Цілепокладання Пригадати особливості будови складного речення, його основних видів. Повторити структурні особливості СПР. Ознайомитись із типами відношень між частинами СПР. З’ясувати алгоритм визначення типу відношень між частинами СПР. Навчитись за допомогою правильних питань та сполучників/сполучних слів визначати типи відношень між частинами СПР. Поглибити свої знання традицій, звичаїв та обрядів, яких дотримувались наші предки на Катерини.
Завдання: прочитати речення, визначити вид за будовою, знайти СПР, пояснити орфограми Сьомого грудня українці святкують день великомучениці Катерини. У цей день перед образами святої дівчата ставлять свічки, а потім увечері ворожать на свою долю. Перед сходом сонця дівчина йде в садок і зрізує гілочку вишні. Хлопці цього дня постилися до служби Божої і щиро молилися, аби Бог дав їм хорошу дружину – роботящу, не ледащу, лицем пригожу і лагідну.
Завдання: визначити кількість СПР та типи відношень між їхніми частинами Дівчата в цей день ворожили. Гілки вишні у воду садили. Якщо скоро вишня розів’ється, То дівчині доля усміхнеться. Брали горщик каші та рушник, Виходили з хати до воріт. Кожна дівчина по черзі Викликала долю в серці. Потім довго прислухалася, Щоб їй доля обізвалася. Кому — майбутнє щасливе, Кому — свекруху сварливу. Ось до першої дівчини Вийшов пан чарівний, дивний. Каші грудку скуштував, Вдачі й щастя обіцяв. На хвилиночку з’явився І в повітрі розчинився — Завітають восени До дівчиноньки свати. Свято це дівоче, дивне. Що намрієш в ніч чарівну, Все це збудеться. Чекай на Весільний коровай. Тож святую Катерину Не забудь у цю годину Вшанувати і згадати, І молитву прочитати.
Як визначити типи відношень між частинами СПР? 1 Переписати речення. 2 Розставити розділові знаки. 3 Підкреслити граматичні основи. 4 Визначити кількість частин. 5 Визначити головну та залежну частину, їх розташування. 6 Виокремити сполучник / сполучне слово, його тип. 7 Побудувати схему. 8 Поставити питання від головної до підрядної частини. 9 Визначити тип відношень між частинами СПР, зіставивши питання та вид сполучника.
Домашнє завдання 1) Вивчити таблицю (сполучники/сполучні слова, типи відношень та питання до них) або опрацювати матеріал підручника С.84-85. 2) Виконати вправу 170, С.87 (переписати речення, підкреслити всі члени речення, побудувати схеми, визначити типи відношень між частинами СПР та тип сполучуваного елемента). 3) Виписати з поеми Т.Шевченка «Катерина» 10 СПР, побудувати схеми, визначити типи відношень.