Компетентнісні завдання «Шість питань» при вивченні зарубіжної літератури

Про матеріал
Компетенція ( лат. «коло питань») – це сукупність знань умінь і навичок, які необхідні для конкретної роботи, здатність застосувати знання у конкретній ситуації. Компетентнісний підхід у навчанні допомагає дитині адаптуватися в соціальних обставинах.
Перегляд файлу

Кириківська ЗОШ I - III ступенів

 

 

 

 

Компетентнісні завдання «Шість питань» при вивченні зарубіжної літератури                      (із досвіду роботи)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                             Учитель

                                                                             Суховєєва А.В.

 

 

 

2019р.

 

Традиційний підхід до освітнього процесу орієнтований на формування комплексу знань, умінь та навичок. Проте ціннісні орієнтації вже інші. Освіта перейшла до компетентнісного спрямування, тобто до способів застосування знань, умінь на практиці.

Компетенція ( лат. «коло питань») – це сукупність знань умінь і навичок, які необхідні для конкретної роботи, здатність застосувати знання у конкретній ситуації. Компетентнісний  підхід у навчанні допомагає дитині адаптуватися в соціальних обставинах.

Класифікація ключових освітніх компетенцій

  1.               Ціннісно-смислові (ціннісні орієнтири учня, його досвід самопізнання, вибір місця в світі).
  2.               Загальнокультурні.
  3.               Пізнавальні (знання і вміння організації цілепокладання, уміння здобувати знання).
  4.               Інформаційні (володіння інформаційними технологіями).
  5.               Комунікативні  ( знання мов, ефективність способів співробітництва, володіння різноманітними соціальними ролями в суспільстві).
  6.               Соціальні (вміння жити і працювати в колективі, в команді, професійне самовизначення).
  7.               Моральні (здатність та потреба жити за загально визначеними законами).
  8.               Автономізаційні (здатність до саморозвитку, самовираження, потреба та готовність вчитися протягом життя, внутрішня екологічна культура).

Зарубіжна література надає учню багатий матеріал для аналізу різних обставин, людських характерів. Вона пропонує варіанти життєвих моделей, найрізноманітніших почуттів: кохання, дружби, героїзму, добра, безкомпромісності.

При вивченні оповідання «Останній дюйм» Джеймса Олдріджа використовую можливість виробити ціннісно-смислові компетенції, а саме застосування духовно-морального досвіду в життєвих ситуаціях. Учнів потрібно навчити за прочитаним  текстом сприймати життя з його труднощами, відчувати роздуми та переживання, висловлені автором. Компетентнісні завдання привчають дітей критично мислити, виробляють неординарність, креативність, толерантність. Шість питань: хто? (що?) де? коли? як? чому? для чого? – розвивають навички планування та контролю в житті.

Приклади прийому «Шість питань»

З уроку «Джеймс Олдрідж «Останній дюйм». Формування характеру Деві в надзвичайних обставинах.»

На етапі сприйняття і засвоєння навчального матеріалу проводжу психологічні спостереження. Використовую слайд «Бен і Деві». Питання можна варіювати:

  • Що за стосунки були в сім’ї,   де виріс Деві?
  • Чому стосунки такі?
  • Як люди в сім’ї можуть стати самотніми?
  • Як Бен говорив з Деві?
  • Чим займався Бен на Червоному морі?

Під час роботи учнів у парах використовую слайди і питання.

I. Слайди «Бен і Деві перед польотом», «В небі», «Червоне море», «Деві на пустельному острові».

- Що сталося з Беном у морі?

- Коли і де це відбулося?

- Як Бен боровся за життя?

- Як він направляв діяльність Деві?

II. Слайди «Карта Африки», «Акули: 44 види живуть  Червоному морі».

  • Як почувався Деві, коли побачив пораненого батька?
  • Як Деві надавав батькові першу допомогу?
  • Що зробив Деві, щоб затягти батька в кабіну літака?

III. Слайди «Деві тягне на рушнику закривавленого батька до літака», «Обличчя зраненого батька», «Паща тигрової  акули», «Заплаканий Деві над батьком»

  • Як Деві готував літак до польоту?
  • Як він підіймав літак у повітря?
  • Що хлопчик відчував у той час?

IV. Слайди «Деві і Бен у кабіні літака», «Деві за штурвалом».

  • Для чого Бен наказав посадити його в літаку з правого боку?
  • Чого найбільше боявся Деві, коли літак летів уже над Каїром?
  • Як Деві вдалося посадити літак?

V. Слайди «Бен в лікарні», «Деві відвідує Бена».

- Про що думав Бен, коли знаходився в лікарні?

- Чи вдалося лікарям врятувати Бена?

- Чому він боявся зустрічі з сином?

- Як відбувалась ця зустріч?

VI. Слайди «Батько обіймає Деві», «Обличчя Деві (крупним планом) біля плеча батька».

  • Які почуття виражає обличчя Деві в даний момент?
  • Як на Вашу думку, чи зможуть батько й син подолати «останній дюйм», який розділяє всіх і все?
  • Як ви думаєте: для того щоб люди порозумілися, необхідна екстремальна ситуація? Чи це може трапитися  і за інших обставин?

Прочитавши та проаналізувавши оповідання «Останній дюйм», школярі одержують життєві компетенції. Життєва компетенція є цілісним утворенням, яке характеризує здатність людини зберігати та оптимально відтворювати своє життя, успішно діяти в різних життєвих ситуаціях. Компетентною вважається людина життєздатна, авторитетна, сильна духом. Вищі життєві компетенції передбачають ініціативу, організаторські здібності,  вміння передбачати і оцінювати наслідки своїх дій. Бути життєво компетентним – знати, як постійно покращувати якість життя. Якісно жити – значить вміти творити правильні відносини з людьми, примножувати своє здоров’я, щастя, успіх. Життєва компетентність – це якість, яка отримується в самому житті, у проживанні його, в усвідомленні того, що робиш, навіщо живеш.

docx
Додано
29 березня 2019
Переглядів
2142
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку