Тема. Уписані і центральні кути[*]
Мета: учні мають засвоїти поняття: центральний кут, дуга (як частина кола), дуга, що відповідає даному центральному куту, кутова міра дуги, кут, уписаний в коло і дуга, на яку спирається вписаний кут; а також засвоїти теорему про міру вписаного кута і схему її доведення. Виробити первинні вміння учнів відтворювати вивчені поняття, розрізняти на готовому рисунку вивчені об'єкти і виконувати їх зображення за словесним описом, а також застосовувати вивчену властивість для розв'язування базових задач.
Тип уроку: засвоєння знань, вироблення вмінь.
Обладнання: набір демонстраційного креслярського приладдя, таблиця № 21 «Центральні і вписані кути (кути в колі)», набір паперових моделей кутів та кола.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Оскільки домашнє завдання містить задачі, подібні до розв'язаних в класі, письмову частину домашнього завдання перевіряємо, зібравши зошити учнів на перевірку.
Засвоєння теоретичного матеріалу можна перевірити під час теоретичного опитування (яке можна провести у формі теоретичної самостійної роботи).
Самостійна робота № 8
(Відповіді: 1. Лінію кола, концентричного з даним, радіус якого дорівнює сумі радіуса даного кола і довжини відрізка. 2. Діаметр один; хорд — безліч. 3. Ні, бо найбільша хорда — це діаметр, а діаметр удвічі більший за радіус. 4. Точка є центром описаного кола, відстань — його радіусом. 5. Точка є центром уписаного кола, відстань — його радіусом. 6. Круг радіусом 5 м з центром в місці закріплення кілка.)
III. Формулювання мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів
Для усвідомлення учнями логіки викладання матеріалу і залучення учнів до цілевизначення на уроці можна запропонувати учням виконати роботу зі схемою № 7.
Схема № 7
Далі формулюється основна дидактична мета уроку — вивчення можливих варіантів взаємного розміщення кола і кута.
IV. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Можна організувати самостійну роботу учнів з повторення змісту базових понять: коло та його елементи, кут, вимірювання кутів, рівнобедрений трикутник, зовнішній кут трикутника.
V. Засвоєння нових знань
План вивчення матеріалу
Методичний коментар
Відповідно до п. 3 уроку є доцільним розпочати вивчення нового матеріалу з розгляду можливих варіантів розміщення кута відносно кола (схема № 8). Виокремити два варіанти, які вивчатимуться на уроці (в обох випадках вершина кута суміщається з точкою кола або центром кола, а сторони кута перетинають коло). Далі перейти до частин кола та їх вимірювання. (Слід зауважити, що вимірювання дуг кола в градусах дає змогу встановити градусну міру всього кола — можна запропонувати учням довести цей факт самостійно.) Сформулювати конструктивні означення центрального кута і вписаного кута, ввести поняття про дуги, що відповідають цим кутам; вивчити питання про вимірювання цих кутів через відповідні дуги кола. Далі, відповідно до тексту підручника, довести теорему 13.
Формуванню знань сприятиме використання таблиці № 21.
Таблиця № 21
Центральні та вписані кути
1. Центральний кут |
|
|
AOB — центральний кут AOB = AB Центральний кут вимірюється відповідною дугою (дугою, на яку він спирається). |
2. Уписаний кут |
|
|
ABC — уписаний кут ABC = AOC = AC Уписаний кут вимірюється половиною дуги, на яку він спирається, і дорівнює половині відповідного центрального кута, |
3. Властивості вписаних кутів |
|
ABC = ADC = АКС Уписані кути, які спираються на ту саму дугу, рівні між собою. |
ABC = ADC = 90° Уписаний кут, що спирається на діаметр, дорівнює 90°. |
VI. Первинне усвідомлення матеріалу
Усні вправи
Рис. 125
а) відповідна дуга дорівнює 60°;
б) відповідна дуга дорівнює третині кола;
в) уписаний кут на 50° менший від центрального кута, що спирається на ту саму дугу.
Письмові вправи
Знайдіть градусну міру центрального кута, який спирається на дугу, що становить частину кола.
VІІ. Підсумки уроку
Запитання до класу
Чи все правильно на рис. 126?
Рис. 126
VIII. Домашнє завдання
1) Знайдіть градусну міру вписаного кута, який спирається на дугу, що доповнює дугу в 150° до повного кола.
2) Через точку А кола проведено дві хорди АВ і АС. Знайдіть кут АОВ, якщо кут між хордами дорівнює 40°; 90°; а градусів.
[*] Матеріал подається як додатковий.