Конспект гурткового заняття "Карта в спортвному орієнтуванні"

Про матеріал

Конспект заняття для гуртків спортивного орієнтування початкового рівня. Тема " Карта в спортивному орієнтуванні"

Перегляд файлу

 

    Спортивное ориентирование — Википедия  СПОРТИВНЕ ОРІЄНТУВАННЯ

 

 

Заняття 3 Поняття про карту. Спортивна карта

Мета заняття: розширити й систематизувати  знання вихованців про види карт, розвивати пізнавальні можливості, виховати почуття відповідальності та дисциплінованості під час проведення заняття, створити сприятливу в  дитячому колективі та прививати культуру поведінки.

Обладнання і матеріали: мультимедійні матеріали, засоби відтворення мультимедійних презентацій, роздаткові картки, карти різного виду, ручки.
Тип заняття: вивчення нового матеріалу.

QR-код презентації

 

 

 

 

 

 

 

Узагальнена таблиця-план навчальної діяльності

№ з/п

Етапи заняття і приклади навчальної діяльності

Очікувані результати вихованця

Тривалість

1

Організаційний етап:

  • привітання
  • руханка «Як живеш?»

 

Вихованці демонструють готовність до заняття. Активно беруть участь у руханці

 

 

5 хв

2

Актуалізація опорних знань:

Вправа «Продовж речення»

Мотивація навчальної діяльності

  • розповідь керівника гуртка;

 

Вихованці проявляють уважність та зосередженість, активно відповідають на поставлені запитання.

 

5 хв

 

3

Новий матеріал:

  • розповідь керівника гуртка
  • перегляд слайдів

 

 

Вихованці проявляють уважність та  демонструють логічне мислення, беруть активну участь при обговоренні питань. Діти вміють узагальнювати отримані  нові знання та активно відповідають

 

 

25 хв

 

4

Підведення підсумків

  • Вправа «Досліди карту»

 

  • Рефлексія

 

 

Діти проявляють швидкість реакцій, застосовують отримані знання для виконання завдань

10хв

 

Загальна тривалість заняття

                                  

45 хвилин

 

 

І Організаційний етап

Привітання.

Вітаю вас дорогі діти! З нетерпінням чекала нашої зустрічі! Надіюсь вона буде продуктивною та корисною. Пропоную нашу зустріч почати з невеличкої руханки.

Руханка «Як живеш?»

Діти стають в шеренгу або в коло, і відповідають на запитання керівника певним жестом.

  1. Як живеш?   - Ось так! (Діти піднімають великий палець правої руки вгору)
  2. Як  ідеш? - Ось так! (Діти крокують на місці)
  3. Як біжиш? - Ось так! (Діти біжать на місці)
  4. Як танцюєш? - Ось так! ( Діти виконують довільні танцювальні рухи)
  5. Як даєш? - Ось так! (Діти протягують руки перед собою)
  6. Як береш? - Ось так! ( Діти притискають руки до грудей)
  7. Як ти спиш? - Ось так! ( Діти складають долоні докупи та схиляють на них голову)
  8. Як сидиш? - Ось так! (діти сідають на свої місця)

 

 

 

 

ІІ Актуалізація опорних знань

 Давайте пригадаємо деяку інформацію з минулих занять. Для цього вам необхідно виконати вправу «Продовжіть речення». Я починаю читати речення, а ваше завдання закінчити його.

«Продовжіть речення»

  1. Вид спорту в  якому використовується карта та компас- це… (спортивне орієнтування)
  2. Країна-батьківщина спортивного орієнтування – … (Норвегія)
  3. В Україні вперше буди проведені змагання зі спортивного орієнтування в місті … (Ужгород)
  4. Перша федерація зі спортивного орієнтування була створена у … (Данії)
  5. Найдовші дистанції в спортивному орієнтуванні називають… (марафонськими)

Як показують ваші відповіді, матеріал з минулих занять ви чудово засвоїли, тому пропоную вам рухатись вперед і здобути нові знання.

ІІІ Мотивація навчальної діяльності

  Уважно подивіться навколо, що незвичного ви бачите ? ( В кабінеті має бути багато різних карт: фізичні , політичні, карти ґрунтів , карти корисних копалин, але переважати мають  карти зі спортивного орієнтування. Їх можна розмістити на дошці, стінах, чи розкласти на столах. Якщо немає роздрукованих карт, можна зробити електронну підбірку).

(Відповідь дітей)

Як гадаєте чи мають вони відношення до нашої сьогоднішньої теми? (Відповідь дітей) Ви маєте рацію, адже тема нашого  сьогоднішнього заняття  «Поняття про карту. Спортивна карта» (Слайд1)

Тож щоб ви могли з легкістю розібратись де яка карта, яка карта для чого використовується  і чим карти між собою різняться, ми маємо з вами сьогодні поринути у чарівний світ картографії.

ІV Викладення нового матеріалу

Чи є у вас здогадки що означає термін «картографія»? (Відповідь дітей)

Цікаво було почути ваші версії.

(Слайд2)

Насправді, термін картографія має грецьке походження. Картографія – це сфера діяльності, що допомагає людству орієнтуватися на будь якій території, наочно передає вигляд певної місцевості, місце розташування та просторові характеристики об'єктів, поширення природних та соціальних явищ. Створення карт – це один з тих видів людської діяльності, що прийшов до нас з глибокої давнини. Перші відомі картографічні зображення відносяться ще до часів Давнього Єгипту.

 (Слайд3)

А от наукове обґрунтування картографія отримала у Давній Греції, і першим, хто створив найдревнішу карту був Ератосфен. На ній учений зобразив уже відомі частини Європи, Азії та Африки.

(Слайд4)

Найдавнішою картографічною пам'яткою на території України є рисунок на уламку бивня мамонта – доісторична «Межиріч-карта». Всього відомо близько десяти доісторичних карт, знайдених в Україні.

 Чи можете ви пояснити що таке карта ? (Відповідь дітей) Узагальнюючи ваші відповіді, ми можемо записати до нашого словничка термінів нове визначення – «карта».

Географічна карта – це зменшене узагальнене зображення земної поверхні, виконане у масштабі та за допомогою певних умовних знаків.

 

 Гляньте на карти, які перед вами. Чи всі вони однакові? (Відповідь дітей)

Звісно ці карти різняться між собою, тому що належать до різних груп. Давайте розберемось  на які групи поділяють карти.

 Класифікація карт — це поділ їх на види за певною ознакою. Класифікація карт за різними ознаками потрібна для швидкого пошуку необхідної інформації, укладання каталогів, переліків карт, а також для створення картографічних інформаційно-довідкових систем.

(Слайд 5)

Географічні карти поділяють:

  • за масштабом
  • за змістом;
  • за охопленням території;
  • за призначенням;

(Слайд 6)

Залежно від масштабу карти поділяють на: великомасштабні (масштаб від 1 : 200 000 і більше), середньомасштабні (масштаб від 1 : 200 000 до 1 : 1 000 000) та дрібномасштабні (масштаб від 1 : 1 000 000 і дрібніше). Зверніть увагу на слайд, тут зображена одна місцевість у різних масштабах.

(Слайд 7)

За змістом карти поділяють на тематичні й загальногеографічні. Найбільш поширені загальногеографічні карти. На них зображені форма земної поверхні (рельєф), гідрографія (моря, ріки, озера, болота), населені пункти, шляхи сполучення, державні кордони й адміністративні межі, об’єкти господарського й культурного призначення тощо.

(Слайд8)

Тематичні карти детальніше висвітлюють певну частину змісту загальногеографічних карт (наприклад, густоту населення, рослинний покрив) або показують те, чого немає на загальногеографічних картах (наприклад, ґрунтовий покрив, геологічну будову, клімат, тваринний світ). Серед тематичних карт є карти природних явищ (фізико-географічні), до яких належать карти кліматичні, геоморфологічні, ґрунтові, рослинності, а також карти населення, економічні, політичні, політико-адміністративні, адміністративні та історичні.

  (Слайд 9)

За охопленням території розрізняють карти світу, півкуль, материків та їх частин, океанів і морів, держав і їх частин — областей, районів тощо.

(Слайд 10)

За призначенням розрізняють карти для цільового використання або для певної групи споживачів. Вони відрізняються від загальногеографічних і навіть тематичних вузькоспеціалізованим спрямуванням змісту. Прикладом таких карт можуть слугувати навчальні, туристичні, спортивні, навігаційні, довідкові, кадастрові, спортивні карти, карти для людей із вадами зору.

Ви вже знаєте які групи карт бувають. А розкажіть з якими картами вам доводилось мати справу: можливо в школі, вдома або під час мандрівок?

(Обговорення.)

Пропоную трохи детальніше зупинитись на інформації про спортивну карту. Адже саме спортивна карта є основним робочим інструментом в спортивному орієнтуванні.

(Слайд11)

Спортивна карта - це спеціальна великомасштабна тематична багатокольорова карта місцевості, призначена для спортивного орієнтування і виконана в специфічних умовних знаках. Вона повинна відображати кожен об'єкт, який впливає на читання карти чи на вибір шляху: форми рельєфу, каміння, стан поверхні землі, прохідність, землекористування, водні об’єкти, населені пункти, окремі будівлі, мережу доріг і стежок, комунікаційні лінії, а також деталі, які використовуються з точки зору орієнтування. Форми рельєфу є одними із важливих аспектів карти.

Спортивні карти створюють за допомогою спеціальних комп’ютерних програм. Основними кольорами, які використовують картографи для рисування спортивних карт є коричневий, блакитний, зелений, жовтий, білий, сірий, червоний та чорний. На карту, котру видають учаснику, змагань, наносять пурпуровим кольором елементи дистанції, відповідно до виду орієнтування.

В Україні спортивні карти виготовляються згідно Правил змагань зі спортивного орієнтування Федерації спортивного орієнтування України у відповідності з міжнародною системою умовних знаків Міжнародної федерації спортивного орієнтування, доповнених національними умовними знаками.

Сьогодні ми з вами побачили  яке різномаїття таїть за собою таке маленьке слово «карта». Мені цікаво почути вашу думку ось з якого питання. Як  ви вважаєте наскільки є корисні карти в сучасному житті? Свою відповідь аргументуйте.

(Обговорення)

Підведення підсумків

Завдання «Досліди карту»

 

 Діти діляться на дві команди. Потім кожна команда отримує карту та описує її за планом.

  1. назва карти ( політична, фізична, топографічна чи інша)
  2. масштабність ( великомасштабна, середньомасштабна чи дрібномасштабна);
  3. яка карта за охопленням території?
  4. яка карта за змістом?

Вкінці команди порівнюють опис своїх карт та обговорюють розбіжності.

 (Додаток 1)

Ви чудово впорались із поставленим завданням! А зараз давайте підведемо підсумки нашої зустрічі і з’ясуймо  чи досягнули ми з вами поставленої мети на сьогоднішньому занятті. Тому пропоную вам  уважно переглянути картки які перед вами і дописати незакінчені речення (Додаток 2)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Додаток 1)

 

 

 

(Додаток 2)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
25 квітня 2023
Переглядів
802
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку