Конспект індивідуального заняття з елементами масажу і самомасажу для дітей логопатів при дизартрії
Індивідуальне заняття для дітей з елементами масажу і самомасажу
Мета: Повторити артикуляційний уклад і характеристику звука Ш; навчити розрізняти звук Ш в складах, словах, реченнях. Практично засвоювати родовий і прийменниковий відмінки іменників однини і множини. Знімати загальну напругу, зміцнювати м'язи обличчя і ротової мускулатури і покращувати їх кровопостачання, збільшувати обсяг і амплітуду артикуляційних рухів. Розвивати у дитини координацію дрібної моторики пальців рук, фонемний слух, граматичну правильність мови, слухову увагу, пам'ять, мислення. Створювати позитивні емоції і настрій під час проведення зайняття, масажу і виховувати інтерес до чистого звуковимови.
Обладнання:
Хід заняття:
Запитати у дитини, чи любить вона казки.
Запропонувати дитині «зігріти» і наші щічки, лобик, губки, носик за допомогою зубної щітки.
Прочитати вірша:
Щоб думали трохи краще наші хлоп'ята,
Я погладжу лобики ось таким малятам.
Один, два, три, чотири, п'ять і шість, і сім -
Не забудь, масаж такий треба робити усім!
Виконати масаж лоба по напряму від середини лоба до скронь і від брів до волосистої частини голови погладжуючими, розминаючими і вібраційними рухами.
А тепер по кругу щічки ніжно розітру,
Так забудькуватим діточкам пам'ять розвину.
Один, два, три, чотири, п'ять і шість, і сім -
Не забудь, масаж для щічок треба робити усім!
Виконати масаж щік по напряму від кута рота до скронь по щічному м'язу і від вилицюватої кістки вниз на нижню щелепу погладжуючими, розминаючими і розтягуючими рухами.
Я подушечками пальців в точки потраплю,
Так кирпатим хлоп'ятам носик розітру.
Один, два, три, чотири, п'ять і шість, і сім -
Не забудь, масаж для носа треба робити усім!
Виконати масаж носа і носогубних складок уподовж крильной частини носового м'яза і від крил носа до кутів губ погладжуючими, розтираючими і вібраційними рухами.
Щоб частіше посміхалися наші хлоп'ята,
Розімну, погладжу губки маленьким малятам.
Один, два, три, чотири, п'ять і шість, і сім -
Не забудь, масаж для губок потрібно робити усім!
Виконати масаж губ від середини верхньої губи до кутів і від середини нижньої губи до кутів погладжуючими, розтираючими, вібраційними рухами.
Сказати, що зараз "помічниця" хочуть пограти з нашим язичком.
Прочитати вірш і виконати погладжуючі рухи від кореня язика до кінчика:
Стрибав зайчик по горушке,
Піднімав високо вушка.
Стриб, стриб, стриб, стриб,
Стриб, стриб, стриб, стриб.
Прочитати вірш і виконати ритмічне натискання від кореня мови до кінчика і назад:
Раптом їжачок виповзає
І на п'яти наступає:
Пих, пих, пих, пих,
Пих, пих, пих, пих.
Прочитати вірш і виконати вібруючі рухи від кореня мови до кінчика:
А ведмідь тут розсміявся:
В ліс далекий я піду,
Зайчика сірого знайду.
Принесу його додому,
Буде зайчик жити зі мною:
Топ, топ, топ, топ.
- Молодець, добре пограли, тепер давай відпочинемо і подихатимемо, щоб додалося сил для наступних ігор.
Вдих і видих через ніс.
Вдих і видих через рот.
Вдих через рот, видих через ніс.
Вдих через ніс, видих через рот.
Вдих і видих через ліву ніздрю, потім - через праву(поперемінно).
Вдих через одну половину носа, видих через іншу.
Артикуляційна гімнастика "Неслухняний язичок" (елементи самомасажу губ, язичка) : "Жаба", "Хоботок", "Годиннички", "Покараємо неслухняний язичок", "Лопатка", "Почистимо зубки", "Чашка", "Смачне варення", "Гойдалки".
пояснивши при цьому положення язика і напрям повітряного струменя.
Вправи для розвитку фонематичного слуху
Послухай слова
Послухай уважно слова і скажи, яке слово не «шумить».
• Шапка, шина, сова, шуба, шафа.
• Мішок, маска, лоша, кішка, пушок.
• Душ, фарш, морс, марш.
Примітка. Читайте слова, вимовляючи звук [ш] ([с]) подовжено, чітко.
Скоромовка
Послухай скоромовки і скажи для кого, Вітерця чи Змії, склали ці віршики.
У Мишки Машки
У кошику фісташки.
А у Шишкаря Мишка Кедрових шишок півмішка.
А ще зубна щітка приготувала тобі подарунок на згадку про це заняття (картинка зубної щіки, що треба обвести та розфарбувати).