Тип уроку: урок-залік. Міжпредметні зв'язки: література, історія, народознавство. Для узагальнення, систематизації, повторення теми пропонується сім різнопланових завдань: творчий диктант, цифровий диктант, "Криниця народної мудрості", "Чарівна скринька", "Мальовничою Україною" та інші.
Тема. Односкладні речення.
Мета: З’ясувати рівень засвоєння знань та сформованості вмінь і навичок з теми «Односкладні речення». Формувати вміння самостійної роботи, застосування здобутих теоретичних знань на практиці.
Розвивати пам'ять, увагу, логічне мислення.
Виховувати любов і повагу до рідного слова. :
Тип уроку: Урок-залік.
Обладнання: роздатковий матеріал, схема розбору простого речення,
ілюстрації.
Міжпредметні зв'язки: література, народознавство, історія.
Перебіг уроку
Епіграф до уроку:
«Учітеся, читайте, і чужому научайтесь, й свого не цурайтесь».
Т. Г. Шевченко
1) Організаційний момент.
2) Оголошення теми, мети уроку.
Вступне слово вчителя: Діти, сьогодні у нас трішки незвичайний урок. До нас завітали гості – ваші вчителі. Всіх ви їх добре знаєте, поважаєте, тому не переживайте, зберіться з думками, налаштуйтеся на звичайну робочу атмосферу.
Темою уроку будуть «Односкладні речення», які ми з вами вивчали протягом декількох уроків. Сьогоднішній урок ми проведемо у вигляді уроку-заліку. А тому метою уроку буде (зачитую тему).
3) Проведення уроку-заліку.
Учні поділені на групки, кожна з яких має свою назву. За кожну правильну відповідь учень отримує кленовий листочок. Більше листочків - вищий бал.
Завдання 1: «Чарівна скринька»
Кожній групці вчитель дає скриньку, в якій знаходяться запитання. Учень витягує з неї будь-яке запитання, зачитує його і дає повну відповідь.
Завдання 2: «Будь уважним».
Із запропонованих речень виписати лише односкладні. Вказати тип односкладних речень. (Вчитель кожній групці роздає картки.)
Картка №1
Картка №2
Завдання 3: «Криниця народної мудрості».
Закінчити прислів’я, правильно підібравши другу його частину. Записати прислів’я. Визначити тип односкладних речень. (Завдання записане на дошці.)
Завдання 4: «Цифровий диктант».
Учитель зачитує речення. Учні уважно слухають і дають відповідь, піднімаючи вгору відповідну цифру, під якого криється правильний варіант. Під цифрою 1 – означено-особове, 2 – неозначено-особове, 3 – узагальнено-особове, 4 – безособове, 5 – називне.
Правильна відповідь: 1, 3, 1, 4, 1, 4, 5, 1, 5, 4, 1.
Завдання 5: «Ми – вам, ви – нам»
Кожна група підготувала завдання і запитання іншій групі. По черзі ставлять ці запитання і відповідають. Якщо противник не знає відповіді, то відповідають самі.
Завдання 6: «Творчий диктант».
До поданих односкладних речень дібрати синонімічні двоскладні на означення стану природи чи людини. Назвати типи односкладних речень. (Завдання обом групам учитель роздає на картках.)
Завдання 7: «Мальовничою Україною».
Кожній групі вчитель роздає ілюстрації. Завдання учням: використовуючи односкладні речення, скласти опис природи запропонованої ілюстрації.
Слова для довідок:
вдивляюсь, потягло, не збагну, хлюпочуться, видніється, понавертало, торохкотіло, позамуровувало, світає, було темно, приємно знайти, запахло, війнуло, бачу, зривається, погнало, поглянь, вечоріє, погнало, посутеніло, розвиднілось, захоплює, пригнало, ходиш, голубінь, прихмарило.
Зразок опису:
«Земля – мати, її не можна не любити», - так говорять в народі. Так, земля – свята. Стою біля річки. Пильно вдивляюсь в цей неповторний український краєвид. Подих перехоплює від такого створіння Божого! Скільки кинеш оком – все безкраї степи, запашні квіти, неозорі поля та швидкоплинні ріки, яких у нас на Україні налічується 63 тисячі. Краса України!
Літо. Червень. Полуденна спека. Берег річки виграє самоцвітами квітів і трав. Висока запашна трава коле дитячі босі ніжки. Духмяність літнього дня. Пахне польовими квітами і вогкою травою. «Коли червень медовий, то рік вельми хлібів», - часто любила повторювати моя бабуся.
Тихо. Ніде ані шелесне. Безлюддя. Замріяна річка. Голубизна води. Від річки тягне прохолодою., яка так необхідна в ці пекучі літні дні. Чутно плескіт у прозорій річечці. Сліпучо-білі хмаринки. Вони мовби виходять з однієї точки на горизонті і розходяться по небу віялом. Широке поле. Самотні дерева, до яких, крім птахів, ніхто не навідується. Війнуло легеньким вітерцем - і хмарки побігли проти вітру. Кажуть, буде дощ. Люблю природу рідного краю. Люби її і ти. Шануй природу завжди і усюди! Бо все це – наша Батьківщина.
«Любіть Україну, як сонце, любіть», - закликав наш полум’яний поет Володимир Сосюра. Золоті слова. Чи не так?
4) Підсумок уроку
- Який розділ мовознавства ми вивчаємо?
- Який тип односкладного речення вам видався найбільш складним
(простим)? Відповідь обґрунтуйте.
Оцінювання учнівських відповідей.
5) Домашнє завдання: 1. §5-7 (повтор.).
2. Виписати з підручника «Історія України»
5 односкладних речень. Указати їх тип.
3. З оповідання П. Мирного виписати уривок, де
письменник описує зимовий ліс (щоб там були
односкладні речення). Вказати їх тип.