. Ступені порівняння якісних прикметників. Творення їх, правильне вживання в мовленні

Про матеріал

. Ступені порівняння якісних прикметників. Творення їх, правильне вживання в мовленні

Перегляд файлу

Тема. Ступені порівняння якісних прикметників. Творення їх, правильне вживання в мовленні

Мета

навчальна: дати поняття про ступені порівняння якісних прикметників, формувати вміння правильно утворювати форми вищого й найвищого ступенів порівняння прикметників; привчати працювати над запобіганням помилок, що виникають під час творення ступенів порівняння прикметників;

розвивальна: розвивати мовлення, увагу, пам’ять, спостережливість;

виховна: виховувати ціннісне ставлення до себе як члена колективу, формувати зацікавлення книгами українських письменників.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: презентація до теми «Продовжуємо вивчати прикметник», підручник (О.В.Заболотний, В.В.Заболотний), презентація Prezi «Найвищий ступінь порівняння прикметників», таблиці, картки з прислів’ями.

Хід уроку:

  1. Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку. Хвилинка доброти (Використання хмари слів (тегів) Tagxedo)

Запишіть у зошит сусіда побажання йому на сьогоднішній урок.

  1. Актуалізація опорних знань
    • Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
  2. Що таке прикметник?
  3. Які морфологічні ознаки мають прикметники?
  4. Яка форма прикметника є початковою?
  5. Яким членом речення найчастіше буває прикметник?
  6. На які групи за значенням поділяються прикметники?
  • Вправа «Четверте зайве»
  1. Малий, сильний, мамин, жовтий;
  2. Братів, тітчин, Маріїн, дощовий;
  3. Дерев’яний, світлий, англійський, шкільний;
  4. Заячий, сніговий, книжковий, кухонний;
  5. Низький, червоний, кімнатний, довгий.
  1. Ознайомлення учнів з темою, метою і завданнями уроку.

Сьогодні на уроці ми вивчимо ступені порівняння прикметників, навчимося їх утворювати і правильно вживати у мовленні.

  1. Освоєння теми уроку.
    • Дослідження-спостереження

Якось на уроці етики вчителька розповідала, що скромність прикрашає людину.

  • Я скромний, – сказав тихенько Володя і посміхнувся, запишавшись собою.
  • А я скромніший від тебе, – промовив його сусід по парті Петрик.
  • Найскромніший- це я! – заявив Мишко.

Як ви думаєте, що сказала хлопцям на це вчителька?

Укладіть словотвірний ланцюжок зі слів скромний, скромніший, найскромніший. Визначте способи творення та словотвірні засоби.

  • Пояснення вчителя

Якісні прикметники мають вищий і найвищий ступені порівняння.

Вищий ступінь порівняння вказує, що в одному предметі більше чи менше якоїсь якості, ніж в іншому.

Найвищий ступінь вказує на те, що певний предмет переважає всі інші за якою-небудь ознакою.

Робота з підручником (С.134-135) властиві ступені порівняння — вищий і найвищий.

Прикметники, які показують, що в предметі більше тієї самої якості, ніж в іншому, є формами вищого ступеня порівняння: Берізка стрункіша за тополю.

Прикметники, які показують, що в предметі найбільше тієї самої якості, порівняно з іншими предметами, є формами найвищого ступеня порівняння: Ірина — моя найкраща подруга.

Робота з таблицею

Ступені порівняння прикметників

Ступені порівняння

Форма

Спосіб утворення

Приклади

Вищий

Проста

За допомогою суфіксів -іш-, -ш- від інших основ

Мудрий — мудріший; малий — менший

Складена

За допомогою додавання до звичайного прикметника слів більш (менш)

Короткий — більш короткий; гіркий — менш гіркий

Найвищий

Проста

За допомогою додавання до прикметників вищого ступеня префікса най-. Значення вищого ступеня можна посилити префіксами як-, що-

Вищий — найвищий; якнайменший, щонайменший

Складена

За допомогою: а) слів найбільш, найменш; б) прикметників вищого ступеня і слів від усіх, над усе

Найбільш здібний, найменш освічений; миліший від усіх, дорожчий над усе

Увага! Не мають ступенів порівняння прикметники:

1) з суфіксами -ав(ий), -яв(ий): білявий, чорнявий;

2) з суфіксами -уват(ий), -юват(ий): білуватий, синюватий;

3) з суфіксами -еньк(ий), -есеньк(ий), -езн(ий), -енн(ий): біленький, тонесенький, величезний, здоровенний;

4) з префіксом пре-: предобрий, премудрий, преславний;

5) прикметники, що мають непорівнювану ознаку: сліпий, кривий, лисий, босий, живий, голий, хворий, порожній, готовий, сивий, русий.

Прочитайте теоретичну інформацію про ступені порівняння прикметників. Що нового ви дізналися?

Робота з таблицею

Обговорення таблиці «Творення ступенів порівняння прикметників».

+ інші основи, + додаткові засоби (Підручник, стор.135).

Закріплення вивченого за допомогою системи вправ і завдань

Робота в парах

Виконання вправи 350 з підручника.

Утворіть ступені порівняння прикметників (вищий і найвищий у простій та складеній формі)

Худий, добрий, щирий.

Зразок: Худий – худіший, більш худий, найхудіший, найбільш худий.

Робота в групах

Складіть прислів’я, поясніть, як ви їх розумієте. Назвіть прикметники, визначте їхні ступені порівняння.

Людина міцніша за кремінь і слабша за муху.

Найкраще зерно ховається на дно.

З усіх скарбів найбільш цінним є молодість.

Чужий хліб легший, але свій більш ситний.

Солодший за все плід праці.

З усієї рідні мати найрідніша.

Вправа (презентація Prezi «Ступені порівняння прикметників»)

Подивіться на картинки. Складіть речення з прикметниками, утворивши найвищі ступені порівняння різними способами.

Зверніть увагу (стор. 137) За допомогою слова «САМИЙ» ступенів порівняння не утворюють!

Гра «Я – вчитель»

Уявіть себе вчителем української мови. Один учень, який пропустив кілька занять, здав вам на перевірку зошит.

Виправте помилки в поданих фор­мах ступенів порівняння прикметників. Запишіть словосполучення з правильними формами.

Більш цікавіший фільм,

найбільш відоміший телеканал,

менш зручніший диван,

самий кращий друг,

більш безпечніший спосіб,

сама легка професія,

сама рідніша людина,

найвеликіший будинок,

найменш найяскравіша квітка,

сама цікава книга.

Підведення підсумків уроку.

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Що нового ви дізналися на уроці?

Що вам сподобалося?

Що вас найбільше зацікавило?

Чи справдилися ваші очікування?

Оцінювання учнів. Коментар.

Домашнє завдання. Інструктаж

Параграф 42, вправа 352

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. ілляшик світлана
    Цікаво. Особливо про найскромнішого. Дякую за прислів'я.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Дей Дима
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
3 березня 2019
Переглядів
946
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку