Комплімент, лестощі, похвала (за підручником «Українська мова»,5 клас», автори Голуб Н. Б., Горошкіна О. М.)
Мета: продовжувати характеризувати жанри мовлення, пояснити головну функцію компліменту, лестощів та похвали; вчити учнів відокремлювати ці жанри; розвивати спостережливість, уміння виділяти головне, пам’ять, увагу, мислення й мовлення, уточнювати й збагачувати словниковий запас учнів.
Очікувані результати: учень організовує свою діяльність (мотивує, ставить цілі, планує, прогнозує, контролює, здійснює рефлексію, коригує; висловлює та обстоює власні погляди, ідеї, переконання; взаємодіє зі співрозмовниками, супроводжуючи власне мовлення доречними вербальними та невербальними засобами для досягнення комунікативної мети; бере участь в онлайн-дискусіях на відому тематику, пов’язану з власним життєвим досвідом, навчанням, уподобаннями тощо; конструктивно спілкується, використовуючи жанри як типові мовленнєві конструкції; дотримується основних мовленнєвих норм під час типових ситуацій комунікації; доречно використовує в мовленні типові засоби художньої виразності; регулює власні емоції в комунікації; збагачує міжособистісну комунікацію позитивними емоціями; використовує жанри мовлення з метою гармонізації процесу спілкування, налагодження приязних стосунків; використовує типові вербальні й невербальні засоби, жанри мовлення для збагачення міжособистісної комунікації позитивними емоціями, створення комфортної атмосфери спілкування, підтримки, заохочення співрозмовників до певних дій; аналізує ситуацію спілкування, самостійно добирає й застосовує мовленнєвий жанр.
Обладнання: підручник, ілюстрації, роздатковий матеріал, мультимедійний проектор.
Хід уроку.
Організація класу.
Рада вас бачити. Нас чекає сьогодні незвичайний урок компліментів. Подібного ми ще не робили, але ви з цим завданням легко впораєтесь.
-Що ви уявляєте, коли чуєте слово «комплімент»? Які асоціації воно викликає?
1. Складання асоціативного куща ,,Комплімент». (Слайд).
2. Створення позитивного психологічного клімату класу.
- Скажіть своєму другові приємні слова, даруючи солодке тістечко.(Слайд).
Мотивація навчальної діяльності.
-Чи приємно було вам чути на свою адресу компліменти?
— А чи хтось почувався незручно, коли йому говорили комплімент?
— А що важче: робити компліменти чи отримувати?
-Прочитайте епіграфи до уроку. Чи поділяєте ви думку автора? Чи є зв'язок між темою й «словами дня»? Поставте наголос у «словах дня».(Слайд)
— Отже, чи варто навчатися робити компліменти?
«Коли людину підтримати, похвалити, підкреслити щось хороше в ній, - зазначає дослідниця А. Коваль, - вона почуває себе впевненіше, намагається дорівнювати уявленню, яке про неї склалося. Особливо це потрібно молодій людині, яка не завжди буває впевненою в собі, потребує підтвердження своїх позитивних рис і почина.Тож після сьогоднішнього уроку ви зможете використовувати компліменти і в буденності, і під час свята.
Актуалізація опорних знань. Шукаємо відповіді на запитання ( вправа 497). Відповідно до запитань сформулюйте особисті цілі.. . Ознайомлення з новим матеріалом, його осмислення.
Робота з підручником.
Повідомлення учениці.
Виконання вправ на застосування і закріплення знань, формування вмінь і навичок.
Учитель. Комплімент (франц. compliment - вітання) - слова, які містять невелике перебільшення позитивних якостей людини, а також стосуються зовнішнього вигляду.
Особливість компліменту як елемента мовленнєвого етикету - викликати симпатію співрозмовника, піднести йому настрій, зробити приємність. Він допомагає людям спілкуватися, жити разом, працювати.
Комплімент повинен стверджувати наявність характеристики, а не містити рекомендації щодо її покращення. Краще сказати людині добрі слова з авансом, ніж моралізувати. Вміння радіти чужим успіхам - це мірило шляхетності, доброго тону.
Запишемо кілька речень-компліментів.
Мамо, ти сьогодні маєш прекрасний вигляд!
У тебе, люба сестро, сьогодні очі пречудові!
Бабусю, твої пиріжки пресмачні!
Дякую тобі, тату, за прекрасні життєві поради.
Ти чудово справляєшся зі всіма труднощами
- Яке правило орфографії ми застосували? ( правопис префікса пре)
- Яке слово ми вживали щоб звернутися до співрозмовника? (звертання).
- -Якими розділовими знаками виділили їх? (комами)
Прочитайте компліменти. У яких мовленнєвих ситуаціях ви б їх використали? Назвіть адресата мовлення, місце спілкування. Думку обґрунтуйте.
-
За правилами етикетної поведінки комплімент потребує словесної відповіді адресата.
- На вашу думку, як потрібно відповісти на комплімент?
Запишемо їх.
Дякую! О, дякую за комплімент! Ви так люб 'язні! Мені приємно це чути!
Знаючи правила вживання компліментів, ми можемо не лише розвивати своє мовлення, а й ставати культурними і вихованими згідно з етикетними нормами.
Я підготувала вузлики на пам’ять, як правильно говорити компліменти.
Прочитаймо їх.
.
.. Комплімент повинен бути щирим: : мовлення адресата має супроводжуватися теплими інтонаціями, неудаваною усмішкою. . Не кажіть людині того, що їй неприємне або зовсім не властиве.
Вправа 2
— Ми оберемо символом компліменту - сердечко. 4.Передаючи кожному учасникові сердечко, ви говорите йому комплімент, записавши на сердечку гарну рису вашого товариша. А для того щоб вам було легше це зробити, дивіться на дошку, де написані риси характеру. А можливо, ви подаруєте інший комплімент за зовнішній вигляд чи за безкорисливу допомогу вашого однокласника.
5.Гра «Чарівний пень»
(Пеньок-стілець ставлять посередині). Діти промовляють:
«Хто між нами красивіший?
Хто між нам щасливіший?
Швидко нам відповідай .
На чарівний пень сідай.
( Діти говорять тому, хто сидить на пеньку, компліменти про його якості, вчинки, зовнішній вигляд.
Наприклад, у тебе сьогодні гарна зачіска.
Я радий , що ти…
Мені подобається, що ти…
6.Напишіть у Вайбер комлімент комусь із однокласників, використовуючи прикметники із префіксом пре-.
— Отже, чи варто навчатися робити компліменти?
Наприкінці бесіди робиться висновок: компліменти робити потрібно.
- Говоріть компліменти, не чекаючи “приємностей” у відповідь. Сила доброго слова діє в обидві сторони.
7. Фізкультхвилинка. https://youtu.be/dflRJbjwES8
Вчитель.
8.Допоможи Тедді записати комплімент для матусіз запропонованих слів.
9. Знайти граматичні помилки в комплімент.(Слайди).
10. Компліменти , які не варто говорити. У цих компліментах і образа і сумніви щодо компетентності або зневіра у можливостях, підкреслення недоліків особистості. Це невдалі компліменти. Тому їх потрібно уникати.
Вчитель.
12. Прослухати пісню « Чекаю на тебе»(виконавиця-Маша Кондратенко), виписати компліменти. Скласти квітку компліментів нашим воїнам-героям із сердечок.(Ви найкращі. Ви -єдині. Хоробрі, вірні , найрідніші.Ви сильні хлопці та дівчата,готові і життя віддати. Ви – непереможні. )
Увага!
Кажучи комплімент, потрібно бути чесним та відвертим, наші слова не повинні містити лестощів.
13.Робота з таблицею.
Комплімент схожий на похвалу. Але хвалять за справу, а комплімент – просто так, в подарунок.
14. Робота в парах.
Вибери негативного героя чи героїню з улюбленого мультика, фільму, коміксу, художньої книжки. Це може бути Ґрінч, викрадач Різдва. Спробуй знайти в них щось хороше й зробити їм комплімент. Наприклад, Ґрінч хоч і полюбляє робити всілякі паскудства, але має гарний шарф і ми могли б зробити комплімент ,що він стильний.
15.Скласти діалог з цими персонажами із використанням компліментів, лестощів і похвал.
Рефлексія.
Вправа «Не хочу хвалитися, але я...»
Умови дуже прості, кожен з вас по черзі буде казати одну єдину фразу, яка починатиметься зі слів «Не хочу хвалитися, але я...». Похваліть себе і свого однокласника (цю) за роботу на уроці. Просто супер! Оригінально! Бездоганно! Ми досягли поставлених цілей! Пишаюся твоїми успіхами! Ти досягнув майстерності! Чудовий результат!
Молодчинка! Бездоганно!
16. Оберіть картки- спонукайлики , якщо ви припускалися помилок.
Учитель.
Домашнє завдання: опрацювати параграф 69, вправа 459 ( на вибір).
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:
Література:
Підручник «Українська мова, 5 клас» / А. В. Онатій, Т. П. Ткачук. Тернопіль : «Навчальна книга — Богдан», 2022. 306 с. 6
Підручник «Українська мова, 5 клас» / Голуб Н. Б., Горошкіна О. М. Київ: «Освіта», 2022. 306 с.
Інтернет-ресурси:
1.https://naurok.com.ua/konstruyuvannya-rechen-komplimentiv-dlya-privitannya-z-dnem-narodzhennya-svyatom-iz-vikoristannyam-sliv-iz-prefiksom-pre-260055.html1
2.https://www.youtube.com/watch?v=ZIisrSt8JuA
3.Зображення з мережі ,,Інтернет».
4.https://youtu.be/dflRJbjwES8