Компетентнісне навчання.Збірка завдань за компетентностями.

Про матеріал
Збірка завдань за компетентностям Основна мета підібраних завдань включає технологію співпраці, полягає у створенні умов для активної спільної діяльності учнів у різних навчальних ситуаціях. Використання колективної форми на уроках дає можливість просуватися кожному учневі в індивідуальному темпі, сприяє прояву й розвитку здібностей кожної дитини. Учні навчаються працювати в команді на результат, попереджати і розв’язувати конфлікти, досягати компромісів. Завдання дозволяють застосовувати іноземну мову в режимі живого спілкування. Основою процесу є активна участь у діалогах та рольових іграх, читання текстів, засвоєння основних граматичних конструкцій, і обов'язковим є вивчення стандартних письмових граматичних та лексичних правил. Кожен учень відповідає не тільки за результат своєї роботи, але й за результат усієї групи. Тому слабкі учні прагнуть з’ясувати в сильних те, що їм незрозуміло, а сильні — щоб слабкі досконало розібралися в завданні. І від цього виграє весь клас, тому що спільно ліквідовують прогалини у знаннях. Учитель виступає в ролі консультанта, порадника.
Перегляд файлу

                         Англійська мова.           D:\Загрузки\pravilaRazrabotki.jpg

                   Компетентнісне  навчання.                           

                    Збірка завдань за компетентностям                                                            

  Основна мета підібраних завдань включає технологію співпраці, полягає у створенні умов для активної спільної діяльності учнів у різних навчальних ситуаціях.  Використання колективної форми на уроках дає можливість просуватися кожному учневі в індивідуальному темпі, сприяє прояву й розвитку здібностей кожної дитини. Учні навчаються  працювати в команді  на результат, попереджати і розв’язувати конфлікти, досягати компромісів.     Завдання дозволяють застосовувати іноземну  мову в режимі живого спілкування. Основою процесу є активна участь у діалогах та рольових іграх, читання текстів, засвоєння основних граматичних конструкцій, і обов'язковим є вивчення стандартних письмових граматичних та лексичних правил. Кожен учень відповідає не тільки за результат своєї роботи, але й за результат усієї групи. Тому слабкі учні прагнуть з’ясувати в сильних те, що їм незрозуміло, а сильні — щоб слабкі досконало розібралися в завданні. І від цього виграє весь клас, тому що спільно ліквідовують прогалини у знаннях.   Учитель виступає в ролі консультанта, порадника.

Тема: Visa-free travel to Europe

  1. Mind-Map

Teacher: We hear a lot about the importance of European values: democracy, human rights, solidarity. It’s true that all EU Member States are democracies. What are European values? I suggest you to depict a collective mental map of European values and moral qualities.

          Учасникам пропонується скласти колективну ментальну карту європейських цінностей та моральних якостей. Діти виходять по черзі до дошки і записують одну якість.

D:\Загрузки\000000.jpg

  1. Brain storm activity.

Teacher:  Now, let`s have brain storm activity.How people look like in Europe and in Ukraine, what they do, their behavior, habits, attitudes towards themselves, towards their families, towards their lives, towards other people. At first you work individually, then in a group. Let's unite into two groups. The first group describes the Europeans. The second group describes the Ukrainians.

          Учні об'єднуються в дві  групи. 1 група – спочатку кожен індивідуально пише характеристику європейця (поведінку, звички, характер, ставлення до життя йінших людей, до себе). Потім об'єднуються групою й пишуть загальну характеристику. 2 група - пише характеристику про сьогоденних українців. Також спочатку індивідуально, потім об'єднуютьсяі пишуть загальну характеристику.

D:\Загрузки\700_FO53801306_7520d280e4b47581391226727cbb2485.jpgD:\Загрузки\700_FO74035514_04c594c100045edccf5facc0aafd6b3f.jpg

Teacher: Now you see people of different countries can have common values: personal freedom, human dignity, solidarity, active civil society, market economy, democracy and rule of law, kindness, attentiveness, love to nature, thankfulness, respect,  charity, friendship, love, support, care, peace, honesty, fair-dealing. It is necessary to follow these things.

3. Веб-квест

Teacher: Are you ready to make up a route of your trip? Let’s search the Internet important information for the tourist- what weather is expected in London, Paris and Berlin during the holidays, where you can rent a hotel, what lunch rates, national cuisine and what attractions can be visited in these cities.

          Етап самостійної пізнавальної діяльності учнів. Учитель пропонує попрацювати в групах в Інтернеті, щоб знайти інформацію, важливу для туриста. Дізнатися, яка  погода очікується в Лондоні, Парижі та Берліні під час канікул, де можна зняти готель, які ціни, де можна пообідати, про національну кухню, які пам'ятки можна відвідати в даних містах. Учні отримують картки згідно зі своїми інтересами і об’єднуються в групи (погода, їжа, пам'ятки), шукають інформацію в Інтернеті. Заповнюють інформаційні таблиці. Потім обговорюють отриману інформацію в групі, розробляють коротку програму перебування в Парижі, Берліні чи Лондоні. Обґрунтовують свій вибір.

Playback Theatre

          Учитель пропонує поділитися своєю історією. Ви збираєтеся зробити поїздку в Європу. Розкажіть про свої думки, проблеми, сумніви,  які могли народитися в зв'язку з майбутнім відвідуванням Європи. Почута історія програється тут же на сцені акторами.

Teacher:

 

 

Тема: My friend

Мета уроку: формувати спілкування іноземними мовами, соціальну і громадянську компетентності.

  1. Моє уявлення про тебе

Teacher:Let's play the game “My view of you”. Complete the sentences, express your thoughts about a friend. Then you’ll  join in groups of three and one of the students will guess what another student wrote about their friend.

  • He / she always…D:\Загрузки\1.jpg
  • He / she never…D:\Загрузки\1 (1).jpg
  • He / she seldom…D:\Загрузки\dT45p4jGc.png
  • He / she often…D:\Загрузки\depositphotos_94050686-stock-photo-smiley-mascot-flying-kiss.jpg
  • He / she usually…D:\Загрузки\700_FO48590293_2039a29098799c362d321b1e08d9c717.jpg
  • He / she hardly ever…D:\Загрузки\depositphotos_13971204-stock-illustration-exhausted-emoticon.jpg

          Комунікативно-мовна гра. Кожному учневі дається листок паперу, на якому написано ім'я одного з його товаришів і кілька незавершених пропозицій. Учень повинен доповнити ці пропозиції, відбивши в них свою думку про товариша.

  1. Морський бій
  • Учні об’єднуються  у команди по 4-5 учасників ( кораблі ).
  • Учні називають свій корабель, обирають капітана та стрільця.
  • Капітани стоять першими, далі шикується їхня команда, останнім стоїть стрілець.
  • Учитель визначає тему «поєдинку».
  • Учні упродовж 1-2 хвилин пригадують слова, які стосуються цієї теми.
    Учитель називає корабель, який розпочинає гру.
  • Капітан і його команда «відстрілюють» ( називають по черзі слова із заданої теми ).
  • Коли черга доходить до стрільця, він промовляє назву іншого корабля, команда якого починає «відстрілюватися».

  Слів повторювати не можна. Якщо капітан зволікає з відповіддю ( понад 2с ), його команда не знає слів чи повторює слово, або називає корабель, що уже «відстрілявся», то корабель тоне, а його команда приєднується до команди іншого корабля.

 

 

Тема: Character

  1. Guess  riddle

Teacher: I'll say some words about the famous characters of English and American books and cartoons. You should guess whom I mean.

          Ви повинні назвати героя книги або мультфільму, якого я описала.

1. This character is a funny bear. He is fat but very nice. He likes and honey doesn't like bees. He enjoys to make up rhymes. He likes to visit his friends Rabbit and Piglet. (Winnie-the-Pooh)

2. This is a very kind girl. She is very beautiful, much more beautiful than her stepmother. That's why her stepmother sent her to the forest. But the girl found seven friends there. They were Seven dwarfs. They all lived very happily together. (Snow White)

3. This man is a character of English folk rhymes. He is very fat. He is always hungry. He can eat everything: bread and butter, cheese and meat, churches and people. He says that his stomach is never full. (Robin the Bobbin)

4. This funny mouse is a character of the American cartoon. This mouse was created by Walt Disney. The mouse is very clever, but he always has a lot of problems with a cat. He has to make many tricks to run away from this cat. (Jerry)

5. This is a boy. He has no parents. His parents were magicians and the angry man killed them. This boy is very and talented clever. He studies at the magic school. He can do a lot of magic tricks. He has got a lot of friends. They help him to fight against angry men. (Harry Potter)

6. She is a very kind and nice girl. She has got a father but she hasn't got a mother. Her stepmother and her stepsisters are angry and greedy. This girl has got a godmother, a fairy. The fairy gives her a beautiful dress and crystal shoes to go to the ball. But the girl loses one shoe. (Cinderella)

2. Audition

  1. Teacher: I’d like you to listen to a story about one family. Listen to the speaker and give the title of the story.

A father lived in the country with his four sons. The sons liked to quarrel. So the family was unhappy. One day the father called his sons together. He put some sticks on the ground in front of them. He picked up one of the sticks and broke it with his hands. Then he picked up five sticks and tied them together. He gave them to the strongest son and said, “Break them!”The young man couldn’t break the five sticks. The other three sons couldn’t break them either. Then the father said, “It’s easy to break one stick. But it’s not easy to break five sticks together. Our family is like those sticks. By quarrelling you’ll become weak. By staying together you’ll be strong.”

  1. Teacher: Now I’d like you to answer the questions. Keep close to the text. You may use the props given on the board.

Дайте відповіді на проблемні питання вчителя. Надошці написані слова та вирази:  in the country; four sons; liked to quarrel; unhappy; some sticks; easy.

  • Where did a family live?
  • How many sons were there in the family?
  • What did the sons like to do?
  • Was the family happy?
  • What did the father put on the ground in front of his sons?
  • What is easy to do?
  • What isn’t easy to do?
  1. Teacher:I want you to listen to a sentence, think back and give us the situation from the text in which it is used.

One day the father called his sons together.Відновіть ситуацію з тексту, використовуючи речення.

  1. Teacher: Say True or false. Підтвердіть або спростуйте твердження вчителя.
  • A father lived in the country with his three sons.
  • The family was unhappy.
  • One day the father put some bricks on the ground in front of his sons.
  • The young man couldn’t break the five sticks.
  • The other three sons could break them.
  • The father said, “It’s easy to break five sticks together.”

 

Тема:TravellingD:\Загрузки\sobiraem-chemodan-chto-vzyat-v-otpusk4.jpg

Ranking

  1. Teacher: Choose 10 things which you would like to take on your journey .

Suitcase, radio, book, toothbrush, comb, towel, notebook, phone, glass, food, glasses, sports suit, evening dress, sneakers, cosmetics, photo of parents, bicycle, cat, binoculars, money.

2. Teacher: Let's join in groups of three. Discuss and choose 10 things which you would like to take on your journey then discuss the list and justify your choices.

Ранжування.Учням пропонується написати десять предметів з двадцяти перерахованих на дошці, які вони неодмінно взяли б з собою, якби збиралися в подорож. Після того як кожен напише свої результати, вчитель об'єднує учнів у групи по три людини і пропонує скласти новий список з десяти предметів, погодивши його один з одним. Потім обговорення списку проводиться всіма учнями класу з обґрунтуванням своїх варіантів вибору.

2.Complete the sentences

Teacher: Now let`s try to answer the question of the lesson: Why do people like to travel? The first model will help you. Here you can see some sentences. They are not complete. You should complete them with phrases given in the table.

P1: People like to travel with friends.

P2: Usually they travel for pleasure.

P3: When they travel they like to go sightseeing.


  • People like to travel ...


                                            alone

with friends

with parents

with                          grandparents                          


  •  

    Usually they travel ...


on business

for pleasure

in search of adventures

to see the beauty of the world


  •  

    When they travel they like to ...

go shopping

meet new people

make new friends

go sightseeing

learn traditions of other countries

 


  •  

    Because travelling is ...


exciting

useful

enjoyable

good for health

 

D:\Загрузки\детский-баскетбол.jpgD:\Загрузки\cartoon-soccer-player-boy-heading-the-ball-by-boians-cho-joo-young--1013656.jpgD:\Загрузки\13125479-Мультфильм-спорта-значок.jpgТема: Sport      D:\Загрузки\229852-Royalty-Frar.pngD:\Загрузки\gimnastyka-dla-pa-w-dku-askonline-pl-codzienna-gazeta-21ZzLg-clipart.jpg D:\Загрузки\depositphotos_51322155-stock-illustration-athlete-boy-with-winner-cup.jpg

1.Підготовка реклами та презентація

D:\Загрузки\shutterstock_corazon-1100x1100-1100x500.jpgD:\Загрузки\hello_html_753eaabf.png

Teacher: Imagine you all work in the sports club. You are to draw a poster with advertising of your club. The more you write the more sportsmen you will have.

  • Chief Coach
  • Top manager
  • Manager on staff
  • Manager on equipment
  • Masseur
  • Doctor
  • Secretary

Уявіть собі, що ви працюєте в спортивному клубі. Розподіл ролей в командах лежать на парті. Ваші завдання:

  • дайте назву клубу,
  • створити рекламу клубу, щоб залучити більше відвідувачів,
  • напишіть види спорту,
  • опишіть, чим вони корисні людині.
  • захистіть свою рекламу
  • Коректор з числа учнів іншої команди дає оцінку і виправляє помилки.
  1. A magic flower    

D:\Загрузки\img23.jpg

Teacher:We have learned much about healthy food and healthy way of life. And now we can make up the magic flower and give advice how to live healthy and happily. I will give you a coloured petal and you will fill it in writing with what to do to keep fit. And then you’ll stick it round the centre onto the board.

3.Ways of keeping  fit

Teacher: Keeping fit is a hard, every day work. Different people keep fit in different ways.

1. I want you to take you clean sheets of paper and write down at least 5 ways to keep fit.

2. Now compare sheets of paper with your partners and write out those ways, you don’t have in your sheets.

3. Name common ways of keeping fit.

4. Fill in the web you have on your desks. Also write three purposes to keep fit.

4. Сінквейн. Складання вірша «Sport».

  • Doing sports
  • Extreme, individual.
  • To play, to swim, to skate
  • A sound mind in a sound body.
  • Activity.

 

Тема: Daily Life.

  1. Spoken Messages

Учні об´єднуються  у 3 команди. Вчитель заздалегідь записує на трьох аркушах паперу по одному реченню, в якому є будь-яке розпорядження.Наприклад:

  • Go to the blackboard and draw a cat and a mouse.
  • Walk once round the table and twice round the teacher and sit down.
  • Go to the door, open it, shut it and sit down.

          Учитель передає ці записки трьом учням, кожен з них читає про себе і повертає вчителеві. Якщо  учень не зрозумів того, що написано, то він передає аркуш паперу наступному учневі у ряду. Після цього учень повідомляє завдання (тихо на вухо) своєму сусідові, а той далі. У такий спосіб завдання передається ланками по рядах. Гравці, які сидять за останніми партами, повинні виконати ці розпорядження. Виграє команда, яка швидко та правильно виконає завдання.

  1. Smile at the lesson

Teacher: Dear girls and boys! Let's join into two groups and begin our competition «Smile at the lesson». Each of you must greet classmates and speak about yourself.

Р: The greeting (about myself).Hello! I’m glad to see you. My name is Dan. I’m fond of drawing. I want to be an artist. I draw on the tables, I draw on the walls at home, I draw everywhere. I would like to draw now, but…, etc.

Конкурс «Посміхнися на уроці». Клас  об’єднується у дві групи. Всі члени кожної групи розповідають про себе в жартівливій формі. Діти готують ці розповіді заздалегідь. Перемагає та команда, чий розповідь був цікавіше.

  1. Complete the sentences

          Використання відмінностей в точках зору. Кожному учневі дається список незавершених пропозицій і пропонується доповнити їх тією інформацією, яка відповідає його життєвому досвіду, наприклад:

  • The first thing I do when I come home after classes is…
  • Just before I go to sleep, I…
  • Just before guests arrive, I…
  • As soon as I realize someone is angry with me, I…
  • The moment I hear the bell ring, I…
  1. Guess what your classmate does

Потім учні об’єднуються  у групи по три учня і учитель пропонує  школярам B і C в кожній групі вгадати, що робить учень A в ситуаціях, представлених за допомогою незавершених пропозицій. Учні повинні вгадувати до тих пір, поки не наблизяться до правильного. Учень A або підтверджує, або відкидає висловлені його товаришами припущення і на закінчення повідомляє записаний ним варіант. Потім аналогічним чином учні A і C, A і B намагаються вгадати, що роблять учні B і C у запропонованих ситуаціях. Такий прийом породжує активний і зацікавлений обмін думками між ними.

 Тема:Travelling

 «Дерево пророкувань». Правила роботи з даними прийомом наступні: стовбур дерева-тема, гілки - припущення, які ведуться за двома основними напрямками «можливо» і «ймовірно» (кількість «гілок» не обмежена),  «листя» - обґрунтування цих припущень, аргументи на користь тієї  чи іншої думки.

Учні працюють в тріади. Пропонується завдання: заповнити таблиці відсутньої в них інформацією, спілкуючись один з одним на англійській мові і не показуючи таблиці один одному. Наприклад, учням A, B і C в кожній з тріад видані наступні таблиці:

Student A

 

Italy

Cuba

France

Location

Southern Europe

 

 

Area

 

111000 sq. km.

 

Population

57 mln.

 

23 mln

Main industries

car manufacture, fishing

 

 

Capital

 

 

 

 

Student B

 

Italy

Cuba

France

Location

 

 

Europe

Area

301000 sq. km.

 

 

Population

 

9.8 mln

 

Main industries

 

sugar, tobacco, tourism

 

Capital

 

Havana

 

 

Student C

 

Italy

Cuba

France

Location

 

Not far from central Africa

 

Area

 

 

551602 sq. km

Population

 

 

 

Main industries

 

 

car manufacture, wine-making

Capital

Rome

 

Paris

 

В обох таблицях міститься вся інформація, необхідна для виконання запропонованого завдання, але кожен з учнів має в своїй таблиці лише частину цієї інформації (відсутню в іншого), завдяки чому між ними і створюються відмінності в обсязі інформації.

Після видачі кожному з учнів, які працюють в тріади, відповідних таблиць, вчитель пропонує їм спільно виконати верифікаційний (true-false) тест:

• Italy and Cuba are situated not far from each other.

• Italy is bigger than France, but smaller than Cuba.

• The population of Cuba is about half that of Italy and France. Etc.

Щоб встановити, правильні ці твердження чи хиб ні, учні повинні обмінятися наявною у них інформацією, об'єднати її та прийняти відповідні рішення.

 Тема: Health

1.Дітямпропонуєтьсярозшифруватиназвутемиуроку.

  • H- is one letter and the end
  • L-is the 4th letter
  • E- is after H
  • A-is between E and L
  • T- is before H

HEALTH

2. Післячогодітям пропонується переглянути ряд слайдіві визначити назви хвороби, а так само скласти пропозиції з цими словами.

Наприклад:

  • When I have flu, I…
  • When I have a toothache, I…
  • When I have a headache, I…
  • When I have a sore throat, I…
  • When I have a cough, I…
  • Go to the doctor…
  • Don`t talk…
  • Drink hot tea…
  • Go to bed…
  • Take 2 aspirins… 

 Talking about Holidays

  1. «Асоціація» - навчальна стратегія, яка спонукає до роздумів, до обміну думками.

 

 

  • Учні об'єднуються в дві групи.
  •  Пишемо ключове слово  в центрі аркуша паперу
  • Учням пропонується протягом 5-7 хвилин написати слова або фрази з обраної теми.

Першагрупа. Summer - the sun, rainbow, rain, butterflies, swimming, a boat, a river, a bridge, a fish, a camp, a long day, a shot night, blue sky, hot weather. wind.
Друга група. Summer - ice-cream, apples, berries, a forest, cinema, games, bicycle, village, a kite, birds, water, travel, mushrooms, flowers, friends, free time.

  • Кількість написаних слів залежить від мовної підготовки учнів. Після того, як учні склали свої асоціації, вчитель просить кількох учнів поділитися своїми асоціаціями з групою або обмінятися ідеями в парах.
  • Таким чином, кожен учень через асоціації поповнює свій активний словниковий запас, розвиває комунікативні навички, навички говоріння, письма.
  1. Продовж розмову

 

У грі беруть участь усі учні класу. Перший учень повинен придумати речення зі словами, що були вже вивчені, і вказати на іншого учня. Той, у свою чергу, має скласти речення, котре б починалося словом, на яке закінчувалося попереднє речення. За кожне правильне речення нараховується один бал. Перемагає той учень, котрий набрав найбільше балів.
Наприклад:

-I like flowers.
-Flowers grow in summer.
-Summer is my favourite season.
-The season I like best is winter.
-Winter means cold.
-Cold days are pleasant…

 

3. Сінквейн.  Складання вірша «Hobbies»

  • Reading
  • Interesting, boring.
  • To read, to devour, to sit
  • Choose a book as you choose a friend.
  • Books.

 

  • Watching films
  • Funny, interesting.
  • 3 To laugh, to relax, to enjoy.
  • 4 They are worth seeing.
  • 5 Cinema

 

 

 

 

 

Тема: Environment

  1.  «Кола по воді»

Опорне слово (досліджуване поняття, явище) записується в стовпчик і на кожну букву підбираються іменники (прикметники, дієслова тощо ) з теми, що вивчається.

  • E- earth - ecologically good
  • N - nature – nasty
  • V - vegetation – various
  • I - ice-house –ideal
  • R - rubbish – racy
  • - oceans – oppressive
  • N - nests – natural
  • M - mountains - murderous
  • E - ecology - everyday
  • N - nation – neutral
  • T - trees – tolerable

Environment

  1. Сінквейн.  Складання вірша  It´s a Wonderful Planet We Live on
    • Earth
    • Beautiful, blue
    • Live, produce, pollute
    • Can be kind, can hurt
    • Planet

 Тема: At the Café (Рольова гра)

Teacher: One of you is a parent, the other is a naughty child. I have two pieces of paper. Draw lots, please.

Діти тягнуть жереб, імпровізують використовуючи раніше вивчений матеріал, складаючи діалоги на надану тематику.

T: So, N you are a father and you X are his naughty daughter. I am a waitress at the café. Let’s start.

P 1: Oh, Daddy, I am so hungry.

P 2: Well, let’s go to the café.

T: Good morning, you are welcome. Take these seats, please. Here is our menu.

P 2: Thank you. Would you like to eat chicken soup, dear?

P 1: No, I don’t like chicken soup.

P 2: Would you like to eat meat balls?

P 1: No, I don’t like meat balls!

P 2: Would you like to eat vegetable salad?

P 1: No, I don’t like vegetable salad.

P 2: She doesn’t like anything! Would you like to eat, then?

P 1: Well, I’d like to eat ice-cream, bananas, oranges, chocolate and cookies.

P 2: And what would you like to drink?

P 1: I would like to drink Pepsi, Coca-Cola, and orange juice.

T: Well, what would you like to eat?

P 2: We would like to eat two ice-creams, four bananas, two oranges, some cookies and chocolate.

P 2: We would like to eat two ice-creams, four bananas, two oranges, some cookies and chocolate.

T: All right, two ice-creams, four bananas, two oranges, cookies and chocolate. Here you are. What would you like to drink?

P 2: Two glasses of Pepsi, a glass of Coca-Cola and one glass of orange juice.

T: Here you are. Is that all?

P 2: Yes, thank you.

.

 

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Шутова Каміла
Додано
3 січня 2022
Переглядів
261
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку