Урок Види речень за метою висловлювання

Про матеріал
Конспект уроку з української мови на тему: "Види речень за метою висловлювання"
Перегляд файлу

5 КЛАС

Тема: Види речень за метою висловлювання: розповiднi, питальнi, спонукальнi . Окличнi речення .

Ме т а: -   повторити й поглибити вивчене в початковiй школi про види

                 речень за метою висловлювання та емоцiйним забарвленням;

  • удосконалювати вмiння правильно iнтонувати такi речення, ставити роздiловi знаки в них;
  • працювати над запобiганням пунктуацiйних помилок у кiнцi рiзних за метою висловлювання речень;
  • розвивати навички виразного читання, умiння систематизувати матерiал;
  • продовжувати ознайомлення з дивовижним свiтом української природи восени, виховувати естетичний смак.

 

Обладнання: картки з завданнями для  роботи в парах,смайлики, схема "Речення за емоційним забарвленням ", картини з видами природи та тваринами.

 

Тип уроку:комбінований.

 

Хід уроку

       І. Організаційний момент

Привітання з учнями

Нумо, діти, підведіться !

Всі приємно посміхніться!

Продзвенів уже дзвінок,

Починаємо урок!

 

2. «Малюнкове вітання»

    Зараз пропоную прикріпити «Метелики» на смайлику з відповідним (На дошці смайли). У кінці уроку ми перевіримо, чи зміниться ваш настрій.

                                                 
  ІІ. Перевірка домашнього завдання.  

 

1.Понятійний диктант(прийом «Мікрофон»).

 Назвіть термiни, якi вiдповiдають поданим визначенням.

1.Розділ науки про мову, який вивчає словосполучення і речення… (Синтаксис).

2.Розділ науки про мову, який вивчає правила вживання розділових знаків … (Пунктуація)

3.Найменша одиниця людського спiлкування – це …  . (Слово).

4. Граматична основа речення – це … . (Підмет і присудок) .

5.На питання х т о? що? вiдповiдає … . (Підмет)

6.Член речення, що означає предмет, про який iдеться в реченнi, – це … . (Підмет)

7.Член речення, який вiдповiдає на питання який є пiдмет? хто вiн такий? що він робить? – це … .(Присудок) .

8.Однією лінією підкреслюють …  (Підмет).

9.Двома лiнiями пiдкреслюють … (Присудок).

10.Найчастiше присудок виражається …(Дієсловом)

     2.   Перевірка вправи 386 .

  1. Гарними розмовами гостей не наситиш (дієсл.). 2. Я (займ.) матусі поцілую (дієсл.) сивину. 3. У плавнях затривожилася (дієсл.) дика птиця  (імен.) 4. Без першої ластівки весна (імен.) не приходить (дієсл.).  5. Юрко і Петрусь (імен.) весело побігли (дієсл.) до зеленого килима поля.

 

        ІІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою і завданнями уроку. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Запитання до учнів:
  • Як передати настрій, емоції в усному та писемному мовленні?
  • Чи доречними будуть смайлики?

 

  2. Оголошення епіграфа і робота з ним

Мандруємо разом! У добру путь!

Цю землю Синтаксисом звуть!

 

Діти, запишіть сьогоднішню дату, тему нашого уроку: «Види речень за метою висловлювання: розповiднi, питальнi, спонукальні. Окличнi речення .

 

3.Формування завдань на урок (учні з допомогою вчителя)

-    повторити й поглибити вивчене в початковiй школi про види  речень за метою висловлювання та емоцiйним забарвленням;

-    удосконалювати вмiння правильно iнтонувати речення, ставити роздiловi знаки в них;

-   працювати над запобiганням пунктуацiйних помилок у кiнцi рiзних за метою висловлювання речень;

  -    розвивати навички виразного читання, умiння систематизувати матерiал;

  -   продовжувати ознайомлення з дивовижним свiтом української природи навесні, виховувати естетичний смак (на дошці).

 

IV.Сприйняттяі розуміння навчального матеріалу.

  1. Робота з текстом.

     Заплющте очі, сядьте зручно і спробуйте уявити собі те, про що я зараз вам прочитаю.

 ПАСТЕЛІ

 Пробіг зайчик.

 Дивиться — Світанок!

 Сидить, грається,

Ромашкам очі розтулює.

 А на сході небо пахне.

 Півні чорний плащ ночі

Вогняними нитками сточують.

 — Сонце —

Пробіг зайчик.

 

  • То про що ця поезія?
  • Яка картина постала у вашій уяві?
  • Які емоції виникли у вас під час прослуховування твору?

- Якою частиною мови є слово зайчик? (іменник),  а пробіг (дієслово)?

- А які це члени речення?

2. Робота з підручником. Опрацювати параграф 49.

- Робота в парах. Знайти відповідь на запитання:

-що називається розповідним реченням?

-що називається питальним реченням?

-що називається спонукальним реченням?

3. Пояснення вчителя. Робота з таблицею «Речення за емоційним забарвленням».

Окличні

Розповідні, питальні, спонукальні речення можуть бути окличними, якщо передають сильні емоції (переживання): хвилювання, захоплення, радість, страх, відчай та ін.

Прогулянка в лісі! Яка насолода! Як тішить людину велична природа! (В. Чаклош).

Що може буть від трав і сонця краще?!

(Т. Севернюк).

Неокличні

Розповідні, питальні, спонукальні речення, якщо вони вимовляються спокійним тоном, без окличної інтонації.

Листячко із дуба стукає в віконце (Г. Булах).

4.Робота з текстом. Усне виконання вправи 388.

- виразне читання вірша;

-словникова робота:тлумачення за словникос слова «праведний»;

-аналіз речень за метою висловлювання учнями.   

4. Редагування тексту.

 Сьогодні до нас на урок лісовий мешканець їжачок надіслав листа.  Прочитайте його.

      Любі друзі , ви давно не були у нашому лісі  з настанням весни у нас все прекрасно тільки якісь розбійники зруйнували мурашник а молоденька берізка всихає  ранньою весною з неї виточили весь сік, а рану забули загоїти  чи не змогли б ви допомогти  ваш їжачок

  • Чого не вистачає у цьому тексті?
  • Поділіть текст на речення.
  • Про що забув їжачок?
  • Допоможіть їжачкові, поставте розділові знаки.
  • Прочитайте даний текст з відповідною інтонацією.
  • Чи однакова інтонація в усіх речення?
  • Ці речення.

5. Моделювання  різних речень за метою висловлювання та емоційним забарвленням .

- Скласти 2-3 речення-правила  збереження природи.

5. Слуховий диктант.      

Записати речення, в дужках вказати вид за метою висловлювання та емоційним забарвленням.

Ви вмiєте слухати музику  весни? (ПН)

Пройдiться весняним парком.(СН)

Кружляють у таночку перші проліски.(РН)

Як їх багато! (РО)

8. Чому не спить верба в прозору днину?!... (ПО)

6.Дослідження-перетворення.

-А чи можна із розповідного речення утворити питальне або спонукальне? Чи навпаки?

Утворіть, різні речення за метою висловлювання та емоційним забарвленням.

Ласкаве сонце зігріває землю.

(Ласкаве сонце зігріває землю?)

(Ласкаве сонце, зігрівай землю!)

 

V.  Пiдсумок уроку. Рефлексiя.

 

1.Відгадайте загадки.

• Маленька, менша від мачини,

 Ні з ким не стану на борню.

 Під час читання, там, де треба,

 Мову людини зупиню.

Що ж це таке? (Крапка)

 

• Він після речення, цитати

Вмостився, схожий на гачок.

Він нас примушує питати,

А сам ні пари з уст — мовчок!

Що це таке? (Знак питання)

 

  •  

 

• Що за знак — стрункий, мов спис,

Він над крапкою завис,

Спонука до оклику.

Хто ж бо він? (Знак оклику)

2.Запитання до учнів:

-проаналізуйте чи досягнуто цілі уроку;

- чи змінився ваш настрій за урок?

    Оцінювання.

 

    VІІ. Домашнє завдання. Вивчити теоретичний матерiал у параграфі 49. Виконати вправу 390 (І, ІІ); (ІІІ –за бажанням).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Селевко Віра Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
5 березня 2019
Переглядів
12485
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку