Конспект бінарного уроку з української мови та історії України для 8 класу на тему "Запорізька Січ у ІІ половині XVII століття"

Про матеріал

Розробка уроку для 8 класу із теми "Звертання" (укр. мова) та "Запорізька Січ у ІІ половині XVII століття" (історія України). Тип уроку: узагальнення, повторення, систематизація знань.

Перегляд файлу

 

Бінарний інтегрований урок

з історії України та української мови

у 8 класі

 

Тема: Запорозька Січ у ІІ половині XVII століття.

Мета: показати Запорозьку Січ у складі Гетьманщини, героїзм і мужність козаків-запорожців у боротьбі проти польської шляхти, турецьких і татарських завойовників на чолі з кошовим отаманом Іваном Сірком, використовуючи історичну і художню літературу та засоби мови.

Розвивати культуру мовлення, навички зв’язного мовлення, уміння складати тексти історичної тематики.

Виховувати любов і повагу до історичного минулого, рідної мови.

Обладнання: атласи, схеми-таблиці, альбом «Гетьмани України», збірник з серії «Кошові Запорозької Січі», роздавальні  картки, ілюстрації, диск «Головні пісні та мелодії України», виставка художньої літератури «Українська історична проза».

Міжпредметні зв’язки: українська література, музика.

 

      ПЕРЕБІГ УРОКУ

Під музику маршу Богдана Хмельницького учні, вчителі та присутні  заходять до класу. На класній дощці записані атрибути уроку.

 

  1. Актуалізація опорних знань учнів. Вчитель історії:
  • що змінилось у становищі Гетьманщини у 60-80-х роках XVII ст.?
  • що означає поняття «Руїна»?
  • чому Запорозька Січ стала символом українства, незалежності, свободолюбства?
  • чому Петро Дорошенко змушений був відмовитись від гетьманства?
  • що таке «Великий згін» і «Вічний мир»?

 

  1. Мотивація навчальної діяльності учнів. Вчитель української мови.

   Репродуктивна бесіда

 

  • Що таке звертання?
  • Яку  позицію в реченні займає звертання?
  • Які бувають звертання за будовою? Наведіть приклади.
  • Які розділові знаки ставляться при звертанні?
  • Якою частиною мови може виражатися звертання? Чи ставиться кома після слів о, ой? Чому?
  • Чи виділяються вигуки комами від звертання?

 

Повторення вивченого. Вчитель української мови.

 

Завдання 1:    Пояснювальний диктант

1. Брюховецький схилявся до Москви, а Тетеря – до Польщі, вважав свою політику єдиним правильним рішенням. 2. Козацького ватажка Сірка добре знали і в Криму, і в Туреччині, і в Європі. 3. Жити реєстровцям дозволялось лише в Чигирині, Корсуні та Черкасах. 4. Твердість і рішучість Хмельницького, його сміливість і владний жест – усе це забезпечувало йому непохитний авторитет серед народних мас. 5. На кошти гетьмана Самойловича була побудована в Глухові Успенська церква, а поблизу міста Прилуки – Троїцька церква. 6. За щирість та лицарську вдачу любили Петра Дорошенка і козаки, і весь український люд. 7. І свої і чужі, і друзі і недруги – всі однаково визнавали Сірка як обдарованого, завзятого вояку.

 

  1. Систематизація навчального матеріалу, умінь і навичок.  Вчитель історії.

1648 – 1654

1657 – 1659

1660 – 1665

1665 – 1676

1677 – 1787

                          Показ слайдів на компютері (гетьмани України)

 

  1. Закріплення умінь і навичок з орфографії. Вчитель української мови.

 

Робота біля дошки

     Завдання 2 (записане на дошці): прочитайте речення, правильно їх інтонуючи. Спишіть, розставляючи, де треба, розділові знаки.

 

  1. Пам’ятаю, Сірку, ти тут на Січі був незбореним характерником.
  2. Ходімо ж, козаки, до церкви та спитаємо в Бога, що діяти нам.
  3. Я тебе вже третій день жду, полковнику.
  4. Зупини, гетьмане Богдане, марне пролиття крові.
  5. Пане кошовий! Дозволю собі вам заперечити, бо Січ належить мені.
  6. Ой, Морозе, Морозенку, ти славний козаче! За тобою, Морозенку, вся Вкраїна плаче.

 

Пісня «Ой на горі та й женці жнуть»

 

  1. Подача нового матеріалу. Вчитель історії.
  • ознайомлення зі змістом § 19;
  • запис плану;
  • робота з атласами та ілюстрацією;

      Показ слайдів на компютері (Чортомлицька Січ)

  • виписати назви держав;
  • образ Сірка;
  • повідомлення учня (с. 169);

 

 Показ слайдів на компютері (портрет Сірка)

  •  легенда про народження Сірка. (учениця читає напамять легенду) 

 

Показ слайдів на компютері (ілюстрація про народження Сірка)

 

Завдання 3: Вибірковий диктант.  Учитель української мови. Виписати звертання.

 

  • Пане полковнику! Пане полковнику! – зустрів його радісно Лаврін Гук,

 коли Сірко вернувся до полку від гетьмана.

– Ти, Лавре?! Слава Богу! А я вже не знав, що й думати, – обрадувався Сірко. – Де ж ти оце пропадав скільки часу, шибенику?

  Та я вже місяць, як чекаю вас тут, пане кошовий отаман.

– То й добре, Лавре! Поїдемо завтра разом на Січ, – лукаво усміхнувся   Сірко. – Клич обозного до мене!

  Щось негайне маєш наказати, пане ватаже? – кинув неквапом старшина.

  Бери ось Лавріна, і чимдуж несіться до пана Томиленка.

  Виконую, полковнику! – споважнів старшина і пішов отак же неквапом з намету.

Андрій Химко «Між орлами і півмісяцем»

 

Походи запорожців на чолі з Іваном Сірком. Вчитель історії.

  • слово вчителя історії;
  • робота з текстом § 19, с. 169-170 (подвиги)
  • вірш «Туман поле покриває» (учениця читає напамять вірш)
  • узагальнення, с.170

 

                                 Пісня «Засвіт встали козаченьки»

 

Завдання 4: Слуховий диктант. Вчитель української мови.

Кожному ряду вчитель роздає картки із уривками. Учні ознайомлюються зі змістом і зачитують цей уривок іншому рядові, перед яким стоїть завдання: уважно прослухати уривок і знайти в ньому  звертання. (Уривки можна прочитати в особах)

 

№1      Як крикне старий орел, що під хмари в’ється,

   Гей, загуло Запорожжя та й до Сірка тнеться.

Старий Сірко перед стягом раду оглядає,

Козаченьків привітає, стиха промовляє:

«Гей, молодці-запорожці, татарва лякає!

Не дрімайте, товариші, бо в руки злапає.

Збирайтеся, козаки-побратими, та сідлайте коні,

Тії коні воронії, що ждуть на припоні!»

Засмутились запорожці, коней погубивши.

«Ой батьку наш, отамане, що маєм робити?

Ой як крикне Сірко та й до козаченків:

«Не журіться, запорожці, друзі молоденькі!

Ой годі ж вам, турбуватись, годі, пани-брати,

А беріте в руки списи, рушайте гармати»,

                    Пісня про Івана Сірка

№2

Пан Юрій схилив свою голову бородату в поклоні, мовив:

– Чолом, пане Хмельницький.

– Сідай, пане Немирич, - запросив гетьман. – Знаєш про мене все, та й я знаю про тебе, отож не станемо гайнувати часу марно. 

– Приймаєш гостей не вельми доброзичливо, пане гетьмане.

– А який ти гість? Мав би сидіти оце на сеймі та викрикувати нового короля, ніж тинятися по нашій землі… Як на мене, хто міняє віру, той чоловік навіки пропащий.

– І ти ж, пане Богдане, чіплявся колись душею  за єзуїтську науку.

– Лихо мене чіпляло, Юрію. Не маєтний отець мій радо пристав дна можливість навчити сина задарма, як то обіцяли отці єзуїти. Так і опинився я в їхній школі.

         П. Загребельний «Я, Богдан»

 

№3

Гетьман встав і випрямився на цілий зріст.

– Яке діло маєте, шановне товариство? – спитав гетьман.

– Хіба ж не бачили, ясновельможний гетьмане? Чоловік прибув до нас з України.

Гетьман кинув оком на Летючого, довго дивився на нього, і дві сльози упало з його очей на землю.

– Чи ти, хлопче, з України?  Як же ти зайшов до нас?

– Я зробив байдака на порогах і не знаю й сам, як я сюди прийшов.

Сину мій любий, сину мій милий! Я б тебе обняв, та боюсь задушити тебе од моєї великої сили, од щирого серця, - промовив гетьман. – Скажи ж мені, сину, що там діється на Україні? Чи й досі люде терплять од ляхів? Чи й досі там у вас є татари, москалі, жиди?

– Є й жиди, є й ляхи, й москалі. Тільки про татар нічого не чути, - одказав Летючий.

– Чи вже ж вам ніхто нічого не розказував?

– Ніхто, ясновельможний гетьмане.

Гетьман важко зітхнув і поклав свою булаву на камінь.

– Ходімо ж, козаки, до церкви та спитаємо в Бога, що діяти нам, та помолимось Богу за Україну.

Нечуй-Левицький «Запорожці»

 

Завдання 5: Складання речень зі звертаннями. Вчитель української мови.

На роздавальних картках написані імена по батькові українських гетьманів і кошових отаманів. Завдання: з трьома (за вибором учня) скласти речення (усно), поставивши ім’я по батькові у формі кличного відмінка.

Іван Дмитрович (Сірко), Богдан-Зіновій Михайлович (Хмельницький), Павло Леонтійович (Полуботок), Павло Іванович (Тетеря), Данило Павлович (Апостол), Кирило Григорович (Розумовський), Дмитро Іванович (Вишневецький).

 

        Показ слайдів на комп’ютері (гетьмани України)

 

  1.  Висновки і узагальнення. Вчитель історії.

 

Завдання 6: Творче завдання. Вчитель української мови.

Кожний ряд отримує ілюстрацію  (тематика історична), за якою потрібно скласти діалог (5-6 речень), використовуючи в ньому звертання.

 

    Показ слайдів на комп’ютері (ілюстрації)

 

Інсценізація «Козаки пишуть листа турецькому султанові»

 

        Показ слайдів на комп’ютері

(«Козаки пишуть листа турецькому султанові»)

 

  1.  Підсумки: історія, мова. Слово про художню л-ру.
  2.  Виставлення балів, їх мотивація.
  3.  Домашнє завдання, інструктаж.

 

 Пісня «Ой у лузі червона калина»

 

 

 

 


 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. кононенко людмила
    Без історії не було б і літератури! Похвально!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
20 лютого 2018
Переглядів
1173
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку