Комплекс артикуляційних, дихальних, голосових вправ та пальчикова гімнастика.
Мета: розвивати правильні повноцінні рухи і певні положення артикуляційних органів, необхідних для правильної вимови звуків і об`єднання простих рухів в складні. Розвивати слухову увагу, мислення, дрібну моторику. Виховувати старанність, наполегливість у досягнені мети. Для заохочення та зацікавленості дитини вправи подані у вигляді казки.
Обладнання: дзеркало, профіль артикуляційного апарату, профілі артикуляційних вправ, картинки назв артикуляційних вправ, гігієничні палички.
Хід заняття
I Організаційний момент.
Хто хоче вимовляти,
Той має промовляти
Все правильно і вміло,
Щоб було всім зрозуміло.
Щоб навчитися правильно вимовляти звуки, давайте потренуємо язик і губи виконувати різні вправи.
II Гра “Назви правильно»
Логопед: називає і показує на малюнку профіля артикуляційного апарату кінчик язика, спинку язика, корінь язика, верхні зуби, нижні зуби, верхню губу, нижню губу, піднебіння.
Діти: називають і показують на собі органи артикуляційного апарату за допомогою гігієничної палички.
III Хід заняття
Логопед: - « Діти, я буду розповідати казочку, а ви мені допоможіть, будь ласка».
Логопед розповідає казку, діти виконують артикуляційні , дихальні вправи та вправи руками.
Казка про мишку
Стояв будинок – впр. руками «Дах».
В ньому жила мишка – впр. «Лопатка».
Захотілося мишці погуляти, але вона боялася кішки, тому визирнула в одне вікно, в друге, в третє –арт. впр. «Вікно».
Вийшла мишка на ганок і озирнулася по сторонам –арт. впр. «Годинник».
Вийшла мишка на подвір`я. Подивилася мишка через паркан з одного боку будинка, з другого та визирнула через паркан на вулицю –арт. впр. «Парканчик».
Кішки не було і мишка побігла на гойдалку – арт. впр. «Гойдалка».
Нагулялася мишка, зголодніла, прибігла додому поставила самовар –дих. Впр. «Самовар», напекла млинців –арт. впр. «Млинці», випила чаю – арт.впр. «Чашка», поїла млинців і облизала губи –арт. впр. « Смачне варення»
Наїлася мишка, почистила зубки –арт. впр. «Чистимо зуби», причесалася –арт. впр. «Гребінець».
Поїхала кататися на велосипеді – впр. руками ( колові рухи руками) і голосова впр. « Дзинь-дзинь».
Їхала мишка дорогою і раптом – впр. «Хлоп» проколола колесо – голосовавпр.«Спускає колесо»(ссссссс) і впр. руками «Спускає колесо».
Мишка намастила колесо клеєм – впр. руками «Мастимо колесо клеєм», притулила латочку (міцно стулити долоні) і , щоб швидше висох клей, подула – дих.впр. « Тривалий видих».
Коли клей засох. Мишка взяла насос і накачала колесо – голосова впр.« Насос»(сссс), впр. руками «Імітація накачування колеса насосом»).
Колесо мишка відремонтувала – можна їхати далі -голосова впр. «Дзинь-дзинь» і впр. руками (крутимо педалі).
Приїхала мишка до лісу, залишила велосипед і пішла через ліс. В лісі дерева високі-високі –впр. руками (потягнутися руками вгору). Дерева шумлять –голосова впр. «шшшш».
Йде мишка лісом – зустріла зозулю, зозуля привіталася з мишкою – голосова впр. «ку-ку».
Далі йде мишка, зустрілася з сорокою. Сорока привіталася з мишкою –голосова впр. «чччччч» .
Йшла мишка біля болота, жабки привіталися з мишкою –голосова впр. «ква-ква».
Почула мишка, як дятел стукавє по дереву -голосова впр. «ддддд».
Визирнула з дупла сова і налякала мишку -голосова впр. «угу-угу».
Вибігла мишка на галявину – впр. руками (Витягнути руки колом перед собою).
На галявині багато-багато квітів. Мишка бігала від квітки до квітки і нюхала їх – впр. руками «Розпускається квітка», дихальна впр. (глибокий вдих носом і видих через рот).
На галявині дзижчать комарі – впр. пальцями «Комарі» і голосова впр. «зззззз».
У траві повзають жуки –впр. пальцями «Жуки» і голосова впр.«жжжжжж».
Мишка сплела кошик –впр. пальцями (переплести пальці і опустити руки).
Пішла мишка збирати ягоди - впр. руками (імітуємо зривання ягід: однією рукою «зриваємо» з кожного пальця іншої руки і навпаки).Приказуємо: « Червону ягідку зірву і у кошик покладу».
Нарвала мишка ягід і пішла по гриби – впр. руками «Грибок» і арт. впр. «Грибок».
Потім мишка пішла по горіхи –арт. впр.«Горішок».
Набрала мишка повний кошик і попросила конячку, щоб та її підвезла. Конячка підвезла мишку –арт. впр. «Конячка».
Доїхали вони до річки – впр. руками «Хвилі». Зупинила мишка конячку – арт. впр. «Прууу».
Конячка стала пити воду з річки –арт. впр. «Трубочка», а мишка пішла по березі шукати човник, щоб переплести на другий берег річки.
Зустріла мишка равликів –арт. впр. «Равлик», в них човника не було.
Пішла мишка далі, зустріла вужика – голосова впр. «сссс». У вужика теж не було човника.
І тоді мишка пішла до рибки – арт. впр. «Рибка розмовляє», впр. руками «Рибка».
Рибка поплила – впр. руками «Пливе рибка» і привезла човник. Сіла мишка в човник і поплила через річку – впр. руками «Пливе човник».
Перепливла мишка через річку і прив’язала човник мотузочкою – впр. руками «Вузлик».
Побігла мишка через поле -голосова впр. «Бовтушка» і прибігла до бабусі – впр. «Бабуся».
Зраділа бабуся мишці і запропонувала наліпити разом пиріжків – впр. «Ліпимо пиріжки» (пальцями стискати губи).
Подякувала бабуся мишці і пригостила мишку цукеркою – впр. «Цукерка».
Мишка для бабусі заспівала пісеньку –голосова впр. « ААА»(руки в сторони), «ООО»(руки з’єднати над головою), «УУУ»( руки витягнути вперед), «І»( підняти вказівні пальці вгору), «ЕЕЕ»( долоні «ребром» перед собою), «ИИИ»( руки з’єднати у «вузлик»).
Мишка стомилася, лягла на ліжко, а бабуся стала розповідати їй казку. Мишка стала дрімати – дихальна впр. (закрити пальцем один носовий хід і глибоко вдихати носом, а видихати через рот, потім другий носовий хід).
Мишка заснула – дихальна впр. (глибокий вдих носом і видих через рот).
Ось і казочці кінець!
IV Підсумок
Логопед: Дякую, вам, діти. Всі ви добре працювали. Ми разом розповіли і показали казку про мишку, навіть не підозрюючи, що весь час тренували язик та губи для правильної вимови звуків.