Мета: закріпити одержані на уроках української літератури знання про оповідання як про жанр красного письменства, формувати творчі вміння, необхідні для його складання, а саме: вміння – спрогнозувати тему та головну думку майбутнього оповідання, складати текст розповідного характеру, що доречно вміщує елементи опису та роздуму, експозицію, зав'язку, розвиток подій, кульмінацію та розв'язку, а також відповідає вимогам художнього стилю мовлення; сприяти збагаченню та уточненню граматичного ладу їхнього мовлення; сприяти збагаченню та уточненню граматичного ладу їхнього мовлення; розвивати логічне та образне мислення; удосконалювати культуру усного мовлення.
Обладнання: підручник української літератури, таблиця «Типи мовлення», дидактичний матеріал (таблиця, листок оцінювання)
Українська мова 6 клас.
Розвиток зв’язного мовлення
Тема: Особливості побудови оповідання. Усний твір-оповідання на основі побаченого.
Мета: закріпити одержані на уроках української літератури знання про оповідання як про жанр красного письменства, формувати творчі вміння, необхідні для його складання, а саме: вміння – спрогнозувати тему та головну думку майбутнього оповідання, складати текст розповідного характеру, що доречно вміщує елементи опису та роздуму, експозицію, зав’язку, розвиток подій, кульмінацію та розв’язку, а також відповідає вимогам художнього стилю мовлення; сприяти збагаченню та уточненню граматичного ладу їхнього мовлення; сприяти збагаченню та уточненню граматичного ладу їхнього мовлення; розвивати логічне та образне мислення; удосконалювати культуру усного мовлення.
Обладнання: підручник української літератури, таблиця «Типи мовлення», дидактичний матеріал (таблиця, листок оцінювання)
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчального процесу.
Учитель пояснює завдання імітації, які полягають у необхідності підійти до уявного автомобіля, відчинити двері, сісти, завести двигун, увімкнути швидкість і рушити.
(Учні самостійно формулюють завдання уроку, учитель коригує їхні відповіді.)
ІІІ. Надання необхідної інформації.
(Учні готують розгорнуті відповіді на запитання за групами.)
1 група:
Чому так вважаєте?
2 група:
3 група:
(Під час підготовки відповіді учні користуються підручником української літератури, таблицями «Типи мовлення».)
IV. Інтерактивна вправа.
(Групова робота. Учитель пропонує пригадати цікавий випадок, свідками якого були члени груп або про який вони чули від знайомих, сусідів, із повідомлень засобів масової інформації тощо.)
Завдання гри «Літературний салон»
Колективно скласти план оповідання на підставі однієї з самостійно окреслених ситуацій.
Експозиція |
(самостійно продумати частину оповідання) |
Зав’язка |
Оленка, залишена без догляду, вирішила піти на берег річки. |
Розвиток подій |
(самостійно продумати частину оповідання) |
Кульмінація |
Дівчину підхопила течія й понесла на глибину. |
Розв’язка |
(самостійно продумати частину оповідання) |
3.Робота в групах.
V. Підбиття підсумків, оцінювання навчальних досягнень учнів.
(Учні під керівництвом учителя читають й аналізують складені висловлювання (тексти), визначають, які саме недоречності виникли в їхніх текстах і як їх можна позбутися. Учитель аналізує роботу кожної групи і пропонує кожному члену груп заповнити листок оцінювання, залишивши за собою право на корекцію у бік збільшення бала.)
VI. Домашнє завдання.
Усно скласти оповідання на основі побаченого або почутого.
1