Цікаві ігри та завдання допоможуть вчителям на уроках української мови творчо розвивати мовлення. Вправи можна застосовувати на різних етапах уроку української мови та на уроках розвитку мовлення.
Комплекс ігор з мовленнєвої творчості дітей
Комплекс ігор для розвитку мовленнєвої творчості дітей
• дібрати будь-яке випадкове слово і написати; Л • на букви дібраного слова придумати нові слова; • на придумані слова придумати закінчені речення;
• зафіксувати отримані речення;
• за отриманими результатами придумати сумну або веселу розповідь.
Цей прийом можна використовувати як тест з визначення ступеня розвитку дитини і виявлення рівня фантазії.
• попросити дітей розповісти знову придуману історію;
• до цієї історії намалювати малюнок;
• назвати будь-яке слово і, використовуючи малюнки, до нього придумати нову розповідь.
• дібрати будь-яке слово і придумати до нього нове слово, протилежне за значенням: поганий — хороший, короткий — довгий тощо; визначити, як на звані слова «бачаться» в кольорі.
4.Риторичне запитання «Що було б, якщо...»:
• випадково взяти підмет і присудок;
• поєднати їх і поставити риторичне запитання: «Що було б,
якщо...»;
• придумати на поставлене запитання нову історію отриманого явища;
• повторити запитання, додавши виняток будь-чого (зникли, вкрали, відібрали);
• придумати нову історію.
5. Префікс:
• дібрати будь-яке слово;
• змінити значення слова на протилежне, додавши частинку «не» (вішалка, невішалка тощо);
• змінити значення слова, додавши частинки: «анти», «віце», «напів», «зам» «супер», «над», «макро», «мікро» (наприклад, антивішалка, віцевішалка, напів-вішалка, супервішалка, мікровішалка тощо);
• записати отримані слова в стовпчик і скомбінувати;
• придумати пояснення отриманим словам;
• придумати з цими словами нову історію.
• дібрати будь-яке словоі змінити його, вводячи свідомо помилку;
• дібрати будь-який текст і ввести помилку (змія бідона);
• придумати нову історію з помилковими словами і текстом.
•дібрати будь-який вірш;
•дібрати з нього будь-які слова і змінити, зберігаючи рифму;
• проаналізувати отриманий вірш.
8.Лимерика:
• обрати героя повісті;
• вказати на головну рису його характеру і спробувати виразити її діями;
• реалізувати дію героя в присудку з іншими героями;
• дібрати кінцевий епітет;
• заримувати перший рядок із другим, третій четвертим, п'ятий з першим тощо.
9. Перекручування казки:
• обрати будь-яких з героїв і змінити їх образ, ді тощо на протилежне;
• обрати предмет або звіра і описати його, ву повідаючи на запитання: «Який?»; «Що робить? «З чого складається?»; «На що подібний?»;
• скласти загадку за описом, не називаючи пре/ мета, в дії.
• увести сполучник «або-або», «тому що».
•дібрати два різних за змістом слова (пес н шафі);
•повторити алгоритм, використовуючи сполучен ня дієслова з
іменником.
•додати в список сторонні слова, які не пов'язан з дібраними;
•доскпадати нову казку, використовуючи стари* сюжет.
• виявити сюжет і структуру казки;
• замінити героїв буквенними значеннями, тобто абстрагувати попередній сюжет;
• створити за виявленою схемою новий сюжет і у такий спосіб перенести попередній сюжет казки на новий «ґрунт».
• заготовити картки з малюнками, вирізаними з газет або журналів;
• взявши одну з карток з малюнком розглянути і описати його, у такий спосіб закладається початок нової казки;
• наділити героїв новими, невластивими їм ознаками (скляний, шоколадний, пломбірний тощо);
• визначити: з ким який герой може зустрічатись; де він може жити; як йому доведеться пересуватись тощо;
побудувати новий сюжет казки на «старий лад»
• обрати казку і визначити в ній неживі предмети;
13.11.Обіграти в казках прислів'я та приказки.
13.12.Наділити живих героїв казки неживими предметами і властивостями, зберігаючи попередні дії живих героїв.
13.13.Чергувати в казці протилежні образи і дії героїв (великий — маленький, товстий — тонкий, мало — багато) і придумати подорож на пошуки будь-який «най-най...» (найбільшого або найменшого, най- тоншого або найтовстішого і т.д.).
13.14.Використати карти В.Я.Проппа або жорстку дієслівну структуру сюжету казки, вводячи до неї нових героїв.
•дібрати необхідні і згрупувати їх в* безглузде повідомлення або поему;
•зачитали по порядку всі отримані відповіді;
■ далі змінити спрямованість малюнка;
описати отриманий персонаж і придумати нову