Конспект уроку "Прикметник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль."

Про матеріал

Мета навчальна: поглибити і систематизувати знання учнів про прикметник як частину мови; формувати вміння знаходити прикметники, визначати їх морфологічні ознаки та синтаксичну роль.

Мета розвивальна: розвивати логічне мислення, культуру мовлення, увагу, спостережливість, творчі здібності учнів, орфографічну грамотність.

Мета виховна: виховувати любов і повагу до мови та культурної спадщини свого народу.

Міжпредметні зв'язки: література.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань з елементами повторення.

Форма проведення: урок-подорож.

Форми роботи: групова, індивідуальна, фронтальна.

Методи і прийоми: «Мікрофон», «Асоціативний кущ», «Незакінчене речення», «Обери позицію», ігри «Допуск», «Упізнай», «Мовний футбол», робота в малих групах, в парах, сенкан, індивідуальне на вибір.

Обладнання: підручник, презентація уроку.

Перегляд файлу

                                         

                                  Українська мова 6 клас

Тема:

            Прикметник  як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

 

Мета навчальна:  поглибити і систематизувати знання учнів про прикметник  як частину мови; формувати вміння знаходити прикметники, визначати їх морфологічні ознаки та синтаксичну роль.

Мета розвивальна: розвивати логічне мислення, культуру мовлення, увагу, спостережливість, творчі здібності учнів, орфографічну грамотність.

Мета виховна:  виховувати любов і повагу до мови та культурної спадщини свого народу.

 

Міжпредметні  зв’язки:  література.

 

Тип уроку:  урок засвоєння нових знань з елементами повторення.

 

Форма проведення:  урок-подорож.

 

Форми роботи:  групова, індивідуальна, фронтальна.

 

Методи і прийоми: «Мікрофон», «Асоціативний кущ», «Незакінчене речення», «Обери  позицію», ігри «Допуск», «Упізнай», «Мовний  футбол», робота в малих групах, в парах, сенкан, індивідуальне  на вибір.

 

Обладнання:  підручник, презентація уроку.

 

                                               Хід уроку

 

І. Мотивація навчання школярів.

 

  1. Організаційний момент.

 

Учитель:                              Продзвенів уже дзвінок

                                              Починаєм наш урок.

 

  • Цікаво, яким він буде? Його я хочу розпочати такими словами

                                              Учітесь, читайте,

                                              І чужому научайтесь,

                                              Й свого не цурайтесь…

  • Діти, а хто знає, кому належать ці слова?
  • Так, це слова українського поета та художника Т.Г.Шевченка.
  • Дозвольте у вас  взяти інтерв’ю.
  • Як ви розумієте цей вислів поета?

Учитель:

  • Так, це мудрі повчання письменник закликає  нас вивчати таємниці всіх наук, мов, але головне, не цуратися рідного слова, вивчати їх. Адже людина, яка досконало знає свою мову, зможе досягти успіху у будь-якій сфері діяльності завдяки силі слова.

 

ІІ. Оголошення теми і мети уроку.

 

Учитель:

  • Відомий український поет Володимир Сосюра в одному зі своїх творів написав: « Я знаю силу слова».  А чи знаєте ви її?
  • Давайте продовжимо речення.

                                Слово може бути…

                                                   ( радісним, смутним, вдалим, тактовним,

                                              розумним, дзвінким, зрозумілим, мелодійним)

  • Слова якої частини мови ви вживали для характеристики слова?
  • Так! Це прикметники. Тож ви самостійно визначили тему нашого уроку.

 

      (Учні у зошит записують число, класна робота, тема уроку зі слайду.)

 

  • Діти, ви вже в початкових класах вчили про прикметник, тож сьогодні ми вирушимо у повторну подорож по країні Морфологія. І зупинимось у місті Прикметник.
  • Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
  • Відповідь починайте словами:

 

 

                                              На цьому уроці я пригадаю…

                                              На уроці я навчуся…

                                              Від уроку очікую…

 

  • А я …

 

                                             А я очікую, що ваші відповіді будуть

                          яскравими, різноманітними, швидкими і креативними.

 

  • Я запрошую вас до співпраці. Вирушаймо у подорож до країни прикметників!

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

 

  • Перед посадкою в літак ми повинні отримати допуск. Ваш багаж знань – це іменник. Щоб допустили нас до посадки, треба згадати, що в нас є у багажі про іменник.

 

                                Гра  « Допуск» 

 

  • На які групи поділяються усі частини мови?
  • Яка частина мови називається іменником?
  • Які морфологічні ознаки властиві іменникові?
  • Яку синтаксичну функцію виконують іменники?
  • Яке лексичне значення іменників?

 

Учитель:

 

  • Молодці! Отримали ми допуск до літака. Ось нам видали проїзний квиток.

 

ІV. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі виконання практичних завдань.

 

Учитель:

 

  • Щоб отримати дозвіл на подорож по країні прикметників, нам потрібно виконати завдання митників.

 

                            Інтерактивна  вправа « Митник»

 

  1. Дружба завжди допомагає один одному в усьому. Тож митники просять  вас попрацювати в парах.
  • Запишіть до слова « прикметник» усе, що ви пам’ятаєте про цю частину мови. Згадайте, що асоціюється у вас із словом « прикметник»

- Подивіться на екран і перевірте, чи всі ознаки прикметників  ми назвали.

 

 

- Отже, ми повторили те, що ви знаєте про прикметник. А тепер давайте разом заглянемо в невідоме. Опрацюємо теоретичний матеріал підручника і знайдемо те, що для нас є новим. ( За значенням прикметники поділяються на якісні)

 

  1. Молодці! Тепер митники просять продовжити речення.
  • Лексичне значення прикметників …
  • Морфологічні ознаки  прикметників…
  • Синтаксичні функції прикметників…

 

Отже, ми повторили ознаки прикметників.

 

  1. Митники просять визначити у даному реченні слово «перший»  схоже воно на прикметник чи числівник? Оберіть свою позицію.

 

                                   Гра «Обери позицію»

  • Просигналізуйте карткою.

                                            Рожева – прикметник.

                                           Блакитна – числівник.

- Обґрунтуйте вибір.

- Молодці. Справились з усіма завданнями митників. Нам дозволили виліт.

Перша зустріч. «Привітальна»

- Уявіть, що ми зійшли в країну Прикметник.

- Нас зустріли багато жителів і перша зустріч – привітальна, але серед них треба знайти прикметники.

 

  1. Впізнайте прикметник.

- Я декламуватиму уривок із «Заповіту» Т. Г. Шевченка, а ви, почувши прикметник, плесніть у долоні.

                                                І мене в сім’ї великій,

                                               В сім’ї вольній, новій

                                              Не забудьте пом’янути

                                             Незлим тихим словом.

- А тепер прочитайте ці рядки, вилучивши всі прикметники з тексту. Зробіть висновок про те, яку роль виконують прикметники в мовленні.

        (Вказують на ознаку, збагачують мову, мова стає барвистою і т.д.)

 

                                 Творче завдання.

                                ( Робота в групах)

Ми – українці, одна велика, дружна, талановита сім’я. Продемонструймо наші таланти!

- Пропоную вам скласти сенкан до слова «сім’я»

 

- Жителі міста просять виконати це завдання в групах. Ознайомтесь із пам’яткою «сенкан».

- Презентуйте свою роботу в групах.

Друга зустріч. «Дослідницька»

 

Самостійна робота.

- Виписати з поданого тексту словосполучення іменник + прикметник.

- Визначити у словосполученнях рід, число, відмінок.

- Які висновки ви можете зробити?

 

Третя зустріч. «Спільний проект»

 

Прикметник просить вас виконати завдання на вибір.

- До виділених прикметників дібрати антоніми.

- З виділеними прикметниками скласти речення.

- У словосполученнях назвати прикметники:

                                     ( славній Україні, малого сліду, злії люде…)

- Перевіримо, який внесок вклали ви у спільний проект.

Четверта зустріч. «Відпочинок»

 

Втомилися від польоту і зустрічей. Під час читання вірша піднімаєте руки вгору, коли чуєте прикметник, а руки в сторони і вниз, коли чуєте іменник.

                                                Реве та стогне Дніпр широкий

                                                Сердитий вітер завива

                                                Додолу верби гне високі

                                                Горами хвилю підійма.

                                                І білий місяць на ту пору

                                                Із хмари де-де виглядав

                                                Неначе човен в синім морі,

                                                То виринав, то потопав.

                                                                                  ( Т.Г.Шевченко)

Учитель:

- Тепер, юні дослідники, знову запрошую вас до праці.

П’ята зустріч. «Пояснювальна»

 

Завдання від зустрічей  з жителями країни Прикметник ускладнюються.

- Запишіть речення під диктовку.

                                       Пояснювальний диктант.

- Треба визначити синтаксичну роль прикметників у реченні.

- Пояснити вивчені орфограми.

 

Пам’ятаймо Шевченкову весну, як весну нації. Поет дав розіп’ясти себе за народ і Україну. Слово Кобзаря – вічне!

 

VІ. Узагальнення і систематизація вивченого.

 

 

Шоста зустріч. «Узагальнююча»

                                         Гра «Прикметник, футбол»

 

Для цього нам треба згадати все, що ми дізналися під час подорожі.

( Кидаючи м’ячик один одному, ми ставимо питання з даної теми).

 

VІІ. Підсумок уроку.  (Домашнє завдання)

 

Оцінювання.

Подорож наша закінчилася, ми ще повернемося до міста Прикметник за новими знаннями.

 

Рефлексія «Мікрофон»

             - На уроці я навчився…

             - Я дізналася, що…

             - Які види роботи вам сподобались?

             - Чи поділитесь ви з батьками своїми враженнями…

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
5 лютого 2018
Переглядів
6630
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку