюнки наперед ви­конано на дошці або проектуються за допомогою кодоскопа).

а) «Прикладами хорд кола є діаметри і радіуси». Чи правильне таке твердження? Пояснити.

б) Чи може хорда бути у три рази більшою за радіус того самого кола?

в) На колі взято точку. Скільки діаметрів і скільки хорд можна провести через цю точку?

г) Дано: коло, О — центр кола.

Довести: AD || ВС, AD = BC.

ґ) Дано: коло, О — центр кола,

АВ = ВС.

Довести: 1 = 2.

IV. Формування вмінь застосовувати вивчений матеріал.

Сформулювати і довести твердження про властивість діаметра, що проходить через сере­ дину хорди.

Запропонувати учням прочитати з підручни­ка [1] умову задачі № 4 (§ 5), показати, що це є твердження, обернене до доведеного; запропонувати задачу № 4 (§ 5) для домашнього розв'язування. (Тут і далі номери задач вказано за підручником [1].

Задача № 4.

Дано: коло, О — центр кола, АВ — діаметр,

CD — хорда, К — середина CD.

Довести: АВ CD.

Розв'язання

У трикутнику COD: ОС = OD (як радіуси), СК = KD (за умовою).

Отже, ∆CОD — рівнобедрений.

Тому ОК — медіана, бісектриса і висота трикут­ника COD.

Отже, АВ CD.

  1. Розв'язати задачу № 5 (2) [1].

 

Дано: коло, О — центр кола, АВ, ВС — хорди,

АВ = ВС = ОС.

Знайти: AOC.

Розв'язання

ОА = ОВ = ОС (як радіуси).

Отже, трикутник АОВ — рівносторонній, тому AOB = 60º.

Аналогічно буде рівностороннім трикутник ВОС (ОВ = ВС = CO),

тому BOC = 60°. Тоді AOC = AOB + BOC = 60º + 60º = 120º.

Відповідь.  120°.

 

V. Підсумок уроку.

VI. Домашнє завдання.

За підручником [1]: § 5, п. 38, № 2, 4, 5 (1).

1

 

doc
Пов’язані теми
Геометрія, Розробки уроків
Додано
19 березня 2020
Переглядів
2875
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку