Конспект до уроку "Азбука, що завоювала світ"

Про матеріал
Ознайомити з історією створення шрифту Брайля; розкрити значення азбуки в житті людини; познайомити з видатнимими незрячими людьми та їх досягненнями, виховувати позитивне ставлення до людей з обмеженими можливостями, толерантність, увічливість; сприяти формуванню інтересу до читання та навчання; відпрацьовувати навички виразного читання, вміння аналізувати прочитане, розвивати критичне мислення, уміння висловлювати свою думку.
Перегляд файлу

Тема. «Азбука, що завоювала світ» із журналу «Малятко».

Мета: ознайомити з історією створення шрифту Брайля; розкрити значення азбуки в житті людини; познайомити з видатнимими незрячими людьми та їх досягненнями,  виховувати позитивне ставлення до людей з обмеженими можливостями, толерантність, увічливість;

сприяти формуванню інтересу до читання та навчання;

відпрацьовувати навички виразного читання, вміння аналізувати прочитане, розвивати критичне мислення, уміння висловлювати свою думку.

Обладнання: презентація, цеглинки LEGO.

Тип уроку : урок вивчення нових знань

Освітні галузі : мовно-літературна, соціальна.

                                           Хід уроку

І. Вступна частина

    Організація класу.

Вправа «Колір настрою».

  • Подивіться у вікно. Яка сьогодні чудова погода! І від цього у мене гарний бадьорий настрій. А з яким настроєм починаєте ви нашу зустріч? На дошці   аркуші паперу різного кольору : червоний колір – тривога, хвилювання, синій – спокій, зелений – надія, жовтий – радість. Зробіть свій вибір, візьміть аркуш паперу того кольору, який відповідає вашому настрою.

ІІ. Основна частина.

1. Актуалізація опорних знань.

  •  Який розділ ми вивчаємо?
  • Які твори ми прочитали?
  • Чому говорять, що книжка – цінне джерело інформації?
  •  Що таке інформація? ( Інформація- відомості, знання, які ти здобуваєш під час навчання, спілкування, спілкування, спостереження за довкіллям).
  • Люди сприймають інформацію різними органами чуття.
  • Які органи чуття допомагають нам сприймати інформацію?

 

  2. Мотивація навчальної діяльності.

 

Робота над загадкою.

 А -  з неї діти починають

Буквар читати з ранніх літ.

Екзамен перший свій складають,

Тож треба знать її як слід.

Коли вже вивчена вона, -

Вона прислужить нам сповна. (Абетка)

Вправа «Асоціативний кущ». (Абетка, азбука, слова, словники, енциклопедія...)

Вправа «Сенкан»

Іменник. Азбука.

Прикметники. Весела, цікава.

Дієслова. Вчать, читають, слухають.

Враження від предмета. Діти читають веселу абетку.

Висновок. Абетка.

   3. Повідомлення теми та мети уроку.

- Сьогодні на уроці ми познайомимося із цікавими фактами, які були надруковані в журналі «Малятко» в тексті під назвою «Азбука, що завоювала світ».

    4. Вивчення нового матеріалу.

 Опрацювання тексту із журналу «Малятко» «Азбука, що завоювала світ».

(с. 28-29)

1)  Вправа «Передбачення».

  • Як ви вважаєте, про що цей твір? (Про абетку)
  • А для кого призначена ця абетка? (Для людей)
  • Але ця абетка призначена для незвичайних, особливих людей – незрячих.
  • Яка особливість у цих людей?

 

  • Як ви вважаєте, чи можуть такі люди користуватись комп’ютером?
  • А як вони переходять дорогу?
  • Хто їм може допомагати?
  • А чи не задумувались ви, як читають незрячі люди?
  • Так, для таких людей створена спеціальна азбука, а хто її винайшов, ми дізнаємось прочитавши твір.
  •  

2) Читання тексту вчителем.

      -Що нового ви дізналися з тексту?

      -Які слова були незнайомі або незрозумілі?

          3) Робота зі словами.

Стіна слів:  орган – музичний інструмент;

 найбільший духовий клавішний музичний інструмент, що складається з набору труб, у які нагнітається повітря.

Людина, яка грає на цьому музичному інструменті – органіст.

          Рельєфний – із випуклим узором на поверхні.

          Правильно прочитайте слова.

         Французькому, шістнадцять, найпотаємнішою, послуговуватись.

Фізхвилинка

4) Читання тексту учнями вголос ланцюжком.

5) Використання стратегії «Ромашка Блума». Робота в групах.

    Орієнтовні запитання.

Просте. Що сталося з маленьким хлопчиком Луї?

Уточнююче. Я можу помилятися, але, здається, що події відбувались десь понад двісті років тому?

Пояснювальне. Чим здивував  хлопчик вчителів, коли його відвели до школи?

Творче. Чому  текст має саме такий заголовок «Азбука, що завоювала світ»?

Оцінювальне. Як ставиться людство до винаходу Луї Брайля?

 

Практичне.  Чи можна застосувати  прислів’я «Вода камінь точить»  до нашого твору?

 

6) Вправа «Встановіть послідовність подій» ( на аркушах надруковані частини, які потрібно пронумерувати).

Десь понад двісті років тому жила в маленькому французькому містечку Кувр родина Брайлів. І ріс в ній хлопчик, якого звали Луї.

Якось через необережність із хлопчиком трапився нещасний випадок, який призвів до поступової втрати зору.

Коли Луї виповнилося сім років, його відвели у школу. Хлопчик здивував учителів своїми здібностями і дуже швидко став найкращим учнем.

Та найпотаємнішою мрією Луї було створити азбуку, якою могла користуватися кожна незряча людина. Він розумів, що така абетка має бути рельєфною.

Луї вирішує виколювати на цупкому папері голкою. Тільки по-різному щоразу розташовувати проколи.

Згодом метод читання і письма Луї Брайля визнали найвдалішим з усього, що пропонувалося незрячим людям.

Вправи для розслаблення очей

Очі щільно ми закрили —

Це один, два, три, чотири.

Потім ширше розкриваєм,

Вдалині щось розглядаєм.

І поки ми розглядали

До шести порахували.

Щоб очі наші відпочили,

Робим це разів чотири.

 

5. Закріплення вивченого.

1) Вправа «Мікрофон»

 -Про кого і про що розповідалось в цьому творі?

-Які думки і почуття у тебе викликав прочитаний твір?

-Які риси характеру виявив винахідник?

-Скільки років було Луї, коли він здійснив свій винахід?

-Чим важливий цей винахід?

 

 2)Тест ( з цеглинками LEGO).

1. Як звали хлопчика?

А) Луї;       Б) Ліан;      В)  Лім.

2. Чому хлопчик втратив зір?

А) Попали камінцем;

Б) Необережний випадок у майстерні;

В) Він народився сліпим.

3. Чи ходив хлопчик до школи?

А) Так;      Б)  ні.

4. Чи був хлопчик наполегливим?

А) Ні ;       Б) так.

5. Що винайшов хлопчик?

А) Праску;

Б) Абетку для незрячих;

В) Пральну машину.

6. У скільки років хлопчик досяг успіху із своїм винаходом?

А) 12                   Б) 15                      В) 16

7. Чому винахід хлопчика згадують і в наші часи?

А) Бо створив найвдаліший винахід для сліпих;

Б) Бо був гарною людиною;

В) Бо був гарним музикою.

3)Розповіді про найвідоміших незрячих людей, яким вдалося змінити світ.

 Про Луї Брайля кажуть, що це людина, яка подарувала світло у темряві . Як ви це розумієте?

Ім’я Луї Брайля відомо і шановане всіма, хто втратив зір. Адже ця людина дала сліпим можливість розвиватися, читати, грати музику по нотах.

Але у світі, крім Луї Брайля, є люди, які, попри вади зору, змогли досягнути шалених висот і змінити світ. Вони доводять, що втрата зору не заважає отримувати задоволення від життя і не створює перешкоди на шляху до досягнення мети.

Андреа Бочеллі — відомий італійський співак, яким захоплювався сам Паворотті. Андреа із дитинства мав проблеми із зором. До 12-ти років хлопець переніс 12 операцій, та вони йому так і не допомогли: він залишився незрячим. Бочеллі із ранніх років дуже любив співати. Він жив у селі на фермі, тому міг це робити за кожної нагоди, яка випадала. Коли був підлітком, виграв кілька музичних фестивалів, але на певний час покинув музику і вступив на юридичний факультет до університету у Пізі. Юристом Бочеллі так і не став, бо його запросив до себе на навчання відомий італійський тенор Франко Кореллі. Вдень Андреа вчився, а вночі працював у ресторанах, щоб заробити гроші на проживання. На початку 1990-х Лучано Паворотті почув записи талановитого хлопця і запросив взяти участь у фестивалі. Андреа Бочеллі став популярним, він виступав навіть перед Папою Римським.

 Девід Бланкетт.

Стеротип про те, що із вадами зору важко дістатись до висот і, тим паче, вирішувати долю країни, зруйнував Девід Бланкетт. Цей англієць став міністром внутрішніх справ в уряді Тоні Блера. Його призначення стало гучним, адже до нього в країні ще не було незрячих від народження людей, що займали б такий пост. Батьки виховували Девіда так, щоб він вірив у свої сили і знав, що всього може досягти сам, якщо того бажатиме.

Галілео Галілей відомий абсолютно усім — це італійський фізик, механік, філософ, математик і астроном. Він не був повністю незрячим, коли вперше подивився на планети і зірки в створений ним телескоп і зробив висновок, що Земля обертається навколо Сонця. Він побачив планети Сонячної системи і Чумацький шлях, не як смугу світла, а як окремі світила. Наприкінці життя катаракта забрала зір у Галілео, і через конфлікти з католицькою церквою, яка змусила його відректися від своїх відкриттів, був поміщений під домашній арешт. Але все одно його наукова діяльність тривала, адже йому допомагали його учні. Сам же великий вчений в листі говорив: "Я не припиняю працювати навіть у темряві, яка мене охопила, будувати міркування з приводу різних явищ природи, і я не зміг би дати своєму неспокійному розуму відпочинку, навіть якщо б побажав цього".

Стіві Вандер – знаменитий американський музикант і композитор. Сліпота, з якою він народився, не стала перешкодою на його шляху. Вже у вісім років він спокійно грав на фортепіано, органі, ударних і губній гармошці. Помітив талановитого хлопця відомий продюсер Горді у 1962 році. Перший запис Вандера з'явився вже у 12 років, а перший виконаний ним сингл зробив музиканта висхідною зіркою. Альбом 1971 року «Звідки я» став мультиплатиновим. Вандер випустив понад 30 успішних альбомів і рекордну кількість разів, а саме, 25, був лауреатом престижної премії Греммі. Він — "постійний гість" "списків кращих вокалістів всіх часів". 

Гомер — сліпий старець, який є найвідомішим незрячим давніх часів. Саме йому приписують створення "Іліади" і "Одіссеї". Про життя і особистість Гомера практично нічого не відомо: лише те, що він жив приблизно в VIII столітті до нашої ери, а за право називатися його Батьківщиною досі борються сім міст.  Деякі дослідники вважають, що незрячого співця Демодока в «Одіссеї» Гомер зобразив з самого себе. Хоча той факт, що Гомер був сліпим, достовірно не підтверджений. Це просто історична реконструкція, яка багато в чому спирається на наведені доводи.

Піт Еккерт — сліпий фотограф. Він навчався в Єльському університеті, вивчав скульптуру і промисловий дизайн, також планував вивчати архітектуру. Згодом чоловік почав втрачати зір через пігментний ретиніт. Та після того, як він став незрячим, Піт, здається, полюбив фотографію іще більше.

Оксана Зубковська. Українські паралімпійці своїми дивовижними досягненнями та рекордами знані у всьому світі. А від легкоатлетки Оксани Зубковської буквально шаленіє весь світ.  Наша  спортсменка  - триразова паралімпійська чемпіонка, рекордсменка світу у стрибках у довжину серед спортсменів з вадами зору.

 І на сьогодні чимало відомих особистостей, маючи серйозні проблеми із здоров’ям, не зупинились і довели собі та світу, що інвалідність – не обмеження, а новий простір для дивовижних досягнень.

3 грудня у світі відзначають Міжнародний день людей із інвалідністю.

ІІІ. Заключна частина.

1. Рефлексія.

 На початку уроку ми обирали кольори настрою ( синій, зелений, червоний, жовтий). Покажіть цеглинку, яка зараз відповідає вашому настрою.

  • У кого змінився настрій протягом уроку?
  •  Що вплинуло на зміну настрою?
  • У кого залишився таким,  як був на початку уроку?

 .  2. Домашнє завдання.

Перечитати текст ( с. 28-29), скласти план.

docx
Додав(-ла)
Шевчук Наталья
Додано
20 жовтня 2021
Переглядів
1314
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку