Вишневська Тетяна Вячеславівна, вчитель англійської мови
комунального закладу
«Спеціалізована школа І – ІІІ ступенів № 247 з поглибленим вивченням іноземних мов»
Деснянського району міста Києва
Формування комунікативної компетенції учнів на уроках англійської мови
шляхом використання комунікативних вправ
Розвиток сучасної початкової школи спрямований на підготовку молодого покоління до життя у світі, що швидко змінюється, а це вимагає володіння іноземними мовами. Завдання вчителя – знайти ефективні способи та методи, щоб навчити дитину іншомовного мовлення, допомогти їй реалізувати свій потенціал. Основною метою навчання іноземної мови у школі є формування комунікативної компетентності учнів, яка має бути втілена у здатності до мовного спілкування. У даному матеріалі представлено комплекс комунікативних вправ, які можуть бути використані на різних етапах уроку для вдосконалення комунікативних навичок учнів.
Під час вивчення теми «Моя сім’я» запропонуйте дітям гру «Старе фото». У центрі екрану зображення хлопчика, навколо фото різних людей. Завдання дітей – здогадатись про родинні зв’язки, обґрунтувавши свої
відповіді,
Kids, last year my family bought a new house and I found an old album there. Let’s look at it. Who are these people? Can we guess? (They are a family). I also think so! Let’s try do describe their relationships. It seems to be so interesting.
Who is Bella? – Bella is Tom’s mom. They both have brown eyes and dark hair.
Who is Frank? – He is Tom’s grandfather. He is old.
Who is Emma? – She is Tom’s sister / I think she is Tom’s cousin
Ця вправа допомагає активізувати вживання лексичного матеріалу та граматичних тем (дієслово to be в Present Simple та Possessive case)
Діти мають уявити, що загубили домашнього улюбленця (або будь-яку іншу річ), вони звертаються до детектива за допомогою. Завдання: описати тваринку/річ. Додаткове завдання – показати емоції, які переживають діти
Kids, imagine that you’ve lost your pet. How do you feel? (sad) Is it important to find it? (Yes) Why? (Because it’s my friend. I love it.)
- Can I help you?
- Yes, I can’t find Robby/Sandy.
- Robby?
- My cat/dog.
- How old is your cat/dog?
- 4/7 years old.
- Is it big/small?
- Yes, it is a big/small white/brown cat/dog. He has got blue/brown eyes. He has got a black/red spot/stripe on his head/back.
- Ok, we will find your cat/dog.
Вивчаючи граматичну тему Present Continuous, запропонуйте двом і більше учням розіграти розмову по телефону. Завдання: розповісти, що роблять вони та члени їх сім’ї в цей момент. Дитина може вигадати дію самостійно або обрати одну із запропонованих.
- Hello! How is your day?
- Great! It’s Sunday. What are you doing?
- I’m watching a film. And you?
- I’m reading a book. It’s so interesting. What is your dad doing?
- He is washing the car. It’s so dirty. What’s your mum doing?
- She is relaxing. Mum is so tired.
Для повторення Present Simple та Adverbs of manner дітям пропонується висунути ідеї, щоб відповісти на питання
- play games (well)
- ride a bike (carefully)
- play music/dance/sing (quietly)
- walk with a dog (slowly)
- have a picnic (happily)
- play with friends (loudly)
Наприкінці дітям можна запропонувати відмітити їхню улюблену діяльність зірочкою.
Для активізації вживання лексичного матеріалу за темою «Зовнішність» пропоную дітям пограти у гру, коли потрібно на вокзалі зустріти людину за описом
- My cousin is coming tomorrow. Can you meet her?
- Sure. Tell me about her.
- Her name is Emma. She is tall and slim. She has got long dark hair. Emma has got grey eyes. She wears glasses. She has got freckles. She is wearing a red dress and grey sandals. She is beautiful.
Можна запропонувати дітям намалювати портрет.
Під час вивчення теми «Моє місто» запропонуйте дітям відповісти на питання
Where can we go with friends or relatives? Why do we go there?
- We can go to the park. We play games, chat, do sports, have picnics there.
- We can go to the zoo. We watch wild animals, learn about their life, feed some animals, take photos.
- We can go to the shopping mall. We can buy new clothes, go to the cinema, eat in a restaurant.
Kids, do you go to the circus?
- Yes!/Sometimes.
Don’t you think that animals must live in the wild? In forests, fields, the jungle… Think about that, please!
Для активізації вживання лексичного матеріалу за темою «Погода» запропонуйте дітям закрити очі та прислухатись. Увімкніть звук дощу, вітру, грому, скрип снігу. Діти мають назвати, які звуки вона впізнали. Після цього на екрані з’являється вікно. Діти мають описати погоду, яку вони побачать.
Kids, what do you see when you look through the window? (My school/ A lot of houses/ Trees/ People with their pets) You are right but we usually look through the window to know the weather. Do you agree? (Yes)
- It is sunny./It is rainy./It is foggy./ It is snowy/It is stormy/It is windy.
Запропонуйте дітям подумати над питанням:
Why is it important to know the weather?
- to plan your day
- to take an umbrella – if it’s rainy
- to wear a jacket – if it’s windy
- to wear a hat – if it’s cold
- to wear wellies – if it’s wet
- to stay at home – if it’s stormy
Щоб закріпити граматичну конструкцію Past Simple запропонуйте дітям розповісти про те, що вони робили минулих вихідних. Діти можуть використовувати лише правильні дієслова, що допоможе відпрацювати правильну вимову закінчення -ed. Перелік дієслів знаходиться на екрані.
What did you and your family do last weekend?
- I danced a lot. My brother played football. Our parents watered the trees in the garden. My best friend decorated his room.
- I watched 2 films. My sister baked a pie. My granny asked me a lot of questions about school.
- I counted ducks in the park. We walked 2 km along the river. My uncle washed his car.
Діти в парку стають свідками, як велосипедист зачепив людину і втік. Діти мають надати опис велосипедиста. Одна дитина або вчитель виконує роль поліцейського, який ставить питання, на які відповідають діти.
- Can you describe the boy?
- Yes. He is tall.
- Is he tanned?
- No, he isn’t. He is pale.
- Has he got short hair?
- Yes, he has. He has got short dark hair.
- Does he wear glasses?
- No, he doesn’t, but he is wearing a blue baseball cap.
- What about his clothes?
- He is wearing a brown T-shirt and grey shorts.
- What colour is his bike?
- It is red and black
Щоб засвоїти правила поведінки в громадських місцях дітям пропонується подумати, що можна і не можна робити в кіно, театрі, музеї.
Where do we usually buy tickets?
- cinema/theatre/zoo/museum
How must we behave in public places?
- We mustn’t talk loudly
- We must keep quiet
- We mustn’t eat there
- We mustn’t talk on the phone
- We must listen carefully
- We mustn’t point at other people
Наступне завдання – обрати місце для відвідування та придбати квиток - Can I help you?
- Yes, I’d like the tickets for the concert.
- How many tickets would you like?
- Five, please.
- That’s 25 pounds.
- Here you are. Thank you.
Діти об’єднуються в 2 команди та отримують текст історії, в якій переплутані дієслова. Завдання – виправити помилки та переказати історію іншій команді.
Перед дитиною з’являється зображення, за яким вона має вгадати дію та поставити питання однокласнику. Учні можуть продукувати власні ідеї або користуватись підказками на екрані. Гра відбувається по колу
(нота) – Did you sing yesterday? – Yes, I did.
(м’яч) – Did you play football yesterday? – No, I didn’t. But I played volleyball.
(телевізор) – Did you watch TV yesterday. – Yes, I did. I watched a new film about Harry Potter.
Щоб діти усвідомлювали важливість здорового способу життя, запропонуйте їм відповісти на питання
What should we do to stay healthy?
- do sports
- eat fruit and vegetables
- walk a lot
- drink water
- sleep 8 hours
What shouldn’t we do to stay healthy?
- watch a lot of TV
- play on a phone all the time
- eat junk food
- drink soft drinks
- eat a lot of sweets
Show me different symptoms you have when you are ill (діти демонструють симптоми, решта відгадують). What do you do when you have…
- a headache – I lie in bed
- a stomachache – I don’t eat but I drink a lot of water
- a sore throat – I drink warm tea or milk
- a backache – I don’t do sports and walk a lot
- an earache – I don’t go to school/I take medicine
Діти мають виправити поради неслухняного хлопчика, які мають допомогти не захворіти
A naughty boy has created a list of advice not to fall ill. Read it carefully and say if you agree.
- Eat ice cream in the winter – Don’t eat ice cream in the winter / Eat ice cream in the summer
- Drink a lot of cold water – Don’t drink cold water
- Never wear a hat in the winter – Always wear a hat in the winter
- Forget about sport – Do sports
- Stay at home all the time – Don’t stay at home/Go to the park Kids, can we give more advice?
Ця вправа-гра допоможе дітям зрозуміти шкільні правила
Agree or disagree with the statements
- You have to sleep at school
- You have to use your phone during the lessons
- You have to be polite
- You don’t have to listen to your teacher
- You have to play games at breaks
- You don’t have to chat with you friends/classmates
- You have to work well/do your best What do you have to do at home?
- help your mum
- look after your brother/sister
- make your bed
- do the shopping
- sweep the floor
- water the flowers
- tidy the room
- make lunch
- do your homework
Діти мають виправити помилки в реченнях Why did we do this?
- I bought some flowers to make salad
- I went to the shop to watch wild animals
- I went to the bathroom to have breakfast
- I ate a burger to be healthy
- I went to the library to watch TV
- I went to the park to sleep
Запропонуйте дітям самостійно скласти речення, що вони робили і з якою метою
Під час вивчення теми «Їжа» запропонуйте дітям стати клієнтами ресторану та зробити замовлення. Роздайте їм окремі фрази діалогу та попросіть скласти їх у правильному порядку. Після цього учні зачитують діалог по ролям. Наступне завдання: скласти діалог за зразком, використовуючи запропоноване меню.
- Can I help you?
- Yes, we want some chicken soup. - Cool. It is so tasty. Anything else?
- Fish and chips. I love fish
- I want a vegetable salad and a steak - Good choice. What about desserts?
- I would like a piece of chocolate cake
- I want some vanilla ice cream
- Ok, that’s 45 pounds
- Here you are
- Thank you
Висновки
Процес розвитку комунікативної компетенції складний та багатогранний. У своїй роботі я керуюсь принципами системності та послідовності. Для роботи з учнями обираю форми та методи роботи, які доступні дітям певної вікової категорії. Прагну, щоб для учнів процес навчання перетворився на захоплююче дослідження мови, а не виснажливу необхідність. Під час уроку використовую завдання, які допомагають дитині реалізовувати бажання вчитися, розвивати критичне мислення, давати власні оцінки, вміти порівнювати, вибирати основну інформацію та підготуватись до умов реального спілкування. Виконання комунікативних вправ сприяє творчій активності учнів, розвитку їхньої уяви, активізації вже набутих знань для вирішення тієї чи іншої проблемної ситуації, розвиває асоціативне мислення, мотивує до постійного саморозвитку та самовдосконалення.
На уроці обираю для себе роль фасилітатора, помічника, який заохочує учнів до спілкування у ситуаціях, які створюю на уроці. Учні є центром уваги та взаємодії. Вважаю, що завдання вчителя – створити дружелюбну атмосферу, допомогти, дати вчасну пораду, заохотити учнів до роботи. Адже моя мета – навчити дітей використовувати набуті знання в повсякденному житті.