Розробка комбінованого уроку музичного мистецтва для 2 класу НУШ науково-педагогічного проекту "Інтелект України" на тему :"Святкові настрої" та "Незабаром Новий Рік" до підручника Т.Рубля .Урок музичного мистецтва 1 раз у 2 тижні.Поєднано 2 уроки в один
ТЕМА: Святкові настрої. Незабаром Новий Рік.
Мета :
навчальна: ознайомити учнів із обрядовими піснями зимового циклу (колядками та щедрівками).
розвивальна: розвивати в учнів чуття ритму, розуміння емоційного змісту прослуханої музики; розвивати вокально-хорові навички;
виховна: виховувати любов та інтерес до традицій рідного краю.
Музичний матеріал: Поспівка «Коляд, коляд, колядниця». Колядка «Нова радість стала» та щедрівки «Щедрик» в обр. М.Лентовича
Наочні посібники: нотна хрестоматія; малюнки до творів, портрет композитора М.Леонтовича
Обладнання: дитячі музичні інструменти; фонохрестоматія; музичний інструмент (фортепіано); ТЗН (ноутбук)
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку:
І. Організаційний момент
Перевірка готовності класу до уроку
Музичне вітання
ІІ. Актуалізація опорних знань
• Що таке полька і полонез?
• Якими музичними звуками розповів про зиму композитор Антоніо Вівальді?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Готуючись до зимових свят, ми з любовю та фантазією прикрашаємо свої оселі.Найбільшим зимовим родинним святом є Різдво. До нього створюють особливі прикраси. А маленькі діти чекають на подарунки та сповнення бажань.
IІІ . Основна частина
Слухання музики
Ви вже знаєте, що колядки і щедрівки належать до календарно-обрядових пісень зимового циклу. Пригадайте, про що в них співається.
Наші пращури — сміливі, працьовиті люди, але явища природи були для них незрозумілими, таємничими. Тому, хвилюючись за врожай і власну долю, наші пращури намагалися задобрити сили природи за допомогою різноманітних обрядів із піснями, танцями та дійствами. Вечір напередодні Нового року називають Щедрим. Пісні, що виконували цього дня, назвали відповідно щедрівками. Зазвичай їх виконували дівчата. На Новий рік вулицями ходили гурти дітей, парубків, дівчат і колядували. Біля кожної хати вони виконували новорічні вітальні пісні — колядки, у яких величали господарів, бажали в новому році доброго врожаю, за що отримували винагороду. Коли колядники входили до хати, вони вітали господарів зі святом.
Добрий вечір, господарю, у вашій оселі!
Приміть наші побажання на свята веселі!
Хай вам радість усміхнеться зіркою ясною,
Хай вінчається вам праця славою гучною!
Слухання музики Колядка «Нова радість стала»
Композиторів дуже приваблювала народна пісня. Чимало з них слухали народні пісні, збираючи їх у свою скарбницю, записували, додаючи у мелодію, щось своє, тобто обробляли.
Робота з поняттями
Обробка — це «прикрашання» мелодії музичного твору.
Одним із найяскравіших творів М. Леонтовича є відомий «Щедрик». Його мотив — це три звуки, за допомогою яких композитор побудував цілу картину народного життя. У пісні передано радісні настрої селянина, його світлі мрії, про краще життя у новому році.
Послухайте цю пісню у виконанні хору та дайте відповідь на запитання.
• Який настрій викликає ця пісня?
Слухання пісні «Щедрик» в обробці М. Леонтовича
Пісня «Щедрик» в обробці М. Леонтовича майже 100 років мандрує світом і звучить різними мовами, але душа у неї залишається українською.
Фізкультхвилинка «Ой, зима»
Вокально-хорова робота
Розспівування. Вивчення поспівки «Коляд, коляд, колядниця»
Слухання та розучування колядки «Я маленький пастушок».
IV. Підбиття підсумків
Бесіда
• Які пісні виконують на новорічні та різдвяні свята?
• Про що в них ідеться?
• Який настрій мають колядки та щедрівки?