Тема: Творчість Гетте. Образ Прометея у творчості Гетте.
Мета. Опрацювати життєвий та творчий шлях поета. Вдосконалити вміння аналізувати художні тексти, знаходити у них художні засоби. Вдосконалити вміння спілкуватись іноземною мовою, відтворювати художній образ засобами для ліплення, узагальнювати уявлення про переклад, вічний образ.
Обладнання. Індивідуальні картки, брошури «Life lesson» «Letter from the lesson», пластилін, кольорові фломастери, гра «Хто я?», плакат «Вогонь з Олімпу».
Перебіг уроку
Активізація учнівської діяльності. Гра «Очі-вуха». Визначає вчитель частини тіла, назви яких будуть у грі. Називає їх і торкається їх (очі, віха, ніс, праве коліно, ліве коліно). Через певний час змінює те, що говорить, і те, чого торкається. Вчитель наголошує, що потрібно уважно слухати голос учителя.
-
Як ви уже зрозуміли, що найголовніше, що впливало на ваш вибір, вірніше виконання команди домінантний вплив визначав не голос, а те, що ви бачили, чого торкалась я і ви повторювали. Бажаю вам, щоб під час сьогоднішнього уроку ви добре чули голос та взяли з уроку якнайбільше корисного і позитивного.
«Скільки мов ти знаєш – стільки разів ти людина».
Wie viele Sprachen kennst du - so oft bist du ein Mensch
Йоганн Вольфганг фон Ґете
На дошці вивішено німецькомовний текст висловлювання.
Робота з учнями над тим.
-
Прочитайте висловлення.
-
Якщо можете – перекладіть і відтворіть його зміст.
(учні перекладають. Якщо ні, то вчитель допомагає.)
-
Отже, як ви зрозуміли з висловлення, що сьогоднішній урок буде незвичним, адже ми не лише глибше занурюватимемось в океан зарубіжної літератури, але й вдосконалюватимемо свої знання з іноземної мови, зокрема німецької.
Вчитель піднімає висловлення (книжкова розгортка). На дошці прописано висловлення і українською і німецькою мовами.
-
Що, на вашу думку, означає бути людиною?
(Учні відповідають на питання)
-
Я гадаю, що наприкінці уроку ми зможемо ствердну дати відповідь що означає бути людиною, тією новою Людиною, яку пропагує доба Просвітництва. І саме таку нову людину Багато хто з поетів та письменників, зокрема і Йоган Вольфган фон Гетте вбачали в образі Прометея. Саме його образ стане одним з ключових на сьогоднішньому уроці.
Бесіда до плаката «Вогонь»
-
Дорогі діти, пригадаймо, куди сягає коріння образу Прометея? (міфологія давньої Греції)
-
Що такого надзвичайного зробив Прометей, що його оспівують різні покоління та різні національності?
-
Прометей приніс щось людям, так? Це був його дарунок. Люди отримали якісь скарби.
-
Давайте зараз напишемо на липких листках ваші мрії чи сподівання, що б ви хотіли отримати з вічного вогня Прометея.
(Діти пишуть свої побажання і кріплять їх на плакаті)
-
Цей силует вогню-сподівань буде висіти впродовж усього уроку на дошці і я вірю в те, що наприкінці уроку ви зможете зрозуміти вічну істину, завдяки чому цей вогонь може бути вічним і лише завдяки такій умові можуть здійснитись усі ваші прикріплені на цей силует мрії.
Знайомство з автором
Робота з презентацією.
Короткі відомості про письменника (презентація). Та його творчість. Завершити знайомство з автором основними темами, до яких звертався поет: природа, кохання, …
Читання віршів на німецькій мові (Кримська І.І.) «Прометей»
-
Для подальшої нашої роботи нам варто розділитись на групи. Кожна група отримає відповідний конверт із завданнями.
Вчитель роздає трьом учням конверти
У конвертах: переклад висловів, «Листи з уроку».
Вчитель трьом учням роздає конверти. Одного запрошує для індивідуального завдання, а інші учні витягають по одному висловлюванні з чарівної скриньки і групуються навколо того учня, колір конверта у руці якого співпадає з барвою листа з висловлюванням
Робота в групах
-
Один учень отримує картки. Завдання: сформувати з усіх карток три групи, за об’єднанням дати їм узагальнююче слово, те, що б пов’язувало творчість Гете і сьогоднішню тему уроку.
-
Решта учнів знаходять у межах своєї команди спільну тему, яка об’єднує їхні висловлювання, з конверта дістають листки-підказки з перекладом і визначають за допомогою своїх знань, словників який переклад відповідає оригінальному висловлюванню на нім. Мові. Визначають тему, яка об’єднує ці вислови.
«Вогонь» «Кохання» «Природа»
Усе, що ми сьогодні робитимемо під час уроку, прописуватимемо у наші «Brief aus der Lektion».
Робота з текстом поезії.
Аналіз поезії «Травнева пісня» Тема, ідея, що переживає ліричний герой.
-
Ми з вами визначили три мікротеми, які об’єднують і поезію «Прометей» і «Травневу пісню» (завдання дітям прописати заголовками трьох колонок у своїх листах мікротеми, використовуючи фломастери). Пропоную вам наступне завдання. Створіть колективний образ з пластиліну, символізм, тобто значення якого б відповідало вибраній вами мікротемі. Продумайте, хто у вашій команді буде спікером і презентуватиме вашу роботу.
Робота з пластиліном ()
Обґрунтування символіки.
Робота з ЛЕГО (6 цеглинок) конструювання
-
Ви помітили, що у вас на партах, є шість цеглинок лего. Сьогодні ми пофантазуємо і об’єднаємо роботу з художнім твором з елементами конструювання.
-
Для того, щоб розпочати вашу роботу, організуємо змагання. Яка команда найшвидше розкладе усі цеглинки.
-
Добре. Тепер заплющіть очі, не підглядайте. І навпомацки виберіть одну з цеглинок. Що ви можете сказати про неї? (все щодо форми)
-
Але не можемо визначити кольору.
-
Так і з людиною. Ми багато чого можемо дізнатись про неї «навпомацки» - чутки, оповіді, голос по телефону, але її справжню ми можемо пізнати лише тоді, коли відкриємо очі і не лише очі наші тілесні, але й духовні. Мало знати форму, кількість кутів, ребер, але ще важливо знати колір.
-
А зараз кілька секунд для роздумів. Пригадайте основну мікротему, яка об’єднує усіх вас за одним столом і визначте, яку саме сторону чи рису характеру характеризуватиме вибраний вами колір.
Хвилинка на роздуми.
Вибіркове опитування.
-
Ок. Продовжуємо пізнавати справжню людину в собі, адже, якщо ви пригадуєте, на початку уроку ми сформували одне із завдань: що означає бути Людиною.
-
Піднімаємо вверх зелену цеглинку ті, хто має таку рису, яку описала……., а хто хоче її у собі сформувати піднімає червону?
-
Піднімаємо вверх жовту цеглинку, у кого є найкращий друг (подруга) з такою рисою характеру, яку описала ____________, а в кого з батьків є така риса характеру піднімає оранжеву цеглинку.
Дуже добре.
Пропишіть у своїх листках ті риси характеру, ті сторони особистості, які ви запам’ятали з нашої бесіди, використовуючи різнокольорові фломастери.
Словникова робота на німецькій мові
-
Пригадайте, хто є тією ключовою особистістю, творчість якої ми сьогодні вивчаємо?
-
Прошу записати прізвище письменника у своїх листах і якнайшвидше зібрати вежу 6 цеглинок, яка б відповідала цій особистості. Будуючи вежу подумайте, яка цеглинка буде у вас фундаментальною – основною, а яка – найвищою у житті чи творчості цього поета та письменника?
При наявності різних веж кільком дітям учитель пропонує прокоментувати їхній вибір. Чому саме так він думає.
-
А тепер відкладаємо вежі з 6 цеглинок вбік (вчитель збирає) і пропоную саме у такій послідовності, як ви зібрали вежу – відповідних прізвища письменника прописати німецькою мовою ті ключові слова, які поєднують тему природи,, кохання та вогню Прометея для нової Просвітницької людини.
Діти прописують німецькою мовою слова, у яких б була літера, що відповідала б кожній літері «Goithe».
Вправа на уважність!
-
Діти прописують у своїх листах слова.
Робота з Хмарами слів
-
Усе прекрасне, що оточує людину, зароджується не десь далеко, а у її серці, і звідтіля воно переноситься у вселенну. Саме завдяки тим імпульсам, які випускаємо ми, формується наше прийняття світу. Сьогодні ми трішки змінимо цей звичний процес: хмари творчості спустяться до кожної команди і ваше завдання буде розпізнати споміж усіх слів саме ті, які найточніше описують та характеризують вашу мікротему.
«Хмари слів»
Діти прописують у свої листи ті слова, які найточніше відповідають їхній мікротемі. Німецька мова. Шукають переклад цих слів.
-
Чи можна стверджувати, що Прометей – це кожен з нас?
-
Чому ви так думаєте?
-
У чому полягає єдність кохання, яке оспіване у «Травневій пісні» та дух Просвітницької людини, яку осмислено Гетте у «Прометеї»?
-
Пропоную створити навколо образу нової Просвітницької людини сенкан
Як висновок-узагальнення нашої роботи на уроці пропоную створити звичний уже вам 11 –тивірш Сенкан.
1-іменник
2-два прикметники
3 – три дієслова
4- речення з 4-рьох слів
5-слово-висновок.
Вибірково учні зачитують.
Рефлексія.
Повертаємось до нашого вогню, який ми створили на початку уроку з наших сподівань. Того, що ми хочемо отримати від вогню. Чи будемо ми з вами тими просвітителями сучасного часу, тими Прометеями, якщо ми будемо лише брати від вогню щось для себе, потребувати щось дляя себе і очікувати, що щось таки відбудеться? (Ні)
-
Що потрібно змінити? (Потрібно самим ставати Прометеями і нести вогонь у світ).
-
Вчитель запрошує учнів прописати на іншого кольору листках те, що вони можуть віддати для когось (духовне), тим сами стати Прометеєм для когось.
То хто може стати тією справжньою людиною, про яку говорив Гетте і ми читали у епіграфі уроку? (Людина, яка не лише отримує, але й дає, несе знання у світ, любов, красу, милосердя, віру і т.д.)