Мета навчальна: поглибити і систематизувати знання учнів про прикметник як частину мови; формувати вміння знаходити прикметники, визначати їх морфологічні ознаки та синтаксичну роль.
Мета розвивальна: розвивати логічне мислення, культуру мовлення, увагу, спостережливість, творчі здібності учнів, орфографічну грамотність.
Мета виховна: виховувати любов і повагу до мови та культурної спадщини свого народу.
Міжпредметні зв'язки: література.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань з елементами повторення.
Форма проведення: урок-подорож.
Форми роботи: групова, індивідуальна, фронтальна.
Методи і прийоми: «Мікрофон», «Асоціативний кущ», «Незакінчене речення», «Обери позицію», ігри «Допуск», «Упізнай», «Мовний футбол», робота в малих групах, в парах, сенкан, індивідуальне на вибір.
Обладнання: підручник, презентація уроку.
Українська мова 6 клас
Тема:
Прикметник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Мета навчальна: поглибити і систематизувати знання учнів про прикметник як частину мови; формувати вміння знаходити прикметники, визначати їх морфологічні ознаки та синтаксичну роль.
Мета розвивальна: розвивати логічне мислення, культуру мовлення, увагу, спостережливість, творчі здібності учнів, орфографічну грамотність.
Мета виховна: виховувати любов і повагу до мови та культурної спадщини свого народу.
Міжпредметні зв’язки: література.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань з елементами повторення.
Форма проведення: урок-подорож.
Форми роботи: групова, індивідуальна, фронтальна.
Методи і прийоми: «Мікрофон», «Асоціативний кущ», «Незакінчене речення», «Обери позицію», ігри «Допуск», «Упізнай», «Мовний футбол», робота в малих групах, в парах, сенкан, індивідуальне на вибір.
Обладнання: підручник, презентація уроку.
Хід уроку
І. Мотивація навчання школярів.
Учитель: Продзвенів уже дзвінок
Починаєм наш урок.
Учітесь, читайте,
І чужому научайтесь,
Й свого не цурайтесь…
Учитель:
ІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Учитель:
Слово може бути…
( радісним, смутним, вдалим, тактовним,
розумним, дзвінким, зрозумілим, мелодійним)
(Учні у зошит записують число, класна робота, тема уроку зі слайду.)
На цьому уроці я пригадаю…
На уроці я навчуся…
Від уроку очікую…
А я очікую, що ваші відповіді будуть
яскравими, різноманітними, швидкими і креативними.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Гра « Допуск»
Учитель:
ІV. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі виконання практичних завдань.
Учитель:
Інтерактивна вправа « Митник»
- Подивіться на екран і перевірте, чи всі ознаки прикметників ми назвали.
- Отже, ми повторили те, що ви знаєте про прикметник. А тепер давайте разом заглянемо в невідоме. Опрацюємо теоретичний матеріал підручника і знайдемо те, що для нас є новим. ( За значенням прикметники поділяються на якісні…)
Отже, ми повторили ознаки прикметників.
Гра «Обери позицію»
Рожева – прикметник.
Блакитна – числівник.
- Обґрунтуйте вибір.
- Молодці. Справились з усіма завданнями митників. Нам дозволили виліт.
Перша зустріч. «Привітальна»
- Уявіть, що ми зійшли в країну Прикметник.
- Нас зустріли багато жителів і перша зустріч – привітальна, але серед них треба знайти прикметники.
- Я декламуватиму уривок із «Заповіту» Т. Г. Шевченка, а ви, почувши прикметник, плесніть у долоні.
І мене в сім’ї великій,
В сім’ї вольній, новій
Не забудьте пом’янути
Незлим тихим словом.
- А тепер прочитайте ці рядки, вилучивши всі прикметники з тексту. Зробіть висновок про те, яку роль виконують прикметники в мовленні.
(Вказують на ознаку, збагачують мову, мова стає барвистою і т.д.)
Творче завдання.
( Робота в групах)
Ми – українці, одна велика, дружна, талановита сім’я. Продемонструймо наші таланти!
- Пропоную вам скласти сенкан до слова «сім’я»
- Жителі міста просять виконати це завдання в групах. Ознайомтесь із пам’яткою «сенкан».
- Презентуйте свою роботу в групах.
Друга зустріч. «Дослідницька»
Самостійна робота.
- Виписати з поданого тексту словосполучення іменник + прикметник.
- Визначити у словосполученнях рід, число, відмінок.
- Які висновки ви можете зробити?
Третя зустріч. «Спільний проект»
Прикметник просить вас виконати завдання на вибір.
- До виділених прикметників дібрати антоніми.
- З виділеними прикметниками скласти речення.
- У словосполученнях назвати прикметники:
( славній Україні, малого сліду, злії люде…)
- Перевіримо, який внесок вклали ви у спільний проект.
Четверта зустріч. «Відпочинок»
Втомилися від польоту і зустрічей. Під час читання вірша піднімаєте руки вгору, коли чуєте прикметник, а руки в сторони і вниз, коли чуєте іменник.
Реве та стогне Дніпр широкий
Сердитий вітер завива
Додолу верби гне високі
Горами хвилю підійма.
І білий місяць на ту пору
Із хмари де-де виглядав
Неначе човен в синім морі,
То виринав, то потопав.
( Т.Г.Шевченко)
Учитель:
- Тепер, юні дослідники, знову запрошую вас до праці.
П’ята зустріч. «Пояснювальна»
Завдання від зустрічей з жителями країни Прикметник ускладнюються.
- Запишіть речення під диктовку.
Пояснювальний диктант.
- Треба визначити синтаксичну роль прикметників у реченні.
- Пояснити вивчені орфограми.
Пам’ятаймо Шевченкову весну, як весну нації. Поет дав розіп’ясти себе за народ і Україну. Слово Кобзаря – вічне!
VІ. Узагальнення і систематизація вивченого.
Шоста зустріч. «Узагальнююча»
Гра «Прикметник, футбол»
Для цього нам треба згадати все, що ми дізналися під час подорожі.
( Кидаючи м’ячик один одному, ми ставимо питання з даної теми).
VІІ. Підсумок уроку. (Домашнє завдання)
Оцінювання.
Подорож наша закінчилася, ми ще повернемося до міста Прикметник за новими знаннями.
Рефлексія «Мікрофон»
- На уроці я навчився…
- Я дізналася, що…
- Які види роботи вам сподобались?
- Чи поділитесь ви з батьками своїми враженнями…
1