Розробка уроку допоможе удосконалювати загальнопізнавальні вміння учнів правильно інтонувати речення з відокремленими обставинами;розвивати логічне мислення, пам'ять, творчу уяву, культуру усного мовлення, уміння правильно висловлювати свої думки; сприяти розширенню світогляду, збагачувати словниковий запас учнів;за допомогою мовленннєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати ціннісну позицію щодо громадянського патріотизму, знання законів Конституції України, любові до Батьківщини виховувати любов і повагу до рідної мови, повагу один до одного.
Тема: Відокремлені обставини. Розділові знаки в реченнях з відокремленими обставинами.
Ягмурджі Галина Василівна,
учитель української мови та літератури , спеціаліст вищої категорії, учитель-методист
Мета: удосконалювати загальнопізнавальні вміння учнів правильно інтонувати речення з відокремленими обставинами; виробляти пунктуаційні вміння й навички правильно ставити розділові знаки в реченнях з відокремленими обставинами; формувати вміння визначати доцільність уживати коми в реченнях з одиничним дієприслівником; редагувати речення з дієприслівниковими зворотами; розвивати творчі вміння трансформувати речення з однорідними членами на реченнях з відокремленими обставинами; за допомогою мовленннєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати ціннісну позицію щодо громадянського патріотизму, знання законів Конституції України, любові до Батьківщини
розвивати логічне мислення, пам'ять, творчу уяву, культуру усного мовлення, уміння правильно висловлювати свої думки; сприяти розширенню світогляду, збагачувати словниковий запас учнів;
розвивати комунікаційні компетенції;
формувати в учнів навички співробітництва, культури
спілкування;
сприяти духовно–моральному розвитку школярів,прищеплювати
бажання удосконалювати себе;
за допомогою мовленннєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати ціннісну позицію щодо громадянського патріотизму, знання законів Конституції України, любові до Батьківщини виховувати любов і повагу до рідної мови, повагу один до одного.
Обладнання: проект зошита «Узагальнення і систематизація знань про прикметник», сигнальні картки, «Лото назв», презентація «Узагальнення і систематизація знань про прикметник», проектор.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Епіграф уроку:
Зміст і структура уроку
I. Організація класу до уроку
II. Повідомлення теми і мети уроку. Ознайомлення з епіграфом
-Як ви розумієте слова Арістотеля та Цицерона? Про що будемо розмірко- вувати, вивчаючи тему уроку?
- На сьогоднішньому уроці ми дізнаємося про речення з відокремленими обставинами, повторимо морфологічні ознаки дієприкметника, його синтаксичну роль, оволодіємо навичками, як правильно ставити розділові знаки в реченнях з відокремленими обставинами
- Подивіться на зошит. Сьогодні ми будемо працювати в ньому. Але що це? У графі «Автор» відсутнє прізвище автора. Але кожен зошит, кожен підручник повинен мати автора. Давайте ми з вами станемо авторами цього зошита. Запишіть кожен своє прізвище.( діти записують своє прізвище)
- Давайте пригадаємо правила роботи на уроці,
• Ми поважаємо права власні й інших.
• Ми не сміємося над чужими помилками,
• Ми маємо право на помилку, бо вчимося.
• Ми ділимося напрацьованими матеріалами та думками.
• Ми завжди допомагаємо один одному.
• Ми слухаємо, що нам хочуть сказати інші, якщо треба, запитуємо.
• Ми цінуємо здобутки інших.
Ми намагаємося виконати роботу якнайкраще.
IІІ. Засвоєння теоретичного матеріалу в процесі виконання практичних завдань.
1. Ознайомлення з алгоритмом та умовами відокремлення обставин
Умови відокремлення обставин. ( Робота з підручником та мультимедійною презентацією.)
Приклади речень:
Блакитний час, прикинувшись водою, тече в піщаних, чистих берегах.
Незважаючи на погану погоду, на улиці панувало пожвавлення.
Хлопці йшли похмуро, задумавшись, спідлоба поглядаючи на загадкові краї.
3
2. Лінгвістичний двобій. Робота у парах.
Учень сам вибирає суперника зі словами: "Я викликаю на двобій…" і ставить запитання.
Наприклад:
– Який другорядний член речення називається обставиною?
– За яких умов відокремлюємо дієприслівникові звороти?
– Чи залежить відокремлення обставини від позиції її стосовно означуваного слова?
-За яких умов ми не відокремлюємо обставини?
– Як ми виділяємо відокремлені обставини в усному мовленні?
– Наведіть приклади речень з відокремленими обставинами?
– Наведіть приклади речень з обставинами, які не будуть відокремлюватися?
3.Робота з текстом «Зустріч з земляками».
Коли полуднева спека спала, Дмитро Іванович рушив до сільради знайомитися з головою. Федір Опанасович Поліщук, не знаючи Коваля,чував про нього і тепер не відразу повірив, що перед ним сидить славнозвісний сищик. Спочатку стривожився: яка пригода привела полковника у Виселки, але Коваль відразу запевнив,що відпочиває у знайомих і, скільки йому відомо,серйозних правопорушень тут не сталося. Порозмовлявши про порушників порядку, про дрібні крадіжки з кормоцеху і з поля, про труднощі з відгодівлею тварин, голова промовив:
-До речі,я теж юрист, колишній. І розповів про себе.
-Закінчив юридичний технікум. Тоді, після війни , кадрів не вистачало- обрали суддею. Час був голодний, жорстокий. Зажменю колосків з колгоспного поля давали вісім років - за розкрадання колгоспного майна. І от у червні закон вийшов,а вже в липні я мав вести процес. Підсудна – літня жінка,мати трьох дітей, батько яких загинув на фронті. Зібрала вона уночі на колгоспному полі торбинку покинутих після жнив колосків. Її упіймали, звинувативши в злочині.
Начальство наполягало, щоб процес був показовий А мій розум, мої почуття протестувати проти того, щоб засудити цю жінку, посиротивши її дітей. Мало не захворів, готуючись до цього процесу. Усе ж поступився я тоді власною совістю. Закон є закон. І засудив цю матір на тривалий час, відправивши дітей у дитячий будинок. Зрозумівши, що не буде з мене судді, я пішов з роботи. І досі стоїть перед моїми очима, як відривають дітей від матері. Він давно переконався в тому,що в’язниця більше псує людину, ніж виховує.
– Я розумію вас,Федоре Опанасовичу. Закон повинен бути не помстою людині, а тільки торжеством справедливості. ( За пов. В. Кашина «Готується вбивство»)
Випишіть речення з відокремленими обставинами. Прочитайте ці конструкції, пропускаючи відокремлені обставини, і дослідіть, як зміниться зміст та емоційне забарвлення речень. Зробіть висновок про стилістичну роль відокремлених обставин.
Визначте, до яких слів у реченнях належать відокремлені обставини, поясність умови відокремлення, підкресліть граматичні основи речень
Перекажіть усно зміст фрагмента тексту. Складіть продовження розповіді, уживаючи речення з відокремленими обставинами.
4. Дослідження- моделювання . Творча робота в групах.
I група - Складіть речення з відокремленими обставинами, вираженими поданими дієприслівниковими зворотами.
Розглянувши позов; готуючи скаргу; завершивши слідство; відпрацювавши всі версії; проводячи експертизу; закінчивши дізнання; встановивши нагляд.
II група – Даючи тематичні назви кожній групі слів, побудуйте речення з однорідними членами.
Документ, договір, протокол… -
Розслідування, звільнення, покарання, відстрочення… -
Закон, кодекс, нормативний акт, розпорядження… -
Заява, рапорт, доповідна записка… -
III група – Доповніть речення зворотами, утвореними від дієслів, що
в дужках. Поясніть розділові знаки.
Усіх схвилювала записка ( складати).
Справу мав розглядати (призначити) молодий суддя.
Свідок ( попередити) не став приховувати фактів.
Експертизу провів спеціаліст ( мати досвід).
Речових доказів ( зібрати) було достатньо.
Усіх схвилювала промова ( виголосити).
5.Виправте дублювання відмінкових форм ( робота в групах).
Виходячи з положень ст. 10 Конституції України та законів України щодо гарантування застосування мов в Україні, в тому числі в навчальному процесі, мовою навчання в дошкільних, загальних, середніх, професійно–технічних та вищих державних і комунальних навчальних закладах України є українська мова.
Керуючись ст. 6 п. 4 КПК суд постановив…
Протокол прочитаний слідчим уголос…
Беручи до уваги заяву потерпілої слідчий наголосив…
Захищаючи права громадян суд ухвалив…
7.Розставте розділові знаки у поданому реченні та поясніть їх.
Нині як ніколи існує нагальна потреба у прийнятті нового Закону про мову здатного забезпечити вільний розвиток і захист мов усіх корінних народів національних меншин України пом’якшити історичні образи виправляючи нагромаджені деформації узгодити протилежні інтереси подолавши мовне протистояння.
8. Гра "Хто зайвий?".
Вилучити з кожного ряду "зайве" слово. Свою думку обґрунтувати.
9.Спробуйте самі скласти поезію (міні-твір) за поданим малюнком, використовуючи якомога більше дієприслівникових зворотів.
10.Гра «Веселі перегони»
Перевірка знань за допомогою питань. Використання сигнальних карток.
Відповідь «так» - синій колір, відповідь «ні» - червоний.
11.Головоломка «Поверніть втікачів»
Щоб прочитати приказки, потрібно у першу схему вписати голосні, а в другу приголосні, що «втекли» у квадрат.
б |
|
ч |
т |
м |
|
|
ж |
|
ь |
|
д |
р |
|
с |
з |
л |
|
|
|
і |
|
|
е |
|
е |
и |
|
о |
ю |
|
|
|
|
|
|
|
|
Приказки: Бережіть честь змолоду. Світ не без добрих людей.
.
12. Гра «Лото назв».
Учитель розкриває зміст певного слова, а учні повинні знайти його на картках і закрити. Виграє той, хто першим закриє усі назви на своїй картці 9
Перемагаючи морську хворобу
|
Замотавши
мокру хустку |
Маючи гірку долю, солодку або кислу усмішку |
Ведучи незрячу людину |
Піднявши сухе каміння
|
Маючи бархатний голос |
Поствивши повну бочку |
Принісши порожній посуд |
10
12. Тестові завдання
Час кожному перевірити рівень своєї готовності до тематичної
контрольної роботи. Дай відповідь на тестові запитання та
заповни картку контролю.
1. Одиничний дієприслівник треба відокремлювати комами в реченні (розділові знаки пропущено)
А Бійці пересуваються катакомбами згорбившись.
Б Одні сиділи на буреломі інші слухали стоячи.
В Із вирію летять курличучи ключі.
Г Попрацювавши мої друзі пішли грати у футбол.
Д Чорна качка тримається на воді розпластавшись.
2. Одиничний дієприслівник НЕ ТРЕБА відокремлювати комами в реченні (розділові знаки пропущено)
А Усміхнувшись сонце вмить висушило росу.
Б Не оравши й не сіявши не будеш хліба їсти.
В Ворог під Калинівкою тікав не оглядаючись.
Г Обганяючи Задорожиий наддає швидкості.
Д Красуючись біла хмаринка тріпоче вгорі
3. Одиничний дієприслівник НЕ ТРЕБА відокремлювати комами в реченні (розділові знаки пропущено)
А Розбудовуючись Київ зумів лишити живу природу найбільшою своєю окрасою.
Б Собака теж зробився веселий і покрутившись знехотя потюпав геть.
В Опритомнівши Григорій почув зовсім недалеко глухі постріли.
Г Ні півслова все мовчит ь і насупившись сидить.
Д Артем здебільшого говорить не поспішаючи.
4. Одиничний дієприслівник НЕ ТРЕБА відокремлювати комами в реченні (розділові знаки пропущено) 11
А Не подумавши й кілочка не затешеш.
Б Спочиваючи бійці славну пісню співають.
В Прощаючись Радченко поглядає в бік Дніпра.
Г Стоїть замислившись стара груша в саду!
Д Затихаючи десь за ланами гомонів грім.
5. Обставину НЕ ТРЕБА відокремлювати комами в реченні (розділові знаки пропущено)
А Забувши сміх ми слухали нового вчителя схилившись на парти.
Б Ми сидимо під кручею поклавши вудочки на хиткі рогачики і гомонимо.
В Уже за Лебединським лісом вороги бігли не чуючи ніг.
Г Мокрий сніг легко падаючи як цвіт вишні від вітру лягав на землю.
Д Весело фиркаючи машина вирвалася на пагорок помчала у видолинок.
6. Обставину НЕ ТРЕБА відокремлювати комами в реченні (розділові знаки пропущено)
А Через мости везли важкі гармати вузьким понтонам ріжучи борти.
Б Над хатою піднялись у небо голуби знаменуючи мир і благодать.
В Дід прожив під сонцем коло ста літ ніколи не ховаючись у холодок.
Г Причаївшись у малині за смородиною я слухав бабині молитви.
Д Жінка йде вздовж берега поволі і трохи зігнувшись.
7. Уточнювальним членом ускладнено речення
А У спеку на ялтинських пляжах тьма-тьмуща людей.
Б Увечері за ставком як солодко співає соловейко!
В Односельці вирішили зібратися вранці біля млина.
Г У травні на Хрещатику каштани білим цвітом пишаються.
Д Я колись мріяв стати льотчиком ще в п’ятому класі.
8. Правильно поставлено розділові знаки в реченні
А Недалеко від берега над найбільшою скелею, літали чайки, плавно розрізаючи крильми повітря й вистежуючи свою здобич.
Б Недалеко від берега, над найбільшою скелею літали чайки, плавно розрізаючи крильми повітря й вистежуючи свою здобич.
В Недалеко від берега, над найбільшою скелею, літали чайки, плавно розрізаючи крильми повітря, й вистежуючи свою здобич.
Г Недалеко від берега, над найбільшою скелею, літали чайки, плавно розрізаючи крильми повітря, й, вистежуючи свою здобич.
Д Недалеко від берега, над найбільшою скелею, літали чайки, плавно розрізаючи крильми повітря й вистежуючи свою здобич.
9. Правильно поставлено розділові знаки в реченні
А Бійці, скинувши з себе плаш-палатки, вкрили ними міномети від дощу, а самі лишившись у гімнастьорках, рили окопи, подзенькуючи лопатами.
Б Бійці, скинувши з себе плащ-палатки вкрили ними міномети від дощу, а самі, лишившись у гімнастьорках, рили окопи, подзенькуючи лопатами.
В Бійці скинувши з себе плащ-палатки, вкрили ними міномети від дощу, а самі, лишившись у гімнастьорках, рили окопи подзенькуючи лопатами.
Г Бійці, скинувши з себе плащ-палатки, вкрили ними міномети від дощу, а самі, лишившись у гімнастьорках, рили окопи, подзенькуючи лопатами.
Д Бійці, скинувши з себе плащ-палатки, вкрили ними міномети від дощу, а, самі лишившись у гімнастьорках, рили окопи, подзенькуючи лопатами.
10. Потребує редагування речення
А Не покидайте землі, не залишивши на ній доброго сліду.
Б Повернувшись додому, Андрій цілком віддався своїй роботі.
В Згадуючи літні вечори, у моїй уяві постає сріблясто-синє море.
Г Пожадливо втягуючи в себе повітря, Семен подався додому.
Д Студенти мовчки стоять, милуючись зоряним небом.
11. Потребує редагування речення
А Розпихаючи соснове віття, старезний дуб ріс угору до могутнього сонця.
Б Усе тісніше оточують бійці танцюристів, у такт музиці сплескуючи в долоні.
В Минаючи наш двір, вози глухо й тоскно поскрипували.
Г В’їжджаючи на широке подвір’я, на гостей очікував пишний прийом.
Д Всю зиму підіймалися води Дніпра, заливаючи плавні й озера.
12. Потребує редагування речення
А Виконавши вправу, повторіть матеріал про однорідні члени речення.
Б Розподіливши завдання, ми повинні домагатися чіткого їх виконання.
В Провівши глибокий аналіз, визначено стратегію розвитку інституту.
Г Незважаючи на пізню годину, брат продовжував працювати.
Д Знайшовши помилку в тексті, виправте її червоним олівцем.
ІV. Підсумок уроку.
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Б |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
В |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Г |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Вправа (Кошик вражень)
VІ.Домашнє завдання
Підготуватись до контрольної роботи за темою «Відокремлені члени речення».