Щоб допомогти внутрішньо переміщеним особам, забезпечити їм підтримку, треба провести психологічну діагностику та надати необхідні консультації, при цьому фахівець повинен володіти ключовими навичками ефективної взаємодії з людьми. Саме тому важливо самостійно оцінити свій потенціал та обрати якісну мотивацію.
Компетенції фахівців для надання допомоги внутрішньо переміщеним особам, сім’ям з дітьми
Щоб допомогти внутрішньо переміщеним особам, забезпечити їм підтримку, треба провести психологічну діагностику та надати необхідні консультації, при цьому фахівець повинен володіти ключовими навичками ефективної взаємодії з людьми. Саме тому важливо самостійно оцінити свій потенціал та обрати якісну мотивацію.
Основні проблеми, з якими стикаються люди після кризових подій:
1.Нагальні базові потреби (житло, їжа, вода та санітарні зручності).
2.Медична допомога у випадках травм або хронічних захворювань.
3.Чітка й достовірна інформація про подію, близьких людей та досяжні служби допомоги.
4.Спілкування з близькими, друзями та отримання соціальної підтримки.
5.Спеціальна підтримка, пов’язана з культурою та релігією.
6.Можливість висловлювати свою думку і брати участь в ухваленні важливих рішень.
Перша психологічна допомога полягає в тому, щоб виявити таких людей. Зорієнтуватися в тому, які в них потреби, і допомогти задовільнити їх з дотриманням безпеки, захисту прав і гідності та етичних норм.
Практичний психолог має бути компетентним, адже коли в колективі з’являється сім’я ВПО, він консультує, проводить просвітницьку, профілактичну роботу не тільки з сім’ями, а й із адміністрацією, педагогами, створюючи постійний психологічний супровід всіх учасників освітнього процесу.
Пережитий травматичний досвід, факт переміщення є кризовою життєвою ситуацією, яку посилює стресовий стан. Для розуміння специфічних станів та потреб, планування й надання адресної допомоги спеціалісту важливо пройти навчання з організації допомоги внутрішньо переміщеним особам. Можливо, звернутися до міжнародного досвіду країн, які стикалися з подібними ситуаціями, та взаємодіяти й обмінюватися досвідом із фахівцями різних галузей (психології, педагогіки, медицини, соціальної роботи).
Стикаючись із даною ситуацією, ми розуміємо, що не кожен психолог може працювати та допомагати. Для цього потрібно мати спокійний, впевнений вид. Уміти збудувати комфортні умови, щоб людина могла довіритися та розслабитися, працювати з травмою та допомагати адаптуватися в саме в цю хвилину, виводити на позитив, враховуючи індивідуальні особливості ситуації. Розгляньмо основні компетенції для продуктивної роботи:
1.Практичний психолог має володіти професійною фаховою освітою.
2. Проходити більш вузьке додаткове навчання за даною темою .
3.Бути в ресурсному стані.
4.Мати супервізорську підтрику з боку колег для можливої переадресації.
5.Бути активним слухачем.
6. Бути нейтральним як медіатор.
7. Мати чітку громадянську позицію.
8.Бути гнучким у спілкуванні та готовим до різних проявів дистресу клієнтів.
9.Бути адаптивним та сприяти адаптації інших, швидко реагувати на зміни .
10.Володіти своїм емоційним станом під час спілкування.
11.Психологи-практики не зловживають ін’єкційною косметологією, оскільки це може стати бар’єром у роботі з емоційним виразом обличчя (воскова лялька).
12.Бути собою та не перегравати, кривлятися, щоб не зіпсувати процес спілкування.
Практична робота
Форма проведення: «Мозаїка»
Мета: опрацювати та закріпити теоретичний матеріал.
Обладнання: ватмани, маркери.
Хід роботи
1.Об’єднати учасників у групи (4 груп) по 5-6 чоловік. («Фруктовий салат»)
2.Роздати ролі групам «Діти», «Батьки», «Психологи» , «Адміністрація».
3. Дати інструкцію щодо виконання роботи.
«Діти»- Шановні колеги, перед вами написані компетентності психологів, які співпрацюють з вами. Поясніть які з них для вас важливі та доповніть за можливістю.
«Батьки»- Шановні колеги, перед вами написані компетентності психологів, які співпрацюють з вами. Поясніть які з них для вас важливі та доповніть за можливістю.
«Психологи»- Шановні колеги, перед вами написані компетентності, якими ви володієте. Поясніть які з них для вас важливі та доповніть за можливістю.
«Адміністрація»- пропишіть ті психологічні компетенції, які ви цінуєте у своїх психологах.
4. Встановити загальний час (10 хвилин) та перехід (за сигналом дзвоника) ватманів по годинниковій стрілці.
5.Обговорення найважливіших компетентностей для кожної команди за допомогою спікерів із кожної команди для оформлення рефлексії.
6. Рефлексія.