Коваленко С.А.,
керівник гуртка «Розвиваючі ігри»,
Смертяк К.М.,
керівник гуртка «Театралізована гра»
ТЕМА: КАЗКИ, КАЗКИ.
Мета:
Тип заняття: бінарне.
Обладнання: дерево з картинкою «пугача», схеми завдань, аркуші в клітинку А 3, аркуші в клітинку, маркер, тарілка, яблуко, клубочок, олівець, скринька, мітла, іграшка-мишка.
Роздатковий матеріал: аркуш з додатковим завданням на кожну дитину, набір фломастерів.
ПЛАН ЗАНЯТТЯ
Вступна частина. Організаційний момент. Запрошення у казкову подорож.
Основна частина.
Заключна частина. Подяка за активність, винахідливість, впевненість, сміливість, кмітливість. Прощання.
ХІД ЗАНЯТТЯ
Вступна частина. Організаційний момент. Запрошення у казкову подорож.
Дітей на першому поверсі зустрічає педагог у казковому костюмі Василіси Премудрої
Василіса: Добридень вам, добрі молодці і чарівні дівчата! Ви впізнали мене?
Відповіді дітей
Це ви мене так називаєте в звичайному житті, але сьогодні у нас з вами тут, у Палаці, зовсім незвичайна зустріч, я б навіть сказала – казкова! Тож, прошу звати мене по-казковому – Василіса Премудра!
Кланяється
Але повинна вас попередити, що подорожувати по Казкових Палацах вкрай небезпечно! Я чула, що в підвалах Палацу живуть дракони, а ночами Палац охороняють лицарі, а ще… Та що я вам все розповідаю, ідіть за мною, краще все самі побачите.
Василіса з дітьми піднімається на другий поверх, граючи
Основна частина.
Гра «Казкова подорож».
Василіса: Тут будьте обережними, зовсім нещодавно пройшов казковий дощ і на підлозі з'явилися великі калюжі. Їх, звичайно, не бачать звичайні люди, але якщо вступлять – відразу посковзнуться або впадуть, а скажуть, що прибиральниці погано вимили підлогу!
Обережно обходять калюжі
Ці сходи Палацу ведуть до найвищої вежі, де спить солодким сном казкова принцеса. Її вже давно ніхто не може розбудити, а охороняє її сон Дракон, який живе в підвалі і може прокинутися від найменшого шуму і загирчати! А люди скажуть, що це гримить грім!
Тихенько піднімаються сходами
Швидше підемо туди, де спокійно, де є теплий пісочок і можна погріти ніжки, але пісочок не просто теплий, він дуже гарячий.
Біжать по гарячому піску
А тепер швидше до річки, а ось і місток через річку, тільки він дуже вузенький, обережно не впадіть!
Йдуть по тоненькому містку
Гра-імітація «Дерева».
Ось ми з вами і в казковому лісі! Страшно і таємничо в зачарованому лісі; гілки дерев ворушаться, повільно звиваючись, заманюють подорожніх у самісіньку гущавину...
Василіса: А куди тепер ми потрапили? А це що?
На дверях кабінету бутафорська хатинка
Гра-головоломка «Хатинка».
Василіса: Хатинка тут на курячих ніжках стоїть без вікон, без дверей! Хатинка, хатинка, стань по-старому, як мати поставила – до мене передом, а до лісу задом! Не обертається? Головоломка якась. Хатинка обернеться, якщо перекласти тільки 2 палички!
Діти виконують завдання, розгортають хатинку
Хто-хто в хатинці живе, хто-хто в невисокій живе?
Відкривають двері, заходять у кабінет
Здається, хазяйки будинку немає дома, одна мітла від неї і залишилася. Хоча, хто знає, можливо це тільки краще. Від цієї казкової старенької не так вже просто піти цілими і неушкодженими. Але усі ви, напевно, зустрічаєтеся з Бабою Ягою у казках.
Казки: «Морозко», «Іван-дурник», «Гуси-лебеді», «Царівна-жаба» тощо
Давайте уважніше все тут розглянемо. Сідайте зручніше в коло.
Діти сідають на стільці
Так, що тут в хатинці?
Дістає скриньку
Та це ж скринька! Заглянемо в неї!
Гра-фантазія «Перетворення».
Достає із скриньки чарівний клубочок
Це – ЧАРІВНИЙ КЛУБОЧОК – він вказує подорожнім вірну дорогу. Давайте пустимо погуляти клубочок по руках! Оскільки це чарівний клубочок, то він буде перетворюватися в якісь інші предмети.
Діти передають клубок з рук в руки так, немов це:
- колючий їжачок;
- важкий камінь;
- смачний і ароматний апельсин;
- гаряча картопля!
Достає із скриньки олівець
Це – ПРОСТИЙ ОЛІВЕЦЬ, зачекайте, не такій він і простий, на нім щось написано: «ЧАРІВНА ПАЛИЧКА». Давайте придумаємо йому нове призначення.
Гра «Перетворення предмета».
Варіанти перетворення олівця в різні предмети: ключ, викрутка, виделка, ложка, шприц, градусник, зубна щітка, пензлик для малювання, дудочка, гребінець і так далі;
Василіса: Здається, я чую чиїсь кроки, хтось до нас іде! Невже сама Баба Яга? Треба сховатися, доки не пізно!
Василіса ховається за великий стіл, діти – за маленькі. З’являється Баба Яга
Баба Яга: Чую, чую, людським духом пахне!
Знаходить дітей
І що це за гості! Гарного дня вам, добрі молодці та дівчата. Рада бачити вас у себе в гостях. Сідайте швидше за столи.
Діти сідають за столи
Розповідайте, що привело вас до мене? Ні, не говоріть. Сама побачу. І скриню мою вже відчиняли!
Василіса: Не сварися, Бабуся Ягуся! В тебе стільки чарівних речей!
Баба Яга: Ну добре. Візьму в руки тарілку та яблуко і скажу слова чарівні: «Котись яблуко по тарілці, покажи, що було...»
Починає розповідати казку
В одному царстві був собі добрий та хоробрий лицар, і відправився він на пошуки своєї прекрасної принцеси. І був бій з чудовиськом ненажерливим, і загинув лицар у тій битві. І лежить зараз мертвий серед трави високої.
Відкладає тарілку з яблуком
Баба Яга: Щось не подобається мені така казка. Не встигла початися, а вже все закінчилося. Треба змінити.
Вправа «Жива і мертва вода».
Є в мене вода жива і мертва, але не можу розрізнити де яка, бо пройшло багацько років і надписи стерлися. Залишилися тільки знаки. Спробуємо їх розшифрувати.
Діти роблять припущення, або ж розмірковують разом з педагогом, який грає роль Баби Яги
Баба Яга: На кожному з глечиків є двійко слів «вода жива» і «вода мертва». І в першому, і в другому випадку є однакове слово «вода». Пишемо слово «ВОДА».
Педагог пише на дошці, що диктують діти
Знаходимо голосні, позначаємо їх кружечком. Розбиваємо слово на склади, ставимо наголос.
Діти доводять свою думку, використовуючи безпомилкові прийоми та правила – скільки в слові голосних, скільки в слові складів і т. ін.
Баба Яга: Обробили рани мертвою водою і вони затягнулися. Обробили живою, і лицар відкрив очі, підвівся, подякував нам і відправився шукати свою наречену.
Вправа «Ім'я принцеси».
Тільки ось біда. Принцеса спить вже 100 років, і вже ніхто не пам'ятає її ім'я. Тільки старий пугач пам'ятає, що в імені принцеси було стільки ж складів, що і в імені «Со-фі-юш-ка». А скільки складів в імені «Софіюшка»? Доведіть це.
Відповіді дітей
Зробимо схему. А наголос падає на той же склад, що і в слові «королева». Куди падає наголос в слові «королева»? Доведіть це.
Відповіді дітей. Під час обговорення педагог фіксує відповіді дітей на дошці крейдою, малюючи опорну схему. Коли схема повністю опрацьована, на її місце педагог вивішує схему і оголошує нове завдання
Баба Яга:Треба знайти таке жіноче ім'я, у якому 4 (чотири) склади, а наголос падає на 3 (третій) склад. Кожна помилка буде для принцеси ще одним роком сну.
Очікувані відповіді дітей: Катерина, Мірабела, Білосніжка, Василіса, Валентина та інші
Баба Яга: Гарна робота. Молодці.
Педагог бере яблуко і котить його по тарілці
Баба Яга: Котись яблуко по тарілці, розкажи, що далі буде… Василіса, тебе до казки «Рукавичка» кличуть, Дід ніяк ріпку витягнути не може – треба допомогти, гарну пораду дати!
Василіса виходить
Баба Яга: Баба Яга дуже полюбляє гостей: і баньку витопить, і стіл накриє, а потім обов'язково грати кличе. Будемо грати в слова.
Вправа «Хто? Що?»
Кожний предмет, явище, почуття має ім'я. Наприклад, стіл, злива, тривога. Але ми по-різному говоримо про слова-назви, іноді говоримо «хто», іноді «що». Чому так?
Відповіді дітей
Наступне завдання: кожному потрібно назвати два слова, перше відповідає на питання «хто», друге – «що»? Для новачків, або тих, хто забув, нагадую, вправу «Хто прийшов, що приніс»?
Відповіді дітей
Відмінно!
Заходить Василіса
Баба Яга: А хто це до нас прийшов? А що приніс?
Василіса: Це я, Василіса! А що принесла? А ви спочатку мою загадку відгадайте:
У норі хатинку має,
хліб, сирочок полюбляє.
По підлозі тишком-нишком
Бігає сіренька... (Мишка)
Василіса дістає мишку – іграшку-рукавичку
Баба Яга: Ой, прибери її від мене! Ці миші вже стільки дірок у мене прогризли! Діти, допоможіть мені!
Вправа «слова-родичі».
Є такі слова-трудівники, вони весь час щось роблять або вже зробили. У нас є дірка і є слово «ШИТИ». Завдання: підібрати слова, які схожі на це слово, але відрізняються декількома буквами. Це слова-родичі. Вам потрібно їх назвати і роз’ясніть значення цих слів. Наприклад: «зашити» – що ми можемо зашити? Наведіть приклад.
Очікувані відповіді дітей:пришити, вишити, відшити, підшити…
Пришити – ґудзик; вишити – рушник….
Молодці!
Василіса: Я теж разом з дітьми допоможу тобі, Ягуся, зашити усі дірки!
Гра-рухівка «Голочка».
Діти рухаються по кімнаті тримаючись за руки, обходять перепони і сідають на місця
Баба Яга: Добре, дуже добре.
Вправа «слово-ознака».
А ще є слова-ознаки предмета. Який він за кольором, формою, смаком і т. ін. То яке яблуко у мене в руці?
Відповіді дітей
Василіса: Гарні влітку яблука!
Вправа на комбінаторне мислення.
Кожного літа на канікули до Бабусі Ягусі приїжджає її маленька онучка Йожечка. Цього літа вона теж приїде?
Баба Яга: Так, і я приготувала для неї ляльки та фарби трьох кольорів, червоного, зеленого та синього.
Приготуйте фломастери, переверніть листочки. Слухайте завдання: розфарбуйте червоні хустинки у обох ляльок. Розфарбуйте, позначте крапочкою або штрихом. Кожна лялька трьохкольорова і не схожа на інших. Як треба розфарбувати ляльок?
Відповіді дітей
Чи можуть бути інші варіанти, якщо хустинки червоні?
Відповіді дітей
У вас шість ляльок і ті самі три фарби-фломастери. Завдання теж саме: усі ляльки різні і трьохкольорові. Аргументуйте свої відповіді. Чудо як з лялечки з'являється метелик та із звичайних хлопчиків та дівчаток з'являються розумні, вмілі, кмітливі школярики, які вміють і полюбляють вчитися. Чим це не чудо? Справжнісіньке чудо!
Баба Яга: Дякую вам, та мені вже час повертатися до своєї казки. Але, щось я зовсім забула, старенька, на чому зазвичай пересувається Баба Яга.
Діти відповідають
Так, це хатинка, ступа, мітла…
Вправа «Слово-дія».
А для того, щоб Ягуся полетіла, вона повинна…що зробити?
Очікувані відповіді дітей: подумати, сісти, відштовхнутися, полетіти, приземлитися, впасти…
Добре, дуже добре!
Баба Яга бере свою мітлу та «відлітає»
До нових зустрічей у казках!
Василіса: Нас з вами теж вже чекають. Пора повертатися додому! Ви пам’ятаєте дорогу?
Гра «Казкова подорож».
Василіса веде дітей, одночасно проводить гру «Казкова подорож» у зворотньому напрямку
Заключна частина.
Василіса: Любі діти, наша подорож по Казковому Палацу добігла кінця. Але не варто засмучуватися, адже у вас попереду буде ще багато подорожей. Бажаю, що б на вашому шляху зустрічалися добрі чарівники і казкові феї. А добро завжди перемагало зло, як у казці! До нових зустрічей в гостях у казки!