Конкурс читців уривків казки Василя Симоненка "Цар Плаксій та Лоскотон": для закріплення знань щодо особливостей мови поетичних творів та розвитку творчих, зокрема артистичних, здібностей учнів п'ятих класів
План уроку української літератури в 5 класі на тему «Конкурс на найкращого читця уривків казки «Цар Плаксій та Лоскотон», які найбільше сподобалися»
Мета: предметні компетентності: учень / учениця виразно й осмислено читає напам’ять уривки казки; розуміє особливості віршованої казки (ритм, риму, поділ на строфи); виокремлює основні епізоди; пояснює відмінність прозової і віршованої мови казок; висловлює свою думку про прочитане; проводить аналогії із сучасним життям; ключові компетентності: учень / учениця аргументовано і грамотно висловлює власну думку щодо проблем добра і зла у творі, щирості й нещирості, відданості і зради, байдужості і відповідальності, оптимізму і песимізму.
Обладнання: підручник, текст казки, робочі зошити, папір для голосування, подарунок переможцеві конкурсу.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Оголошення теми і мети уроку.
ІІІ. Основний зміст уроку.
1. Вступне слово вчителя.
Дорогі діти і шановні гості! Чи не щодня кожен із нас у житті стикається з казкою – чи то у мріях, чи у снах, чи на телеекранах, чи, і найголовніше, − у вчинках і серцях оточуючих, які виявляють добро, радість, співчуття, милосердя, любов… І справжнє мистецтво жити полягає саме в усвідомленні цієї казки довкола.
Діти завжди чутливіші до усього казкового. Адже з віком, з накопиченням тягаря проблем, розчарувань і бід людина втрачає здатність за хмарами буденності бачити казку, яка постійно відбувається поміж людей.
Тож сьогоднішній урок – це спроба вкотре зануритися у вир казкових подій за допомого поезії, втіленої у творчості славетного українського поета Василя Симоненка. До вашої уваги – конкурсне читання учнями 5−А класу улюблених уривків казки «Цар Плаксій та Лоскотон».
Умови конкурсу наступні. Усі учні класу поділені на три групи читців твору. Перша має назву «Чарівники», друга – «Казкарі», третя – «Артисти». Кожен учасник групи має можливість виявити високий рівень художнього читання і впливу на слухача. За результатами конкурсу буде проведене голосування задля обрання переможця, а також найкращої групи, усі учасники якої отримають 12 балів. А переможець – подарункове видання української народної казки «Ох».
Отже, вперед – у світ казки разом із 5−А! Запрошуємо до слова учасників першої групи − «Чарівники». (Далі по черзі читають свої уривки учні із груп «Казкарі» та «Артисти»).
2. Виступи учнів.
Учень 1.
Там, де гори і долини,
Де гуляє вітровій, -
Там цвіте краса-країна
З дивним ім'ям Сльозолий.
І колись в країні тій
Був па троні цар Плаксій,
Голова його мов бочка,
Очі - ніби кавуни.
В Плаксія було три дочки
І плаксивих три сини.
Старша звалася Нудота,
Середульшенька - Вай-Вай,
Третя донечка - Плакота,
Всі сльозливі через край.
А цареві три сини
Так і звались - Плаксуни.
Отака була сім'я
У царя у Плаксія.
Учень 2.
Але в тому диво-царстві,
Зневажаючи закон,
Жив у мандрах і митарстві
Добрий дядько Лоскотон.
Він приходив кожний вечір -
Хай чи дощ іде, чи сніг -
До голодної малечі
І усім приносив сміх.
Мав він вдачу теплу й щиру,
Ще й лукавинку в очах.
І була накидка сіра
В Лоскотана на плечах.
Лоскотливі мав він вуса
І м'якенькі, наче пух.
І м'яке волосся русе
Розсипалося до вух.
Він як прийде, залоскоче,
То сміється, хто й не хоче.
Тільки де він появлявся,
Зразу плач там припинявся,
І приходив до усіх
Голосний та щирий сміх.
Учень 3.
Розізливсь тоді Плаксій -
Цар країни Сльозолий.
Гнівно він гукнув із трону:
«Гей, ледачі сльозівці!
Хто впіймає Лоскотона,
Буде муж моїй дочці!
Хто його посадить в льох -
Вибирай одну із трьох!
Бо уже цей Лоскотон
Скоро нам розвалить трон:
Що тоді ми будем пити,
Як не будуть плакать діти!»
Учень 4.
Був тоді у Плаксія
Лютий посіпака,
Віроломний, як змія,
Капітан Макака.
Так хотілося йому
Царським зятем стати,
Що ні разу в ту зиму
Не лягав і спати.
Все ходив, усе він слухав
І нарешті все рознюхав.
На світанку Лоскотон,
Насмішивши діток,
У міцний поринув сон
Між кленових віток.
А лукавий капітан
Підікрався змієм
Й Лоскотонові аркан
Зашморгнув на шиї.
Руки вивернув назад,
Міцно спутав ноги
І мерщій у Плаксоград
Рушив у дорогу…
Учень 5.
Лоскотона посадили
За вузенькі грати,
А в палаці порішили:
- Час весілля грати… -
Гей, зійшлися царенята
І придворна свита
Наречених шанувати,
Сльози діток пити.
До вінця веде жених
Висохлу Нудоту,
Та дивитися на них
Зовсім неохота.
Хоч Макака був бридкий,
А вона ще гірша,
Їм поет один гладкий
Присвятив ще й вірша.
Стільки там було хвальби,
Так скрасив їх вроду -
Навіть жаби від ганьби
Булькнули у воду!
Учень 6.
Та поки гуло весілля,
То п'яниці вартові
Напились якогось зілля
Та й поснули у траві.
А вночі йшли до в'язниці
Батраки й робітники,
Щоб звільнити із темниці
Лоскотона на віки.
Рознесли всі перепони,
Гнули грати, мов прути:
- Гей, веселий Лоскотоне,
Це прийшли твої брати!
Йди до нас, веселий брате,
В нашу здружену сім'ю!
Підем разом догравати
Ми весілля Плаксію…
Учень 7.
У палаці кожен скаче
Та від щастя гірко плаче,
Ллються сльози, як ріка, -
Бачте, радість в них така!
Раптом цар упав на трон:
- Ой, рятуйте - Лоскотон! -
Всі відразу «ох!» та «ах!»,
Жах у кожного в очах.
А веселий Лоскотон
До царя стрибнув на трон
І сказав йому якраз:
- Насмієшся ти хоч раз!.. -
Став царя він лоскотати,
І Плаксій став реготати.
Так сміявсь - аж заливався,
Аж від реготу качався,
Кулаками очі тер -
Потім лопнув і помер.
Ой, була ж тоді потіха -
Цар Плаксій помер од сміху!
Учень 8.
З ним придворні одубіли,
Бо сміятися не вміли.
А цареві три сини,
Три завзяті Плаксуни,
Так сміялись-реготали,
Що штани з них поспадали -
Тож всі троє без штанів
До чужих втекли країв.
Три царівни теж навтьоки
У чотири бігли боки.
Кровопивці-сльозівці
Стали п'явками в ріці,
А Макака-забіяка
З'їв себе із переляку.
Учень 9.
Так веселий Лоскотон
Розвалив поганський трон.
Сам же він живе й понині,
Дітям носить щирий сміх
В розмальованій торбині,
В пальцях лагідних своїх.
Схочеш сам піти в цей край,
То маршрут запам'ятай:
Треба йти спочатку прямо.
Потім вправо завернуть,
А тоді поміж дубами
Поведе наліво путь.
Після цього вже помалу
Чимчикуй куди попало:
Як од втоми не впадеш -
В цю країну попадеш.
3. Підбиття підсумків конкурсу.
Проведення таємного голосування і підрахунок голосів. Визначення переможця і кращої групи читців та їх відзначення високими оцінками і нагородами.
4. Підсумкова бесіда за запитаннями.
1) Що таке фольклор?
2) Що таке казка?
3) Чим народна казка відрізняється від літературної?
4) Яка різниця між казкою віршованою і прозовою?
5) Дайте визначення понять «ритм», «рима», «строфа».
6) Що таке художні засоби або тропи?
7) Що таке епітет?
8) Що таке гіпербола?
5. Слово вчителя.
Усі ви сьогодні молодці і розумники! Я дякую кожному з вас за те, що дали нам можливість зануритися у казковий світ і продемонстрували своє мистецтво художнього читання!
IV. Підсумок уроку.
V. Домашнє завдання.
1. Виписати до зошита і знати головні події життєпису Галини Малик.
2. Прочитати повість-казку «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» (ст. 96−100).