Тема. Коло, вписане в трикутник; коло, описане навколо трикутника; взаємне розміщення двох кіл.
Мета: домогтися засвоєння учнями: означення кола, вписаного в трикутник, і кола, описаного навколо трикутника; властивостей вершин трикутника, вписаного в коло, і властивостей сторін трикутника, описаного навколо кола; змісту понять «кола, що перетинаються, і кола, що дотикаються»; виробити вміння відтворювати вивчені означення і знаходити на рисунку коло, вписане в трикутник, і коло, описане навколо трикутника, а також виконувати зображення трикутника, вписаного в дане коло; відтворювати ознаку перетину і дотику двох кіл і застосовувати їх для розв'язування задач; продовжити роботу з вироблення вмінь застосовувати знання щодо елементів кола та їх властивостей.
Тип уроку: формування знань, вироблення вмінь.
Обладнання: набір демонстраційного креслярського приладдя; таблиці № 19 «Взаємне розміщення двох кіл», № 20 «Коло, описане навколо трикутника, і коло, вписане в трикутник».
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Математичний диктант № 12
III. Формулювання мети і завдань уроку
Навчальний матеріал уроку певним чином пов'язаний з матеріалом попереднього уроку, а саме: присвячений вивченню трьох варіантів взаємного розміщення найпростіших геометричних фігур (взаємного розміщення трикутника і кола та двох кіл), тому вчителеві слід лише нагадати учням основний зміст нового навчального матеріалу попереднього уроку (взаємне розміщення кола та прямої, особливий випадок — дотик прямої та кола) і запропонувати учням «пофантазувати» на тему «Комбінації кола з іншими геометричними фігурами».
Швидше за все серед запропонованих «варіантів» називатимуться і ті, що становлять предмет вивчення на поточному уроці. Тому, узгодивши мету уроку з учнями, вчитель формулює й цю дидактичну мету і завдання уроку (коротко — сформулювати означення і дослідити властивості вивчених конфігурацій, а також вивчити питання про сферу застосування цих властивостей).
IV. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Фронтальне опитування
V. Засвоєння нових знань
План вивчення нового матеріалу
Методичний коментар
Оскільки навчальний матеріал уроку вивчається лише у сьомому класі і в подальшому має застосовуватись учнями при розв'язуванні багатьох геометричних задач (в тому числі в сьомому класі при вивченні методу геометричного місця точок (ГМТ) і при розв'язуванні деяких задач на знаходження ГМТ), автор вважає за доцільне вивчити питання уроку більш докладно.
Вивчення варіантів взаємного розміщення двох кіл слід супроводжувати записом відповідних умов, що виражають відповідне співвідношення між відстанню між центрами кіл та сумою (різницею) радіусів даних кіл (див. таблицю № 19). (Якщо є час і достатній рівень підготовки учнів, доречно дослідити залежність між відстанню між центрами кіл та сумою або різницею радіусів даних кіл у вигляді практичної роботи.)
При вивченні варіантів взаємного розміщення кола і трикутника учні повинні навчитися відрізняти на рисунку названі варіанти (важливе значення має робота з контрприкладами) і зрозуміти той факт, що вершини описаного навколо кола трикутника рівновіддалені від його центра (ця відстань дорівнює радіусу кола) так само, як і сторони вписаного в коло трикутника рівновіддалені від його центра (на відстань, що дорівнює радіусу кола). Додатковий матеріал (див. підручник § 19, с. 147—180).
Зрозуміло, що вивченню питань уроку допомагає використання наочності, наприклад таблиці № 19 і № 20.
Таблиця №19
Взаємне розміщення двох кіл
Нехай О1О2 = d — відстань між центрами кіл; r1 і r2 — радіуси кіл (r1 > r2) |
||
Спільних точок немає
d > r1 + r2
0 < d < r1 – r2 |
Одна спільна точка (дотик кіл)
d = r1 + r2, зовнішній дотик
d = r1 – r2, внутрішній дотик |
Дві спільні точки (перетин кіл)
r1 – r2 < d < r1 + r2 KN O1O2, KT = TN |
Таблиця № 20
Коло, описане навколо трикутника, і коло, вписане в трикутник
Описане коло |
||
|
О — центр описаного кола OA = OB = OC = k О — точка перетину серединних перпендикулярів до сторін трикутника. |
|
Положення центра описаного кола |
||
гострокутний трикутник
|
тупокутний трикутник
|
прямокутний трикутник |
Вписане коло |
||
|
O — центр вписаного кола (точка перетину бісектрис) OK = OM = ON = r — радіус кола. OK AC. АМ = АК; CK = CN; BM = BN (за властивістю відрізків дотичних). |
VI. Первинне усвідомлення знань
Усні вправи
а) ці кола дотикаються зовні;
б) ці кола дотикаються внутрішнім способом;
в) ці кола перетинаються;
г) ці кола не мають спільних точок?
VII. Вироблення вмінь
Письмові вправи
За підручником: на застосування властивостей взаємного розміщення двох кіл № 506, 508, 509, 511 (результат, отриманий при розв'язуванні задачі № 509, можна сформулювати як опорний факт).
Додаткові вправи
VIII. Підсумки уроку
Завдання класу
Дано трикутник і коло. Визначте, чи є дане коло описаним навколо трикутника або вписаним в трикутник, якщо:
а) центр кола рівновіддалений від усіх сторін трикутника;
б) центр кола рівновіддалений від усіх вершин трикутника;
в) усі сторони трикутника — хорди кола;
г) усі сторони трикутника дотикаються до кола.
IX. Домашнє завдання