Вправи на регуляцію мовленнєвого дихання

Про матеріал
З функцією дихання пов’язані такі життєво важливі процеси та функції як мова, рух, кровообіг, терморегуляція, обмінні процеси в тканинах, активність нервової, імунної системи, біологічні ритми організму. Здатність дитини до довільної регуляції дихання дозволяє підтримувати стан здоров’я на достатньо високому рівні, з успіхом проводити реабілітацію при наявності мовленнєвих, нервово-психічних розладів та при девіантній поведінці.
Перегляд файлу

 

Вправи на регуляцію дихання

дыхание 1 1 етап – вивчення процесу дихання

Матеріали до малюнку-вправи 1.

1. Загадка. Що найважливіше для життя –

                     повітря, їжа чи вода?

2. Дослід.

    Затиснути ніс і закрити рот, посидіти кілька секунд (не   більше  7 – 10) не дихаючи, доки не стане важко.

     Висновок. Повітря більше ніж їжа та вода  потрібно для життя людини.

 

3. Бесіда про особливості повітря.

    Повітря дуже легке, воно знаходиться повсюди – в небі, в будинку, навіть в пустій банці та в кишені. Його не можливо відчути на дотик. Воно буває холодним, теплим, гарячим (коли?). Буває чистим, корисним для здоров’я,  наприклад, в лісі, в садочку, в горах, в полі, біля моря, після дощу. Поганим повітря робить сама людина, наприклад, коли багато диму йде з труб заводів, з вихлопних труб машин або коли людина палить, вона труїть себе шкідливим димом і псує повітря навколо себе.

 

4. Дослід.

    Видихнути повітря через відкритий рот на долоню. Питання: «Повітря тепле чи холодне?»

      Висновок. Діда Мороза та Снігуроньки серед нас немає, всі ми – живі люди, і тепло знаходиться в середині нас. Той, хто дихає ротом, випускає з себе багато тепла. І саме тому навіть влітку може легко захворіти. Щоб зберегти своє здоров’я, потрібно дихати носом.

 

5. Робота за малюнком 1.

    - Чому на цьому малюнку біля хлопчика світлофор горить червоним світлом? Що неправильно робить хлопчик?

      На червоне світло переходити вулицю не можна, бо це небезпечно для здоров’я. І з відкритим ротом ходити, дихати через відкритий рот  також не треба – можна легко захворіти від мікробів, від застуди. А ще у цього хлопчика погана постава, він стоїть криво. Пригадайте, хто з казкових героїв кривий, косий, з поганою поставою? (Кощей, Баба Яга, лісовик). А хто в казках красивий, ходить прямо, гордо? (Принци, королеви, богатирі тощо).

 

6. Вправи на тренування правильної постави.

 

Гра «Тримайся прямо, дихай правильно!».  Тренування  правильної  постави  в спокійній  ходьбі  по колу,  утримуючи  книжку  або  м’яку  іграшку  на  голові. Виграє той, хто утримає «вантаж»  довше інших


Матеріали до малюнку-вправи  2.

 

дыхание 21. Повторення матеріалу попереднього заняття.

      - Пригадайте, що найважливіше для життя людини?

      -Так, людина може довгий час не їсти, але дихати хочеться постійно. Навіть коли ми спимо, то обходимося без їжі та води, але дихаємо.

      - Як же правильно дихати – через ніс або через рот? Рот значно більше за ніс, тому , якщо людина дихає через рот, то вона ходить, як «пилосос»: пил, мікроби у величезній кількості потрапляють в рот, в горло. Людина може захворіти.

      - А чому треба тримати рівно спину? Щоб бути красивими, але не тільки. Якщо людина сутулиться, то легені стискаються і не можуть повноцінно працювати, порушується дихання та ще й спина починає боліти, шия, поперек. Ви ще будете рости чи вже виросли? Покажіть рукою, куди ви будете рости - вниз, в сторону, криво чи вгору, рівно?

      - А щоб вгору вирости, як треба ходити і сидіти – прямо чи криво?

 

2. Загадка.

     - Про яке світло світлофора загадка:

                         Зупинись, не поспішай,

                         На зелений зачекай!

 

3. Робота за малюнком 2.

    - Чому на цьому малюнку біля хлопчика горить жовтим оком світлофор? Жовте світло – це попередження про небезпеку. На жовте світло також не можна переходити дорогу. Однак цей хлопчик вже менше дихає через рот і стоїть не так криво. Він став покращувати дихання та виправляти поставу. Порівняйте хлопчиків з малюнку  до першого заняття і до сьогоднішнього.

дыхание 3     Висновок. Хлопчик  з другого малюнку все ще може захворіти, бо дихає через рот і все ще нерівно стоїть. Йому теж потрібно покращувати поставу та дихання.

 

Матеріали до малюнку-вправи 3.

 

1. Повторення матеріалу попередніх занять.

      - Пригадайте з попередніх занять, про які складові здоров’я ми говорили, що потрібно людині, щоб бути здоровою? (Чисте повітря, правильне дихання, красива, рівна постава).

 

2. Загадка.

     - Про яке світло світлофора ця загадка:

                   Світлофор говорить нам:

                   - Вільний путь, щасти всім вам!

                   Я для тебе, пішохід,

                   Дозволяю перехід!

 

3. Робота за малюнком 3.

     - Роздивіться малюнок із зеленим світлом на світлофорі. Чому біля цього хлопчика горить саме зелене світло?

     - Правильно, у хлопчика на цьому малюнку рот закритий. Він дихає через ніс і тому навіть взимку не простигне. У нього правильна, красива постава, тому і не болить спина. 

     - Порівняйте хлопчиків  з усіх трьох малюнків і скажіть, хто з них дбає про своє здоров’я, хто вам більше подобається?

 

дыхание 4Висновок. Запам’ятайте, що правильно дихати – через ніс, а спину тримати треба рівно, красиво.

 

Матеріали до малюнку-вправи 4.

 

1. Повторення матеріалу попередніх занять.

     Вправа на координацію рухів і мови:

                 1, 2, 3 – не відставай, спину рівною тримай.

                 1, 2, 3 – не забувай, повітря носиком вдихай!

2. Дослід.

    Глибоко вдихнути і видихнути.

     - Куди при диханні потрапляє повітря – в голову, в груди чи в живіт?

3. Бесіда за малюнком 4 про будову дихальної системи.

     - Хто знає, що у людини знаходиться під ребрами, в середині, в грудній клітині? Роздивіться «повітряні мішечки», що зображені в області грудної клітини. Це – наші легені.  Їх дві – ліва і права легеня.  В ці спеціальні «повітряні мішечки» в середині грудної клітини і потрапляє повітря. Роздивіться «повітряну доріжку»: повітря потрапляє в ніс при вдиху, потім іде через горло і потрапляє в грудну клітину, в легені. А чому легені так називаються? Не мокрі, не кислі, не важкі, а саме легені, тобто легкі. Вони так називаються тому, що вміщують повітря, а все, що пов’язано з повітрям – легке, наприклад, повітряна кулька або м’ячик.

Висновок.  Повітря при диханні потрапляє в легені.

 

4. Вивчення функцій діафрагми.

     - За допомогою чого людина може рухатися, виконувати різні рухи руками, ногами тощо? Рухи виконуємо завдяки м’язам. Є м’яз, який рухає кров – це серце. А для дихання теж є свій мускул – діафрагма. Вона розташована незвичайно – як місток, як веселка - і захована між груддю та животом. Її не можна торкнутися рукою, але можна відчути, як працює діафрагма, відчути своє дихання.

 

5. Дослід «Відчуй своє дихання».

   Сісти рівно, красиво, одну руку покласти на живіт, закрити очі і спокійно посидіти 1 – 2 хвилини. При цьому потрібно тихо дихати через ніс і відчути, як рухається живіт під час дихання: вперед – назад. Після цього логопед, використовуючи лист паперу, демонструє рух діафрагми вгору – вниз під час спокійного дихання. Якщо людина сидить або стоїть прямо, правильно, то у неї добре розправлені легені, і діафрагма може добре працювати, рухатись вільно вгору – вниз.

 

Висновок. Якщо людина сидить криво, зігнувшись, то вона здавлює свої легені і діафрагму – в такому положенні важко дихати.

   

поезд    Матеріали до малюнку – вправи 5.

 

1. Загадка.

                     1) Полотно, а не доріжка,

                         Кінь біжить сороконіжка.

                                                 (Потяг)

                     2) Драбина в полі лежить,

                         Будинок драбиною біжить.

                                                 (Потяг)

 

2. Демонстрація дихання як «потяг».

    Логопед демонструє малюнок і графік дихання до вправи «Потяг» та на протязі 15-20  секунд намагається так дихати – енергійно, глибоко, шумно, як «потяг».

 

3. Дослід.

    Діти разом з логопедом виконують  таке глибоке шумне дихання протягом 10 – 15 секунд. Можна запропонувати дітям сильно дихати через рот. Зробити перерву на 1 – 2 хвилини, щоб дати дітям заспокоїтися та відновити дихання.

 

Висновок. Дихати як «потяг» - важко і неприємно, на таке дихання уходить багато сил, швидко втомлюєшся. Це нерівне, неспокійне дихання, тому і людина, коли дихає як «потяг», стає нервовою, неспокійною.

 

мышьМатеріали до малюнку – вправи 6.

Загадка.

                          Сидить котик під стільцем,

                          Чеше хвостик гребінцем,

                          Вушка чисто вимиває,

                          Сіру гостю виглядає.

     - На яку сіру гостю чекає котик? (На мишку).

 

2. Робота за малюнком 6.

      - Роздивіться малюнок-відгадку. Як ви гадаєте, чи вміє мишеня дихати так, як потяг? Правильно, мишеня маленьке, його рухів і дихання ми не чуємо. А як же воно дихає? Під малюнком ви бачите графік дихання – спокійний, рівний вдих і видих. Давайте спробуємо обернутися в мишенят і будемо дихати, як вони – тихо і спокійно.

 

3. Дослід. 

    Закрити очі, дихати 1 – 2 хвилини через ніс спокійно, тихо-тихо, як «мишеня».

     - Яке дихання  вам приємніше, як легше дихати  – як «потяг» чи як «мишеня»? Перший варіант дихання («потяг») неприємний, незручний – на нього уходить багато сил, швидко втомлюєшся. Це важке, нерівне, шумне дихання. Другий варіант дихання («мишеня») – зручніше, легше, спокійніше та приємніше, ніж перше, при ньому менше втомлюєшся.

 

Висновок. Спокійне, рівне дихання, як у мишеня, слід вважати правильним, вірним.

  • Дихати через ніс спокійно, тихо-тихо –

  1 – 2 хвилини.

график дыхания

в шарикМатеріали до малюнку – вправи 7.

 

1. Повторення матеріалу попередніх занять.

   Вправа на координацію рухів і мови:

                1, 2, 3 – не відставай, спину рівною тримай.

                1, 2, 3 – не забувай, повітря носиком вдихай!

    - Пригадайте про положення та значення легень і діафрагми. Виконайте тихе, спокійне дихання («Мишеня»).

 

2. Робота за малюнком 7.

     - При диханні відбувається рух передньої стінки живота, тобто живіт рухається при диханні. Малюнок з віршиком допоможуть вам зрозуміти, як рухається живіт при диханні:

                 Вдих – як кулька став живіт,

                 Видих – кульки зник і слід.

      - Зверніть увагу на графік дихання під малюнком. Коли ми набираємо повітря, воно входить в ніс і легені – ця частина дихання називається вдих. Друга частина дихання, коли повітря випускаємо і воно виходить через ніс, називається видих.

 

3. Вправляння в діафрагмальному диханні.

     Логопед пропонує дітям дихати таким чином, щоб під час вдиху (коли набираємо повітря) живіт плавно виходив вперед, тобто «надувався». А під час видиху, коли повітря виходить з легень через ніс, живіт піджимається, втягується. Дихання повинно бути плавним, тихим, спокійним.

    (Якщо є діти, які не можуть правильно виконувати діафрагмальне дихання, треба навчити їх виконувати цю вправу спочатку лежачи, поклавши на живіт або книжку, або м’яку іграшку).

 

4. Закріплення матеріалу.

Хорове промовляння віршика про живіт-кульку.

Демонстрація діафрагмального дихання кожною дитиною.

Вправа «Кулька»

(двофазне діафрагмальне дихання)

 Вдих – як кулька - став живіт,.

  Видих – кульки - зник і слід.

  • Сісти красиво, рівно, закрити очі.
  • Тихо,плавно, спокійно, повільно дихати через ніс, животом.

график дыхания

Матеріали до малюнку – вправи 8.

 

1. Повторення матеріалу попередніх занять.

    Вправи на координацію мови і рухів.

                    1, 2, 3 – не відставай, спину рівною тримай!

                    1, 2, 3 – не забувай, повітря носиком вдихай!

 

                    Вдих – як кулька став живіт,

                    Видих – кульки зник і слід!

 

2. Демонстрація трьохфазного дихання.

   - На попередньому занятті ми навчилися правильному, діафрагмальному диханню. Його ще називають двофазним, тому що воно складається з двох фаз, тобто з двох частин – вдиху і видиху. Сьогодні ми навчимося «чарівному» диханню, як у «невидимок» - це особливе дихання, яке складається з трьох частин.

   При такому диханні ми спочатку повітря набираємо – це вдих, потім повітря випускаємо через ніс – це видих. А потім, після видиху, завмираємо, не дихаємо, відпочиваємо, робимо коротку зупинку дихання, робимо паузу (ховаємо дихання) на рахунок 1 – 2.  І знову дихаємо: вдих – видих – пауза.

 

3. Робота за малюнком 8.

   - Роздивіться малюнок. А де ж малюнок? Ой, та тут же намальований хлопчик-невидимка! Цей хлопчик накреслив для вас графік свого дихання і написав віршик, щоб вам легше було навчитися такому «чарівному» диханню:

                    Вдих і видих ти зроби,

                    Затримай дихання, завмри!

 

4. Вправляння в трьохфазному диханні.

    На протязі 1 – 2 хвилин діти виконують наступні дихальні вправи: вдих – 1 с, видих – 1 с, пауза – 2 с. Логопед нагадує, що треба дихати правильно – діафрагмою, животом.

 

Висновок. Дихання «невидимки» теж хороше, правильне. Воно допомагає вирівняти дихання, заспокоїтися.

 

мальчик8. Вправа «Невидимка» (трьохфазне діафрагмальне дихання)

  • Вдих через ніс – 1 секунда.
  • Видих носом - 1 секунда.
  • Коротка зупинка дихання, пауза –

  2 секунди.

 

график дыхания

2 етап – навчання навичкам регуляції дихання.

 

Матеріали до малюнку – вправи 9.

 

1. Повторення матеріалу попередніх занять.

    а/ Вправа на координацію мови і рухів:

хомяк                   1, 2, 3 – не відставай, спину рівною тримай!

                   1, 2, 3 – не забувай, повітря носиком вдихай!

 

     б/ Тренування в двофазному диханні:

                   Вдих – як кулька став живіт,                                                                                         

                   Видих – кульки зник і слід!        

 

     в/ Тренування в трьохфазному диханні:

                   Вдих і видих ти зроби,

                   Затримай дихання, завмри!

 

2. Вступна бесіда.

     - Дихання і мовлення тісно пов’язані між собою. При правильному диханні слова вимовляються чітко, зрозуміло, красиво. Як  для розвитку м’язів, так і для розвитку дихання існують спеціальні вправи. Ми вивчимо одну вправу, а як вона називається, дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку:

                     Це який дивак знадвору

                     Носить здобич у «комору»

                     Не на спині у мішку,

                     А сховавши за щоку?

                                                (Хом’як)

 

3. Демонстрація  вправи «Хом’ячок” - дихання з перепоною, з опором.

    Логопед після вдиху через ніс виконує подовжений видих з опором, через стиснуті губи, надуваючи щоки, як хом’ячок.

 

4. Вправляння у диханні з перепоною, з опором.

   Протягом 1 – 2 хвилин діти виконують наступну вправу: вдих через ніс, повільний спокійний видих (6 – 10 с) через стиснуті губи.

   Вправа «Хом’ячок» (дихання з перепоною, з опором)         

  • Вдих через ніс.
  • Повільний спокійний видих через стулені губи – 6 – 10 секунд.

Час виконання вправи – 1 – 2 хвилини (в залежності від віку та стану здоров’я дітей).

одуванчик Матеріали до малюнку – вправи 10.

 

1. Повторення матеріалу попередніх занять.

    а/ Вправа на координацію мови і рухів:

              1, 2, 3 – не відставай, спину рівною тримай!

              1, 2, 3 – не забувай, повітря носиком вдихай!

 

     б/ Тренування в двофазному та трьохфазному диханні:

              Вдих – як кулька став живіт,        Вдих і видих ти зроби,

              Видих – кульки зник і слід!         Затримай дихання, завмри!

 

     в/ Вправа «Хом’ячок» - дихання з перепоною, з опором.

 

2. Вступна бесіда.

    - Вправ для тренування дихання багато. Щоб красиво, чітко відповідати на заняттях, вам також потрібно тренувати своє дихання ( ці вправи постійно виконують всі люди, чия професія пов’язана з мовленням ).

     Сьогодні хочу запропонувати вам ще одну вправу, але спочатку відгадайте, як ця вправа називається:

                            Горів у траві росистій

                            Ліхтарик золотистий.

                            Світив – і враз потух –

                            Перетворився в пух.

                                                       (Кульбабка)

 

3. Демонстрація вправи «Кульбабка».

     Логопед робить спокійний діафрагмальний вдих через ніс. Видих виконує через стиснуті губи, наче тихо-тихо дує на кульбабку, так, щоб не облетіла. Правильний видих демонструється за допомогою листа паперу. Папір тримається перед обличчям. Видих робиться такий спокійний, щоб лист паперу тільки трішечки відхилявся.

 

4. Вправляння у спокійному диханні з перепоною, з опором.

      Час виконання вправи  - 1 – 2  хвилини.

10. Вправа «Кульбабка» (дихання з перепоною,з опором)

  • Спокійний діафрагмальний вдих через ніс.
  • Видих через зімкнені губи, «ніби тихо-тихо дуємо на кульбабку, так, щоб не облетіла».

      Час виконання вправи – 1 – 2 хвилини (в залежності від віку та стану здоров’я дітей).

Матеріали до малюнку – вправи 11.

 

1. Повторення матеріалу попередніх занять.

    а/ Вправа на координацію мови і рухів:

             1, 2, 3 – не відставай, спину рівною тримай!

             1, 2, 3 – не забувай, повітря носиком вдихай!

 

     б/ Тренування в двофазному та трьохфазному диханні:

              Вдих – як кулька став живіт,        Вдих і видих ти зроби,

              Видих – кульки зник і слід!         Затримай дихання, завмри!

 

     в/ Вправа «Хом’ячок” - дихання з перепоною, з опором.

 

     г/ Вправа «Кульбабка» - спокійне, тихе дихання з перепоною, з опором.

 

2. Загадка.

    - Сьогодні будемо розучувати нову вправу, а щоб дізнатися як вона називається, треба відгадати загадку:

                                В скафандрі під воду пірнає,

                                Дно моря та риб розглядає.

                                                                       (Водолаз)

 

3. Демонстрація вправи «Водолаз» - подовжений видих з перепоною, з опором.

    Обладнання: склянка з водою (100 – 150 мл), трубочка для коктейлю.

    Логопед робить діафрагмальний вдих через ніс, а видих виконує повільно ротом через трубочку, що занурена в склянку з водою. Вправа виконується 10 – 20 с.

 

водолаз 4. Вправляння в подовженому видиху з перепоною, з опором.

     Час виконання вправи  -  3 – 5 хвилин.

11. Вправа «Водолаз» (подовжений видих з опором

  • Вдих через ніс.
  • Видих повільний через трубочку в склянку з

водою – 6 - 10 секунд.

 

     Час виконання вправи – 3 – 5 хвилини (в залежності від віку та стану здоров’я дітей).

 

 

 

docx
Додано
12 червня 2021
Переглядів
1773
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку