Систематизувати та узагальнити набуті знання учнів про складнопідрядне речення; виховувати любов до мистецтва слова.
Тема уроку: Складнопідрядне речення. Тренувальні вправи
(Андріана Монаршук, учитель української мови та літератури «КЗ ЛОР «Підгірцівська спецшкола – інтернат І-ІІІст»»)
Мета уроку: систематизувати та узагальнити набуті знання учнів про складнопідрядне речення; удосконалювати вміння визначати будову складних речень, їх види; розвивати навички синтаксичного розбору, творчі здібності; виховувати патріотичні почуття, любов до мистецтва слова
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, тестові завдання,
Міжпредметні зв’язки: музика, українська література.
Хід уроку
І. Організаційний момент. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку.
На віях тиші мерехтять сніжинки.
Зима крізь вії дивиться на світ.
Шляхи і діти їх- стежинки-
Шукають вранці згадку до воріт.
Село в снігах, як чаша кришталева,
У срібних жилках скованих джерел.
Ідуть у білих каптурах дерева,
Понамерзали брови у дерев.
Їм білий вітер розвіває поли,
Вони бредуть, похилені, на шлях,
Де гайвороння, чорне, як ніколи,
Шматочок сонця ділить у полях.
Ліна Костенко
Гра «Комплімент». Ти мені подобаєшся, бо …(Учні почергово говорять один одному цю фразу)
ІІ. Актуалізація опорних знань
Лінгвістична гра «Розкажи мені про складнопідрядне речення». Кожен учень розповідає про речення.
Дослідження-моделювання
Змоделювати афоризми у формі складнопідрядних речень, поєднавши головну частину з підрядною. Записати, виділити засоби зв’язку, указати тип підрядної частини.
ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
Словниковий диктант
Хворостняк, п’ятдесят, ін’єкція, фюзеляж, арф’яр, рясно, В’ячеслав, присвята, по-українськи, мільярд, празький, різьбяр, пюпітр, сядьте, уманський, мільярд, празький, карпатський, найдорожчий, проїзний, ллю, Ганна, почуттів, схибити, синьоокий, західноукраїнський, о пів на третю, пів-Європи, бароко, Міцкевич, Нью- Йорк.
Лексична цікавинка (експрес- уроки від О. Авраменка)
Поясніть цитату: «Щастя в тобі самому: пізнавши себе, пізнаєш усе, а не пізнаєш себе, ходитимеш у темряві…» (Григорій Сковорода)
Пояснювальний диктант (визначити вид складнопідрядних речень, намалювати схеми, зробити морфолого-синтаксичний розбір)
Україна моя починається там, де доля моя усміхається. Свобода варта того, щоб за неї в бою згоріти полум’ям свічі. Дурість пнеться стати попереду, аби її всі бачили. Українці, захистім себе, щоби світ вважав нас українцями. Для того щоб створити щось красиве, треба нести красу в душі. Загинув би, напевно, люд нещасний, якби погасла та малесенька іскра любові братньої, що поміж людьми у деяких серцях горіла тихо. У слові рідному велика сила є, що розбива граніт і золото кує. Люблю людей землі моєї, бо й я землі своєї син. Благословенна та година, коли дитя читає «Кобзаря».
ІV. Закріплення знань, умінь та навичок.
Тести.
Асоціативний кущ : Речення
V Підсумок уроку
Оголошення результатів навчальної діяльності.
VІ. Домашнє завдання.
Взяти участь у всеукраїнському онлайн-конкурсі «Слово до слова» (освітній проект «На Урок)