Урок з української мови для 8 класу на тему "Відокремлені обставини. Розділові знаки в реченнях з відокремленими обставинами. "

Про матеріал

Розробка уроку допоможе удосконалювати загальнопізнавальні вміння учнів правильно інтонувати речення з відокремленими обставинами;розвивати логічне мислення, пам'ять, творчу уяву, культуру усного мовлення, уміння правильно висловлювати свої думки; сприяти розширенню світогляду, збагачувати словниковий запас учнів;за допомогою мовленннєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати ціннісну позицію щодо громадянського патріотизму, знання законів Конституції України, любові до Батьківщини виховувати любов і повагу до рідної мови, повагу один до одного.

Перегляд файлу

 

 

Тема:     Відокремлені обставини. Розділові знаки в реченнях з відокремленими обставинами.

Ягмурджі Галина Василівна,

учитель української мови та літератури , спеціаліст вищої  категорії, учитель-методист

 

Мета:  удосконалювати загальнопізнавальні вміння учнів правильно інтонувати речення з відокремленими обставинами; виробляти пунктуаційні вміння й навички правильно ставити розділові знаки в реченнях з відокремленими обставинами; формувати вміння визначати доцільність уживати коми в реченнях з одиничним дієприслівником; редагувати речення з дієприслівниковими зворотами; розвивати творчі вміння  трансформувати речення з однорідними членами на реченнях з відокремленими обставинами; за допомогою мовленннєво-комунікативного дидактичного  матеріалу   виховувати ціннісну позицію щодо громадянського патріотизму, знання законів Конституції України, любові до Батьківщини                  

                    розвивати логічне мислення, пам'ять, творчу уяву, культуру усного мовлення, уміння правильно висловлювати свої думки; сприяти розширенню світогляду, збагачувати словниковий запас учнів;

               розвивати комунікаційні компетенції;

           формувати в учнів навички співробітництва, культури

               спілкування;

               сприяти духовно–моральному розвитку школярів,прищеплювати

               бажання удосконалювати себе;

                   за допомогою мовленннєво-комунікативного дидактичного  матеріалу   виховувати ціннісну позицію щодо громадянського патріотизму, знання законів Конституції України, любові до Батьківщини                     виховувати любов і повагу до рідної мови, повагу один до  одного.

Обладнання: проект зошита «Узагальнення і систематизація знань про прикметник», сигнальні картки, «Лото назв», презентація «Узагальнення і систематизація знань про прикметник», проектор.

Тип уроку: урок формування практичних   умінь і навичок.                      

 

Епіграф уроку:

  1.   Порядність - це здатність чинити свідомо і справедливо там, де не передбачена дія закону. (Арістотель). Благо народу - вищий закон. - Цицерон

 

http://www.biblio.lib.kherson.ua/files/biblio/Image/zakon%20i%20pravo/pravo.jpg

 

                                              Зміст і структура уроку

 

I. Організація класу до уроку

II. Повідомлення теми і мети уроку. Ознайомлення з епіграфом

-Як ви розумієте слова Арістотеля та Цицерона? Про що будемо розмірко- вувати, вивчаючи  тему уроку?

- На сьогоднішньому уроці ми дізнаємося про  речення з відокремленими обставинами, повторимо морфологічні ознаки дієприкметника, його синтаксичну роль,  оволодіємо навичками, як правильно ставити розділові знаки в реченнях з відокремленими обставинами

(учитель роздає зошити «Відокремлені обставини. Розділові знаки в реченнях з відокремленими обставинами» із серії «Моя книжечка». )

-  Подивіться на зошит. Сьогодні ми будемо працювати в ньому. Але що це? У графі «Автор» відсутнє прізвище автора. Але кожен зошит, кожен підручник повинен мати автора.  Давайте ми з вами станемо авторами цього зошита. Запишіть кожен своє прізвище.( діти записують своє прізвище)

- Давайте пригадаємо правила роботи на уроці,

 • Ми поважаємо права власні й інших.

 • Ми не сміємося над чужими помилками,

 • Ми маємо право на помилку, бо вчимося.                                                        

 • Ми ділимося напрацьованими матеріалами та думками.

 • Ми завжди допомагаємо один одному.

 • Ми слухаємо, що нам хочуть сказати інші, якщо треба, запитуємо.

 • Ми цінуємо здобутки інших.

 Ми намагаємося виконати роботу якнайкраще.

 

IІІ. Засвоєння теоретичного матеріалу в процесі виконання практичних завдань.

1. Ознайомлення з алгоритмом та умовами  відокремлення  обставин

Умови відокремлення  обставин. ( Робота з підручником та мультимедійною презентацією.)

 Приклади речень:

 Блакитний час, прикинувшись водою, тече в піщаних, чистих берегах.

 Незважаючи на погану погоду, на улиці панувало пожвавлення.

 Хлопці йшли похмуро, задумавшись, спідлоба поглядаючи на загадкові краї.

                            3

2.  Лінгвістичний двобій. Робота у парах.

дівчинка думає.png   Учень сам вибирає суперника зі словами: "Я викликаю на двобій…" і ставить запитання.

Наприклад:

  •  Якими частинами мови   виражені відокремлені обставини?

дівчинка думає.png  Який другорядний член речення називається обставиною?

– За яких умов відокремлюємо дієприслівникові звороти?

  Чи залежить відокремлення обставини від позиції її стосовно означуваного слова?

-За яких умов ми не відокремлюємо обставини?

  Як ми виділяємо відокремлені обставини   в усному мовленні?

  Наведіть приклади речень з відокремленими обставинами?

  Наведіть приклади речень з обставинами, які не будуть відокремлюватися?

 

3.Робота з текстом «Зустріч з земляками».

 Коли полуднева спека спала, Дмитро Іванович рушив до  сільради знайомитися з головою. Федір Опанасович Поліщук, не знаючи  Коваля,чував про нього і тепер не відразу повірив, що перед ним сидить славнозвісний сищик. Спочатку стривожився: яка пригода привела полковника у Виселки, але Коваль відразу запевнив,що відпочиває у знайомих і, скільки йому відомо,серйозних правопорушень тут не сталося. Порозмовлявши про порушників порядку, про дрібні крадіжки з кормоцеху і з поля, про труднощі з відгодівлею тварин, голова промовив:

-До речі,я теж юрист, колишній. І розповів про себе.

-Закінчив  юридичний технікум. Тоді, після війни , кадрів не вистачало- обрали суддею. Час був голодний, жорстокий. Зажменю колосків з колгоспного поля давали вісім років - за розкрадання колгоспного майна. І от у червні закон вийшов,а вже в липні я мав вести процес. Підсудна – літня жінка,мати трьох дітей,  батько яких загинув на фронті. Зібрала вона уночі на колгоспному полі торбинку покинутих після жнив колосків. Її упіймали, звинувативши в злочині.

Начальство наполягало, щоб процес був показовий А мій розум, мої почуття протестувати проти того, щоб засудити цю жінку, посиротивши її дітей. Мало не захворів, готуючись до цього процесу. Усе ж поступився  я тоді власною совістю. Закон є закон. І засудив  цю матір на тривалий час, відправивши дітей у дитячий будинок. Зрозумівши, що не буде з мене  судді, я пішов з роботи. І досі стоїть перед моїми очима, як відривають дітей від матері. Він давно переконався в тому,що в’язниця більше псує людину, ніж виховує.

– Я розумію вас,Федоре Опанасовичу. Закон повинен бути не помстою людині, а тільки торжеством справедливості. ( За  пов. В. Кашина «Готується вбивство») 

      Випишіть речення з відокремленими обставинами. Прочитайте ці конструкції, пропускаючи відокремлені обставини, і дослідіть, як зміниться зміст та емоційне забарвлення речень. Зробіть висновок про стилістичну роль відокремлених обставин.                                                                               

 Визначте, до яких слів у реченнях належать відокремлені обставини, поясність умови відокремлення, підкресліть граматичні основи речень

 Перекажіть усно зміст фрагмента тексту. Складіть продовження розповіді, уживаючи речення з відокремленими обставинами.

 

4. Дослідження- моделювання . Творча робота в групах.

 

I група - Складіть речення  з відокремленими обставинами, вираженими поданими дієприслівниковими зворотами.

Розглянувши позов; готуючи скаргу; завершивши слідство; відпрацювавши всі версії; проводячи експертизу; закінчивши дізнання; встановивши нагляд.

 

 II група Даючи тематичні назви кожній групі слів, побудуйте речення з однорідними членами.

Документ, договір, протокол… -

Розслідування, звільнення, покарання, відстрочення… -

Закон, кодекс, нормативний акт, розпорядження… -

Заява, рапорт, доповідна записка… -

 

III група – Доповніть речення зворотами, утвореними від дієслів, що

 в дужках. Поясніть розділові знаки.

Усіх схвилювала  записка ( складати).

Справу мав розглядати (призначити) молодий суддя.

Свідок ( попередити) не став приховувати фактів.

Експертизу провів спеціаліст ( мати досвід).

Речових доказів ( зібрати) було достатньо.

 Усіх схвилювала промова ( виголосити).                                                  

 

 

5.Виправте дублювання відмінкових форм ( робота в групах).

 

Виходячи з положень  ст. 10 Конституції України та законів України щодо гарантування застосування мов в Україні, в тому числі в навчальному процесі, мовою навчання в дошкільних, загальних, середніх, професійно–технічних та вищих державних і комунальних навчальних закладах України є українська мова.

 

  1. Виправте пунктуаційні помилки у поданих частинах речення.    Іванченко будучи в нетверезому стані ображав…

Керуючись ст. 6 п. 4 КПК суд постановив…

Протокол прочитаний слідчим уголос…

Беручи до уваги заяву потерпілої слідчий  наголосив…

Захищаючи права громадян суд ухвалив…

 

         7.Розставте розділові знаки у поданому реченні та поясніть їх.

Нині як ніколи існує нагальна потреба у прийнятті нового Закону про мову здатного забезпечити вільний розвиток і захист мов усіх корінних народів національних меншин України пом’якшити історичні образи виправляючи нагромаджені деформації узгодити протилежні інтереси подолавши мовне протистояння.

 

 8. Гра "Хто зайвий?".

Вилучити з кожного ряду "зайве" слово.   Свою думку  обґрунтувати.

 

  • Розуміючи, вертаючи, караючі.
  • Скривдивши, бувший, змотивувавши..
  • Здолавши, гарантувавши, лишивши.
  • Читаючі, укриваючи,захищаючи.
  • Фабрикований, констатуючи, апелюючи.                                            

MCj04344030000[1]

9.Спробуйте самі скласти поезію (міні-твір) за поданим малюнком, використовуючи якомога більше дієприслівникових зворотів.

 

shenandoah_natl_park01.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10.Гра «Веселі перегони»

 

school10-01Перевірка знань за допомогою питань. Використання сигнальних карток.

 

Відповідь «так» - синій колір, відповідь «ні» - червоний.

 

  1. Дієприслівники змінюються за родами, числами та відмінками?
  2. Дієприслівники у реченні виконують роль обставини?
  3. Дієприслівники  відповідають на питання  що роблячи? Що зробивши ?
  4. Дієприслівникові звороти завжди відокремлюються на письмі? 
  5. Чекаючи похвали – це  дієприкметниковий зворот?
  6.  Підеш собі зажурившись – у реченні є пунктуаційна помилка ?
  7. Незважаючи на, закінчуючи, починаючи з – це обствини, виражені іменником з прийменником?
  8. Частка не з  дієприслівниками завжди пишеться окремо?

 

11.Головоломка «Поверніть втікачів»

 

Щоб прочитати приказки, потрібно у першу схему вписати голосні, а в другу приголосні, що «втекли» у квадрат.                                                  

  1.  

б

 

ч

т

м

 

 

ж

 

ь

 

д

р

 

с

з

л

 

 

 

 

і

 

 

е

 

е

и

 

о

ю

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Приказки:  Бережіть честь змолоду. Світ не без добрих людей.

.

12. Гра «Лото назв».

Учитель розкриває зміст певного слова, а учні повинні знайти його на картках і закрити. Виграє той, хто першим закриє усі назви на своїй картці                        9

 

Перемагаючи

морську хворобу

 

 

 

Замотавши

 

мокру хустку

Маючи

гірку долю, солодку або кислу усмішку

Ведучи

незрячу людину

Піднявши

сухе каміння

 

 

 

Маючи

бархатний голос

Поствивши

повну бочку

Принісши

порожній посуд

 

  1. Який дієприслівниковий зворот показує ознаку хвороби, відсутньої на землі?
  2. Який дієприслівниковий зворот  називає ознаку білої хустки, намоченої в Чорному морі?
  3. Назвіть дієприслівниковий зворот, що означає «смак» долі, усмішки?
  4. Назвіть дієприслівниковий зворот, що означає людину, яка ніколи не заглядає в дзеркало?
  5. Назвіть дієприслівниковий зворот, що показує ознаку каміння, якого немає в річці?
  6. Який голос буває в дорогої матерії?
  7. Назвіть дієприслівниковий зворот, що показує ознаку бочки, в яку не можна наливати воду.
  8. Який дієприслівниковий зворот означає посуд, з якого не їдять?

 

 

 

 

 

                                                              10

 

 

 

 

              12. Тестові завдання

         Час кожному перевірити рівень своєї готовності до тематичної

 контрольної роботи. Дай відповідь на тестові запитання та

 заповни картку контролю.

       1. Одиничний дієприслівник треба відокремлювати комами в реченні (розділові знаки пропущено)

А Бійці пересуваються катакомбами згорбившись.

Б Одні сиділи на буреломі інші слухали стоячи.

В Із вирію летять курличучи ключі.

Г Попрацювавши мої друзі пішли грати у футбол.

Д Чорна качка тримається на воді розпластавшись.

        2. Одиничний дієприслівник НЕ ТРЕБА відокремлювати комами в реченні (розділові знаки пропущено)

А Усміхнувшись сонце вмить висушило росу.

Б Не оравши й не сіявши не будеш хліба їсти.

В Ворог під Калинівкою тікав не оглядаючись.

Г Обганяючи Задорожиий наддає швидкості.

Д Красуючись біла хмаринка тріпоче вгорі

      3. Одиничний дієприслівник НЕ ТРЕБА відокремлювати комами в реченні (розділові знаки пропущено)

А Розбудовуючись Київ зумів лишити живу природу найбільшою своєю окрасою.

Б Собака теж зробився веселий і покрутившись знехотя потюпав геть.

В Опритомнівши Григорій почув зовсім недалеко глухі постріли.

Г Ні півслова все мовчит ь і насупившись сидить.

Д Артем здебільшого говорить не поспішаючи.

    4. Одиничний дієприслівник НЕ ТРЕБА відокремлювати комами в реченні (розділові знаки пропущено)                                                                                        11

А Не подумавши й кілочка не затешеш.

Б Спочиваючи бійці славну пісню співають.

В Прощаючись Радченко поглядає в бік Дніпра.

Г Стоїть замислившись стара груша в саду!

Д Затихаючи десь за ланами гомонів грім.

    5. Обставину НЕ ТРЕБА відокремлювати комами в реченні (розділові знаки пропущено)

А Забувши сміх ми слухали нового вчителя схилившись на парти.

Б Ми сидимо під кручею поклавши вудочки на хиткі рогачики і гомонимо.

В Уже за Лебединським лісом вороги бігли не чуючи ніг.

Г Мокрий сніг легко падаючи як цвіт вишні від вітру лягав на землю.

Д Весело фиркаючи машина вирвалася на пагорок помчала у видолинок.

    6. Обставину НЕ ТРЕБА відокремлювати комами в реченні (розділові знаки пропущено)

А Через мости везли важкі гармати вузьким понтонам ріжучи борти.

Б Над хатою піднялись у небо голуби знаменуючи мир і благодать.

В Дід прожив під сонцем коло ста літ ніколи не ховаючись у холодок.

Г Причаївшись у малині за смородиною я слухав бабині молитви.

Д Жінка йде вздовж берега поволі і трохи зігнувшись.

    7. Уточнювальним членом ускладнено речення

А У спеку на ялтинських пляжах тьма-тьмуща людей.

Б Увечері за ставком як солодко співає соловейко!

В Односельці вирішили зібратися вранці біля млина.

Г У травні на Хрещатику каштани білим цвітом пишаються.

Д Я колись мріяв стати льотчиком ще в п’ятому класі.

    8. Правильно поставлено розділові знаки в реченні

А Недалеко від берега над найбільшою скелею, літали чайки, плавно розрізаючи крильми повітря й вистежуючи свою здобич.

Б Недалеко від берега, над найбільшою скелею літали чайки, плавно розрізаючи крильми повітря й вистежуючи свою здобич.                                                       

В Недалеко від берега, над найбільшою скелею, літали чайки, плавно розрізаючи крильми повітря, й вистежуючи свою здобич.

Г Недалеко від берега, над найбільшою скелею, літали чайки, плавно розрізаючи крильми повітря, й, вистежуючи свою здобич.

Д Недалеко від берега, над найбільшою скелею, літали чайки, плавно розрізаючи крильми повітря й вистежуючи свою здобич.

    9. Правильно поставлено розділові знаки в реченні

А Бійці, скинувши з себе плаш-палатки, вкрили ними міномети від дощу, а самі лишившись у гімнастьорках, рили окопи, подзенькуючи лопатами.

Б Бійці, скинувши з себе плащ-палатки вкрили ними міномети від дощу, а самі, лишившись у гімнастьорках, рили окопи, подзенькуючи лопатами.

В Бійці скинувши з себе плащ-палатки, вкрили ними міномети від дощу, а самі, лишившись у гімнастьорках, рили окопи подзенькуючи лопатами.

Г Бійці, скинувши з себе плащ-палатки, вкрили ними міномети від дощу, а самі, лишившись у гімнастьорках, рили окопи, подзенькуючи лопатами.

Д Бійці, скинувши з себе плащ-палатки, вкрили ними міномети від дощу, а, самі лишившись у гімнастьорках, рили окопи, подзенькуючи лопатами.

    10. Потребує редагування речення

А Не покидайте землі, не залишивши на ній доброго сліду.

Б Повернувшись додому, Андрій цілком віддався своїй роботі.

В Згадуючи літні вечори, у моїй уяві постає сріблясто-синє море.

Г Пожадливо втягуючи в себе повітря, Семен подався додому.

Д Студенти мовчки стоять, милуючись зоряним небом.

    11. Потребує редагування речення

А Розпихаючи соснове віття, старезний дуб ріс угору до могутнього сонця.

Б Усе тісніше оточують бійці танцюристів, у такт музиці сплескуючи в долоні.

В Минаючи наш двір, вози глухо й тоскно поскрипували.

Г В’їжджаючи на широке подвір’я, на гостей очікував пишний прийом.

Д Всю зиму підіймалися води Дніпра, заливаючи плавні й озера.                

 

    12. Потребує редагування речення

А Виконавши вправу, повторіть матеріал про однорідні члени речення.

Б Розподіливши завдання, ми повинні домагатися чіткого їх виконання.

В Провівши глибокий аналіз, визначено стратегію розвитку інституту.

Г Незважаючи на пізню годину, брат продовжував працювати.

Д Знайшовши помилку в тексті, виправте її червоним олівцем.

 

         ІV. Підсумок уроку.

 

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

А

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Б

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

В

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Г

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Самоперевірка тестових завдань.
  2. Самооцінка тестових завдань

           Вправа (Кошик вражень)                     

  1.  «На уроці я навчився...»
  2.  Я дізналася, що...»
  3.  «Мені сподобалося...»
  4.  «Мої очікування ...»
  5.  - Що було цікавого на уроці?
  6.  - Які види роботи на уроці вам сподобались?
  7.  - Чи поділитесь ви з батьками своїми враженнями від уроку?

 

       VІ.Домашнє завдання

 Підготуватись до контрольної роботи за темою «Відокремлені  члени речення».                                                                                                   

 

doc
Додано
27 лютого 2018
Переглядів
13223
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку