Мета: поглибити знання учнів про мову та літературу; розвивати творчу уяву, фантазію, виробляти в учнів навички групової роботи; виховувати в дітей любов до Батьківщини, до національної мови, її джерел через мистецтво, художнє слово, народну пісню.
1 ведучий. Розпочинаємо свято «Кращої, ніж рідна, мови не буває…». Це свято — державне, адже 9 листопада відзначаємо День української писемності та мови. Мова — своєрідна візитна картка кожної людини, за якою судять про її освіченість, ерудицію, начитаність. Знання мови потрібні кожній людині в її повсякденному житті: без них не можна глибоко збагнути почуте або прочитане, вправно користуватися рідним словом.
2 ведучий. Вона одна у нас така-
Як вірна шабля у Сірка.
І як надія у Богдана,
Як віри праведна рука…
І серця, і небес дістане.
Без мови в світі нас — нема!
1 ведучий. Далась мені наука непроста,
Де кажуть мудрі: мова — це людина.
У мови є і серце, і вуста,
І є ім’я красиве — Україна.
2 ведучий. Щасливі ми, що народилися й живемо на чудовій, багатій землі, у славній Україні. Тут — корінь нашого роду, що сягає сивої давнини, одвічних добрих традицій, які ми сьогодні відроджуємо.
Учні виконують хореографічну композицію з рушниками.
1 ведучий. Рідне слово — це невід’ємна частина рідного краю. Для українця це закучерявлені темними парками Дніпрові схили в Києві, над якими велично здіймаються в небо дзвіниці Печерської лаври; неповторні вулиці під тінистими каштанами.
2 ведучий. Це старовинна архітектура Львова, в якій класичні форми чергуються з пишним декором бароко, а тут і там височать шпилі готичних костелів.
1 ведучий. Це золотоверхий Чернігів над срібною Десною, де під склепіннями стародавніх соборів спочивають державці-культурники давньої України.
2 ведучий. Це стрункі й стрімкі хмарочоси індустріального Харкова; це буйнозелена Волинь із плесами чистих озер.
1 ведучий. Це мальовнича Черкащина зі щедрими нивами й полями, багата славною історією.
2 ведучий. Це наша Полтавщина. Послухайте вірш нашої землячки, Тамари Костянтинівни Балакар, яка учителює у Жуківській загальноосвітній школі І-ІІ ступенів.
Учень. Полтава
Красуне древня й молода Полтаво,
Стоїш ти гордо й величаво.
Про тебе слава всюди лине,
Летить на крилах на орлиних.
Бо довелось тобі у сивій млі століть,
Зустрівшись у двобої наодинці,
Здолати різних ворогів:
І шведів, і фашистів, і ординців.
Дала путівку ти в життя
Плеяді постатей величних,
На літописних сторінках буття
Їх імена вкарбовані навічно.
Повільно й стрімко лине час,
Хлюпочуть біля берегів сріблясті хвилі Ворскли,
Немов нагадуючи кожному із нас:
Живи і ти порядно, гідно, творчо.
Пісня Н. Шинкаренко «Рідна мова», виконує .
1 ведучий. Щоб навчитися вміло користуватися мовними скарбами, якнайточніше і якнайглибше висловлювати думки, треба добре знати рідну мову, збагнути її самобутність, закономірності будови і функціонування.
2 ведучий. А для цього слід цікавитися нею, вивчати й осмислювати кожне слово, словосполучення і речення, відкривати малі й великі родини слів, навчатися відчувати милозвучність мови, її красу.
1 ведучий. Сьогодні ми проведемо конкурс знавців рідної мови між учнями 5 та 6 класу, які помандрують разом з нами до чарівної країни Словляндії.
2 ведучий. Потрапити туди нам допоможе чарівний потяг, який переповнений завданнями. Звісно, хто виконає їх найшвидше, той першим дістанеться до диво-країни. А правильність виконання завдань оцінюватиме шановне журі у складі… Хто отримає найбільшу кількість балів, той першим дістанеться до диво – країни. Тож — вперед!
1 ведучий. Перший конкурс має назву «Правду в приказках шукай». Хто правильно закінчить прислів’я? За кожне правильно закінчене прислів’я — один бал.
2 ведучий. Другий конкурс називається «Змійка». Дошка ділиться пополам. Члени команд по черзі виходять і на своїй половині записують по одному слову й підкреслюють орфограму. Дивитися на написане суперником забороняється! За кожне правильно записане слово — один бал. Готові? Починаємо!
Човен, попливе, проїзний, пестливий, справедливий, секрет, директор, стежечка, ребро, великий, грядка, різьба, просьба, кленовий, замерзлий, чесний.
1 ведучий. Третій конкурс — «Жартівливий мішечок». Завдання: по черзі витягти з мішечка жартівливі запитання і дати на них відповіді.
1. З чого починається день? (Із звука д)
2. Чим вечір кінчається, а ранок починається? (Звуком р)
3. До якого імені потрібно додати одну літеру, щоб дістати крупу? (М + Анна) 4. Як можна з буряка зробити бурю? (Відкинути звук к)
5. Що стоїть між небом і землею? (Звук і)
6. Чого багато має болото, менше — море і зовсім не має річка? (Звука о)
7. Яке слово об’єднує 33 букви? (Алфавіт)
8. Якою частиною мови може бути слово коси? (Іменником, дієсловом)
2 ведучий. А зараз, доки журі підведе підсумки перших трьох конкурсів, пропонуємо всім трішки розважитися.
«Весела перерва»
***
***
***
Мишко повернувся зі школи.
1 ведучий. А зараз слово надаємо журі.
Підсумки журі за перші три конкурси.
2 ведучий. Настала черга четвертого конкурсу. Він називається «Така цікава буква А».
Завдання: пригадати й записати якомога більше слів (іменників у початковій формі), до складу яких входить по дві букви а. За перемогу ви отримаєте 5 балів.
1 ведучий. А поки команди працюють, ми проведемо «Поєдинок капітанів». Капітани записують речення і дають відповіді на запитання. Час на виконання — три хвилини.
Тисячі років летять лелеки, і тисячі років стрічають їх над морем орлині зграї, вони намагаються скинути лелек назад у море, відігнати від свого материка, але не
відступають лелеки, сміливо ідуть уперед (З журн.)
Скільки розділових знаків у реченні?
Скільки в ньому граматичних основ?
Випишіть третю граматичну основу.
2 ведучий. Капітани здали свої роботи, а ми перевіримо, як справилися із четвертим конкурсом члени команд.
1 ведучий. А зараз ми пропонуємо членам команд пригадати алфавіт. Наступний конкурс — «Весела абетка». Потрібно розставити за алфавітом картки із словами. Якщо завдання буде виконано правильно, то останні букви слів складуть прислів’я і ви отримаєте 5 балів.
Слова для першої команди: сад, вишенька, жайворонок, зерно, холодно, ліс, листопад, переліт, зранку, зовсім, доверху, чисто, здогад, личко, лицар, жердка, щітка, шланг, віз, горб, радощі, цукор.
(Відповідь. Азбука — до мудрості дорога.)
Слова для другої команди: степ, стебельце, вівчар, зала, жар, вилов, відліт, вище, хороше, удруге, число, яйце, підріс, палац, питання, відступ, виступ, відплата, підрив, шарж, футляр, хром.
(Відповідь. Вперта праця все переможе.)
2 ведучий. Нарешті — останній конкурс. Він має назву «Оратор», потрібно прочитати подані речення із заданою інтонацією. Хто виконає завдання найкраще, той отримає 5 балів.
Ох і погода сьогодні! (Із захопленням, із осудом)
Оце так Новорічне свято! (Із захватом, із розчаруванням)
Яка людина! (Із замилуванням, із зневагою)
1 ведучий. Для нас настав час «Веселої перерви» , а для журі — час підрахунку балів.
«Весела перерва»
***
***
***
2 ведучий. Для оголошення результатів конкурсу та визначення переможців слово надається журі.
1 ведучий. Любі друзі! Як бачите, першою до країни Словляндії дісталася команда _ класу. Вітаємо переможців оплесками та дарунками! А на завершення нашого свята учениця _ класу прочитає вірш Дмитра Білоуса «Хто любить, той легко вчить»
Учениця: Хто любить, той легко вчить
Якщо з українською мовою
В тебе, друже, не все гаразд,
Не вважай її примусовою,
Полюби, як весною ряст.
Примусова тим, хто цурається,
А хто любить, той легко вчить:
Все, як пишеться в ній вимовляється, -
Все, як пісня у ній звучить.
І журлива вона, й піднесена,
Тільки фальш для неї чужа.
В ній душа Шевченкова й Лесина,
І Франкова у ній душа.
Дорожи українською мовою,
Рідна мова — основа життя.
Хіба мати бува примусовою?
Непутящим бува дитя!
2 ведучий. На цьому наше свято закінчується. Хай вам щастить!