Метою уроку є поглиблення, систематизація й узагальнення знань восьмикласників про односкладні речення, а саме: уміння визначати типи таких речень в тексті, правильно використовувати їх у побудові усних та писемних висловлювань;розвиток творчих здібностей восьмикласників, уміння працювати в групах, плекати культуру мовлення школярів.
м. Кривий Ріг
Криворізька загальноосвітня школа I – IIIст. №79
Саєнко Оксана Василівна
Урок української мови
Клас 8
ТЕМА. Односкладні речення. Тренувальні вправи.
Мета. Поглибити, систематизувати й узагальнити знання учнів про односкладні речення; удосконалювати вміння визначати такі типи речень в тексті, правильно використовувати в побудові усних і писемних висловлювань; розвивати творчі здібності восьмикласників, вміння працювати в групах; плекати культуру мовлення школярів.
Обладнання. Роздатковий матеріал; таблиці; ватман і олівці.
Хід уроку
Запишіть послідовно спочатку номери означено-особових речень, потім – неозначено-особових, а потім – узагальнено- особових.
Ключ: замініть послідовно виписані цифри відповідними буквами: 1 –о, 2 – і, 3- п, 4 –е, 5 – н, 6 – т, 7 – р, 8 – й. Якщо Ви правильно виконали завдання, то із записаних букв прочитаєте автора слів, що є епіграфом нашого уроку.
О – О Н – О У – О
Увага! Поясніть правопис виділених орфограм.
Чи згодні Ви з думкою автора слів?
Отож, вперед! До штурму скелі наук!
Установіть відповідність між односкладними реченнями та їхніми видами.
Представник кожної з груп прочитайте своє речення і виконайте синтаксичний розбір.
«Цікаве завдання»: 1 група – «Називне»:перетворіть речення на
двоскладне.
2група – «О – О»:залиште односкладним,
але утворіть спонукальне речення;
3 група – «У –О»: у чому повчальний
зміст вашого речення? Поясніть.
4 група – « Н – О»: перетворіть
речення на двоскладне.
5 група – «Б –О»: поясніть, на що вказує
присудок у реченні?
Впізнай своє речення
1 група – «Теоретики». Уявіть, що Ви готуєте до підручника для учнів 8 класу тему «Види односкладних речень». Вам треба скласти схему відповіді з даного питання, обов’язково використовуючи приклади речень. (Роботу виконують на аркуші ватману олівцями,фломастерами).
2 група – « Народознавці». Як Ви думаєте, з якими реченнями матимете справу? Отже, з довідки підберіть слова, щоб пояснити значення прислів’їв,чого вони навчають.
А) Будь швидким не на обіцянки, а на …
Б) Працюй плечима, а не …
В) Більше роби, а менше …
Г) Як маєш збрехати, то краще …
Д) Навчився говорити, учися …
Е) Чужого не гудь, свого не …
Довідка: очима, змовчи, хвали, виконання, мовчати, говори.
3 група – «Практики».
Практична робота
Переробіть двоскладні речення на односкладні. Вкажіть тип цих речень.
1.На галявині настають сутінки. 2. Чарівниця-осінь зробила тут чимало. 3. Верхів’я дерев торкнувся вітерець. 4. Ми дихаємо вільно й легко. 5. Цей неповторний краєвид ми не забудемо.
4 група – «Практики»(сильна група ділиться для роботи в парах).
Завдання для першої пари:
прочитайте рецепт приготування хліба. Випишіть односкладні речення, вкажіть їхні види.
ДОМАШНІЙ ХЛІБ
Ро..ведіть у літрі теплої сироватки ложку солі, дві оцту і 60 грамів дріжджів, всипте всю порцію просіяного борошна і замісіть круте тісто. Щоб хліб був смачним, вимішувати треба довго, потім на 2 -3 години поставити його на тепле, щоб пі..ходило.
Потім викладіть на стіл, п..ремісіть, ро..ріжте на частини, ..формуйте паляниці і покладіть у ..мащені олією форми. Дайте знову підійти, і – в духовку. Перед випікан..ям хліб змазують яйцем.(Із кн. «Господарочка»)
Завдання для другої пари: прочитайте. Визначте тип односкладних речень. Обґрунтуйте свою думку.
Умивалися жінки вранці росою з липи, берези, яблуні, вишні…Раз на тиждень робили маски з листків кульбаби, кропиви, соку алое.
Відбілювали обличчя масками з хрону, сиру, яблук, омолоджувалися соком петрушки з медом. Волосся мили в кип’ячій дощовій воді, додаючи любисток,м’яту, ромашку. Полоскали відваром любистку й васильків.
А після купання ополіскувалися настоєм м’яти із свіжим яблуком. ( Із журналу)
5 група – «Практики-творці»
Завдання для «практиків-творців»:прочитайте, випишіть називні речення.
АКВАРЕЛЬ
Прозорий гай. Тремтячий лист.
Осіння світла акварель.
Проходить пізній падолист
Серед полів, серед осель.
Осіння позолоть левад.
Тремтячий лист. Прозорий гай.
Проходить пізній падолист
І золотить весь рідний край.
Поширте подані називні речення другорядними членами речення.
Зима. Мороз. Сніги. Село. Річка. Ліс.
(ВИСТУП-ЗАХИСТ ГРУП)
Творча карусель: «Фантазії зими».
(Кожна група придумує свій вид речення. Об’єднуємо в єдиний твір.
Обговорення).
Ось і скінчилася наша ще одна мандрівка у країну Мови. Цікавою вона була для вас? Може, цього достатньо? Так! Треба. Попереду Вас чекає безліч захоплюючих подорожей.
Проте ніколи не втомлюйтесь від них і черпайте нові й нові знання. Не забувайте крилатих слів Петронія.
1 група. * Напишіть твір-опис, використовуючи односкладні речення і опорні слова: зима. Мороз. Сніги. Ліс. Річка. Краса.
2 група.*Напишіть рецепт улюбленої страви до новорічного столу, використовуючи односкладні означено-особові речення.
Довідка: береш(-у),наливаєш(-ю), насипаєш(-ю), розмішуєш(-ю), кладеш(у),ставиш(-ю).
3 група.*Скласти твір-опис «Зимовий вечір», використовуючи різні види односкладних речень.
4 група. *Використовуючи неозначено-особові речення,складіть і запишіть інструкцію « Як складають новорічну композицію(ікебану)».
5 група. *Придумати оригінальне новорічне вітання-листівку, використовуючи означено-особові речення.