Конспект уроку української мови
у 4 класі
Тема. Неозначена форма дієслова (початкова форма). Спостереження за вживанням дієслів неозначеної форми у приказках і прислів’ях, порадах
Мета уроку. Ознайомити у учнів з граматичними ознаками неозначеної форми дієслова; формувати вміння розпізнавати ці слова серед інших часових форм; розвивати увагу, спостережливість, вміння висловлювати власну думку.
Девіз уроку
Рідну мову я вивчаю,
Її люблю, не забуваю,
Рідну мову буду знати,
Берегти і поважати
« Я – найкращий, ТИ – найкращий, МИ – найкращі».
Як жайворонок зустрічає сонечко
Чуєте легке трепетання? Це прокинувся жайворонок. Підняв крильця, стрепенувся. Прислухається до наших голосів. Замовкає, насторожується. Чуєте, шелестить? Це він біжить між стеблами пшениці. Злітає в небо птах не біля гнізда. Ось бачите — жайворонок уже в небі. Дивіться, піднімається сірою грудочкою. Бачите? Став червонуватим. Це він зустрічає сонечко (За Василем Сухомлинським).
5.1 Відгадування загадки
Цвітуть сади, Дніпро шумить,
І пісня ллється солов’їна,
І жайвір лине у блакить.
Це рідна наша … ( Україна)
5.2 Хвилинка каліграфії
Уу краї н на Україна
(списати каліграфічно загадку, над кожним словом надписати, до якої частини мови належить.)
Любий сину України, я тобі співаю!
І в хороші ці хвилини —
твого віку роковини—
ось чого бажаю:
правду завжди боронити чесно, по звичаю,
серцем всім її любити — ось чого бажаю.
Працювати для народу і для свого краю,
боронити честь і вроду — ось чого бажаю!
Микола Вороний
- Зверніть увагу на виділені слова. До якої частини мови вони належать? Обґрунтуте свою думку.
- Поміркуйте, чи можна визначити час дії, позначеної цими дієсловами, виконавця дії, число.
- Що спільного у всіх цих словах?
Висновок. Отже, який можна зробити висновок?
Неозначена форма є незмінною формою дієслова. Вона не вказує ні на час, ні на особу, ні на кількість виконавців дії. Вона відповідає на питання щ о р о б и т и ? (писати, летіти) або що з р о б и т и ? (написати, полетіти). Неозначена форма є початковою формою дієслова.
Візьми до уваги! Дієслова в неозначеній формі закінчуються на -ти, -ть, що є суфіксами: сіяти, сіять. Іноді до них приєднується -ся, -сь: вмиватися, одягнутись, сміятися.
6.2 Розбір слів за будовою (перше слово колективно)
До іменників добери спільнокореневі дієслова в неозначеній формі. Дію покажіть всі разом. Сівши за парти запишіть кожен свою пару слів, виділіть корінь.
Біг – Стрибки – Присідання-
Тупіт Ходьба Оплески
Нахили Поворот Оберт
Крок танець усмішка
Шепіння барабан Радість
- Прослухайте перший куплет і приспів пісні, запишіть дієслова, які ви почули, поставте їх у неозначену форму.
Простягнулася-
Кружля
Живеш
Народила
Ведеш
(Зацвітати) калина,
(Зеленіти) ліщина,
Степом (котитися) диво – луна.
Це моя Україна,
Це моя Батьківщина,
Що, як мама і тато, одна.
Прочитай прислів’я і приказки. Поясни їхній зміст.
1. За добру справу варто добре постояти.
2. Життя прожити — не поле перейти.
3. Щоб рибу їсти, треба у воду лізти.
- Робота з фразеологізмами (Додаток 3)
Накивати п’ятами
Зарубати на носі
Розбити глека
Узяти гору
Тримати язика за зубами
Викинути з голови
- Зробіть висновок, де зустрічається неозначена форма дієслова? А ще зустрічаєть у текстах порадах, міркуваннях
- Запишіть коротеньке висловлювання на тему «Що означає любити Україну?»
Використовуйте у своїх роздумах слова
Я думаю…
На мою думку…
- Зачитайте ваші думки
Сьогодні на уроці я дізнався (дізналася) про …..
мені сподобалося ….
я зрозумів (зрозуміла)
Ст. 142, вивчити правило, вправа 281
Додаток 1
Виразно прочитайте вірш
Любий сину України, я тобі співаю!
І в хороші ці хвилини —
твого віку роковини—
ось чого бажаю:
правду завжди боронити чесно, по звичаю,
серцем всім її любити — ось чого бажаю.
Працювати для народу і для свого краю,
боронити честь і вроду — ось чого бажаю!
Микола Вороний
Додаток 2
За добру справу варто добре постояти.
Життя прожити — не поле перейти.
Щоб рибу їсти, треба у воду лізти
Додаток 3
1.Замініть фразеологізми дієсловами у неозначеній формі
Накивати п’ятами -
Зарубати на носі -
______________________________________
1.Замініть фразеологізми дієсловами у неозначеній формі
Розбити глека -
Узяти гору -
________________________________________
1.Замініть фразеологізми дієсловами у неозначеній формі
Тримати язика за зубами -
Викинути з голови –
Додаток 4
Прізвище, ім’я учня ______________________________________________
У поданому тексті встав пропущені букви. Підкресли дієслова. В останньому реченні над словами надпишіть, до якої частини мови вони належать.
По лозняку та вільшанику, що за городом, наче бага____я палахкотить. То від ч__ рвоних к___тягів на калинових кущах. Ламати їх саме впору. Бо ягоди вже пр___хопив морозець, а від нього вони соло___шають.
Пр___несуть діти калину додому, бабуся пов__ яже її в пучки і повісить на горищі.
Додаток 5