Розробка уроку для 8 класу із теми "Звертання" (укр. мова) та "Запорізька Січ у ІІ половині XVII століття" (історія України). Тип уроку: узагальнення, повторення, систематизація знань.
Бінарний інтегрований урок
з історії України та української мови
у 8 класі
Тема: Запорозька Січ у ІІ половині XVII століття.
Мета: показати Запорозьку Січ у складі Гетьманщини, героїзм і мужність козаків-запорожців у боротьбі проти польської шляхти, турецьких і татарських завойовників на чолі з кошовим отаманом Іваном Сірком, використовуючи історичну і художню літературу та засоби мови.
Розвивати культуру мовлення, навички зв’язного мовлення, уміння складати тексти історичної тематики.
Виховувати любов і повагу до історичного минулого, рідної мови.
Обладнання: атласи, схеми-таблиці, альбом «Гетьмани України», збірник з серії «Кошові Запорозької Січі», роздавальні картки, ілюстрації, диск «Головні пісні та мелодії України», виставка художньої літератури «Українська історична проза».
Міжпредметні зв’язки: українська література, музика.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
Під музику маршу Богдана Хмельницького учні, вчителі та присутні заходять до класу. На класній дощці записані атрибути уроку.
Репродуктивна бесіда
Повторення вивченого. Вчитель української мови.
Завдання 1: Пояснювальний диктант
1. Брюховецький схилявся до Москви, а Тетеря – до Польщі, вважав свою політику єдиним правильним рішенням. 2. Козацького ватажка Сірка добре знали і в Криму, і в Туреччині, і в Європі. 3. Жити реєстровцям дозволялось лише в Чигирині, Корсуні та Черкасах. 4. Твердість і рішучість Хмельницького, його сміливість і владний жест – усе це забезпечувало йому непохитний авторитет серед народних мас. 5. На кошти гетьмана Самойловича була побудована в Глухові Успенська церква, а поблизу міста Прилуки – Троїцька церква. 6. За щирість та лицарську вдачу любили Петра Дорошенка і козаки, і весь український люд. 7. І свої і чужі, і друзі і недруги – всі однаково визнавали Сірка як обдарованого, завзятого вояку.
1648 – 1654
1657 – 1659
1660 – 1665
1665 – 1676
1677 – 1787
Показ слайдів на комп’ютері (гетьмани України)
Робота біля дошки
Завдання 2 (записане на дошці): прочитайте речення, правильно їх інтонуючи. Спишіть, розставляючи, де треба, розділові знаки.
Пісня «Ой на горі та й женці жнуть»
Показ слайдів на комп’ютері (Чортомлицька Січ)
Показ слайдів на комп’ютері (портрет Сірка)
Показ слайдів на комп’ютері (ілюстрація про народження Сірка)
Завдання 3: Вибірковий диктант. Учитель української мови. Виписати звертання.
коли Сірко вернувся до полку від гетьмана.
– Ти, Лавре?! Слава Богу! А я вже не знав, що й думати, – обрадувався Сірко. – Де ж ти оце пропадав скільки часу, шибенику?
– Та я вже місяць, як чекаю вас тут, пане кошовий отаман.
– То й добре, Лавре! Поїдемо завтра разом на Січ, – лукаво усміхнувся Сірко. – Клич обозного до мене!
– Щось негайне маєш наказати, пане ватаже? – кинув неквапом старшина.
– Бери ось Лавріна, і чимдуж несіться до пана Томиленка.
– Виконую, полковнику! – споважнів старшина і пішов отак же неквапом з намету.
Андрій Химко «Між орлами і півмісяцем»
Походи запорожців на чолі з Іваном Сірком. Вчитель історії.
Пісня «Засвіт встали козаченьки»
Завдання 4: Слуховий диктант. Вчитель української мови.
Кожному ряду вчитель роздає картки із уривками. Учні ознайомлюються зі змістом і зачитують цей уривок іншому рядові, перед яким стоїть завдання: уважно прослухати уривок і знайти в ньому звертання. (Уривки можна прочитати в особах)
№1 Як крикне старий орел, що під хмари в’ється,
Гей, загуло Запорожжя та й до Сірка тнеться.
Старий Сірко перед стягом раду оглядає,
Козаченьків привітає, стиха промовляє:
«Гей, молодці-запорожці, татарва лякає!
Не дрімайте, товариші, бо в руки злапає.
Збирайтеся, козаки-побратими, та сідлайте коні,
Тії коні воронії, що ждуть на припоні!»
Засмутились запорожці, коней погубивши.
«Ой батьку наш, отамане, що маєм робити?
Ой як крикне Сірко та й до козаченків:
«Не журіться, запорожці, друзі молоденькі!
Ой годі ж вам, турбуватись, годі, пани-брати,
А беріте в руки списи, рушайте гармати»,
Пісня про Івана Сірка
№2
Пан Юрій схилив свою голову бородату в поклоні, мовив:
– Чолом, пане Хмельницький.
– Сідай, пане Немирич, - запросив гетьман. – Знаєш про мене все, та й я знаю про тебе, отож не станемо гайнувати часу марно.
– Приймаєш гостей не вельми доброзичливо, пане гетьмане.
– А який ти гість? Мав би сидіти оце на сеймі та викрикувати нового короля, ніж тинятися по нашій землі… Як на мене, хто міняє віру, той чоловік навіки пропащий.
– І ти ж, пане Богдане, чіплявся колись душею за єзуїтську науку.
– Лихо мене чіпляло, Юрію. Не маєтний отець мій радо пристав дна можливість навчити сина задарма, як то обіцяли отці єзуїти. Так і опинився я в їхній школі.
П. Загребельний «Я, Богдан»
№3
Гетьман встав і випрямився на цілий зріст.
– Яке діло маєте, шановне товариство? – спитав гетьман.
– Хіба ж не бачили, ясновельможний гетьмане? Чоловік прибув до нас з України.
Гетьман кинув оком на Летючого, довго дивився на нього, і дві сльози упало з його очей на землю.
– Чи ти, хлопче, з України? Як же ти зайшов до нас?
– Я зробив байдака на порогах і не знаю й сам, як я сюди прийшов.
– Сину мій любий, сину мій милий! Я б тебе обняв, та боюсь задушити тебе од моєї великої сили, од щирого серця, - промовив гетьман. – Скажи ж мені, сину, що там діється на Україні? Чи й досі люде терплять од ляхів? Чи й досі там у вас є татари, москалі, жиди?
– Є й жиди, є й ляхи, й москалі. Тільки про татар нічого не чути, - одказав Летючий.
– Чи вже ж вам ніхто нічого не розказував?
– Ніхто, ясновельможний гетьмане.
Гетьман важко зітхнув і поклав свою булаву на камінь.
– Ходімо ж, козаки, до церкви та спитаємо в Бога, що діяти нам, та помолимось Богу за Україну.
Нечуй-Левицький «Запорожці»
Завдання 5: Складання речень зі звертаннями. Вчитель української мови.
На роздавальних картках написані імена по батькові українських гетьманів і кошових отаманів. Завдання: з трьома (за вибором учня) скласти речення (усно), поставивши ім’я по батькові у формі кличного відмінка.
Іван Дмитрович (Сірко), Богдан-Зіновій Михайлович (Хмельницький), Павло Леонтійович (Полуботок), Павло Іванович (Тетеря), Данило Павлович (Апостол), Кирило Григорович (Розумовський), Дмитро Іванович (Вишневецький).
Показ слайдів на комп’ютері (гетьмани України)
Завдання 6: Творче завдання. Вчитель української мови.
Кожний ряд отримує ілюстрацію (тематика історична), за якою потрібно скласти діалог (5-6 речень), використовуючи в ньому звертання.
Показ слайдів на комп’ютері (ілюстрації)
Інсценізація «Козаки пишуть листа турецькому султанові»
Показ слайдів на комп’ютері
(«Козаки пишуть листа турецькому султанові»)
Пісня «Ой у лузі червона калина»
1