Урок-дослідження "Написання - нн- і -н- у прикметниках"

Про матеріал

Мета: з'ясувати умови написання -нн- та -н- у прикметниках, формувати вміння позначати відповідну орфограму та обґрунтовувати написання; розвивати здатність аналізувати, співставляти, логічно мислити; виховувати любов до природи, повагу до українських символів.

Перегляд файлу

Тема: Написання - нн- і -н- у прикметниках

Мета: зясувати умови написання -нн- та -н- у прикметниках, формувати вміння позначати відповідну орфограму та обґрунтовувати написання; розвивати здатність аналізувати, співставляти, логічно мислити; виховувати любов до природи, повагу до українських символів.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Форма уроку: урок-дослідження

Обладнання: підручник, алгоритм, таблиця, додатковий роздрукований матеріал.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

Доброго дня, діти.

                               Сьогодні у нас незвичайний урок.

                                Сьогодні ми зробимо ще один крок

                                В країну прекрасну, в країну чудову,

                                 Що нас так чекає й збагачує мову.

Що це за країна? Так, це Країна Знань. Чи готові ви зараз працювати на уроці?

Бажаю всім успіху!

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Інтелектуальна  розминка:

                       - Яку частину мови ми вивчаємо?

                      -  Що таке прикметник?

                       - Якими способами творяться прикметники?

                       - Який спосіб творення прикметників найпродуктивніший?

                        - Коли не з прикметниками пишемо окремо?

  1.     Словниковий диктант «Ланцюжок із коментуванням»

 (Не)говіркий; (не)мічний; (не)мілкий, а глибокий; (не)великий; (не)дозрілий; (не)озорий; (не)погожий, а дощовий; (не)доладний; (не)великий, а малий.

  1. Дібрати синоніми до слова недоладний. (Незграбний, недоречний, невмілий, безглуздий)

Розібрати слово НЕДОЛАДНИЙ за будовою.

Якої орфограми у цьому прикметнику ми ще не вивчали?

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку

Отож, діти, сьогодні тема нашого уроку «Написання –н- і –нн- у прикметниках».

1. «Дерево очікувань» А  тепер давайте визначимо, яку мету ми поставимо сьогодні  перед собою? Чого маємо навчитися? Чого очікуєте від уроку? ( Учні колективно визначають мету уроку).

- вивчити правила до теми;

- навчитися правильно писати прикметники з однією і двома –н-;

- зясувати умови написання -нн- та -н- у прикметниках;

- збагатитися новою інформацією.

2. Творче спостереження з елементами аналізу:

  • послухайте  текст, почувши прикметники із суфікмом –н, сплесніть один раз в долоні, якщо у слові два –нн, тоді сплесніть двічі; визначіть тему та головну думку;

       За городом неначе багаття палахкотить. То від червоних кетягів на калинових кущах. Сильний морозець прихопив ягоди, але від того вони тільки солодшають. Коріння здоровенного куща прикрило гарбузиння та картоплиння. 

     – Кращих ліків, ніж калина та малина, годі й шукати, - каже бабуся.

     Як хто застудиться, вона хутенько заварює чай з калиною – з ягодами, листям і гілками. А ще бабуся смачний кисіль з калиною варить, пиріжки пече. Осіннім запасом користуємося всю зиму.

3. Запишіть речення. Підкресліть головні і другорядні члени речення. Надпишіть частини мови.

Сильний морозець прихопив ягоди.

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Проблемне завдання.

Коли пишемо -нн-, а коли -н- у прикметниках? (звернімось рубрики «Запам’ятаймо» нашого підручника с.179)

  1. Дослідження-спостереження на основі аналізу.

Зробіть словотвірний аналіз поданих прикметників. Зробіть висновок про те, у яких прикметникових суфіксах пишеться одна літера –н-, а коли дві –нн.

Туманний, дерев’яний, осінній, гречаний, денний, здоровенний, пташиний, старовинний.

  1. Створення алгоритму.

                                         Алгоритм

         Чи є суфікс -н-

           

        Так                                                                     Ні

 

 

Чи закінчується  Чи є суфікси -енн-,

твірна основа на -н-        -анн-, -янн-

 

Так                      Ні  Так                     Ні

 

 

-нн-                     -н- -нн- -н-

 

Зверніть увагу! Прикметники із -енн-, -анн-, -янн- можуть вживатися із іншим значенням. Тоді пишемо -н-. Розрізняємо за наголосом.  

Наприклад: незліченний – незлічений, несказанний – несказаний.                       

V. Закріплення вивченого

    1. Робота з підручником.

Вправа 426(письмово)

    2. Кодовий диктант

Записати слова цифрами, що вказують на правопис: 1- прикметники, що пишуться з –н; 2- прикметники, що пишуться з –нн-. Будьте уважні!

Стінний, хлібний, мільйонний, вечірній, машинний, гречаний, лимонний, зміїний, качиний, телефонний.

Ключ: 2, 1, 2, 1, 2, 1, 2, 1,1, 2.

3. Завдання диференційоване на вибір

Вправа 427 (хлопці), ігрове завдання «Сонячні промінчики» (дівчата)

(Обмінний,олов’яний, надмірний, незнищенний, всесильний, винний,  поважний,південний, дачний, денний, чинний, чудний, складний, торішній)

 

 

4. Фізкультхвилинка


Раз! Два! Всі присіли,               

Потім вгору підлетіли. 

Три, чотири - нахилились

Із струмочка дружно вмились.

П’ять, шість – всі веселі          

 Крутимось на каруселі.             

 Сім, вісім – всі присіли  

Ніжками затупотіли.

Дев’ять, десять - відпочили

Й за навчання дружно сіли.


5. Робота з картками

Початковий рівень

1) Від слів, що у дужках, утворіть прикметники і поясніть подвоєння –н- у них. Складіть і запишіть 3 речення із цими словосполученнями.

(Ячмінь) колос, (стіна) годинник, (туман) ранок, (картина) галерея, (чавун) колесо,  (осінь) день, (кінь) завод.

2) Спишіть, вставляючи потрібні букви. Складіть з кількома прикметниками речення (на вибір).

Незрівня(н,нн)ий, невблага(н,нн)ий, несказа(н,нн)ий, незліче(н,нн)ий, нездола(н,нн)ий.

Достатній рівень

Картка №3 і 4

3) Перепишіть речення, вставляючи пропущені букви, розділові знаки; правильно вживайте в суфіксах прикметників –н- чи –нн-.

І все шумлять, шумлять квартали там, де бе..смертн..м пам’ятник стоїть біля свяще(н,нн)их мурів «Арсеналу». Над веч..р(н,нн)..ми ланами грає сурма золота. Багато вогне(н,нн)их бур пронеслось над рідн..м Ки..вом. Вечір був чарів(н,нн)ий зоря(н,нн)ий пісе(н,нний).

4)     Дослідження-зіставлення. До прикметників дібрати синоніми з довідки. Пояснити вживання подвоєних приголосних (або його відсутність).

Справедливий, невинуватий, великий, потухлий, безмежний, цілий, надзвичайний, яровий, невимовний, молодий, наспівний, інтенсивний, легковажний.

Довідка: зако(н, нн)ий, безви(н, нн)ий, здорове(н, нн)ий, нескінче(н, нн)ий, незрівня(н, нн)ий, несказа(н, нн)ий, пісе(н, нн)ий, напруже(н, нн)ий, тьмя(н, нн)ий, неподіль(н, нн)ий, весня(н, нн)ий, вітря(н, нн)ий, ю(н, нн)ий.

Високий рівень

1. Завдання з ключем

Запишіть слова у дві колонки: прикметники з -нн- і -н-. З других букв записаних слів прочитайте початок прислів’я.

(Без верби і калини) … -- нема України.

Обмін..ий, незбагнен..ий, складн..ий, взаємозамін..ий, шален..ий, священ..ий, несказан..ий, хлібн..ий, вихован..ий, кремін..ий, оборон..ий, знан..ий, шипшин..ий, мишин..ий, мільйон..ий.

      VІ. Підсумок уроку. Виставлення оцінок ( упродовж уроку)

- Діти, чи справдились ваші очікування?

Метод «Незакінчених речень»:

 «На уроці я запам’ятав …»

 «Сьогодні на уроці я дізнався(лася)…»

«Я збагатився(лася) інформацією про…»

«Мені сподобалось …».

VІІ. Домашнє завдання.

Опрацювати параграф  51 підручника. Виконати вправу №429 або 432 на вибір.

 

doc
Додано
22 серпня 2018
Переглядів
320
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку