Тема. Геометричні побудови
Мета: засвоєння учнями алгоритму побудови прямої, яка перпендикулярна до даної і проходить через дану точку на даній прямій (або поза даною прямою), і алгоритму побудови прямої, яка паралельна даній і проходить через дану точку поза даною прямою; вироблення вмінь відтворювати вивчені алгоритми і виконувати дії, описані в них; відпрацювання навичок володіння креслярськими інструментами (для вимірювання та побудови прямих, відрізків, кіл та дуг кіл) і навичок аргументовано міркувати з посиланням на вивчені означення, властивості і ознаки рівних відрізків, кутів та трикутників (при доведенні правильності здійснених побудов).
Тип уроку: засвоєння знань, вироблення вмінь.
Обладнання: набір демонстраційного креслярського приладдя, таблиця № 22 «Геометричні побудови».
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Зібрати аркуші із виконаним домашнім завданням; за приготованими заздалегідь на дошці рисунками прокоментувати виконання задачі № 604 (або в разі необхідності всі задачі).
III. Формулювання мети і завдань уроку
Для створення відповідної мотивації навчальної діяльності, тобто для усвідомлення значення нового на уроці матеріалу, вчитель може спонукати учнів до певної узагальнюючої роботи, а саме: запропонувати їм назвати відношення між двома прямими, означення, властивості і ознаки яких вони вивчали у сьомому класі, і назвати ті відношення між будь-якими двома прямими, які вони найчастіше можуть бачити навколо себе. Скоріше за все учні дадуть правильні відповіді, а тому мета уроку буде цілком зрозуміла учням.
IV. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Усні вправи
V. Засвоєння нових знань
План вивчення нового матеріалу
Методичний коментар
Перші два алгоритми (див. план) традиційно вивчають у сьомому класі. Вони є не тільки основою для успішного подальшого вивчення шкільного курсу геометрії, але й елементом математичної культури учнів. Ці алгоритми разом з тими, що вивчалися на попередньому уроці, є важливими засобами для розв'язування задач на побудову. Зауважимо, що запропонований спосіб побудови прямої, яка паралельна даній прямій і проходить через дану точку поза прямою, взагалі в традиційному підручнику не розглядався (хоча побудова прямої, паралельної даній, є одним із етапів розв'язування досить великої кількості задач на побудову — наприклад, задачі на побудову методом подібності). При вивченні третього алгоритму варто було б ще раз звернути увагу учнів на той цікавий факт, що незважаючи на нескінченну кількість прямих, що перетинають дану пряму і які можуть проходити через задану точку, пряма, паралельна даній (шукана), — єдина!
VI. Первинне усвідомлення матеріалу
Усні вправи
№ 611 (див. підручник).
Графічні вправи
Як поділити навпіл відрізок, якщо:
а) він зображений на краю аркуша паперу (дошки);
б) він у кілька разів більше найбільшого розхилу циркуля?
(Розв'язання цих задач подано на рис. 137 (а, б).
Рис. 137
VII. Підсумки уроку
Контрольні запитання № 1—6 (див. підручник с. 157).
VIII. Домашнє Завдання