Тема: РОЗВ'ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ НА ВІДСОТКОВІ РОЗРАХУНКИ
Мета:
закріпити знання учнів про масову частку розчиненої речовини;
формувати вміння та навички розв'язування задач на відсоткові розрахунки з хімії та алгебри;
розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу;
виховувати рішучість і упевненість під час прийняття рішень, інтерес до математики та хімії, позитивне ставлення до праці, формувати навики колективного виконання роботи.
Тип уроку: урок узагальнення знань
Обладнання: комп'ютер, 2 символічних дерева знань, яблуко.
Бінарний урок з алгебри та хімії
Тема: РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ НА ВІДСОТКОВІ РОЗРАХУНКИ
Мета:
закріпити знання учнів про масову частку розчиненої речовини;
формувати вміння та навички розв’язування задач на відсоткові розрахунки з хімії та алгебри;
розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу;
виховувати рішучість і упевненість під час прийняття рішень, інтерес до математики та хімії, позитивне ставлення до праці, формувати навики колективного виконання роботи.
Тип уроку: урок узагальнення знань
Обладнання: комп’ютер, 2 символічних дерева знань, яблуко.
Хід уроку
І. Організаційний етап, гармонізація простору
Вчитель 1. Добрий день!
Вчитель 2. Добрий день! Ви, напевно, здогадалися, що у нас сьогодні незвичайний урок, оскільки перед вами знаходиться два вчителя. А для цього у нас є нагода, бо матеріал, який ми вивчаємо стосується і алгебри, і хімії. Тому темою нашого уроку є «Розв’язування задач на відсоткові розрахунки». Сьогодні на уроці ми з вами повинні закріпити знання про масову частку розчиненої речовини, систематизувати знання про відсоток, а також застосувати знання та вміння для розв’язування задач на відсоткові розрахунки з хімії та алгебри.
Звучить спокійна ніжна мелодія,на екрані монітору анімація «Яблука».
Вчитель 1. (на фоні музики говорить):
Як пахнуть яблука в освітньому саду!
Налиті сонцем, росами умиті!
В сад пізнання всіх вас я поведу.
Там яблука духмяні, соковиті.
Аж просяться до рук покуштувать,
Такі привабливі під сонцем стали!
Вони знаннями будуть пригощать,
Щоб тему цю ви добре пам’ятали!
Вчитель 2. Яблука з давніх-давен вважалися символом пізнання. На сьогоднішній день ви всі маєте певний багаж знань з даної теми, зокрема з математики та хімії. В кожного вони різні, оцініть свої знання і відобразьте їх на яблуні знань відповідного кольору.
Вчитель 1. Якщо ви вважаєте, що даний матеріал засвоїли на відмінно – повісьте червоне яблуко, на достатньому рівні – жовте, а якщо ви вважаєте, що вам слід ще попрацювати - то яблуко зеленого кольору.
(учні вішають яблука на символічному дереві знань, аналіз самооцінки дітей)
Вчитель 2. Відкрийте зошити, запишіть дату та тему уроку
II. Актуалізація опорних знань
Усний рахунок
1. Знайдіть:
50% від 124 (62)
25% від 16,4 (4,1)
20% від 1 (0,2)
2. Знайдіть число:
50% якого дорівнює а (2а)
10% якого дорівнює 0,51 (5,1)
3. Знайдіть відсоткове відношення чисел:
64 і 16 (400%)
1,2 і 2,4 (50%)
4. Виберіть правильну формулу для знаходження масової частки речовини
III. Узагальнення та систематизація знань
Задача 1.
До 80 г хлоридної кислоти з масовою часткою хлороводню 8% долили 20 г води. Визначити масову частку хлороводню в добутому розчині(Відповідь:6,4%)
Розв’язування задачі математичним способом
Відповідь:6,4%
Розв’язування задачі хімічним способом
т(НСl)=80г·8%:100%=6,4(г)
т(НСl)розч.= 80+20=100(г)
w (НСl)=·100%=6,4(%)
Відповідь:6,4%
Задача 2.
Розв’язування задачі математичним способом
Змішали 100 г розчину оцту з масовоючасткоюкислоти 3% і 200 г розчину оцту з массовою часткою кислоти 6%. Обчисліть з якою массовою часткою кислоти утвориться розчин?(Відповідь:5%)
Нехай х% - масова частка кислоти в новому розчині.
100·0,03+200·0,06=300·0,01х
100·3+200·6=300х
300+1200=300х
1500=300х
х=5
Відповідь:5%
Розв’язування задачі хімічним способом
т1 (кислоти)= =3г
т2 (кислоти)= =12г
т3 (кислоти)=3г+12г=15г
т3 (розч. оцту)=100г +200г=300г
W3(кислоти)=·100%=5%
Відповідь:5%
Задача 3 (№554).
Змішали 30% розчин соляної кислоти з 10% розчином і отримали 800 г 15-відсоткового розчину. Скільки грамів кожного розчину взяли для цього?(Відповідь:200г 30% та 600г 10%)
Розв’язування задачі математичним способом
Нехай змішали х г 30% розчину соляної кислоти та у г 10% розчину соляної кислоти
х=800-у
3(800-у)+у=1200
2400-3у+у=1200
-2у=-1200
у=600
х=800-600
х=200
Відповідь:200г 30% та 600г 10%
Розв’язування задачі хімічним способом
30% 5ч. ·40г=200г
15%
10% 15ч ·40г=600г
Знаходимо масу однієї частини:
=40 г.
Відповідь:200г 30% та 600г 10%
Додаткова задача
До 180 г розчину сульфатної кислоти з масовою часткою кислоти 20% додали 20 г кислоти. Визначити масову частку кислоти в новоутвореному розчині.
Розв’язування задачі математичним способом
Відповідь:28%
Розв’язування задачі хімічним способом
m(H2SO4 )=180г·20%:100%=36г
2) Знаходимо масу нового розчину:
m2 (розчину)=180г+20г=200г
3) Обчислюємо масу кислоти в новоутвореному розчині:
m2(H2SO4 )=36г+20г=56г
4) Визначаємо масову частку кислоти в новоутвореному розчині:
W(H2SO4 )=56г:200г·100%=28%
Відповідь:28%
IV.Підсумок уроку
Вчитель 1. Ось і підійшов до завершення наш урок. Та чи покращив він ваші знання? Оцініть їх відповідно до кольору яблука.
(учні знову вішають яблука, але вже на другому символічному дереві знань, аналіз самооцінки дітей)
Прийом «Незакінчене речення»
Вчитель 2. Діти, я тримаю яблуко знань. Пропоную кожному з вас взяти його до рук і висловити свою думку, розпочинаючи словами «Сьогодні на уроці я зрозуміла, що ви добре засвоїли даний матеріал і ці знання допоможуть вам в виконанні завдань контрольної роботи»
(Передаючи «яблуко знань» з рук в руки діти продовжують речення «Сьогодні на уроці я…»)
Оцінювання знань дітей
V. Домашнє завдання
1. Повторити §9 (хімія), п.16 (алгебра).
2. Розв’язати задачу математичним та хімічним способами №517(9) за підручником А.Г.Мерзляка, Алгебра 9 клас.
1