Бінарний урок з позакласного читання та музики за темою «Пісня – душа народу» проводиться в 3 класі.
Мета проведення уроку : показати учням зв'язок літератури з музичним мистецтвом, вчити їх поєднувати та використовувати знання з читання та музики під час роботи на одному уроці, залучати дітей до вивчення культурної спадщини свого народу, його історії та традицій, розвивати творчі здібності учнів; виховувати почуття гордості за свій народ.
В ході проведення уроку використовуються інтерактивні, практичні методи навчання, ІКТ.
Загальноосвітня школа І ступеня № 3
Пісня – душа народу
Бінарний урок
з позакласного читання та музики
Підготували:
вчитель вищої категорії
«старший учитель»
Добровольська С.В.
Вчитель другої категорії
Піперкова А.В.
м. Мелітополь
Тема. Пісня – душа народу
Мета: збагатити знання учнів про народну пісню, вчити дітей слухати і
співати українські народні пісні; відроджувати звичаї, традиції та обряди нашого народу, виховувати любов до народної творчості, гордість за український народ, який має славне героїчне минуле і багату творчу спадщину.
Хід уроку
І. Огранізація класу.
Стали, дітки, підтягнулись,
Один одному всміхнулись.
На урок старання не забудьте взяти,
Сіли всі рівненько, починаємо працювати.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Пам’ятайте, милі діти,
І хлоп’ята, і дівчата,
Щоб успіхи чудові у навчанні мати,
Треба гарно нам читати.
-Тож першою у нас буде вправа на вдосконалення навички читання.
ІІІ. Вправи на вдосконалення читацьких навичок.
Вправа «Вгадай слова».
-Прочитайте слова на картках.
з _ г _ дк _ л _ ч _ лк _ к _ зк _
пр _ сл _ в’ _ п _ сн _ ск _ р _ м _ вк _
ж _ рт _ м _ р _ лк _
( Усна народна творчість)
ІV.Актуалізація опорних знань.
-Відгадайте, про який жанр усної народної творчості йдеться мова?
Вчитель музики:
- Словесно-музичний твір, призначений для співу? (пісня)
-Які пісні за жанром ви знаєте?
Вправа «Асоціативний кущ» ».
V.Повідомлення теми і мети.
Сьогодні на нашому уроці ми поведемо мову про пісню. Так, як пісня – це словесно- музичний твір, то й ми поєднаємо урок читання з уроком музики.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу.
Вступне слово вчителя:
Українська пісня — це частина духовного життя народу і вона не залишає його ні в радості, ні в смутку, крок у крок слідує за ним від дитинства до старості. З піснею на вустах народ відзначає свята, прикрашає нею свої обряди, славить свої перемоги над ворогом. Кожне своє враження, кожне переживання людина виливала в пісні. Народна пісня — це душа народу, його історія.
Учень 1
Пісня наша, пісня -
це душа народу
Пісня українська, рідна, чарівна.
Вона з нами поруч в праці,
на заводі,
На ланах широких,
за станком вона.
Учень 2
Пісня - чарівниця, гарна,
мов зірниця,
Мелодійна, ніжна, серцю дорога.
Веселить, танцює, мирить
і жартує,
В іграх та забавах — всюди є вона.
Вчитель: На весь світ славиться наш український народ своєю пісенністю. Послухаємо про це пісню.
Виконання пісні «Як у нас на Україні»
Вчитель музики:
-Яка ця пісня за жанром?
Вчитель музики:
Однією з перших пісень, яку чуємо ми після народження, є колискова. Любов до рідного краю, мови починається з цієї пісні. Багато мам, заколисуючи свою дитину, наспівують їй ніжну пісеньку, під яку так солодко засинати. Для виконання колискових не потрібно спеціального музичного супроводу, досить одного голосу. Народні колискові пісні зачаровують надзвичайною ніжністю і простотою.
Учень.
Колискова пісня, колискова —
То найперша материна мова.
Пахне вона м’ятою і цвітом,
Чебрецевим і суничним літом.
Пахне молоком і споришами.
Скільки в ній ласкавості і шани,
Скільки в ній тривожності людської,
І надій, і сивини гіркої...
Колискова пісня, колискова —
То солодка материна мова.
Слухання колискової пісні «Сонко-дрімко» (презентація)
Вчитель музики:
Одні мами співають своїм малюкам класичні або старовинні колискові пісні, інші придумують власні заколисуючі ніжні пісеньки, а хтось позичає дитячі колисанки з улюблених мультфільмів.
Діти виконують колискові пісні.
Вчитель музики:
А хто з дитинства не знає чудових колядок, щедрівок, веснянок та гаївок , обрядових пісень? Адже саме в них відображається все природне, людське.
Учень виконує «Щедрівки» під власний акомпонемент .
Вчитель музики:
До якого жанру належать «Щедрівки»?
Фізхвилинка
Інсценізація пісні «Ой, єсть у лісі калина»
Вчитель:
Радісніше з піснею живеться, забуваєш прикрощі, горе, біду. А де пісня взялася в Україні? Про це існує красива легенда. Ось послухайте, я вам її розповім.
Легенда
Якось Господь Бог вирішив наділити дітей світу талантами. Обдарувавши усіх, підвівся Господь Бог зі святого трону і раптом побачив у куточку дівчинку, одягнену у вишиту сорочку, а руса коса переплетена синьою стрічкою, на голові – вінок з калини.
-Хто ти? Чого плачеш? – запитав Господь.
Чого ж ти не підійшла до мене? Я всі таланти роздав. Як же зарадити твоєму горю? – Дівчина хотіла вже йти, та Господь Бог, піднявши правицю, зупинив її: «Є у мене неоціненний дар, який прославить тебе на цілий світ. Це – пісня.» Узяла дівчина – Україна дарунок і міцно притиснула його до серця. Поклонилася низенько Всевишньому і з ясним обличчям і вірою понесла пісню в народ.
Бесіда:
Вчитель
З давніх-давен славилася українська земля своїм співучим народом, а особливо співцями-бандуристами. В їхній музиці відображена історія народу, його славне героїчне минуле, а в піснях утілені його мрії про щастя.
Красу і силу народної пісні глибоко розуміли визначні діячі нашої літератури і мистецтва. Саме з піснею, з кобзарською думою пов'язував Тарас Шевченко безсмертя і славу рідної землі:
Учень
Наша дума, наша пісня
Не вмре, не загине
От де, люди, наша слава,
Слава України.
Виконання пісні «Ой там на горі Січ іде»
Вчитель музики:
Вчитель музики:
Українська пісня… ніжна, лірична, весела, жартівлива, сумна – вона викликає в душі людській найскладніші, найглибші почуття і прагнення всього, що є кращого в людині, що підносить її до вершини людської гідності, до людяності, до творчості. Наша пісня живить український дух! Доки живе пісня, доти живе і народ.
Учень
Мила серцю пісня українська!
Жартівлива, радісна, сумна…
Ти в моїй душі живеш з дитинства,
Наче казка - дивна й чарівна.
Учень
Колискову, що співала мати,
Чую я крізь далі голубі…
Ти завжди зі мною – в будні, свята,
Ти розрада в смутку і журбі.
Учень
Вся історія мого народу
Раптом оживає у тобі:
Віковічне прагнення свободи,
Дух палкий, незламний в боротьбі.
Вчитель:
Про пісню, її значення складено багато прислів’їв. Давайте пригадаємо деякі з них.
Де праця, там і пісня
Легше тобі на душі стане, як пісня до твого серця загляне.
Найдорожча пісня, з якою мати мене колисала.
Хто співає, той журбу проганяє.
Вчитель музики:
Неможливо перелічити всі художні якості української пісні, бо вони такі невичерпні, як життя народу, що бере цілющу силу від матері-землі. Це мистецтво глибоко народне, з нього безпосередньо промовляє до нас своєрідна чиста душа народу нашого. Гарна це душа. Таке ж її мистецтво.
Учень.
Народна пісня — голос невсипущий,
Душі людської вічне відкриття.
Вона ніколи, як і хліб насущний,
Не вийде з моди сущого життя.
Вчитель:
Любіть свою Батьківщину, її чарівну мову та дзвінкоголосу українську пісню, продовжуйте традиції і обряди нашого народу, зберігайте і поповнюйте творчу спадщину України.
Виконання пісні « Будемо козаками»
Учень.
Співуча моя Україно,
Хай буде щасливим твій шлях,
Хай пісня твоя солов’їна
Лунає, як нині, в віках.
Учень.
Кружляй же завжди, пісне, на орбіті,
Брини й мужай, в різноголоссі нот,
Про рідний край і нашу пісню в світі
Не забувай, співучий мій народ!
Учень.
Бо без пісні не буває сонця,
Бо без пісні не буває цвіту,
Хто забуде материнську мову,
Той сліпим блукатиме по світу!
Танок групи учнів під пісню «Діти України»
Вчитель:
Хай завжди живе наша Україна-ненька.
Хай завжди в наших серцях звучать її прекрасні мелодії.
Хай знають українську пісню у всьому світі.
Будьте здорові! Будьте щасливі! Будьте з українською піснею!
Анотація до уроку
Бінарний урок з позакласного читання та музики за темою «Пісня – душа народу» проводиться в 3 класі.
Мета проведення уроку : показати учням зв’язок літератури з музичним мистецтвом, вчити їх поєднувати та використовувати знання з читання та музики під час роботи на одному уроці, залучати дітей до вивчення культурної спадщини свого народу, його історії та традицій, розвивати творчі здібності учнів; виховувати почуття гордості за свій народ.
В ході проведення уроку використовуються інтерактивні, практичні методи навчання, ІКТ.
Використані джерела:
«http://gettune.net/?a=music&q=%FF%EA+%F3+%ED%E0%F1+%ED%E0+%F3%EA%F0%E0%E8%ED%E5
http://www.ukrreferat.com/index.php?referat=15753&pg=2