9 клас
Тема: Складнопідрядні речення з підрядними означальними
Мета: дати поняття про складнопідрядні речення з підрядними означальними, формувати вміння впізнавати такі речення, визначати в них граматичні основи, головну й підрядні частини; виховувати патріотизм, зацікавити фольклором, різноманітністю й неповторністю рідної природи; удосконалювати пунктуаційну грамотність, розвивати увагу, пам'ять, логічне й образне мислення й мовлення.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник.
Перебіг уроку
І. Актуалізація опорних знань.
Робота у зошитах.
Записати речення. Вказати в кожному частини головну й підрядну. Поставити питання від головної частини до підрядної. На питання якого другорядного члена речення відповідають підрядні частини речення?
І якось я знайшов таку значну вершину, що інші гори скиртами здались (Б.Олійник). Річки, що розлилися між гаями, сріблясті хвильки в далечінь несуть (О.Ісаченко). Пісня, що вже не заспіваю, завмерла на вустах моїх (Ф.Г.Лорка).
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Робота з підручником
Самостійне опрацювання учнями теоретичного матеріалу ( Українська мова: підручник для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл./ В.В.Заболотний, О.В.Заболотний.- Київ: Генеза,2017.-272с.) (с.88-89).
Бесіда за змістом прочитаного. Запитання для бесіди.
На питання якого другорядного члена речення відповідають підрядні означальні частини? Якими сполучними словами підрядне означальне речення поєднується із головним? Якими сполучниками підрядності? Які вказівні слова часто вживаються у головній частині складнопідрядного речення з підрядним означальним? З якою метою? Чим близькі до підрядних означальних займенниково-означальні підрядні речення?
ІV. Виконання вправ на закріплення.
Не рубай стовпа, … . Немає того краму, … . Де ділися ті часи, … . Ніж такий тупий, … . Така біда, … . Діждемо пори, … .
Для довідок.
… щоб купити маму. … на якому сидиш. …що хоч з мосту та в воду. … що в рот ішли ковбаси. …що й киселя не ріже. … що й ми виліземо з нори.
Повіки сонях розтуля, ще не цілований бджолою (Л.Талалай). Ген хмарка в мареві дріма, промінням сонячним зігріта (Б.Дегтярьов). Ген килим, витканий із птиць, летить над полем (Л.Костенко). Звелося сонце, сповнене діяння (П.Воронько).
Не може кермувати той людьми, хто сам не бачить шляху із пітьми (Д.Павличко). Заздрять тому, хто вміє язик за зубами тримати. Заздрять тому, хто вірить у слово святеє – мати. Заздрять тому, хто слово скаже і не відступить. Заздрять тому, хто вірно усе життя своє любить. Інколи дуже радію і Бога хвалю із радістю, що зовсім я не хворію гидкою чорною заздрістю (Л.Соловйов).
V. Самостійна робота
Продовжте речення, увівши до їхнього складу підрядні означальні частини. Накресліть схеми речень.
VІ. Підсумок уроку
Рефлексія
Підсумуйте свої знання з теми, заповнивши таблицю
Вид підрядного |
На що вказує |
На які питання відповідає |
Яким сполучником чи сполучниковим словом зв’язується з головною частиною |
|
|
|
|
VІІ. Домашнє завдання (за вибором)