Мета: показати роль фантастики, як художнього засобу для розкриття реального зображення життя простих людей Англії; показати роль фантастики в розкритті ідеї твору; на основі вдумливого читання тексту розвивати у учнів навички компаративного аналізу; поглибити знання про композицію твору; виховувати гуманізм, повагу до бідних, співчуття, добросердечність.
Розробка уроку
по зарубіжній літературі для 6 класу
Вчитель: Саєнко М.С.
Тема: Реальне і фантастичне у повісті Ч.Діккенса ‘’Різдвяна пісня у прозі’’. Жанрові особливості різдвяного оповідання. Композиція твору. Підготовка до переказу.
Мета: показати роль фантастики, як художнього засобу для розкриття реального зображення життя простих людей Англії; показати роль фантастики в розкритті ідеї твору; на основі вдумливого читання тексту розвивати у учнів навички компаративного аналізу; поглибити знання про композицію твору; виховувати гуманізм, повагу до бідних, співчуття, добросердечність.
Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до твору виконані учнями,W -wikipedia
Тип уроку: компаративного аналізу тексту.
Епіграф:
Далеким був їхній шлях, чимало вони побачили, багацько домів відвідали, і скрізь приносили людям радість і щастя.
Ч.Діккенс ‘’Різдвяна пісня у прозі’’.
ХІД УРОКУ.
І. Активізація опорних знань.
Загадка:
Різдво – велике свято – дурницею назвав.
Цим дуже всіх присутніх
Герой наш здивував.
Його вітають – він не розуміє.
Радіють всі, а він не сміє.
Що ж ти за людина є ,
Яка Різдва не визнає?
Хто це?
Висновок: Отже лише Скрудж не відзначає свята людяності, доброти; щирості душі, милосердя. Він визнає лише гроші.
І. Запитання і завдання:
Твір, який ми читали на минулому році?
W -wikipedia Закон про бідних виданий в Англії в 1834 році. З’явилися...
Робітний дім (від англ. - workhouse) – благодійна установа в Англії, створена для надання допомоги нужденним у вигляді оплачуваної роботи при неодмінному проживанні в такому домі й підпорядкуванню його внутрішньому уставу. Внутрішній порядок мало чим відрізнявся від в'язничного. Існувала система заохочень і покарань: за порушення дисципліни могли призначити додаткові роботи, також практикували тілесні покарання, карцер, обмеження в їжі.
Чому Ч.Діккенс засуджував нелюдські умови праці дітей?
W -wikipedia Про дитинство пишуть люди, які люблять дітей.Діккенс із їхнього числа. Він сам був батьком десятьох дітей і любив їх «якнайчистіший вияв сутності людини. Бажаючи викликати почуття симпатії до своїх героїв, він наділяв ї дитячими рисами. Заради маленьких він любив і тих, хто не був дитиною, але впадав у дитинство – божевільних та душевнохворих», - писав С. Цвейг [27, ст. 353].
Звертатися до теми дитинства спонукав Діккенса і сам його художній метод. Діти в його творах часто стають своєрідним критерієм моральної цінності дорослих, які найповніше розкриваються в своїй істинній сутності через власне ставлення до дітей.
W -wikipedia Потреби членів сім'ї Діккенса перевищували його доходи. Безладна, чисто Богемна натура не дозволяла йому внести який би то не було порядок в свої справи. Він не тільки перепрацьовував свій багатий і плідний мозок, змушуючи його надмірно працювати творчо, але, будучи надзвичайно блискучим читцем, він намагався заробляти пристойні гонорари лекціями і читанням уривків зі своїх романів. Враження від цього чисто акторського читання було завжди колосальним. Очевидно, Діккенс був одним з найбільших віртуозів читання. Але в своїх поїздках він потрапляв в руки якихось сумнівних антрепренерів і, заробляючи, в той же час доводив себе до знемоги.
Висновок: Зло походить із глибини людського єства. Найчастіше цей процес переходу добра у зло відбувається тоді, розмірковує автор, коли дорослі забувають свої душі. Тільки казково – фантастичне втручання привида Марлея змусило його зазирнути собі в душу – у ‘’потойбічча’’.
«Скрудж побував у церкві, потім ходив по вулицях, придивлявся до перехожих, гладив по голівках дітей, розмовляв із жебраками, заглядав у вікна квартир і в підвальні вікна кухонь, – і все, що він бачив, сповняло його серце радістю. Чи думав він коли-небудь, що звичайнісінька прогулянка – та й узагалі геть усе – може зробити його таким щасливим! А коли почало смеркатися, він рушив до будинку племінника.»
? Складаємо хмарину зі слів за допомогою комп’ютерів
П.Компаративний аналіз тексту.
Вчитель: А зараз, діти, спробуємо разом з вами подорожувати разом з головним героєм. Перед його очима приходить минуле, теперішнє і майбутнє.
(Складання плану до частин : ІІ, ІІІ, ІV (строф.) по рядам)
Вчитель: Саме дух теперішнього Різдва примусить містера Скруджа замислитись над своїм життям.
Робота над образами Невігластва та Злиднів, породження Людиною її байдужістю, жадібності до наживи, його егоїзмом.
Постановка проблемного запитання.
‘’Я вже не той чоловік, що був раніше, після твоєї науки я вже не хочу бути тим, чим я був ‘’
--А яким він був?
‘’Коли б він був добріший, то хто – небудь доглядав би за ним в його смертний час, і не лежав би він сам, покинутий всіма’’.
--Так говорять його близькі та родичі,
‘’А старий скнара таки добився свого, сконав, га?’’.
Висновок: Дивлячись збоку, Скрудж починає усвідомлювати, що збагачення та користолюбство – це найкоротший шлях до ‘’розоріння’’; до спустошення душі.
ІІІ. ‘’Святочні оповідання’’ – специфіка жанру.
W -wikipedia Оповідання приурочені до Різдва. А отже, і фінал у них повинен бути оптимістичним. Автор намагається не тільки розвеселити і втішити нас, і вибудувати сюжет на фольклорній основі, найзручніший для реалізації поставленого завдання, переконати читача у необхідності морального переродження Скруджа.( Схема «щедрість – річ шкідлива». Засобами чарівної казки Діккенс розв’язує проблему – за одну різдвяну ніч герой змінюється.
Особливості сюжетно – композиційної побудови витримані згідно із законом ‘’святочного’’ жанру. Згадаємо назву твору та його підзаголовок ‘’Святочне оповідання з привидами’’. Назва проектує ‘’пісенну’’ довершеність повісті, складається із п’яти строф, різних за тональністю та силою виразу авторського ставлення до предмета зображення – об’єктивної дійсності Англії періоду створення повістей, ‘’реалістично змальованих у строфах І та ІV. Вони умовним кільцем відокремлюють світ, сповнений тих людських Ілюзій, яким судилося стати реальністю у світі образів художнього твору – спонукати читача до милосердя та любові до ближнього.
ІV. Розкажіть коротко про три зустрічі Скруджа з Духами часу, заповніть цитатну таблицю.
|
V. Закріплення вивченого на уроці.
‘’Нехай буде над кожним з нас боже благословення’’ (висновки)
Велике значення у творах Ч. Діккенса ‘’Різдвяна пісня у прозі ‘’ та М. Гоголя ‘’ Страшна помста ‘’ відіграли фантастичні елементи.
І. Але Гоголь, відстоюючи закони людської совісті, не бачив шляхів морального відродження Петра І його нащадка Чаклуна, та у Діккенса фантастичне відіграє протилежну роль – допомогає моральному відродженню містера Скруджа.
ІІ. Гоголя хвилює тайна падіння людини, причини, що зумовили її самознищення , а Діккенс переймається проблемою духовного відродження особистості.
VI. Виразне читання уривків з підручника. Завершення.
VII.Підведення підсумків уроку. Оцінка знань учнів.
VIII.Д/з. Підготувати усний переказ святкування Різдва Вашою родиною.
Перечитати вдома V строфу.
Р.S.
Композиція ‘’Різдвяної пісні у прозі’’ |
|
ІІІ.
|
Композиція – побудова літературного твору |
|||
Сюжет Поза сюжетні елементи Показ персонажів в дії, збагачують зміст, боротьбі, суперечках, увиразнюють ідею, у подоланні перешкод. створюють потрібний настрій.
|
|