Відповідно до Державного стандарту Нової української школи кожен тиждень і день будуть тематичними. «Я досліджую світ» - інтегрований курс, через який буде реалізовано тематику тижня і дня.
Тематичні дні об'єднують блоки знань із різних навчальних предметів, тем навколо однієї проблеми з метою інформаційного та емоційного збагачення сприймання, мислення, почуттів учня. Таке навчання забезпечує формування в молодших школярів цілісної картини світу, здатності сприймати предмети і явища різнобічно, системно, емоційно, сприяє поглибленню та розширенню знань учнів, діапазону їх практичного застосування.
До вашої уваги пропонується один із таких тематичних тижнів «Подорожуємо в часі» у 1 класі, розроблено тематичні інтегровані заняття на кожен день.
Ягупа Ірина Дмитрівна,
вчитель початкових класів,
КУ Сумської ЗОШ І-ІІІ ст. №27,
м. Суми, Сумської області,
категорія – вища,
звання – старший учитель
Одним з ефективних шляхів оновлення змісту і методів навчання в сучасній школі є інтеграція, під якою мають на увазі процес зближення і поєднання різних навчальних предметів.
Інтегроване навчання - це навчання, яке ґрунтується на комплексному підході. Освіта розглядається через призму загальної картини, а не ділиться на окремі дисципліни.
Інтегроване навчання – це активне навчання, де учні – активні учасники, а учитель модератор і фасилітатор.
Суть інтегрованого навчання полягає в тому, що будова навчального курсу містить окремі розділи, які тісно поєднані.
Відповідно до цього метою такого навчання є:
Серед переваг інтегрованого навчання є те, що інтеграція пожвавлює навчальний процес; економить навчальний час; позбавляє від перевтоми.
На інтегрованому занятті педагог організовує навчальну діяльність учнів, концентруючи увагу на провідних ідеях, організовуючи творчий пошук і активізуючи пізнавальну діяльність, з урахуванням вікових особливостей молодших школярів, специфіки навчальних предметів, зміст яких інтегрується, дидактичних цілей вивчення навчального матеріалу кожного з них.
Відповідно до Державного стандарту Нової української школи кожен тиждень і день будуть тематичними. «Я досліджую світ» - інтегрований курс, через який буде реалізовано тематику тижня і дня.
Тематичні дні об’єднують блоки знань із різних навчальних предметів, тем навколо однієї проблеми з метою інформаційного та емоційного збагачення сприймання, мислення, почуттів учня. Таке навчання забезпечує формування в молодших школярів цілісної картини світу, здатності сприймати предмети і явища різнобічно, системно, емоційно, сприяє поглибленню та розширенню знань учнів, діапазону їх практичного застосування.
До вашої уваги пропонується один із таких тематичних тижнів «Подорожуємо в часі» у 1 класі, розроблено тематичні інтегровані заняття на кожен день.
Інтегроване заняття
Я досліджую світ
Тема тижня: Подорожуємо в часі
Тема дня: Чи хотіли б ви подорожувати в часі?
Мета:
Завдання:
Очікуванні результати учіння:
Обладнання: заготовки листів Святому Миколаю, пісня-караоке «Святий Миколай».
Перебіг заняття
І частина
Діти стають у коло і разом з учителем промовляють вітання.
Зі снігом зимонька іде,
За собою день веде.
Станьмо разом, станьмо в коло!
Вірні друзі ми у школі!
Сьогодні ми будемо вітатися один з одним за руку з побажанням: «Доброго дня, Іринко. Я бажаю тобі сьогодні…».
(Першим розпочинає вітатися вчитель. Педагог звертає увагу на те, щоб діти дякували один одному за побажання і дивилися один одному в очі. Необхідно звернути увагу дітей на те, що настав останній тиждень року).
Вчитель пропонує дітям показати свій настрій мімікою, жестами.
Учитель пропонує учням пограти в гру.
Хід гри:
Учитель: Пропоную вам пограти у гру «Учора, сьогодні, завтра». Я буду кидати м’яч. Той, хто його впіймає, продовжує речення: «Вчора ввечері я…» і повертає м’яч мені. Учитель продовжує кидати м’яч іншим дітям (4-5). Учні продовжують речення. Далі учитель пропонує продовжити інше речення: «Сьогодні я……». Учитель акцентує увагу дітей на тому, що сьогодні – це те, що відбудеться зараз. Далі вчитель просить продовжити речення: «Завтра я буду…..».
Бесіда:
• Чи можемо ми змінити те, що було вчора?
• Чи можемо ми змінити те, що буде сьогодні, завтра?
Висновок: все те, що вже відбулося змінити е можна.
Закінчується 2017 рік. Упродовж тижня ми будемо говорити про те, чого ви вже навчилися за чотири місяці, що вже вмієте робити. Ми пригадаємо кожен день у школі. Це все вже минуле і попереду цікавий, незвіданий, таємничий Новий рік та Різдво! А ще протягом тижня після навчальних занять ми будемо готуватися до театралізованих новорічно-різдвяних свят.
Вчитель назначає помічників дня.
Особливе – ПОДОРОЖ У ЧАСІ.
Учитель повідомляє, що для мандрівки в часі потрібна добра орієнтація. Тому передусім варто відповісти на запитання, з чого складається рік?
Хід гри
Учитель:
– Діти, сьогодні ми завітаємо в чарівну країну, яка називається Країна Часу. Якщо країна чарівна, то як туди можна дістатися? (в чоботах-швидкоходах, на летючому кораблі, на килимі-літаку).
– Я пропоную використати килим-літак. Бо саме такий у нас є. Сідайте зручно. Сіли? Тільки є одна проблема. Килим вже старий, нас сіло дуже багато. А потужність у нього слабка. Тож потрібно йому допомогти. Щоб злетіти вгору, треба повільно підняти руки вгору, повернути праворуч – нахилитися праворуч, повернути ліворуч – нахилитись ліворуч. А тепер руки тримаємо на рівні грудей, зігнувши в ліктях, стиснули пальці в кулачки і круговими рухами пробуємо завести килим-літак, при цьому промовляємо звуки, що подібні на гул двигуна літака.
– Ось ми і потрапили в гості до трьох братів і чотирьох сестер. А хто вони, вам потрібно здогадатись. Хто вони?
(Якщо учням важко одразу відповісти, можна пригадати який сьогодні день – «понеділок»)
– По-перше, треба знати їхні імена. Я буду читати вам загадки, а відгадками будуть їхні імена.
Вранці ми із добрим ділом
Привітали ... (Понеділок).
Ніченька минула скоро, –
Трудовий іде ... (Вівторок).
Спритна, вміла, молода
Вже настала ... (Середа).
Йде четвертий день тепер,
Називається ... (Четвер).
Діло добре ладиться,
Як настала ... (П’ятниця).
Вдома скрізь кипить робота,
Як прийшла до нас ... (Субота)
А Субота з хлібом-сіллю
Привела сестру ... (Неділю).
Ось і тижневі кінець,
Хто трудився – ... (молодець)
5.2. Логічні вправи.
- Якщо сьогодні четвер, то завтра ...
- Як одним словом можна замінити слова «ранок», «день», «вечір», «ніч»?
- Чи може дощ іти 2 дні підряд?
- Назвіть 5 днів підряд (1, 2, 3, ..., понеділок – позавчора).
- Діти поїхали до бабусі в п’ятницю, а приїхали через день. Коли вони повернулися?
- Якщо сьогодні вівторок, завтра – п’ятниця?
- Цей день вихідний, але це не неділя. Який це день?
6. Гра «Будь уважний».
Вчитель розставляє картки із назвами днів тижня. Учні читають і запам’ятовують назви по-порядку. Коли вчитель говорить6 «Ніч», учні закривають очі. Вчитель переставляє місцями картки. Коли говорить: «День», учні відкривають очі і виправляють помилки.
Вчитель читає вірш «Нова їдальня» О. Александрової.
Ми годівницю змайстрували,
Ми відкрили їдальню.
Горобець , снігур-сусід, буде взимку вам обід.
У гості у перший день тижня до нас прилетіли синиці,
А у вівторок подивися прилетіли снігурі.
Три ворони були в середу,
Ми не чекали їх до обіду
А в четвер з усіх сторін - зграя жадібних горобців.
У п’ятницю в нашій їдальні голуб ласував кашею.
А в суботу на пиріг прилетіло сім сорок.
У неділю прилетів гонець – весняний мандрівець – шпак.
Ось і пісеньки кінець!
(На дошці з’являються малюнки птахів, про яких розповідається у вірші).
В понеділок я купався (зображують плавання).
А у вівторок малював (зображують малювання).
А у середу довго вмивався (вмиваються).
А в четвер у футбол грав (біг на місці).
У п’ятницю я бігав, стрибав (стрибають),
Дуже довго танцював (кружляють на місці).
А в суботу та неділю цілий день відпочивав (сідають за парти).
А яка зима буває
Скаже той, хто добре (знає).
Чи ж вона буває ніжна?
Ні! Холодна й (білосніжна).
Так. Холодна, вітер віє,
І від снігу все (біліє),
В небі темна хмара висне
Іноді мороз аж (тисне).
Чудеса на склі малює,
На річках мости (будує)
Не прості, а льодяні,
Дуже гарні, мов (скляні).
Під ногами сніг рипить
Звір від холоду (тремтить)
Є хурделиця, природно
Є метелиця (холодна).
Хуга є, і є завія,
Сонце світить, а не (гріє).
І його частіш немає –
Хмара сонце (закриває).
Січень січе, лютий лютує,
Березень плаче, квітень квітує,
Травень під ноги стелить травицю,
Червень складає сіно в копиці,
Липень медовий бджілок чарує,
Серпень чудовий булки дарує.
Вечерень трусить груші в садочку.
Жовтень готує жовту сорочку,
Йде листопад – застеля килими,
Грудень надходить – початок зими.
Учитель пропонує учням зробити живий календар днів народження. Для цього учні утворюють 4 кола за порами року. Біля картинки «зима» збираються діти, які народилися взимку. Учитель пропонує їм об’єднатися за місяцями, а потім вишикуватись за днями народження. Аналогічно шикуються учні, що народилися навесні, влітку, восени. Кожне коло об’єднується біля відповідної картинки. Учитель допомагає кожній дитині зайняти своє місце. По завершенні пропонує утворити з чотирьох пір року рік. Учитель запитує дітей: «Коли починається Новий рік?» і пропонує очолити колону тій дитині, у кого день народження ближче до 1січня. За січнем шикуються всі місяці. Учитель разом з учнями перевіряє, чи правильно зайняли місця учні і допомагає зайняти кожному своє місце.
Учитель пропонує дітям розглянути плакати з фотографіями дітей класу [вік дітей – 1–6 років]).
Запитання:
(Учитель підводить учнів до усвідомлення того, що час не повертається назад. І людина не може поринути в майбутнє і змінити його).
(Учитель підводить дітей до усвідомлення того, що наука розвивається дуже швидко і, можливо, настане такий час, що людина навчиться керувати часом та навіть здійснювати подорожі).
Посилання:
https://www.youtube.com/watch?v=hR3VCSaEOF8)
Кожна група озвучує своє продовження мультфільму. Всі колективно дивляться мультфільм. І обговорюють, чи справдилися їхні передбачення.
Обговорення:
Подорож у часі це диво, казковість. Чи знаєте ви, що є такий святий, який подорожує в часі? Саме сьогодні, коли з’являться на небі перші зіроньки, нас чекає чарівна, казкова ніч. Святий Миколай із давніх часів цієї ночі приходить на землю, щоб обдарувати кожного з нас подарунками. А чи всі вже написали листа святому Миколаю. Хто не написав, слід поспішити!
(Учні пишуть листа Святому Миколаю за допомогою піктограм, малюнків, символів на спеціальному бланку)
Посилання:
https://www.youtube.com/watch?v=HoOo6tIwHak
Учитель пропонує учням сісти в коло на килимку і пригадати, що сьогодні протягом дня їх найбільше вразило? Що нового вони дізналися? Що розкажуть про день у школі своїм рідним?
Інтегроване заняття
Я досліджую світ
Тема тижня: Подорожуємо в часі
Тема дня: Навіщо нам подорож у країну чисел та слів?
Мета:
Завдання:
Очікуванні результати учіння:
Обладнання: картки для індивідуальної, парної, групової роботи, календарики, мультфільм «Корисні підказки. Коли надворі холодно», альбом, кольорові олівці.
Перебіг заняття
І частина
Діти утворюють коло. Вітаються віршиком.
Ранок розпочавсь цікаво,
Світить сонечко ласкаво,
В календарик заглядає
І від посмішки аж сяє.
Знає сонце гомінливе —
День сьогодні особливий!
1.2. Вправа «Покажи настрій».
Вчитель пропонує дітям показати свій настрій мімікою, жестами.
Дата …
Місяць…
Сьогодні…(день тижня).
Який день тижня за порядком?
Яка сьогодні погода?
Опади…
Вчитель назначає помічників дня.
Особливе – ЧИСЛА, СЛОВА.
За традицією, цієї ночі діти отримують подарунки під подушками. Тому вони вірять у диво, завершуване святим Миколаєм, і вчаться у святого бути милосердними. Святий Миколай опікується воїнами, водіями і тими, що подорожують, допомагає бідним у скруті. Його вважають покровителем дітей і студентів, моряків, торговців. На згадку про милосердя святого Миколая цього дня відзначають Міжнародний день допомоги бідним.
Тому і план дня сьогодні відрізнятиметься від звичного.
(Вчитель оголошує план дня).
Учитель пропонує учням за бажанням розповісти однокласникам про те, як до них приходить святий Миколай, які звичаї побутують у їхніх родинах. Учитель спонукає учнів до відкритих запитань, що розгортають сюжет розповіді, попередньо обумовлює, що кожен має право поставити запитання один раз, всього може бути не більше 4 запитань.
Підсумовуючи, учитель наголошує, що ідея свята – не тільки приймати подарунки, а дарувати їх іншим, творити добро, як це робив святий Миколай. На закінчення вчитель підводить учнів до усвідомлення того, що стежити за надходженням свята нам допомагає календар, знання цифр і букв, уміння читати і рахувати.
Тетяна Мирошниченко
Як дівчинка Олеся загубила свій День народження
(казка)
Жила-була першокласниця Олеся. Вона дуже любила гратися. А у школі через оті цифри та букви і погратися ніколи. Ввечері вона згадала, як у школі учителька Марія Іванівна розповідала дітям про букви і цифри. «А як треба старатися, щоб красиво написати оті неслухняні цифри і букви, які кривляються, не хочуть стати рівно в рядок, а ще такі неохайні. Набридли мені і цифри, і букви», – подумки вирішила Олеся. «Не хочу ніяких цифр, ніяких букв. Геть цифри і букви. Не потрібні
вони мені!» – тихесенько пробурчала вона, засинаючи з улюбленим зайчиком.
Зранку сонячний промінчик розбудив першокласницю. «А де моя мама, і чому в хаті порожньо?» – подумала Олеся. – Ой, сьогодні ж казкова ніч! Під подушкою у мене має бути подарунок від святого Миколая. Дівчинка швидко зіскочила з ліжка, перевернула подушку, залізла під ліжко і гірко заплакала. Під ліжком було порожньо, тільки старенький ведмедик без лапки сумно лежав у кутку. «А як же так, у мене що без календаря ні подарунка від Миколая, ні святкування дня народження не буде? Я ж не знаю, коли той день. Хоч добре пам’ятаю, мама казала, що це має бути сьогодні. Адже у мене на Миколая день народження. Який же сьогодні день? Яке число? – плакала Олеся. – Без цифр і букв я загубила казкову ніч, коли святий Миколай роздавав подарунки і загубила свій День
народження. Це несправедливо! Сама зроблю собі подарунки. Куплю цукерки і запашні солодкі мандарини!» – рюмсаючи, подумала дівчинка.
Вона відкрила коробочку, в якій завжди лежали гроші на цукерки, а там – порожні папірці. Ніби подібні на гроші і колір такий сам, а цифр і букв –нема. «Що це таке?!» – вигукнула дівчинка.
Над крамницею зникла вивіска «Цукерки». І Олеся так нічого і не купила. У продавців теж не було цифр, і вони не могли ні зважити цукерки, ні знайти саме ті, що так подобались дівчинці, ні взяти за них гроші.
Таке ж сталося і з мандаринами. Стало ще сумніше…
«Що ж я буду робити? Поїду автобусом до бабусі, може, вона мені щось подарує», – вирішила Олеся. – А ще бабусі моїй теж для мене Миколай залишає подарунок!» І раптом згадала, що на автобусі теж є цифри. Номер автобуса, що їде до бабусі – 9. Повз неї їхали автобуси без номерів. І вона зрозуміла, щодо бабусі сьогодні вона не потрапить. Сльози повільно текли по щоках….
«Я загубила свято Миколая і свій день народження! Які ж важливі цифри і букви! Я хочу, щоб вони повернулися до мене!» – голосно заплакала Олеся. І раптом почула, як її хтось ніжно обіймає. Вона розплющила очі і побачила маму.
«Що з тобою, Олесю? Час прокидатися. Сьогодні особлива казкова ніч, Миколай, певно, і тобі приніс подарунки, донечко!».
Олеся схопилася з ліжка і застрибала з радістю, ніжно пригортаючи подарунок від Миколая. Час був збиратися до школи. Тут зайшов тато з величезною коробкою, з якої виглядала красуня-лялька, і з букетом квітів для мами.
«З Днем народження, донечко!» – лагідно промовив тато. «Вітаємо, Сонечко!» - промовила мама, приймаючи квіти.
«А мені наснилося, що Миколай до мене не прийде та й День народження мій загубився разом із цифрами та буквами», – сказала Олеся.
«Ну от, що тільки не присниться!» – засміялась мама.
«Швидше, швидше матусю! Я хочу першою прийти до школи і розповісти всім про подарунки святого Миколая і красуню-ляльку».
Дорогою до школи дівчинка розповіла мамі про свій сон. Мама уважно слухала донечку.
«Цифри і букви потрібно знати. Без цифр і букв світ стає нецікавим, і людина не тільки свята може загубити. Цифри потрібні у всіх професіях, у побуті, в іграх. Ми рахуємо і читаємо щодня.
«Я розумію!» – усміхаючись, сказала Олеся.
Запитання для обговорення:
• Чому Олеся мало не загубила свято Миколая і власний день народження?
• Чи чекали ви подарунків від Миколая?
• Чи треба ображатися, якщо Миколай не приніс подарунків?
• Чи можна стати святим Миколаєм для тих, хто потребує допомоги?
• А де нам в житті потрібні цифри і букви?
• Для яких професій необхідно вміти рахувати, читати?
• У яких іграх нам потрібні вміння рахувати і читати? Щоб не потрапити в таку ж ситуацію, як дівчинка Олеся, ми і вчимося в школі.
• Чи чекаєте ви новорічно-різдвяні свята? А що саме ви очікуєте?
• Що допоможе нам не пропустити свято? (календарик).
Раз, два-всі присіли, (присідання)
Потім вгору підлетіли, (підстрибнути)
Три, чотири – нахилились, (нахилити тулуба вперед)
Зі струмочка гарно вмились. (Імітація умивання.)
П’ять, шість – всі веселі;
Крутимось на каруселі. (Покрутились навколо себе.)
Сім, вісім – в потяг сіли,
Ніжками затупотіли. (Діти потупають ногами.)
Дев’ять, десять – відпочили,
І тихенько присіли!
Завдання: вставити потрібні числа.
5.2. Гра «Вагончики». Робота в групах.
Кожна група має картку з завданням.
Мета гри: повторення складу чисел.
Завдання: заповнити вагончики потяга прикладами, використовуючи знання складу чисел.
Завдання: вставити пропущені числа, щоб рівності були істинними.
На дошці розміщено цифри від 1 до 10.
Учитель:
– Чи хотіли б ви стати чарівниками? Ви маєте таку нагоду.
– Перед вами цифри. Але їх можна перетворити на кумедних тваринок, іграшки, на ялинку. Для цього потрібно до цифри щось домалювати.
– Подивімося, як цифри можуть бути чарівними.
(Учитель на дошці малює одним кольором цифру «1» і до неї домальовує іншим кольором кораблик).
– Цифру «5» перетворимо на кенгуру (показує, як).
Учням пропонуємо в групах по 4–5 осіб самостійно подумати, як можна перетворити цифри 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9 в ялинкові прикраси, кумедних тваринок… (цифру, написану простим олівцем на аркуші А-3, отримує кожна група).
Учитель спонукає дітей використовувати різні техніки малювання, звертає увагу на те, щоб учні спільно обговорювали, що саме будуть домальовувати. По завершенні діти презентують проекти.
ІІ частина
Вчитель пропонує дітям послухати вірш про незвичайні пригоди.
КАРТИНА
— В мене є така картина —
краща від усіх!
Не картина — дивина.
Над горою низина.
Спіють яблука, малина.
Зверху валить сніг.
На гілках сидять зайчата.
По ставку пливуть курчата.
Їжаки летять.
Світить сонце, сяють зорі.
Жолуді на осокорі
гронами висять.
— От картина, так картина!
Що малюнок, то й новина.
Хто ж її подарував?
— Це я сам намалював!
Платон Воронько
-Які небувалиці зобразив хлопчик?
- Що видалось тобі найкумеднішим?
- Яку роль відіграють слова у мовленні?
- Як треба вживати слова?
- Спробуйте переробити вірш так, щоб у ньому не було небилиць.
Завдання: з’єднай зі схемою відповідні слова.
Завдання: допоможіть Незнайці знайти односкладові слова, обведіть назви предметів, які мають один склад.
Руки в сторони та вгору —
На носочки піднялись.
Підніми голівку вгору —
Й на долоньки подивись.
Присідати ми почнемо,
Добре ноги розімнемо.
Раз — присіли, руки прямо.
Встали — знову все так само.
Повертаємося вправно,
Все виконуємо гарно.
Вліво-вправо повернулись
І сусіду усміхнулись.
Завдання: склади речення за схемою і малюнками.
Вчитель просить дітей назвати слова, протилежні тим, які він промовляє.
Чужі - рідні; незнайомі - знайомі; діти - дорослі; старі - молоді; брати - сестри; бабуся - дідусь; вороги - друзі; байдужі - турботливі; засмучені - радісні.
4.3. Гра «Утвори нове слово».
1) В запропонованих словах замінити одну букву так, щоб вийшло нове слово: Даша ( Маша, каша, Саша, наша…).
2) Перестав букви, щоб утворилось нове слово: село ( осел), лісок ( сокіл), ручка ( курча)…
3)поміняй місцями склади, щоб утворилось нове слово: банка - кабан, сосна – насос, нора – рано, рама – мара...
Учні — чарівники. Треба «оживити» предмети — утворити від іменника, який відповідає на питання «що?» спільнокореневе слово — іменник, який відповідає на питання «хто?».
(Банк — банкір, бібліотека — бібліотекар, Київ — киянин, Суми –сумчанин…)
Завдання: знайдіть на малюнках помилки, обведіть їх кружечком.
Перегляд мультфільму «Корисні підказки. Коли надворі холодно».
Посилання:
https://www.youtube.com/watch?v=ua3nJRPq5Y0
Інтегроване заняття
Я досліджую світ
Тема тижня: Подорожуємо в часі
Тема дня: Чи можна помандрувати морем на шкірці
апельсина, або чому апельсин не тоне?
Мета:
Завдання:
Очікуванні результати учіння:
Обладнання: картки для індивідуальної, парної, групової роботи, мікроскопи, ємності для води, дерев’яна, пластикова, залізна кульки, апельсини, альбом, кольорові олівці, відеозапис оповідання «Гіркий апельсин», фрагмент відео досліду, повітряна кулька.
Перебіг заняття
І частина
1.Ранкова зустріч.
Діти утворюють коло. Промовляють вітання.
Ранок розпочавсь цікаво,
Світить сонечко ласкаво,
В календарик заглядає
І від посмішки аж сяє.
Знає сонце гомінливе —
День сьогодні особливий!
Вчитель пропонує дітям показати свій настрій мімікою, жестами.
Дата …
Місяць…
Сьогодні…(день тижня).
Який день тижня за порядком?
Яка сьогодні погода?
Опади…
Вчитель назначає помічників дня.
Особливе – АПЕЛЬСИН .
Сьогодні ви дізнаєтеся багато цікавого про апельсин, будете проводити досліди з цим фруктом.
Мета: вчити вирізняти фрукти, узагальнити га систематизувати знання учнів про голосні та приголосні звуки.
Хід гри: Малюнки із зображенням фруктів та овочів розміщені по всьому класу.
На дошці знаходяться дві корзинки:
Вчитель дає завдання: до червоного кошика покласти фрукти, які починаються з голосного, а до синього – з приголосного, а учні підбігають до малюнка і кладуть малюнок до потрібного кошика. Учням треба бути уважними, щоб до кошика не потрапили овочі.
Цілий ящик південного сонця
В Новий рік завезли в магазин.
Здогадайтеся, діти, то що це?
Екзотичний смачний (апельсин).
1. Чи знаєте ви, що вживання в їжу апельсинів допомагає зберегти молодість? А ще ці фрукти бувають зеленими. У тропічному кліматі апельсини зеленого кольору, а в помірному вони помаранчеві. «Помаранчевість» апельсина обумовлена нестачею сонця.
2. Після шоколаду і ванілі апельсин є третім найбільш улюбленим ароматом у світі. Ніщо не зрівняється з соковитим, солодким і стиглим апельсином!
3. Апельсини дозрівають восени або взимку.
2. Є більш 600 сортів апельсинів.
3. Бразилія є найбільшим виробником апельсинів у світі.
4. Апельсини містять більше клітковини, ніж більшість фруктів і овочів.
5. Ще, апельсинові дерева гинуть більше від удару блискавки, ніж хвороб рослин.
6. В Іспанії ростуть 35.000.000 апельсинових дерев.
7. Апельсинові дерева живуть від 100 до 150 років.
8. Апельсиновий сік є протицинговим засобом, так як він багатий вітаміном С (хвороба цинга виникає при нестачі вітаміну С).
9. З шкірки апельсинів отримують цедру, використовують для приготування настоїв і варення. У Болоньї та Флоренції шкірка апельсинів використовується для приготування різного роду лікерів.
4.1. Складання нерівностей на порівняння чисел в межах 10.
Картка 1.
Картка 2.
Картка 3.
Картка 4.
Картка 1.
2 підмножини – овочі, фрукти.
Картка 2.
2 підмножини – зелень, овочі.
Картка 3.
2 підмножини – фрукти, ягоди.
Картка 4.
2 підмножини – за кольором – червоні овочі, зелені фрукти.
Раз! Два! Час вставати:
Будемо відпочивати.
Три! Чотири! Присідаймо,
Швидко втому проганяймо.
П’ять! Шість! Засміялись,
Кілька раз понахилялись.
Зайчик сонячний до нас
авітав у вільний час.
6.1. Промовляння чистомовки.
Ин-ин-ин – ми купили апельсин.
Ік-ік-ік – ми зробили з нього сік.
Ак-ак-ак – має дуже гарний смак.
Или-или-или – смак його всі ми хвалили.
6.2. Звуковий аналіз слова АПЕЛЬСИН.
6.3. Гра «Знайди слова».
- Обведіть назви фруктів, у яких чуємо звук [а].
- Скільки таких фруктів знайшли.
АПЕЛЬСИН
Висить на гілці апельсин
Та весело гойдається.
Цікаво дуже це мені:
- Кому ж то він дістанеться?
Горить, неначе сонечко,
Незайманий пустун.
Чому такий маленький він?
От був би як кавун!
Посилання:
https://www.youtube.com/watch?v=V-uly8fDZNM
Матеріали для дослідження: прозорі ємності з водою, цукор, пластикова кулька, металева кулька, дерев’яна кулька, шматочок тканини.
Групова робота. Учитель пропонує учням об’єднатися в групи по 4–5 учасників.
Для групової роботи кожній групі потрібні невеличка ємність з водою, бажано прозора, та перераховані вище предмети і речовини. Кожен учень проводить одне дослідження. Інші слідкують і роблять висновки.
Завдання для груп:
• Провести дослідження, що відбувається з предметами, речовинами у воді.
• Повільно по черзі опускати предмет у воду і спостерігати, що з ним відбувається.
• Презентувати дослідження. Спробувати пояснити, чому відбувається саме так?
(Діти роблять висновки, що металева кулька тоне, тому що вона важка. Пластик легенький, тому він залишається на поверхні води, тканина теж залишається на поверхні води, бо вона легка і її вода виштовхує. А цукор у воді розчиняється і
змінює її смак).
Посилання:
https://www.youtube.com/watch?v=7UIHVxIDc8M
Проведення досліду у класі.
Учитель бере апельсин і опускає його в воду. Він більший за м’яч, важчий, але не тоне. Потім учитель чистить апельсин і без шкіри його опускає у воду – апельсин опускається на дно.
• Чому в шкірці апельсин плавав, а без шкірки – тоне?
Дітям пропонуємо розглянути у мікроскоп шкірку, подивитись, що в шкірці є отвори.
Пояснюємо, що в отворах є повітря, яке тримає на воді апельсин.
Вчитель може провести дослід у класі, може скористатися відеороликом.
Відеодослід.
Посилання:
https://www.youtube.com/watch?v=Lesgn3RSXHQ (1 хв)
https://www.youtube.com/watch?v=T-awFnvhUh0 (3 хв)
Посилання:
https://www.youtube.com/watch?v=oBIC7huIl1M
Завдання: розфарбуй відповідними кольорами цитрусові.
Інтегроване заняття
Я досліджую світ
Тема тижня: Подорожуємо в часі
Тема дня: Як змінилися ми за час шкільного життя?
Мета:
Завдання:
Очікуванні результати учіння:
Обладнання: картки для індивідуальної, парної, групової роботи, сюжетні картинки, відеофільм «Правила для учнів 1-4-х класів», презентація «Миттєвості шкільного життя».
Перебіг заняття
І частина
1.Ранкова зустріч.
Діти утворюють коло. Вітаються віршиком.
Ранок розпочавсь цікаво,
Світить сонечко ласкаво,
В календарик заглядає
І від посмішки аж сяє.
Знає сонце гомінливе —
День сьогодні особливий!
1.2. Вправа «Покажи настрій».
Вчитель пропонує дітям показати свій настрій мімікою, жестами.
Дата …
Місяць…
Сьогодні…(день тижня).
Який день тижня за порядком?
Яка сьогодні погода?
Опади…
Вчитель назначає помічників дня.
Особливе – Я і школа .
Сьогодні ви згадаєте, якими ви прийшли до школи 1 вересня, розкажете один одному чи змінилися ви за цей час, чому навчилися у школі.
Перед проведенням гри вчитель нагадує дітям, що людей у світі живе надзвичайно багато і серед них є різні - рідні, друзі, знайомі та чужі й незнайомі нам люди.
Діти стають півколом перед педагогом, а той бере в руки м'яч. Вчитель пояснює дітям правило гри. Той, хто м'ячика зловив, на питання відповів.
Дорослий кидає м’яч дитині і ставить їй питання, а дитина має піймати м'яч, дати відповідь і повернути м'яч дорослому. Решта учнів стежить за відповідями товариша і за потреби виправляють його або допомагають.
Варіанти питань для гри:
Які люди є у твоїй родині? (Мама, тато, братик, бабуся, дідусь.)
Хто живе у квартирі (будинку) поряд? (Сусіди.)
Яких людей запрошують у гості? (Родичів, друзів, приятелів.)
Із ким потрібно вітатися при зустрічі? (Із усіма знайомими.)
Кому ми даруємо подарунки? (Рідним та друзям.)
Кого вважають людьми похилого віку? (Стареньких бабусь та дідусів.)
Дорослі працюють на роботі, а чим займаються діти? (Ходять до дитсадка або до школи.)
Усі незнайомі -це рідні чи чужі нам люди? (Це чужі люди.)
Які люди піклуються про тебе вдома і в школі? (Мама, тато, бабуся, дідусь, вчителі...)
А можуть про тебе піклуватися незнайомі люди? Які, наприклад? (Можуть, якщо це лікар, водій автобуса.)
Із ким ти граєшся? (Із дітьми, друзями.)
Із яким людьми слід поводитися чемно та ввічливо? (З усіма людьми )
Під час гри вчитель спонукає дітей не називати конкретні імена, а вживати слова узагальнюючого характеру.
З перших днів існування на Землі люди навчилися перемагати природні негаразди, будувати перші оселі, здобувати їжу. Минали роки й століття, змінювалися історичні епохи. Печеру, вогнище та палицю замінили електрика, комп'ютери й хмарочоси. На місці невеликих людських колективів людського стада, племені — утворилися великі держави. Однак і в малому, і у великому колективах завжди існувала та й нині існує проблема співіснування людей, залагоджування стосунків між ними.
Уже в первісному суспільстві виникали певні правила поведінки. Коли плем'я збиралося на полювання, воно влаштовувало навколо зображення звіра традиційний ритуал. Це було правило, без якого на лови не йшли. Уважалося, що без дотримання цього полювання буде невдалим. Згодом виникли держави, у яких формувалися закони правила життя суспільства.
Правила супроводжують нас на кожному кроці життя. Зайшовши в автобус чи трамвай, вагон потягу чи метро, ви бачите правила користування цими видами транспорту. У школі учні зобов'язані дотримуватися правил поведінки. Щоб запобігти пожежі, маємо дотримуватися правил протипожежної безпеки, а щоб уникнути проблем під час купання правил поведінки на воді. У кожному магазині ми можемо ознайомитися з правилами обслуговування покупців.
Учитель інформує учнів про те, що в кожній сім’ї усі знають, що можна робити, а що – ні. Так і в країні. В країні – це називається ЗАКОН, а в сім’ї – правила. Наприклад: «Складати усі речі на місце, мити за собою посуд, допомагати один одному».
Учитель:
− Чи є правила у вас вдома? Хто сьогодні хоче поділитися своїми сімейними правилами?
Учні (за бажанням) розповідають правила.
Що хочеш від людей ти мати,
То те ж і до людей неси.
Тоді не буде бракувати
Тепла і радості, й краси.
То ж треба мудро в світі жити,
Нести до всіх своє тепло.
Любити світ, людей любити,
Щоб радісно усім було.
Один, два — усі піднялись,
Повернулись, похитались.
Три, чотири — руки вгору,
В сторони і вгору знову
П'ять, шість — опустили,
І швиденько всі присіли.
Сім, вісім — всі малята
Стрибають, як жабенята.
Дев'ять, десять, — рівно стали
І за парти посідали.
Посилання:
https://www.youtube.com/watch?v=JYjjpmPIf64
Діти розповідають чому навчилися за 4 місяці навчання у школі, з ким потоваришували, про що цікаве дізналися.
Діти разом з вчителем переглядають мультимедійну презентацію із миттєвостями шкільного життя за 4 місяці навчання, згадують, як все було.
ІІ частина
Чому ми навчилися у школі?
Мета: вчити учнів складати речення за малюнками, розпізнавати час за годинником.
Всі піднесли руки –раз!
На носках стоїть весь клас,
Два – присіли, руки вниз,
На сусіда подивись.
Раз! – і вгору,
Два! – і вниз,
На сусіда не дивись.
Будем дружно ми вставати,
Щоб ногам роботу дати.
Раз – присіли, два – піднялись.
Хто старався присідати,
Може вже відпочивати.
Вправа «Знайди відмінності між природними об’єктами». Робота в парах.
Мета: формувати у дітей уміння розрізняти м'які приголосні та тверді. На дошці малюнки дівчинки Лесі та хлопчика Іванка, квітів:
Вчитель говорить слова: Леся та Іванко збирають букет для мами. Але Леся може брати тільки квіти, назви яких починаються з м’яких приголосних. А Іванко – назви яких починаються з твердих приголосних. Допоможіть дітям. Лесі допомагають дівчатка, а Іванкові – хлопчики.
Діти виходять до дошки і групують квіти відповідно до завдання.
Завдання: знайти сховані слова, обвести їх кружечком, записати рукописними буквами 3 слова на власний вибір.
Слова: слон, тигр, їжак, білка, вовк, лис, лев, бобер.
Інтегроване заняття
Я досліджую світ
Тема тижня: Подорожуємо в часі
Тема дня: Що знаємо і про що маємо довідатися для
майбутніх подорожей?
Мета:
Завдання:
Очікуванні результати учіння:
Обладнання: картки для індивідуальної, парної, групової роботи, кольоровий папір, клей, ножиці, пісня-караоке «Ялинка».
Перебіг заняття
І частина
Діти утворюють коло. Вітаються віршиком.
Добрий день, добрий день, –
Пальчики сказали, –
Ми сьогодні всіх дітей
Зранку привітали. (Пальці обох рук назустріч «кланяються», потім ритмічно на кожний склад з’єднуються з одноіменними пальцями рук.)
Вч.: Станьте, дітки, всі рівненько
Усміхніться всі гарненько.
Настрій на урок взяли,
Працювати почали.
Тепер налаштуймося на роботу!
Девіз нашого уроку:
Не просто слухаю, а чую.
Не просто дивлюся, а бачу.
Відповідаю та міркую,
Старанно працюю.
1.2. Вправа «Покажи настрій».
Вчитель пропонує дітям показати свій настрій мімікою, жестами.
Дата …
Місяць…
Сьогодні…(день тижня).
Який день тижня за порядком?
Яка сьогодні погода?
Опади…
Вчитель назначає помічників дня.
Особливе – подорож в Країну Знань.
Сьогодні ви обговорите, що уже знаєте і про що ще треба дізнатися для майбутніх подорожей.
Учні розповідають один одному, чому вони навчилися за І семестр.
Діти встають у коло. Учитель кидає дитині м’яч, учень ловить і розповідає про те, чого хоче ще навчитися. Далі перекидає м’яча іншій дитині. Гра продовжується доти, поки всі діти не висловляться.
Рахувати нас учили.
П’ять, шість – не лінились,
Цифри ми писати вчились.
Вчились приклади складати,
Мали числа порівняти,
Не сиділи, працювали,
Додавали віднімали.
Сім – ми будем більше знати,
Математику вивчати.
Дев’ять, десять – не втомились,
Ми покажем, що навчились.
У країну вирушаєм
Мешканці там проживають,
І вони на нас чекають.
Вони вчаться рахувати,
Вчаться приклади складати,
Цю країну, любі діти!
Нам на карті не зустріти,
Про країну мова йдеться,
Що Математикою зветься.
Три овечки біля гречки,
На лужку ще три овечки,
Полічи овечок цих.
Скільки разом їх усіх
П’ять метеликів літають,
І на квіточки сідають,
Прилетів ось ще один
Сів на квіточку і він,
Полічи швидше всіх
Цих метеликів прудких.
По дорозі їжак біг,
Ніс сім яблук на пиріг,
Одне впало покотилось
Скільки яблук залишилось?
Справжніх друзів на обід
запросив до себе кіт.
Став він думать і гадать,
Чим їх буде пригощать:
Їжачок, 2 киці, 3 крота.
Скільки друзів укрота?
Учні в групах виконують завдання на картка
Картка 1.
Картка 2.
Посилання:
https://www.youtube.com/watch?v=A09aJ3gvLWs
6.2. Вправа «Склади речення». Робота в групах.
Учні в групах складають речення за схемами та малюнками.
Зразки виконання аплікації.
Посилання:
https://www.youtube.com/watch?v=-7kOojV0dy8
Використані джерела та інтернетресурси: