Комплект занять "Нетрадиційні види малювання у корекційній роботі практичного психолога для розвитку дитини з порушенням опорно-рухового апарату"

Про матеріал

Дані заняття спрямовані на розвиток, вдосконалення та корекцію пізнавальних, художніх, інтелектуальних, мовленнєвих здібностей дітей з порушенням опорно-рухового апарату. Вони передбачають реалізацію різних видів занять за інтересами, а саме: пальцевий живопис, монотипія, кляксографія, живопис на камені, на дерев'яних грибах, ниткографія, акварель+морська сіль, вітражний розпис, енкаустика.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Комплекс занять

«Нетрадиційні види малювання у корекційній роботі практичного психолога для розвитку дитини

 з порушенням опорно-рухового апарату»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Виконав:

Комарова Ольга Миколаївна

практичний психолог

Полігонівського ЗЗСО І-ІІІ ст.

Шевченківської сільської ради,

Миколаївської області

 

 

 «Витоки здібностей і обдарування дітей — на кінчиках їхніх пальців.

Від пальців, образно кажучи, йдуть найтонші нитки — струмочки,

які живлять джерело творчої думки. Іншими словами, чим більше

майстерності в дитячій руці, тим розумніша дитина»

В. О. Сухомлинський.

Ось чому так важливі в різному віці дитини заняття з образотворчої діяльністі, особливо для дітей з порушенням опороно-рухового апарату. Вони служать поліпшенню художньої освіти і естетичного виховання, сприяють розвитку у дітей творчості та уяви.

 Працюючи в цьому напрямку, я переконалася в тому, що малювання незвичайними матеріалами, оригінальними техніками дозволяє дітям відчути незабутні позитивні емоції. Результат зазвичай дуже ефективний і майже не залежить від вмілості і здібностей. Нетрадиційні способи зображення досить прості за технологією і нагадують гру і несуть не тільки корекційну роботу, а й діагностичну.

Дані заняття спрямовані на розвиток, восконалення та корекцію пізнавальних, художніх, інтелектуальних, мовленнєвих здібностей дітей з порушеннм опорно-рухового аппарату. Вони передбачають реалізацію різних видів занять за інтересами, а саме: пальцевий живопис, монотипія, кляксографія, живопис на камені, на дерев’яних грибах, ниткографія, акварель+морська сіль, вітражний розпис, енкаустика.

 Основні завдання:

  • розширювати уявлення про нетрадиційні способи малювання;
  • формувати естетичне ставлення до навколишньої дійсності;
  • розвивати здатність дивитися на світ і бачити його очима художників, помічати і творити красу;
  • формувати естетичний смак, розвивати творчість і фантазію, спостережливість уяву, асоціативне мислення і допитливість;
  • надати свободу у відображенні — доступними для дитини художніми засобами — свого бачення світу.

 Головне в моїй роботі, щоб заняття приносили тільки позитивні емоції. Не обов’язково вкладати у ще невмілу і слабку руку дитини тільки олівець або пензлик і мучити його. Перші невдачі викличуть розчарування, і навіть роздратування. Потрібно піклуватися про те, щоб діяльність дитини була успішною — це буде підкріплювати її віру у власні сили.

 Нетрадиційні техніки — це поштовх до розвитку уяви, творчості, прояву самостійності, ініціативи, вираження індивідуальності.

Малювання з використанням нетрадиційних технік зображення не стомлює дітей з порушенням опорно-рухового апарату, у них зберігається висока активність, працездатність протягом усього часу, відведеного на виконання завдання (індивідульне корекційне завдання триває 20-25 хвилин).

Для занять я намагаюся приготувати красиві і різноманітні матеріали, надаю можливість вибору засобів зображення. Незвичайний початок роботи, застосування ігрових прийомів — все це допомагає не допустити в дитячу образотворчу діяльність одноманітність і нудьгу, забезпечує жвавість і безпосередність дитячого сприйняття і діяльності. Використовую різноманітні дидактичні ігри.

 Різних технік нетрадиційного малювання дуже багато. Це відбиток, пальцевий живопис, монотипія, штампування, кляксографія, ниткографія, живопис на камені, на дерв’яних грибах,  граттаж, вітраний розпис,  тичкове малювання, набризк, малювання долоньками і багато інших.

 Зупинюсь на тих, які виклала у своїй роботі.

 Малювання пальчиками — це найпростіший спосіб отримання зображення. У дітей з порушенням  опорно-рухового аппарату слабо розвинені верхні кінцівки  і тому їм легше контролювати рухи власного пальчика, ніж олівця або пензлика. Цей спосіб малювання забезпечує дитині свободу дій.

 Пропоную опускає в гуаш пальчик і поставити точки, плямочки на папері. Роботу починаємо з одного кольору: даю можливість спробувати різні рухи, залишити різні відбитки.

 Пізніше малюємо обома руками. Тут також можливі варіанти: використовувати по черзі обидві руки або малювати ними одночасно, вмочивши кілька пальців (кожен в свій колір) і  малюючи ними синхронно (наприклад «новорічну мішуру», «салют»), що відмінно розвиває координацію.

Важливо пробудити у її творчі здібності, індивідуальність, неповторність, віру в те, що вона прийшла у цей світ творити добро і красу, приносити собі і людям щастя.

Кляксографія - це відмінний спосіб весело та з користю провести час, експериментувати з фарбами, створити незвичайні образи. Роздуваючи плями не можна точно передбачити, як вони розійдуться, перекинуться один в одного, і яким буде остаточний результат... Таке заняття буде цікаво і дорослим і дітям. Причому не тільки цікаво, але і корисно: наприклад, в якості артикуляційної гімнастики. Також малювання видуванням через соломинку зміцнює здоров'я і силу легенів і дихальної системи (що особливо корисно при кашлі).

Хочеться відзначити, що за допомогою даного виду малювання добре, виходить, зображати різні дерева (виходять хитромудрі стовбури, гілки тощо).

Техніка малювання ниткою розвиває увагу та фантазію, добре розвиває дрібну моторику рук дітей.

 

Комплекс занять «Нетрадиційні види малювання у корекційній роботі практичного психолога для розвитку дитини з порушенням опорно-рухового апарату»

Дані заняття спрямовані на розвиток, восконалення та корекцію пізнавальних, художніх, інтелектуальних, мовленнєвих здібностей дітей з порушеннм опорно-рухового аппарату. Вони передбачають реалізацію різних видів занять за інтересами, а саме: пальцевий живопис, кляксографія, ниткографія.

Заняття 1 Вступ.

Мета: формування інтересу до використання нетрадиційних занять з малювання, діяльності на основі вміння організовувати своє робоче місце та  формування позитивних емоцій, радості під час виконання творчої діяльності; розвиток та вдосконалення саморегуляції, виховання позитиних рис дитини: засвоєння й виконання вимог чистоти і порядку на робочому місці, виховання організованості та акуратності під час занять.

Обладнання: релаксаційна музика, аркуш А4, фарби, смайли настрою.

 

  1.                    Вступна частина. Створення позитивної психологічної атмосфери.

Ритуал привітання: Вправа «Вітаю тебе!»

Мета: після знайомства ввести ритуал привітання.

Хід вправи: Стаємо в пару, єднаємо по черзі праву руку – кладемо одна на одну, називаємо своє ім’я (або так як дитина хоче щоб її називали). Коли поклали свої руки, разом промовляємо «Вітаю тебе!». Після знайомства і привітання домовляємося про те, що ця вправа стає ритуалом привітання, тобто виконуватимемо її на початку кожного заняття.

І тут ми обираємо настрій з яким ми прийшли (для мене це показник її самопочуття), що дає вже поштовх на те, з яким настроем прийшла дитина, як працювати далі.

Вправа «Відчуй моє тепло».

Мета: створення налаштування на спільну діяльність.

Хід вправи: «Візьмемо один одного за руки, закриймо очі, тепер спробуємо передати тепло своєї душі».

  1.                    Основна частина.

Малювання є одним з найбільш цікавих і захоплюючих занять як для дітей, та к і для дорослих доречі. Це найдоступніший вид діяльності як на уроках (і це використовують вчителі) так і під час відпочинку нашого. Якщо ми з тобою пригадаємо наше дитинство коли з задоволенням вимальовували каракулі на папері –там, навідь, можливо знайти чудові картини. У процесі малювання ми стаємо спостережливими, виховуємо естетичне сприйняття, художній смак, творчі здібності. Основну думку можна висловити просто: малюючи.

Протягом наших занять ми будемо використовувати: папір, зразки малюнків, шаблони,  камінці, фарби, нитки.

Також ми маємо пам’ятати про порядок на нашому робочому місці:

- за столом потрібно сидіти зручно;

- має бути світло;

- правильно розташувані робочі матеріали. (Якщо дитина малює правою рукою, вода обов’язково повинна стояти праворуч, фарби вгорі над малюнком або ближче до води, праворуч. Палітра – в руках або, знову таки, по праву сторону, щоб не нести фарбу на пензлику через весь малюнок, створюючи загрозу зіпсувати роботу. Якщо малюк працює лівою ручкою, все має бути з точністю до навпаки.)

- після роботи ми складаємо все, миємо руки;

- не беремо нічого до рта, до очей.

  1.                    Практична частина.

Даємо дитині аркуш і просимо намалювати те що вона хоче або настрій, емоцію, сюжет казки яку читала останньою і т. д.

(У разі відмови дитиною малювати щось своє, пограйте з дититиною дослідником у свті прекрасного).

Гра «Три малюнки».

Розглянь малюнок.

Кожний із цих трьох веселих художників намалював квітку по-своєму. Визнач, хто яку картину намалював, і напиши ім’я її автора в овальній рамці під картиною.

Після роз’яснення дитиною за яким принципом вона визначила художника і його картину – пропонуємо їй побувати в ролі цих художників.

  1.                    Заключна частина.

Вправа «Ледарі»

Мета: досягти оптимального емоційного стану.

Хід вправи: Сьогодні ми багато працювали і напевно втомилися. Я пропоную  трохи полінуватися. Уяви собі, що ти - ледарь який вивалюєтеся на м'якому, м'якому килимі. Навколо тихо і спокійно, ми дихаємо легко і вільно. Відчуття приємного спокою і відпочинку охоплює все твоє тіло. Ми спокійно відпочиваємо, ми лінуємося. Відпочивають наші ручки, відпочивають ваші ніжки (пауза - погладжуємо дітину). Відпочивають ручки у (ім’я дитини), відпочивають ніжки у (ім’я дитини). Приємне тепло охоплює все наше тіло, нам ліньки ворушитися, нам приємно. Наше дихання абсолютно спокійне. Наші руки, ноги, все тіло розслаблене. Почуття приємного спокою наповнює нас зсередини. Ми відпочиваємо, ми лінуємося. Приємна лінь розливається по всьому тілу. Ми насолоджуємося повним спокоєм і відпочинком, який приносить нам сили і гарний настрій. Потягнімося, скинемо з себе лінь і на рахунок «три» відкриваємо очі. Один, два, три.

Ми відчуваємо себе добре, ми гарно відпочили, у нас бадьорий настрій.

 

Вправа «До побачення!»

Мета: підтримка задоволення від зустрічі, створення позитивного настрою на подальшу роботу.

Хід вправи: встаємо один на впроти одного і складаємо долоні стовпчиком одну на одну ручки, стискаючи в кулак і промовляємо «До побачення!».  І тут же ми обираємо настрій з яким ми зараз на кінець заняття на наших смайлах. (Для мене це показник  самопочуття дитини під кінець заняття.)

 

 

 

Заняття 2. «Пальцевий» живопис.

Мета: формування організаційних умінь навчально-практичної діяльності на основі розвитку рухів дрібної моторики в процесі виконання «пальцевого» живопису, розвиток умінь виконувати трудові операції за наочною опорою (показом готового малюнку), розвиток пам’яті на основі запам’ятовування дій, які виконує (пропонує) вчитель.

Обладнання: малюнки для пальчикового мистецтва, фарби, вологі серветки, смайли настрою, релаксаційна музика.

  1.         Вступна частина. Створення позитивної психологічної атмосфери.

Ритуал привітання: що ми придумали на першому занятті.

Обираємо смайлика, як настрій з яким ми прийшли  -  показник самопочуття дитини.

 

Вправа «Відчуй моє тепло».

Мета: створення налаштування на спільну діяльність.

Хід вправи: «Візьмемо один одного за руки, закриймо очі, ми спробуємо передати тепло своєї душі з однієї ручки на іншу - по колу».

 

  1.         Основна частина.

Вправа «Заплатки» (додаток 1).

Мета: формування діяльності на основі розвитку рухів дрібної моторики , розвиток умінь виконувати трудові операції за наочною опорою (показом готового малюнку), розвиток пам’яті на основі запам’ятовування дій які виконує, мислення, уваги на основі вмінь порівнювати, бачити однакові та різні ознаки, деталі у малюнках, розвиток умінь описувати свої роботи, давати їм назви, сладати короткі історії, казки, оповідання за малюнком.

Хід вправи:

Вірш про 5 пальчиків!

Пальчик-палець головний «Клас» показує завжди.

Вказівний говорить часто: «Друже, підійди, будь ласка».

Дальше всіх дістати зможе – Наш Середній: він найдовший.

Безіменний на правиці В мами й тота золотиться!

На Мізинця лий – не лий, - Буде завжи він «малий»

 

Повторили всі назви пальчикі і займємося малюванням. Тільки перед початком ми кожному нашому пальчику подаруємо той чи інший колір.

 (Коли дитина обрала - розташовуємо фарби, за цим порядком, вгорі листка перед дитиною.)

Під релаксаційну музику починаємо працювати.

Пропонуємо дитині перетворитися на художників і допомогти закінчити малюнки. Обираємо малюнок, в якому не домальовоно одним кольором. Макаємо обраний пальчик в цю фарбу і домальовуємо кружельця.

Запитуємо у дитині:

  •             Чи сподобався малюнок?
  •             Чи важко було працювати?
  •             Не хотіла б дати назву малюнку?
  •             Яка пригода сталася з малюнком..?

Потім обирємо малюнок де не домальовано двома кольорами. Макаємо обрані два пальчики в ці фарби і замальовуємо кружельця. Задаємо запитання наведені вище.

Надалі збільшуємо кількіть кольорів-пальчиків.

 

 

Можливо ускладнити завдання – працювати одночасно двома руками, як на одному так і на двох однакових зразках.

  1.         Заключна частина.

Вправа на релаксацію «Чарівний  сон» (супроводжується музикою «Звуки природи»)

Повіки спати хочуть,

Заплющуються очі…

Ми тихо засинаємо,

У сон ми поринаємо.

Гріє сонечко сильніше,

Відпочинемо у тиші…

Всіх нас огортає спокій і ласкавий і глибокий.

Вправа «До побачення!»

Мета: підтримка задоволення від зустрічі, створення позитивного настрою на подальшу роботу.

Хід вправи: встаємо в коло і складаємо долоні стовпчиком одну на одну ручки, стискаючи в кулак і промовляють «До побачення!».  І тут же ми обираємо настрій з яким ми зараз на кінець заняття.

Ритуал прощання: та вправа, яку придумали для вітання та прощання.

 

Заняття 3. «Кляксографія.

Мета: Ознайомити  з новим видом нетрадиційної техніки малювання  "кляксографія".  Удосконалювати навички нетрадиційного  малювання  (коктельного трубочкою, викликати позитивні емоції нетрадиційним способом  малювання, розширювати кругозір, стимулювати пізнавальні процеси, розвивати уяву, пам'ять, увагу і мислення. Розвивати дихальну систему.

Обладнання: аркуш А4, фарби, коктельні трбочки, вологі серветки, смайли настрою, релаксаційна музика.

 

  1.         Вступна частина. Створення позитивної психологічної атмосфери.

Ритуал привітання: що ми придумали на першому занятті.

Обираємо смайлика, як настрій з яким ми прийшли  -  показник самопочуття дитини.

Вправа «Відчуй моє тепло».

Мета: створення налаштування на спільну діяльність.

Хід вправи: «Візьмемо один одного за руки, закриймо очі, тепер кожен з вас спробує передати тепло своєї душі іншій людині по колу».

  1.         Основна частина.

Вправа «Салют».

Прийом малювання за допомогою спрямованої видихається струменя повітря корисний для дітей. Ця техніка також сприяє розвитку дихального апарату, контролює силу дихання. На лист наливається трохи фарби, і діти дмуть на краплі, керуючи їх рухом. Сором'язливим дітям така гра додає впевненості в собі, примушуючи краплі фарби рухатися по паперу.

Кажемо дитині:

-Ми будемо малювати салют з допомогою нашої чарівної палички - трубочки.  Спочатку ми візьмемо пензликом фарбу і зробимо пляму. Потім трубочкою починаємо роздувати пляму, не зачіпаючи нею ні фарбу, ні папір. Лист можна повертати, щоб фарба розтікалася створюючи салют. Але спочатку нам потрібно розім'яти пальчики і зробити пальчиковую гімнастику. (пальчикова гімнастика) (додаток 2).

- Скажи, чи віриш в диво? (відповідь дітини) Яких чарівників або чарівні предмети ви знаєте? (відповіді дітини) Де водяться чарівники? У фантазіях твоїх! З ким водяться чарівники? А з тим, хто вірить в них!

- Сьогодні ми будемо чарівниками, а трубочка для коктейлю буде чарівною паличкою.

- Подивись, що перед нами на столі лежить? (акуш, баночки з водою, пензлик, фарби гуаш різних кольорів в баночках і коктельні трубочки).

  • Що потрібно зробити, щоб малюнок був красивим?
  • Потрібно дуже  постаратися. Дітина малює під релаксаційну музику.

Після завршення роботи запитуємо у дитині:

  •             Чи сподобався малюнок?
  •             Чи важко було працювати?
  •             Не хотіла б дати назву малюнку?
  •             Чи все вийшло що хотілося…?
  1.         Заключна частина.

Вправа на релаксацію «Квіти»

Якщо є можливість – дитина сідає на коврик, пуф, в сухий басейн – там де дитині зручніше. Вмикається спокійна музика.

Психолог каже: «У чарівному лісі, у заповідному місці, куди не кожен міг увійти, добра чарівниця посадила чарівні квіти. Йшов час і з’явилися невеликі бутони (дітина складає долоньки у вигляді бутона і підіймає руки над головою). Їх зігрівало сонечко, а добра чарівниця поливала їх живою водою. І в один прекрасний день чарівні квіти розпустились (дитина встає на ноги, розкриває руки і трохи відкидає голову назад). Їх краса була дивовижною. Всі мешканці чарівного лісу приходили подивитися на гарні квіти. В них було стільки краси і добра, що вони щедро дарували радість всім хто дивився на них (з посмішкою на обличчі починаємо танцювати, виконуючи рухи руками, начеб-то щось дарують). Ішов час. Квіти ставали все гарнішими, а сила їх зростала. Так у чарівному лісі з’явилися прекрасні квіти, які дарували радість і красу всім, хто цього захоче.

Коли наступав вечір і починало темніти, квіти закривалися у бутони (дітина складає долоньки у вигляді бутона, сідає, опускає голову) і засинають (лягають). Квіти відпочивають і набираються сил (легка музика, вмикається дзеркальний шар і світова пушка)

Питаємо у дитини:

  •             Ну що, сподобалось тобі дарувати радість?

А щоб зберегти ці позитивні емоції, які ми сьогодні отримали, давай подаруємо одиноному свої посмішки.

Вправа «До побачення!»

Мета: підтримка задоволення від зустрічі, створення позитивного настрою на подальшу роботу.

Хід вправи: встаємо в коло і складаємо долоні стовпчиком одну на одну ручки, стискаючи в кулак і промовляють «До побачення!».  І тут же ми обираємо настрій з яким ми зараз на кінець заняття  - для мене це показник її самопочуття під кінець заняття.

Ритуал прощання: та вправа, яку придумали для вітання та прощання.

 

 

 

 

 

 

 

 

Заняття 4. « Малюємо ниткою».

Мета: зацікавлювати дитину нестандартними способами малювання; озвивати уяву, фантазію, асоціативне мисленняя, дрібну моторику, координацію рухів рук.

Обладнання: аркуш А4, фарби, туш, нитка з ворсою 30-35 см.,  вологі серветки, смайли настрою, релаксаційна музика.

 

  1.         Вступна частина. Створення позитивної психологічної атмосфери.

Ритуал привітання: що ми придумали на першому занятті.

Обираємо смайлика, як настрій з яким ми прийшли  -  показник самопочуття дитини.

Вправа «Відчуй моє тепло».

Мета: створення налаштування на спільну діяльність.

Хід вправи: «Візьмемо один одного за руки, закриймо очі, тепер кожен з вас спробує передати тепло своєї душі іншій людині по колу».

  1.         Основна частина.

Вправа «Чарівники».

Сьогодні ми будемо с тобою чарівниками. Будемо робити чудеса тільки з ниткою і фарбою або тушью. Тим самим дізнаємося на скільки ми талановити у магії малювання.

Аркуш паперу складаємо вдвоє й розгортаємо. На одну сторону довільно укладаємо нитку наполовину змочену в туш або чорнило. Чистий її кінець виводимо за межі аркуша. Змочена частина нитки придавлюється іншою частиною арушу, і потім нитку потихеньку витягуємо.

Відкриваєм аркуш – виявляємо зображення яке вийшло.

Запитуємо:

  •             Це диво?
  •             Що в нас вийшло? На що це схоже?
  •             Хочеться щось домалювати?
  •             Тобі подобається цей малюнок?...
  1.         Заключна частина.

Вправа на релаксацію «Подорож на хмарці» .

На фоні релаксаціної музики. Пропонуємо дитини лягти зручніше і закрити очі. Два – три рази глибоко вдихнути і видихнути. Я хочу запросити тебе в подорож на хмарці. Стрибни на білу пухнасту хмарку, наче м’яку гору з пухких подушок. Відчуй, як твої ноги, спина, ручки зручно розташулися на цій великій хмарній подушечці. Тепер починається подорож. Твоя хмарка повільно підніметься в синє небо. Відчуваєш, як вітер овіває твоє обличчя? Тут, високо в небі, все спокійно і тихо. Нехай твоя хмарка перенесе тебе зараз в таке місце, де ти будеш щасливою. Постарайся подумки «побачити» це місце як можна більш точно. Тут ти відчуваєш себе абсолютно спокійно і щасливо. Тут може відбутися щось чудове і чарівне... (30 секунд чекаємо поки дитина це побачить). Тепер ти знову на своїй хмарі, і вона везе тебе назад, на твоє місце у кімнаті. Злізь з хмари і подякуй їй за те, що вона так добре тебе покатала. Тепер поспостерігай, як вона повільно розтане в повітрі. Потягнися, розпрямися і знову буь бадьорим, свіжим і уважним.

Вправа «До побачення!»

Мета: підтримка задоволення від зустрічі, створення позитивного настрою на подальшу роботу.

Хід вправи: встаємо в коло і складаємо долоні стовпчиком одну на одну ручки, стискаючи в кулак і промовляють «До побачення!».  І тут же ми обираємо настрій з яким ми зараз на кінець заняття  - для мене це показник її самопочуття під кінець заняття.

Ритуал прощання: та вправа, яку придумали для вітання та прощання.

 

 

 

Додаток1 risuem-palchikami16-625x653.jpg

Долька красного арбуза .jpeg

Спелая клубника с хвостиком .jpeg

 

Зеленый кузнечик .jpeg

risuem-palchikami8-625x810.jpg

 

Вишенки с листочком .jpeg

Спелая слива .jpeg

Ананас для детей .jpeg

 

Гроздь винограда с листочком .jpegЖелтый грузовик с краным .jpeg

 

 

Фиолетовая сова .jpeg

 

 

risuem-palchikami23-625x474.jpg

Тюльпаны в коричневом горшке .jpeg

 

 

Девочка лежит на снегу .jpegВертолет с красным пропеллером  .jpeg

Снеговик в зеленом колпаке .jpeg

Бабочка с цветными крыльями .jpeg

 

 

Два цветка к горшке .jpeg

 

 

Три синий цветочка .jpegПять синих цветочков .jpeg

 

 

 

 

Додаток 2

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Артюшенко Ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
9 листопада 2021
Переглядів
3125
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку