Тренінг на тему : "Конфлікт і спілкування"
Тип матеріалу: Виховний/позакласний захід
Навчальний рівень: 10 клас, 11 клас
Конфлі́кт (лат. conflictus — зіткнення, сутичка) — зіткнення протилежних інтересів і поглядів, напруження і крайнє загострення суперечностей, що приводить до активних дій, ускладнень, боротьби, що супроводжуються складними колізіями; ситуація, в якій кожна зі сторін намагається зайняти позицію несумісну з інтересами іншої сторони.
Виникнення конфліктів є об’єктивним і неминучим явищем. Адже життя – це постійний процес виникнення проблем та їх наступного вирішення. Конфлікти, в свою чергу, породжують відповідальність і небайдужість, стимулюють оновлення і поліпшення стосунків між людьми. Тому проблема, здебільшого, полягає не в наявності самого факту конфлікту, а в тому, який характер він носить і яким чином розв’язується.
Мета. Проінформувати учнів про суть конфлікту і причини його виникнення; допомогти школярам виробити правильну лінію поведінки для запобігання конфлікту та виходу з нього, якщо він стався; відпрацювати на практиці навички безконфліктного спілкування. Розвивати комунікативні навички, терпимість, толерантність у ставленні до людей; відповідальність та обов'язковість; визнання права особистості на самостійність і незалежність. Формувати вміння доказово, аргументовано викладати свою точку зору, зберігати витримку і спокій, сприймати критику, з повагою ставитися до думки опонента. Згуртовувати учнівський колектив.
Форма проведенная: тренінгове заняття + міні-лекція.
Хід заняття:
Мета: ознайомити учасників із завданнями та структурою тренінгу.
Форма: інформаційне повідомлення вчителя.
Вчитель Добрий день усім! Мені приємно привітати всіх гостей, колег, учасників нашої зустрічі. Сьогодні в нас буде дуже цікаве заняття з елементами тренінгу, тема якого – « Конфлікт і спілкування».
Я познайомила вас з темою та метою нашого заняття. Будь ласка, подумайте і запишіть на пташках, що б ви хотіли дізнатись під час нашої з вами зустрічі, тобто свої очікування.
А чи доводилося вам коли-небудь люто грюкнути дверима, виходячи з кімнати? Або бути дуже ображеним чиїмось грубим зауваженням? Були у вас коли-небудь сварки з мамою? Якщо ви відповіли на будь-яке з цих питань ствердно – ви знайомі з тим, що називається «конфлікт».
Конфлі́кт (лат. conflictus — зіткнення, сутичка) — зіткнення протилежних інтересів і поглядів, напруження і крайнє загострення суперечностей, що приводить до активних дій, ускладнень, боротьби, що супроводжуються складними колізіями; ситуація, в якій кожна зі сторін намагається зайняти позицію несумісну з інтересами іншої сторони.
Виникнення конфліктів є об’єктивним і неминучим явищем. Адже життя – це постійний процес виникнення проблем та їх наступного вирішення. Конфлікти, в свою чергу, породжують відповідальність і небайдужість, стимулюють оновлення і поліпшення стосунків між людьми. Тому проблема, здебільшого, полягає не в наявності самого факту конфлікту, а в тому, який характер він носить і яким чином розв’язується.
Вправа Як ми бачимо себе?
Мета: створити позитивну атмосферу у групі, емоційний комфорту учасників тренінгу, налаштувати на плідну роботу, адекватне ставлення до «Я- образу», створення об’єктивної самооцінки, дати можливість учасникам побачити себе зі сторони, краще зрозуміти свою поведінку в конфлікті.
Обладнання: аркуші білого паперу, фломастери, кольорові олівці, магнітофон, заспокійлива музика.
Хід заняття
Привітання тренера з учасниками ознайомлення з темою тренінгу та правилами роботи.
Правила роботи групи:
1. Турбота про конфіденційність життя групи.
2. Прагнути бути активним учасником того, що відбувається.
3. Не відмовлятися від права сказати «Ні», а також від права самому вирішувати, як поводитися в тій чи тій груповій ситуації.
4. По змозі, бути щирим, повідомляти достовірні свідчення.
Мати право отримати підтримку, допомогу з боку групи.
5. Прагнути слухати того, хто говорить, стараючись не перебивати.
6. Орієнтуватися на те, щоб проявляти активність, беручи участь в подіях процедурах ситуаціях. Що виникають в ході роботи групи.
7. Мати право висловити свою думку з будь-якого питання.
8. Використовувати звернення на «ти» під час роботи групи.
9. висловлюватися тільки від свого імені і про те, що сприймається, відчувається, переживається, відбувається тут і зараз.
10. Не говорити про присутніх у третій особі.
Кожен із вас повинен назвати своє ім'я, 2 риси характеру і своє захоплення.
( Виконують вправу)
- Ми почули, які ми всі різні, в кожного свої свої риси характеру, захоплення, інтереси, уподобання.
Щоб наша зустріч була успішною і щоб у всіх був гарний настрій, потрібно дотримуватися деяких правил. Пам»ятаймо про них!
(тренер зачитує правила тренінгу)
Правила тренінгу
- називати учасників по імені;
- ставитися до товаришів з повагою;
- бути доброзичливим;
-толерантним;
-активним;
- говорити по черзі;
- не перебивати;
- не давати порад, що повинні робити інші, а чого не повинні;
- поважати кожного учасника;
- бути уважним;
- виявляти чуйність;
-співчуття;
-бути ввічливим;
-бути позитивним.
Метафорична релаксація «Подорож у дитинство».
Настроювання. Сядьте зручно, зніміть затиски з усіх частин тіла легкими рухами. Зробіть кілька легких вдихів під фразу « Мені чудово», настройте дихання на цей ритм. Заплющте очі, уявіть собі білий екран, на якому будуть послідовно з’являтися різні картини. Ось перед вами дерево великим планом, яке поступово віддаляється…, ось хмари, що повільно пливуть і теж зникають…, здається, ваш погляд на чомусь затримується…,дайте волю вашій уяві…
Кожен подумки не раз повертається у своє дитинство. А дитинство та казка нерозлучні, як нерозлучні річка і береги, сонячне світло і день, квітка і земля, ніч і місяць. Кожний любив слухати казки, і ви можете знову і знову згадати, як ви всім серцем співчували і співпереживали з головним героєм, проходячи разом з ним через усі випробування та радіючи за нього і за його успіхи. Та кожен любив не раз перегортати сторінки книги, вкотре розглядаючи малюнки з казковими героями. А ви можете переглянути іншу книгу – книгу вашого життя і знайти в ній найцікавіші сторінки. Похваліть себе за кожну удачу, за кожний успіх. Ви доклали зусиль, виявили здібності, у вас щось вийшло – і це чудово! Вам подобається такий стан і це добре…
На цих сторінках ви бачите себе радісною, щасливою, упевненою і задоволеною людиною, яка легко долає всі труднощі і незмінно досягає успіху у своїх справах. Іноді вам трапляються сторінки, де ви бачите свої колишні невдачі та поразки, де ви когось образили або образили вас, де вас роздирає гнів, клекоче обурення, бажання заподіяти нападнику біль або мучить почуття провини, страху образи. Ви можете вирвати ці аркуші зі своєї книги і попрощатись з ними назавжди, або ви можете залишити їх та подякувати кожній ситуації за те що отримали в ній уроки життя. Малюк, який вчиться ходити, багато разів падає, набиває собі гулі. Але знову і знову встає, щоб, можливо. Знову впасти… не можна навчитися ходити, не падаючи. Не можна навчитися жити без труднощів. Скажіть «спасибі» усім своїм життєвим проблемам і труднощам, за можливість порівняти і зрозуміти стан злету і падіння, неприємності і радощів, гіркоту поразки і радість перемоги. Без неприємностей ми дуже швидко звикли б до радощів і життя було б нудне та нецікаве, як квітка без запаху…, як весілля без музики…, як ліс без птахів. Подякуйте усім, хто колись вас образив, знехтував, відмовив, - вам було боляче, проте ви багато навчились і піднялися духовно на одну, а, може на кілька сходинок. А тепер погортайте свою книгу знову вперед і поверніться у сьогоднішній день, у цю годину, у цю кімнату. Зробіть глибокий вдих та енергійний видих під фразу: «Бадьорий Я» і відкрийте очі.
Мета: ознайомити учасників із поняттям «конфлікт», його ознаками, функціями, структурою та динамікою.
Форма: міні-лекція з презентацією.
Конфлікт… Скільки неприємних спогадів пов’язано з цим словом. Конфлікти супроводжуються нерозумінням, образами, почуттям невдоволення, стресами, зруйнованими взаєминами… Напевне, немає такої людини, яка у своєму житті не побувала б у конфлікті, адже конфліктною є будь-яка ситуація, у якій зіштовхуються різні погляди, потреби, інтереси, цілі, бажання різних людей. Конфлікти вносять напруженість у стосунки, позбавляють нас спокою і радості, не дають можливості повноцінно працювати. А особливо прикро те, що конфлікти виникають найчастіше через дрібниці, через наше невміння спілкуватись, небажання зважати на потреби інших.
Проблеми конфліктології, конфліктних ситуацій завжди цікавили науковців, політиків, практиків, народ. Для розуміння суті конфлікту важливо виділити його основні ознаки та сформулювати необхідні і достатні умови його виникнення. Основні ознаки конфлікту:
Необхідними і достатніми умовами виникнення (настання) конфлікту є наявність у суб’єктів соціальної взаємодії протилежно направлених мотивів чи суджень, а також стан суперництва між ними.
Етапи конфлікту відображають суттєві моменти, які характеризують розвиток конфлікту від його виникнення і до вирішення. Тому значення основного змісту кожного з етапів конфлікту важливе для його прогнозування, оцінки і вибору технологій управління цим конфліктом.
Основні етапи конфлікту:
Будь-який конфлікт супроводжується певними сигналами. Назвемо їх «сигналами конфлікту»:
Дискомфорт.
Інцидент.
Непорозуміння.
Напруга
Криза.
Перший крок у мистецтві вирішення конфлікту – це здатність стежити за появою сигналів конфлікту.
Коли ви перебуваєте в конфліктній ситуації для ефективного вирішення проблеми, необхідно вибрати певний стиль поведінки, враховуючи при цьому ваш власний стиль, стиль інших залучених в конфлікт людей, а також природу самого конфлікту.
Існує п’ять основних стилів поведінки при розв’язанні конфлікту.
Основні стилі поведінки в конфліктній ситуації пов’язані з загальним джерелом будь-якого конфлікту – розбіжністю інтересів двох і більше сторін. Ваш стиль поведінки в конкретному конфлікті залежить від того, наскільки ви хочете задовольнити власні інтереси та інтереси іншої сторони.
3. Вправа «Ми творимо»
Мета: продемонструвати неповторність кожної людини, зняття емоційного напруження.
Ведучий говорить, що потрібно робити, а учасники чітко виконують його інструкцію.
- Кожен з вас бере салфетку і чітко виконує мою інструкцію:
*Складіть салфетку в двічі.
*Складіть салфетку ще раз вдвічі.
*Відірвіть правий верхній кут.
*Складіть ще раз вдвічі і відірвіть ще раз правий верхній кут.
*Складіть ще раз вдвічі і відірвіть ще раз правий верхній кут.
*Закінчили. Розгорніть салфетку і подивіться, що у вас вийшло.
- Як могло таке статися? З чим пов’язана така розмаїтість малюнків? - Завдання отримали одне, але кожен по різному виконав його. Ось і виходів із конфліктних ситуацій є багато.
А тепер пригадайте, остання причина конфліктів? Це невміння керувати своїми емоціями.
- Згадайте, як ви почуваєтеся, коли сердитесь на когось?
- Як виглядає людина в такій ситуації?
( Відповіді учнів)
4. Вправа « Повітряна кулька»
Пропоную вам провести дослід із повітряною кулькою. Уявіть собі, що кулька – це ваше тіло, а повітря всередині неї – це ваш гнів. Надуємо кульку й відпустимо її. Прослідкуйте, що з нею відбувається. Вона летить з одного боку в інший, вона абсолютно не керована. Так буває і з людиною, коли вона сердиться. Вона не контролює себе, а тому може образити кого-небудь або навіть ударити. А тепер надуймо кульку і спробуймо випустити з неї повітря маленькими порціями.
Обговорення
-Що відбувається з нею? ( Вона потихеньку здувається)
- А що відбувається з повітрям усередині неї? ( Повітря поволі виходить)
Кулькою можна керувати й поволі випускати з неї повітря. Важливо навчитися потроху випускати свій гнів, свою злість назовні, не кривдячи тих, хто перебуває поряд.
( Заспокоїтись, зробити паузу, розслабитись)
Ми знаємо, що при спілкуванні з іншими людьми необхідно керуватися такими правилом: «Стався до іншого так, як ти хотів би, щоб ставилися до тебе.». Ми живемо в одному колективі. Ми повинні з розумінням ставитись одне до одного, поважати одне одного, підтримувати, допомагати одне одному.
5. Вправа «Колектив, у якому панує сприятлива психологічна атмосфера»
Учасники об’єднуються у 5 груп.( за допомогою кольорів червоний, зелений, жовтий. Кожній груп даю аркуш паперу олівці,ручки.)
- Пропоную вам зобразити будь-яким чином модель колективу, в якому б панував позитивний психологічний клімат, враховуючи і те, про що ми сьогодні говорили. На виготовлення моделей 5 хвилин, після цього групи мають зробити презентацію свого проекту.
- Хто був генератором ідей?
- Хто виконавцем?
- Що найцінніше у вашому проекті?
Після обговорення учасникам пропонують зруйнувати свої моделі. Після того, як моделі було зруйновано, групам пропонують відтворити їх.
- Чи мають наші моделі зараз такий самий вигляд, як спочатку?
- Що легше зробити: відновити позитивний клімат у колективі чи запобігти його погіршенню?
Мета: підвести підсумки тесту 1, показати учням, що у конфліктній ситуації немає «винних» і «невинних».
Форма: індивідуальна робота, виступи учнів.
Хід вправи: вчитель роздає опрацьовані листки з тестом (підрахована частота відповідей а), в) чи с). (Учні переглядають результати).
Чи згідні ви з результатами? (Відповіді учнів.)
Чи існують люди, які ніколи ні з ким не мали конфлікту? (Відповіді учнів.)
Чи можна сказати, що людина не є конфліктною, а її «просто» провокують? (Відповіді учнів.)
Мета: навчити попереджати конфлікти.
Форма: ігрове спілкування.
Хід вправи: вчитель зачитує рекомендації, а учні «голосують» «за», «проти», «утримався», піднімаючи руку вгору. Якщо виявляється значна розбіжність у кількості «голосів», проводяться короткі «дебати».
не прагнути будь-що домінувати;
бути принциповим, проте не боротися лише заради принципів;
пам’ятати, що прямолінійність — це добре, проте не завжди;
частіше посміхатися (посмішка мало коштує, проте дорого цінується);
пам’ятати, що традиції — це добре до певної міри;
говорити правду потрібно, але це потрібно робити вміло;
прагнути бути незалежним, але не самовпевненим;
не перетворювати наполегливість у настирливість і надокучливість;
не чекати справедливості для себе, якщо ти сам несправедливий;
не переоцінювати своїх здібностей і можливостей;
не виявляти ініціативи там, де її не потребують;
виявляти доброзичливість;
виявляти витримку й спокій у будь-якій ситуації;
реалізувати себе у творчості, в навчанні, а не в конфліктах.
Рухавка «Калейдоскоп»
Мета: сприяти розвитку уміння взаємодії між учнями, згуртуванню колективу.
Форма: гра.
Хід вправи: вчитель розповідає про дитячу іграшку «Калейдоскоп», в якій комбінується безліч варіантів яскравих малюнків, і пропонує пограти в такий собі «живий калейдоскоп».
За командою учні мають дуже швидко збиратися в відповідні групи. Швидко знайдіть тих учасників, у яких:
– однаковий колір волосся,
– однаковий колір очей,
– у кого є брати,
– у кого є жовтий (зелений, синій, чорний тощо) колір в одязі,
– у кого гарний настрій.
На виконання кожної команди відводиться по 1 хв.
Мета: виявити позитивні аспекти конфлікту, розвивати вміння керувати власними емоціями та протистояти стресам.
Форма: робота у парах.
Хід вправи: .
Зараз кожен учасник звернеться до наступного зі словами: «Конфлікт – це погано …». Той, до кого зверталися, відповідає: «Так, це погано, але …» й намагається назвати якийсь позитив у конфлікті. Невеличкі підказки: (слайд презентації):
«Що є позитивного у конфлікті?»
Конфлікти показують проблеми, які мають бути вирішені.
Конфлікти звертають увагу на те, що нам треба змінюватися.
Конфлікти розкривають наші прагнення і бажання.
Конфлікти з’ясовують, хто ми є, якими є наші цінності, а також допомагають нам зрозуміти іншу людину.
Конфлікти послаблюють нудьгу, звертають увагу на нові цілі, стимулюють інтерес.
9. Вправа „Кошик сміття»
А щоб не конфліктувати треба постійно самовдосконалюватися, працювати над собою, позбавлятися негативних рис характеру.
Я пропоную вам відкрити себе з іншого боку. Для цього пограємо у гру
„ Кошик сміття".
Люди є неповторними особистостями, але не досконалими. Кожен хотів би щось змінити у собі: рису характеру, звичку, ваду яка може призвести до конфлікту, або призводить до конфлікту, заважає вам в житті і ви хотіли б її позбутися.
(тренер роздає листочки)
Подумайте і на цих листочках, які ви отримали я пропоную вам продовжити фразу:
„ Я хотів би викинути у кошик для сміття …..( учасники пишуть звички, якості характеру, які їм заважають)."
Лінь,принциповість, впертість, обман, курити…
Зачитайте, зіжмакайте папірець і викиньте його в кошик
(І кидають у кошик).
Я думаю, що після нашої гри ваші вади, звички чи риси характеру залишаться на завжди у кошику сміття. І в вашому житті буде виникати менше конфліктних ситуацій.
10. Вправа «Зворотній зв’язок»
- Чи справдилися ваші очікування? Якщо так, то погніздіть свою пташку на дерево, якщо не зовсім то пташка до дерева може не долітати.
(Діти відповідають по черзі і переміщують пташки на дерево. Це залежить від того на скільки справдились сподівання учасників)
Дорогі друзі, давайте на прощання станемо в коло візьмемось за руки відчуємо тепло наших долонь, складемо віночок побажань. Подаруємо одне одному посмішку, адже сміх - продовжує життя. А я хочу бачити вас завжди привітними в гарному настрої з усмішкою на обличчі і подарувати вам символічний смайлик. Нехай він завжди буде супутником вашої життєвої стежини.
( Звучить пісня « Посміхайтеся люди частіше»)
Підсумок тренера.
Здоров'я вам, мирного неба, спокою, доброти і милосердя і щасливих посмішок. Отже, творіть себе, як особистість, працюйте над вдосконаленням свого характеру, давайте реальну оцінку своїм діям і вчинкам.
Дякую всім за співпрацю і взаєморозуміння. Будьмо дружніми!