Розробка уроку з української мови у 8 класі за темою"Односкладні речення"

Про матеріал

Тип уроку: урок-залік. Міжпредметні зв'язки: література, історія, народознавство. Для узагальнення, систематизації, повторення теми пропонується сім різнопланових завдань: творчий диктант, цифровий диктант, "Криниця народної мудрості", "Чарівна скринька", "Мальовничою Україною" та інші.

Перегляд файлу

Тема. Односкладні речення.  

Мета:  Зясувати рівень засвоєння знань та сформованості вмінь і навичок з теми «Односкладні речення». Формувати вміння самостійної роботи, застосування  здобутих теоретичних знань на практиці.

         Розвивати пам'ять, увагу, логічне мислення. 

           Виховувати любов і повагу до рідного слова. :

Тип уроку: Урок-залік.

Обладнання: роздатковий матеріал, схема розбору простого речення,

             ілюстрації. 

Міжпредметні зв'язки: література, народознавство, історія. 

Перебіг уроку

Епіграф до уроку:

 «Учітеся, читайте, і чужому научайтесь, й свого не цурайтесь».

    Т. Г. Шевченко                             

 1) Організаційний момент. 

 2) Оголошення теми, мети уроку. 

 

Вступне слово вчителя: Діти, сьогодні у нас трішки незвичайний урок. До нас завітали гості – ваші  вчителі. Всіх ви їх добре знаєте, поважаєте, тому не переживайте, зберіться з думками, налаштуйтеся на звичайну робочу атмосферу.

         Темою уроку будуть «Односкладні речення», які ми  з вами вивчали протягом декількох уроків. Сьогоднішній урок ми проведемо у вигляді уроку-заліку. А тому метою уроку буде (зачитую тему).

 3) Проведення уроку-заліку.

Учні поділені на групки, кожна з яких має свою назву. За кожну правильну відповідь учень отримує кленовий листочок. Більше листочків - вищий бал.        

 

Завдання 1: «Чарівна скринька»

Кожній групці вчитель дає скриньку, в якій знаходяться запитання. Учень витягує з неї будь-яке запитання, зачитує його і дає повну відповідь.

  • Як поділяються речення за складом граматичної основи?
  •  Як поділяються односкладні речення залежно від способу вираження та значення головного члена?
  • Чи можуть односкладні речення бути поширеними?  
  •   Які речення називаються односкладними?    
  •   Які речення називаються двоскладними? 
  •  Назви типи односкладних речень з головним членом присудком.             
  • Як називається односкладне речення з головним членом підметом?
  • Яке речення називається означено-особовим?
  • Чим виражений присудок в означено-особовому реченні?
  • Яке речення називається неозначено-особовим?
  • Час виражений присудок в неозначено-особовому реченні?
  • Чим виражений присудок в узагальнено-особовому реченні?
  • Чим виражений присудок в безособовому реченні?
  • Чим виражений головний член в називному реченні?

 

Завдання 2:  «Будь уважним».

Із запропонованих речень виписати лише односкладні. Вказати тип    односкладних речень. (Вчитель кожній групці роздає картки.)

 

Картка №1

  1. У музеї зібрано велику колекцію вітряків з різних місць України.
  2. Вітряки бувають стовпові – це коли довкола вертикальної осі обертається весь корпус, і шатрові, коли проти вітру обертається лише верх разом із крилами.
  3. На великих річках ставили наплавні водяні млини.
  4. Невеличкі річки перегороджували греблями, біля яких будували млини.

 

 

  1. Ставлять їх на деякій відстані від струмків, які під час зливи перетворюються на бурхливі грізні потоки.
  2. Біля вітряків збиралася молодь під час свят, про мірошників складалися легенди, повір’я.
  3. У минулому вітряки були невід’ємним елементом краєвидів України. 

 

 

Картка №2

  1. Колиску вішають нарівні грудей, що слугують своєрідним природним барометром.
  2. Коли у груди холодно, колиску піднімають вище грудей, якщо гаряче – опускають нижче.
  3. В листопаді сірі ватоподібні шаруваті хмари опускаються дедалі нижче, утворюють непроглядні тумани...
  4. В цей період зима налягає, та осінь силкується не піддаватися чародійці.
  5. Для бадьорої, здорової доньки готують колиску з ясена чи верби.
  6. Матрацики набиваю соломою, під подушку кладу квіт м’яти, чебрецю, сухоцвіту...
  7. Не встиг народитися листопадовий день, а вже зачепився за пень.
  8. Маленьких, неспокійливих хлопчиків кладуть в колиску з тополі.

 

Завдання 3: «Криниця народної мудрості».

Закінчити прислів’я, правильно підібравши другу його частину. Записати прислів’я. Визначити тип односкладних речень. (Завдання записане на дошці.)

 

  1. Клади перед людей хліб на столі, ...   (7. ... та й у спину рогачем).
  2. Не на користь книгу читають, ...      (5. ... хто хоче все знати).
  3. У чужому краю ...         (6. ... та багато утяли).
  4. Від берега відстав, ...        (3. ... звичаю не знаю).
  5. Гарно того вчити, ...        (2. ... коли вершки лише хапають).
  6. Хоч не рано почали, ...       (1. ... будеш у людей на чолі).
  7. Нагодують калачем, ...       (8. ... та змолоду більше знати).
  8. Не лінися рано вставати, ...       (4. ... та до другого не пристав).

 

Завдання 4: «Цифровий диктант».

Учитель зачитує речення. Учні уважно слухають і дають відповідь, піднімаючи вгору відповідну цифру, під якого криється правильний варіант. Під цифрою 1 – означено-особове, 2 – неозначено-особове, 3 – узагальнено-особове, 4 – безособове, 5 – називне.

 

  1. Молюся, знову уповаю, і знову сльози виливаю, і думу тяжкую мою німим стінам передаю.
  2. Куди ступиш – всюди маєш, хоч не бачиш, та вживаєш.
  3. Послужи ж, моя ти зброє, молодій ще силі.
  4. Жаль і батька, жаль і матір, і вірну дружину, молодую, веселую класти в домовину.
  5. Умивай же біле личко дрібними сльозами.
  6. Страшно впасти у кайдани, умирать в неволі.
  7. Листопад. Блідий сіренький день. Легкий морозець.
  8. Не називаю її раєм, тії хатиночки у гаї над чистим ставом край села .
  9. Бронзові очі Богдана. Радісний лет булави.
  10.  За що, не знаю, називають, хатину в гаї тихим раєм.
  11.  І мене в сім’ї великій, в сім’ї вольній, новій не забудьте пом’янути незлим тихим словом.

 

Правильна відповідь:  1, 3, 1, 4, 1, 4, 5, 1, 5, 4, 1.

 

Завдання 5: «Ми – вам, ви – нам»

Кожна група підготувала завдання і запитання іншій групі. По черзі ставлять ці запитання і відповідають. Якщо противник не знає відповіді, то відповідають самі.

 

  •                   Яке речення називається узагальнено-особовим?
  •                   Чи буде речення називним, якщо в його будові є обставина?
  •                   Наведіть приклад називного поширеного речення.
  •                   Визначте тип односкладного  речення: Чоловіків, які потрапляли на турецькі галери, приковували до весел і змушували гребти і вдень, і вночі.
  •                   Яке речення називається безособовим?
  •                   Як ти в тексті знайдеш називні речення?
  •                   Наведіть приклад неозначено-особового речення.
  •                   Визначте тип односкладного речення: За широким поясом носили пістолі і люльку, а до пояса на ремінь причіпляли ще й порошницю з порохом.

 

Завдання 6: «Творчий диктант».

До поданих односкладних речень дібрати синонімічні двоскладні на означення стану природи чи людини. Назвати типи односкладних речень. (Завдання обом групам учитель роздає на картках.)

  1. Вітром завіяло дах.          1. Архітекторами запроектовано нове місто.
  2. Снігом замело дороги.        2. Мені було весело.
  3. Пахло спеченим хлібом.       3. У полі запахло волошками.
  4. З відкритих дверей віяло холодом.    4. Матері не спиться.

 

Завдання 7: «Мальовничою Україною».

Кожній групі вчитель роздає ілюстрації. Завдання учням: використовуючи односкладні речення, скласти опис природи запропонованої ілюстрації.

 

Слова для довідок:

вдивляюсь, потягло, не збагну, хлюпочуться, видніється, понавертало, торохкотіло, позамуровувало, світає, було темно, приємно знайти, запахло, війнуло, бачу, зривається, погнало, поглянь, вечоріє, погнало, посутеніло, розвиднілось, захоплює, пригнало, ходиш, голубінь, прихмарило.

 

Зразок опису:

 

«Земля – мати, її не можна не любити», - так говорять в народі. Так, земля – свята. Стою біля річки. Пильно вдивляюсь в цей неповторний український краєвид. Подих перехоплює від такого створіння Божого! Скільки кинеш оком – все безкраї степи, запашні квіти, неозорі поля та швидкоплинні ріки, яких у нас на Україні налічується 63 тисячі. Краса України!

Літо. Червень. Полуденна спека. Берег річки виграє самоцвітами квітів і трав. Висока запашна трава коле дитячі босі ніжки. Духмяність літнього дня. Пахне польовими квітами і вогкою травою. «Коли червень медовий, то рік вельми хлібів», - часто любила повторювати моя бабуся.

Тихо. Ніде ані шелесне. Безлюддя. Замріяна річка. Голубизна води. Від річки тягне прохолодою., яка так необхідна в ці пекучі літні дні. Чутно плескіт у прозорій річечці. Сліпучо-білі хмаринки. Вони мовби виходять з однієї точки на горизонті і розходяться по небу віялом. Широке поле. Самотні дерева, до яких, крім птахів, ніхто не навідується. Війнуло легеньким вітерцем - і хмарки побігли проти вітру. Кажуть, буде дощ. Люблю природу рідного краю. Люби її і ти. Шануй природу завжди і усюди! Бо все це – наша Батьківщина.

«Любіть Україну, як сонце, любіть», - закликав наш полум’яний поет Володимир Сосюра. Золоті слова. Чи не так?

 

4) Підсумок уроку

  - Який розділ мовознавства ми вивчаємо?

 - Який тип односкладного речення вам видався найбільш складним

  (простим)? Відповідь обґрунтуйте.

Оцінювання учнівських відповідей.

5) Домашнє завдання: 1. §5-7 (повтор.).

                                         2. Виписати з підручника «Історія України»

    5 односкладних речень. Указати їх тип.

  3. З оповідання П. Мирного виписати уривок, де

      письменник описує зимовий ліс (щоб там були  

      односкладні речення). Вказати їх тип.


 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 23
Оцінки та відгуки
  1. шевченко петр
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. чупыс татьяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. блажко ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. хоружый александр
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. сергей кутас
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. номерчук галина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. галинская тамара
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  8. петренко тамара
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  9. оноприенко надежда
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  10. устяновская татьяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  11. арсентьева валентина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  12. жбанова анна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  13. терещенко сергей
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  14. крайнюк наталия
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  15. мірошник андрій
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  16. дядюра галина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  17. колесникова людмила
    урок- залік дуже цікавий
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  18. щур наталия
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  19. Васильевич Василий
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  20. Васильевич Василий
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  21. Васильевич Василий
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  22. Коваль Ольга
    Дякую, Ви млодець)
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  23. кононенко людмила
    Дуже цікаво і пізнавально
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 20 відгуків
doc
Додано
1 березня 2018
Переглядів
4168
Оцінка розробки
5.0 (23 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку