26 вересня о 18:00Вебінар: Особливості статевого виховання у школах України

Урок "Розділові знаки у безсполучниковому складному речення (БСР). Узагальнення вивченого"

Про матеріал
Розробка уроку з української мови "Розділові знаки у безсполучниковому складному реченні. Узагальнення вивченого" з елементами інтеграції ( українська література".
Перегляд файлу

9 клас. Українська мова

Тема уроку : Розділові знаки у безсполучниковому складному реченніСР). Узагальнення вивченого.

Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про БСР; формувати навички правильно інтонувати речення з різними смисловими відношеннями, пунктуаційні вміння, будувати БСР з різними типами смислових зв’язків, трансформувати прості і складні сполучникові речення у БСР; розвивати творчі вміння моделювати і конструювати БСР; сприяти вихованню почуття прекрасного через поетичне слово.

Тип: Урок узагальнення та систематизації знань з елементами інтеграції (українська література), умінь, навичок (формування мовленнєвої компетенції).

Обладнання: телевізор, схеми-пам’ятки, відеоматеріал про Ліну Костенко, книжкова виставка з творами авторів, чиї уривки будуть використовуватися протягом уроку.

Епіграф:  Поезія — це завжди неповторність,

якийсь безсмертний дотик до душі.

Ліна Костенко

Перебіг уроку

І. Оргмомент. Повідомлення теми і мети уроку.

Доброго дня.

Сьогодні на уроці ми повторюємо та підсумовуємо вивчене про складне безсполучникове речення, види його смислових зв’язків, розділові знаки. А матеріалом для закріплення вивченого про БСР стане поезія, тому епіграф нашого уроку - слова талановитої української поетеси сучасності Ліни Костенко.

Я бажаю всім нам гарного настрою, натхнення до роботи, бажання працювати, командної єдності та досягнень.

ІІ. Повторюємо теорію.

Гра «Хочу почути тебе…».

Питання з теми «Безсполучникове складне речення» учні задають, починаючи фразою «Хочу почути тебе, (ім’я учня у кличному відмінку)…».

(Кожна правильна відповідь оцінюється в 2 бали, якщо відповідь потребує коригування – 1 бал).

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

Фронтальне опитування:

  • Що треба було зробити у вправі №332?
  • Які розділові знаки ви поставили у безсполучникових складних реченнях?
  • У якому реченні є двокрапка (пояснити чому)?
  • Прочитати речення тільки з поетичних творів, вказати розділові знаки.
  •  У якому стилі мовлення були вжиті безсполучникові складні речення вправи?

Інформація від вчителя

Хочу додати, що складні речення - відмінна риса літературних текстів. У розмовній мові, особливо в її усній формі, використовуються в основному прості речення, частіше - неповні (відсутність тих чи інших членів заповнюється мімікою, жестами); рідше вживаються складні речення (переважно безсполучникові). Також безсполучникові складні речення часто вживаються у драматургії.

Для доказу цього твердження проаналізуємо речення та називаємо твір, героя та автора? ( речення записані на дошці)

  • Хлопець виріс славний, гарний, проворний; він од Наталки старший був годів на три або чотири; з нею вигодовавсь та зріс вкупі. (Пєса І. Котляревського «Наталка Полтавка», Виборний).
  • Наталка – нєблагоразумна: любить такого чоловіка, котрого может бить і костки погнили. (Пєса І. Котляревського «Наталка Полтавка», Возний).

Тренувальні вправи. Записати речення, поставити розділові знаки

Тренінг.

Завдання. Записати речення, (під диктовку, біля дошки). Поставити розділові знаки, пояснити їх вживання.

1 Тече вода з-під явора яром на долину, пишається над водою червона калина.

2. Зілля дива наробило — тополею стала.

3. Налетіли чорні круки вельможих будити; зібралося козачество Богу помолитись.

4 Тяжко-важко в світі жити сироті без роду: нема куди прихилитись, хоч з гори та в воду.

5. Повіє вітер по долині — пішла дібровою луна.

Самостійна робота  з підручником :

  • Завдання: Опрацювати інформацію про синтаксичний розбір БСР. стор. 158.
  • У кого виникли питання щодо синтаксичного розбору речення?

Закріплення .

  • Завдання: Перше речення розібрати синтаксично.( один учень біля дошки з коментуванням).
  • Записані речення на вашу думку – це проза чи поезія?
  • Можливо, хтось відповість, хто автор цих рядків?

Так, це дійсно Т.Г Шевченко – великий «Кобзар», творчість якого ми починаємо вивчати на уроках української літератури.

А зараз я пропоную звернутись до творчості видатної поетеси сучасності – Ліни Костенко.

Бліцвідповідь на питання: Що я знаю про Ліну Костенко?

Демонстрація відеофільму про Ліну Костенко.

  • А тепер ми з вами проаналізуємо вживання складних речень у поезіях Ліни Костенко

Завдання: Три групи учнів отримують картки із авданням, працюють та готуть командний виступ- захист своєї роботи..

Вимоги до захисту: висловлювати свою думку змістовно, грамотно, логічно.

Завдання І групи:

1. Виразно прочитати поезію Ліни Костенко.

2. Виписати безсполучникові складні  речення. Пояснити розділові знаки.

3. З якими складними сполучниковими реченнями вони співвідносяться.

4. Розібрати безсполучникове речення синтаксично. ( на вибір).

 

Очима ти сказав мені: люблю...

Душа складала свій тяжкий екзамен.

Мов тихий дзвін гірського кришталю,

Несказане лишилось несказанним.

Життя ішло, минуло той перон.

Гукала тиша рупором вокзальним.

Багато слів написано пером.

Несказане лишилось несказанним.

Світали ночі, вечоріли дні.

Не раз хитнула доля терезами.

Слова як сонце сходили в мені.

Несказане лишилось несказанним.

 

Завдання ІІ групи:

1. Виразно прочитати поезію Ліни Костенко.

2. Виписати безсполучникові речення. Пояснити розділові знаки.

3. З якими складними сполучниковими реченнями вони співвідносяться.

4. Розібрати безсполучникове речення синтаксично.

 

Стояла груша, зеленів лісочок.

Стояло небо, дивне і сумне.

У груші був тоненький голосочок,

вона в дитинство кликала мене.

 

Ми з нею довго в полі говорили,

не чули навіть гуркоту доріг.

Мої важкі, мої щоденні брили

старий Сізіф тим часом постеріг.

 

Стояли ми одна супроти одної.

Ні з чим не крились, не хотіли йти.

Вона боялась осені холодної,

а я боялась шуму й суєти.

 

Удвох ми з нею слухали зозульку.

І хмари йшли, як нетутешній дим.

Сізіф курив свою гіркущу люльку,

йому хотілось бути молодим.

Додаткове питання: Хто такий Сізіф?

Завдання для ІІІ групи

1. Виразно прочитати поезію Ліни Костенко. Чому, на вашу думку, в цьому речення немає жодного розділового знака?

2. Розставити розділові знаки так, щоб утворились безсполучникові речення

3. З якими складними сполучниковими реченнями вони можуть співвідноситись?

4. Розібрати безсполучникове речення синтаксично ( на вибір).

Спини мене отямся і отям 
така любов буває раз в ніколи 
вона ж промчить над зламаним життям 
за нею ж будуть бігти видноколи 
вона ж порве нам спокій до струни 
вона ж слова поспалює вустами 
спини мене спини і схамени 
ще поки можу думати востаннє 
ще поки можу але вже не можу 
настала черга й на мою зорю 
чи біля тебе душу відморожу 
чи біля тебе полум’ям згорю

 

Перевірка виконання завдань в групах.

 

IV. Підведення підсумків уроку.

Рефлексія .

Вправа «Не закінчене речення»

  • Сьогодні на уроці я …..
  • Складним було ….
  • Я не вмів, тепер вмію…
  • Я запам’ятав (ла)…..
  • Мене вразило…

V. Оголошення оцінок. Домашнє завдання.

 

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
29 березня
Переглядів
164
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку