Односкладні речення. Тренувальні вправи.

Про матеріал

Метою уроку є поглиблення, систематизація й узагальнення знань восьмикласників про односкладні речення, а саме: уміння визначати типи таких речень в тексті, правильно використовувати їх у побудові усних та писемних висловлювань;розвиток творчих здібностей восьмикласників, уміння працювати в групах, плекати культуру мовлення школярів.

Перегляд файлу

м. Кривий Ріг

Криворізька загальноосвітня школа IIIIст. №79

Саєнко Оксана Василівна

C:\Users\Ученик\Desktop\Саєнко\Саєнко Оксана Василівна кл. кер.jpg

 

Урок української мови

 

Клас 8

ТЕМА. Односкладні речення. Тренувальні вправи.

Мета. Поглибити, систематизувати й узагальнити знання учнів про односкладні речення; удосконалювати вміння визначати такі типи речень в тексті, правильно використовувати в побудові усних і писемних висловлювань; розвивати творчі здібності восьмикласників, вміння працювати в групах; плекати культуру мовлення школярів.

Обладнання. Роздатковий матеріал; таблиці; ватман і олівці.

Хід уроку

  1. Організаційний момент. Оголошення теми і мети уроку.
  2. Активізація навчальної діяльності.
  1. «Вправа з ключем» (Девізом нашої подорожі будуть слова «ЧОГО Б НЕ НАВЧИВСЯ, ТИ НАВЧАЄШСЯ ДЛЯ СЕБЕ». Проте ми повинні дізнатися прізвище автора цих слів, тому кожна з п’яти груп виконає вправу із ключем, розташувавши речення у певній послідовності. Увага! Вправа на швидкість!

     Запишіть послідовно спочатку номери означено-особових речень, потім – неозначено-особових, а потім – узагальнено- особових.

     Ключ: замініть послідовно виписані цифри відповідними буквами: 1 –о, 2 – і, 3- п, 4 –е, 5 – н, 6 – т, 7 – р, 8 – й. Якщо Ви правильно виконали завдання, то із записаних букв прочитаєте автора слів, що є епіграфом нашого уроку.

  1. Мене везуть у царство трав, річок і таємничих озер.
  2. Від корявого дерева тепла (не)чекай!
  3. Опустіться, тихі зорі, синові під вії.
  4. Земле (В,в)ітчизни, квітни і живи!
  5. Напишуть у книгах  великих про наші звичайні дні.
  6. Йду до казкового лісу,вкритого (біло)сніжною ковдрою.
  7. Зроблю собі човна і весла із пісень.
  8. Землі кланяйся низ..ко – до хліба будеш близько.                                           

О – О          Н – О               У – О

Увага! Поясніть правопис виділених орфограм.

Чи згодні Ви з думкою автора слів?

Отож, вперед! До штурму скелі наук!

  1. «Мозковий штурм»
  • Як називається розділ мовознавства, що вивчає будову словосполучень і речень?
  • Яке речення називається двоскладним?
  • Що є граматичною основою речення?
  • Що називаємо односкладними реченнями?
  • Як називаються односкладні речення з головним членом речення – підметом?
  • Які бувають види односкладних речень із головним членом – присудком?
  • Якою формою дієслова може бути виражений присудок означено-особового речення?
  • Які односкладні речення є неозначено – особові? Приклад.
  • Які речення називаються узагальнено-особовими?
  • Цей вид речень можна сплутати із означено-особовими і неозначено-особовими. Вкажіть «свій секрет», як Ви його точно визначите? Де вживаються такі речення?
  • Які речення є безособовими? Чим може бути виражений  присудок  у безособовому реченні?
  • УВАГА! Проявіть спостережливість! Чим відрізняється неозначено-особове речення від безособового?
  • Що є спільного в означено-особовому, неозначено-особовому,узагальнено-особовому реченнях і немає в безособовому реченні?
  • У яких стилях мовлення переважно вживаються односкладні речення?
  1. Робота в групах. А зараз пропоную вам тест.

 

Установіть відповідність між односкладними реченнями та їхніми видами.

  1. Пливемо назустріч сонцю.                                                             А. Називне.
  2. Як дбаєте, так і маєте.                                                                     Б.  Неозначено особове.
  3. Здавна вербу на Україні вважають священним деревом.    В.   Безособове.
  4. Тиха, безвітряна ніч.                                                                        Г.   Означено-особове.
  5. А від ставу потягнуло холодом.                                                    Д. Узагальнено-особове.

 

Представник кожної з груп прочитайте своє речення і виконайте синтаксичний розбір.

«Цікаве завдання»: 1 група – «Називне»:перетворіть речення на

                                       двоскладне.

                             2група – «О – О»:залиште односкладним,

                             але утворіть спонукальне речення;

                                       3 група – «У –О»:         у чому повчальний

                                       зміст вашого      речення? Поясніть.

           4 група – « Н – О»:                     перетворіть

           речення на двоскладне.   

           5 група – «Б –О»: поясніть, на що вказує

            присудок у реченні?

  1. Тренувальні вправи
  1. «Вправа із сигналом»( учитель зачитує речення, а групи сигналізують, впізнавши «своє» речення).

 

Впізнай своє речення

  1. Люблю новорічну чарівну ніч.
  2. Надворі вже зовсім смеркло.
  3. Чесне діло роби сміло.
  4. Біля школи споруджують казкове льодове містечко.
  5. Степовою засніженою стежкою, мов на крилах, лечу до рідного села.
  6. Хороше і тепло мені на душі.
  7. Працюй добре – матимеш усе.
  8. Дерев’яну підлогу тут, видно, часто поливають холодною водою.
  9. А ось ліси, вкриті сніжно-білою ковдрою.
  10. Не люблю я осінньої зливи.
  11.  Світлая, дивная ніч.
  1. Завдання для груп.

1 група – «Теоретики». Уявіть, що Ви готуєте до підручника для учнів 8 класу тему «Види односкладних речень». Вам треба скласти схему відповіді з даного питання, обов’язково використовуючи приклади речень. (Роботу виконують на аркуші ватману олівцями,фломастерами).

2 група – « Народознавці». Як Ви думаєте, з якими  реченнями матимете справу? Отже, з довідки підберіть слова, щоб пояснити значення прислів’їв,чого вони навчають.

  А) Будь швидким не на обіцянки, а на …

  Б) Працюй плечима, а не …

  В) Більше роби, а менше …

  Г) Як маєш збрехати, то краще …

  Д) Навчився говорити, учися …

  Е) Чужого не гудь, свого не …

              Довідка: очима, змовчи, хвали, виконання, мовчати, говори.

                            3 група – «Практики».

                            Практична робота

Переробіть двоскладні речення на односкладні. Вкажіть тип цих речень.

1.На галявині настають сутінки. 2. Чарівниця-осінь зробила тут чимало. 3. Верхів’я дерев торкнувся вітерець. 4. Ми дихаємо вільно й легко. 5. Цей неповторний краєвид ми не забудемо.

                          4 група – «Практики»(сильна група ділиться для роботи в  парах).

 

Завдання для першої пари:

 прочитайте рецепт приготування хліба. Випишіть односкладні речення, вкажіть їхні види.

ДОМАШНІЙ ХЛІБ

Ро..ведіть у літрі теплої сироватки ложку солі, дві оцту і 60 грамів дріжджів, всипте всю порцію просіяного борошна і замісіть круте тісто. Щоб хліб був смачним, вимішувати треба довго, потім на 2 -3 години поставити його на тепле, щоб пі..ходило.

      Потім викладіть на стіл, п..ремісіть, ро..ріжте на частини, ..формуйте паляниці і покладіть у ..мащені олією форми. Дайте знову підійти, і – в духовку. Перед випікан..ям хліб змазують яйцем.(Із кн. «Господарочка»)

 

 

Завдання для другої пари: прочитайте. Визначте тип односкладних речень. Обґрунтуйте свою думку.

 

Умивалися жінки вранці росою з липи, берези, яблуні, вишні…Раз на тиждень робили маски з листків кульбаби, кропиви, соку алое.

     Відбілювали обличчя масками з хрону, сиру, яблук, омолоджувалися соком петрушки з медом. Волосся мили в кип’ячій   дощовій воді, додаючи любисток,м’яту, ромашку. Полоскали відваром любистку й васильків.

     А після купання ополіскувалися настоєм м’яти із свіжим яблуком. ( Із журналу)

 

5 група – «Практики-творці»

 

Завдання для «практиків-творців»:прочитайте, випишіть називні речення.

АКВАРЕЛЬ

Прозорий гай. Тремтячий лист.

Осіння світла акварель.

Проходить пізній падолист

Серед полів, серед осель.

Осіння позолоть левад.

Тремтячий лист. Прозорий гай.

Проходить пізній падолист

І золотить весь рідний край.

Поширте подані називні речення другорядними членами речення.

Зима. Мороз. Сніги. Село. Річка. Ліс.

 

(ВИСТУП-ЗАХИСТ ГРУП)

  1. «Мить творчості разом!»

Творча карусель: «Фантазії зими».

(Кожна група придумує свій вид речення. Об’єднуємо в єдиний твір.

 Обговорення).

 

  1. Підсумки.
  1. «Гра в сніжки»( Я – тобі, ти – мені). Повторення правил.
  2. «Мовний марафон»: учасники груп по черзі називають приклади односкладних речень. (Виграє та група, що «переграє» у знаннях усіх).
  3. «Найрозумніший».(Грає один із сильних учнів, необхідно вказувати вид речень,які читає вчитель).
  • Пам’ятаю перший день зими.
  • Нашу школу збудували в минулому столітті.
  • Білосніжна зима-чарівниця.
  • Прийшла вона непомітно.
  • Пташкам важко взимку в лісі.
  • Пахне морозною свіжістю.
  • У нашій школі виготовляють годівниці для птахів.

 

  1. Оцінювання.

Ось і скінчилася наша ще одна мандрівка у країну Мови. Цікавою вона була для вас? Може, цього достатньо? Так! Треба. Попереду Вас чекає безліч захоплюючих подорожей.

     Проте ніколи не втомлюйтесь від них і черпайте нові й нові знання. Не забувайте крилатих слів Петронія.

  1. Домашнє завдання.

 

1 група. * Напишіть твір-опис, використовуючи односкладні речення і опорні слова: зима. Мороз. Сніги. Ліс. Річка. Краса.

 

2 група.*Напишіть рецепт улюбленої страви до новорічного столу, використовуючи односкладні означено-особові речення.

     Довідка: береш(-у),наливаєш(-ю), насипаєш(-ю), розмішуєш(-ю), кладеш(у),ставиш(-ю).

                          3 група.*Скласти твір-опис «Зимовий вечір», використовуючи різні види односкладних речень.

                         4 група. *Використовуючи неозначено-особові речення,складіть і запишіть інструкцію « Як складають новорічну композицію(ікебану)».

                          5 група.  *Придумати оригінальне новорічне вітання-листівку, використовуючи означено-особові речення.

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 5
Оцінки та відгуки
  1. Vlasyk Nataliia
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Семеновських Оксана Ярославівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Волошко Галина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Коржова Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Красіна Тетяна Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 2 відгука
docx
Додано
1 березня 2018
Переглядів
38030
Оцінка розробки
5.0 (5 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку