Клас: 11
Предмет: Алгебра і початки аналізу
Тема уроку: Формула Ньютона – Лейбніца
Мета:
ознайомити учнів з формулою Ньютона—Лейбніца та основними властивостями визначеного інтеграла, які випливають із властивостей первісної і формули Ньютона—Лейбніца; формувати вміння застосовувати дану формулу для обчислення визначених інтегралів; удосконалити вміння знаходити первісні для функцій;
розвити логічне мислення, пам'ять, увагу, спостережливість, вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки; сприяти розвитку грамотної усної і письмової математичної мови;
виховати взаємоповагу в колективі, чуйне ставлення один до одного, вміння розуміти точку зору співрозмовника, визнавати право на іншу думку; прищепити інтерес до предмету.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Хід уроку
Привітання. Організація класу до уроку.
На минулому занятті ми познайомились з поняттям визначеного інтеграла та з його геометричним змістом. Безпосередньо за означенням визначені інтеграли легко обчислювати лише для найпростіших функцій. Однак, для інших функцій, наприклад тригонометричних, обчислення границь інтегральних сум значно ускладнюється. До того ж такий спосіб потребує важких і громіздких обчислень. Сьогодні ми познайомимось з іншим способом обчислення визначених інтегралів значно простішим та легшим. Тому після вивчення сьогоднішньої теми ви зможете обчислювати визначені інтеграли та познайомитесь з його властивостями. Щоб дізнатися тему сьогоднішнього заняття, вам необхідно пригадати деякий теоретичний матеріал, розгадати кросворд та знайти ключове слово.
« Фронтальне опитування»
За посиланням ми знайдемо завдання http://surl.li/jsmjf
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(Нижче подані оригінал та відповіді до кросворду)
Отже, ви відшукали ключове слово теми сьогоднішнього уроку і це – «формула». Авторами формули, яка дає другий спосіб обчислення визначених інтегралів, стали два визначних вчених – англійський фізик, математик, механік і астроном Ісаак Ньютон і німецький філософ, логік, математик, фізик, історик Готфрід Вільгельм Лейбніц. Отже, тема сьогоднішнього уроку – «Формула Ньютона – Лейбніца. Основні властивості визначеного інтеграла».
(Доповідь учнів про життєвий шлях та наукову діяльність І. Ньютона і В. Лейбніца)
Формула Ньтона – Лейбніца
Якщо функція f(x) визначена та неперервна на відрізку [а; b] і F(x) — будь-яка первісна для функції f(x) на відрізку [а; b], то
.
- скорочений запис різниці F(b) - F(a).
Формула Ньютона-Лейбніца пов'язує поняття інтеграла й первісної для даної функції, і є правилом обчислення інтегралів.
Приклад 1. Обчисліть
Розв'язання: Оскільки для функції f (x) = х2 однією із первісних є F(x) =, то заданий інтеграл обчислюється безпосереднім застосуванням формули Ньютона – Лейбніца:
. Відповідь: 3.
Приклад 2. Обчисліть
Розв'язання: Так як для функції f (x) = однією із первісних є F(x) =, то маємо: . Відповідь: 1.
Із властивостей первісної і формули Ньютона-Лейбніца випливають основні властивості інтеграла:
Доведення:
Доведення:
Доведення: Якщо F(х) є первісною для функції f(x), то для функції kf(x) первісною буде функція kF(х). Тоді
.
Доведення: Доведемо цю властивість для інтеграла суми функцій. Нехай F(х) – первісна для функції f(x), а G(х) – первісна для функції g(х), то для функції f(x) + g(х) первісною буде функція F(х) + G(х). Тоді
Аналогічно доводиться інтеграл різниці функцій.
Доведення: Нехай F(x) — первісна для функції f(x). Тоді
Додаючи почленно ліві і праві частини рівностей, одержуємо:
Приклад 3. Обчисліть .
.
Відповідь: .
Завдання. Обчистити інтеграли (колективне розв’язання вправ)
Розв'язання: Відповідь:
2)
Розв'язання:
Відповідь:
3)
Розв'язання:
.
Перейдіть за посиланням та виконайте завдання самостійної роботи http://surl.li/jsljg
Розв’язання та відповіді до самостійної роботи
Запитання до класу:
Опрацювати: параграф 11 підручника О. Істер «Математика» http://surl.li/akxqc
Розв’язати № 11.3 № 11.5 №11.7 (2, 3)
Додаток
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Питання до кросворду:
1