Конспект інтегрованого уроку з української літератури 7 клас "Яким я уявляю людське щастя?"

Про матеріал

Конспект інтегрованого уроку з української літератури (розвиток зв'язного мовлення) 7 клас. Підготовка до написання контрольного твору "Яким я уявляю людське щастя?" Інтеграція з образотворчим, музичним мистецтвом і зарубіжною літературою

Перегляд файлу

Міністерство освіти й науки України

КЗ «Темрюцька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Конспект  уроку

з української літератури

(розвиток   мовлення)

7клас

 

Учитель:    Жукова І.М.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

с. Темрюк

 

ТЕМА:

Розвиток зв’язного мовлення. Підготовка до написання контрольного твору «Яким я уявляю людське щастя?»

МЕТА:

  • поглибити і систематизувати знання учнів;
  • формувати і розвивати творче мислення, уяву, комунікативні навички, пам'ять, допитливість,формувати уміння складати зв’язний текст; самостійність;
  • створити  на основі прочитаних творів   рецепти щастя (у вигляді квітки)
  • визначити розуміння поняття «щастя» і бажання бути щасливим,
  • виховувати прагнення добра, справедливості, повагу до надбань минулих поколінь, національно-патріотичні почуття

 

ОБЛАДНАННЯ:

сигнальні картки для вправи «Сонечко – Хмаринки»,  книжкова виставка (казки, оповідання про щастя, Біблія), саморобні таблиці, картки самооцінювання, висловлювання відомих українських та зарубіжних письменників, дитячі малюнки, аплікації, записи пісень, тлумачний словник, комп’ютер.

 

ТИП УРОКУ:

розвиток зв’язного мовлення

 

ІНТЕГРАЦІЯ:

образотворче мистецтво,  зарубіжна література, музика,

 

ЕПІГРАФ УРОКУ:

 

Щасливий той, хто мав змогу

знайти щасливе життя.

Але щасливіший той, хто вміє

ним користуватися.

Г. Сковорода

 

ДЕВІЗ УРОКУ:  Коротко і ясно – зате прекрасно!

 

 

ХІД      У Р О К У

 

І. Актуалізація опорних знань. Підготовка до сприйняття нового матеріалу.

 

Учитель: Добрий день, діти! Привітайте, будь ласка наших гостей:

Діти: «Добридень,всім, всім і гостям, здоров’я, щастя зичим вам.

 

  1. Вступне слово вчителя:

«Діти,подивіться, за вікном яскраво світить сонечко. А чи з гарним настроєм ви прийшли сьогодні на урок? Так чи ні? З’ясувати це  нам  допоможе  усміхнене Сонечко і Хмаринка, що лежать на ваших партах. Якщо настрій гарний – підніміть сонечко, якщо поганий – хмаринку, а якщо 50/50 – прикрийте сонечко хмаринкою. Покажіть своїм сусідам, в цілому,50/50, тож посміхніться.  Сподіваюсь, що ми  зробимо все для того, щоб настрій наш покращився і наприкінці уроку…

Якщо ми  візьмемося за руки, посміхнемося один одному, то щастя неодмінно помножиться вдвічі, втричі, в декілька разів.

  1. Звучить  музика (Посмішка щастя)  

 

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.

Учитель:  У нас сьогодні урок зв’язного мовлення, на якому ми працюватимемо над підготовкою  до написання твору: «Яким я уявляю людське щастя?» 

Скажіть, діти, а як  ви повинні працювати? (відповіді учнів)          Які ваші сподівання? Чого чекаєте від нашого уроку?(відповіді учнів) Думаю, що робота на уроці буде корисною, повчальною, цікавою.

УЧИТЕЛЬ:   А ще, дітки, ви повинні працювати старанно й уважно. Я пропоную провести вам урок у незвичній формі – досліджень, міркувань  і фантастики. Мені хочеться переконатися, що ви надзвичайно  талановиті  та творчі, і  зможете самостійно оцінити свої знання наприкінці уроку.

Тож проведемо психологічний тренінг: (учні читають вголос написаний на  дошці текст)

 Я – учень. Я – особистість творча. Я не боюся висловлювати свої судження. Помилившись, міркую далі. Шукаю істину. Я хочу знати

Учитель:   Проблема щастя хвилює людство з часів його існування та замислення над сенсом буття. І не лише письменники проводять свій життєвий шлях у пошуках цієї філософської категорії. Ми також намагаємося знайти і зрозуміти, що таке щастя і де його знайти?

Дехто вважає, що щастя  - то випадковість, несподіванка, яка раптом постукає у двері і наповнить тебе радістю.

Людський розум не може змиритися з таким сприйняттям буття. І якби попередні покоління жили, сподіваючись на диво, то ми донині сиділи в печерах і основною зброєю для нас залишилися б дрючки і каміння. Нашу власну долю і долю одне одного ми повинні творити самі й водночас уміти побачити, що вже до нашого народження попередні покоління подбали про наше щастя.

Тож на нашому уроці ми повинні визначити низку проблемних питань: (звертаємося на дошку, де записані проблемні питання):

  • Чи справді найщасливіша та людина, яка потрібна усім?
  • Чи можна за гроші купити щастя?
  • Як праця може зробити людину щасливою?
  • Чи правильне твердження:»Якщо хочеш бути щасливим – будь ним!»

 

ІІІ. Сприйняття нового матеріалу, його осмислення.

Учитель:  Дітки, підніміть, будь ласка, руки, хто вважає себе  щасливим?  Чому?(відповіді учнів) Так, людина народжена для щастя, і вона повинна бути щасливою. Повірте,  щастя не за горами й морями, не в царських палатах, а в наших думках, в нашому серці, в любові до ближнього.

Давайте звернемося до тлумачного словника та з’ясуємо значення слова «ЩАСТЯ»

Робота з тлумачним словником сучасної української мови. Київ «АРІЙ» 2007, с.504:

(відповідь учня) ЩАСТЯ – має кілька значень:

  1. Стан цілковитого задоволення життям, відчуття глибокого вдоволення та безмежної радості, яких зазнає хто-небудь(зовнішній вияв цього відчуття)
  2. Досягнення, успіх, удача
  3. Доля, талан (добробут, щасливе життя)

ІV. Виконання вправ на застосування і закріплення знань.

 

1.ҐРОНУВАННЯ  : щастя – радість, дружба, любов, гроші, добро, багатство, улюблена робота, наполегливість …

УЧИТЕЛЬ: Мабуть кожна людина задумується над питанням: «Що ж таке щастя?»  і намагається знайти відповідь на нього.  А й справді, що це таке? Чи щасливі ви?  Яким  собі його уявляєте?  Саме на ці питання  ми з вами будемо шукати відповіді.

2.  «МІКРОФОН» (відповіді учнів)

  1.         РОБОТА В ГРУПАХ

 УЧИТЕЛЬ: Багатьох письменників також турбувало це питання,  вони на прикладі героїв своїх творів намагалися дослідити їх прагнення бути щасливими, задоволеними життям.

Символом нашого уроку є ось ця дивовижна пелюсткова різнокольорова квітка щастя. Давайте на основі прочитаних творів,визначимо, в чому полягало щастя і  спробуємо скласти його рецепти. Якою ж все-таки треба бути людиною, щоб відчувати себе щасливою. (Клас  ділиться на групи і отримує завдання за конкретними творами: І група – за оповіданням «Скарб» О. Стороженка, ІІ група – новела «Цвіт щастя» Б.Лепкого, ІІІ група – за народними казками).

 Узагальнюючи свої розповіді та вислухавши відповіді інших, наприкінці уроку від кожної групи ми чекатимемо кілька рецептів  щастя, щоб прикрасити цю квітку. Робота в групах.

УЧНІ: (приблизні варіанти відповідей)

  • Павлуся, героя твору О.Стороженка «Скарб», парубки називали щасливим, хоча протягом свого життя він тільки їв та спав і більше нічого не робив. Таким, як Павлусь, «Бог усе дає, а вони нудяться світом, не знають, що у них є і що їм треба»
  • Герой твору Б.Лепкого «Цвіт щастя» шукає квітку, яка б зробила щасливою мати і його самого. І хоча хлопець виріс і дізнався про відсутність такої квітки, все одно продовжує її пошуки. Він вірить, що щастя є на світі.
  • Скупа людина теж щаслива, бо у неї багато грошей, але ніякої користі з них немає. Господарі з твору Б. Лепкого «Мишка» відчувають себе щасливими, коли наживаються на горі інших. Їм байдужа доля жебрачки та багатьох таких, як вона.
  •            О. Стороженко в оповіданні «Скарб» зазначає, що «…той тільки щасливий, хто другому не завидує, а дякує Бога за те, що він йому послав»
  • А ось що говориться про щастя у Біблії: «Щасливий той, хто дбає про вбогого! В день нещастя Господь порятує його! Господь берегтиме його та його оживлятиме; буде щасливий такий на землі. Він (Бог) не видасть його на поталу його ворогам! На ложі недуги подасть йому сили Господь…

Прощаючи, треба давати поміч слабим, та пам’ятати слова Господа Ісуса: «Щасливий, хто дає, а не той, що бере»

УЧИТЕЛЬ: Тема щастя хвилювала людей у всі часи. Бути щасливою – головна мета кожного з нас. Але як досягти її? Людина повинна знайти своє розуміння щастя.

  1. ОБГОВОРЕННЯ ПРОБЛЕМНИХ ПИТАНЬ

Учнівські виступи з проблемних питань:

(приблизні докази й тези до висловлювань)

  • Чи справді найщасливіша та людина, яка потрібна усім?  

«Найщасливіша та людина, яка потрібна всім»

Якщо людина живе проблемами інших, вона не має часу подбати про власне щастя.

Існує чимало гуманних професій: лікар, вчитель, рятів­ник, пожежника та ін. Призначення цих людей — рятувати і допомагати іншим, а допомоги потребують постійно. Невже для того, щоб відчувати себе щасливою людиною, достатньо отрима­ти, наприклад, фах лікаря?

Одна людина не може допомогти всім, отже не може бути повністю щасливою.

Висновок: Бути щасливим, значить прагнути бути корисним, не чекаючи на подяку.

«Найщасливіша людина та, яка дає щастя найбільшій кількості людей».  

  • Чи можна за гроші купити щастя?

«Щастя — у праці».

 Безрадісна, одноманітна праця не може принести щастя. Якщо людина не любить свою роботу — вона нещаслива? Як праця може зробити людину щасливою? Якщо жінка домогосподарка, виховує дітей і не працює,   може чи не може відчувати себе щасливою.

висновок:  Щасливою людину робить зовсім не престижна або творча робота  як така, а перед усім та, в яку людина вкладає свою душу,  від якої отримує задоволення.

  • Як праця може зробити людину щасливою?

«Щастя за гроші не купиш»

Існує давня приказка «Не май  сто рублів, мав сто друзів». Чи може людина бути щасливою без грошей і нещасною з купою грошей? Жити в постійному стресі за своє багатство: згорить, вкрадуть,згниє… Хіба цей страх може бути сумісним із щастям?

У гонитві за славою ми забули, що за гроші можна придбати: ліжко, а не сон; книги, а не розум; ліки, а не здоров’я; розкіш, а не культуру; прикраси,а не красу; розваги, а не кохання; добробут,а не щастя.

  Але гроші є найнеобхіднішою річчю для щастя. Вони дуже важливі в житті людини, але зробити людину щасливою вони не можуть. Все-таки краще добре ім’я, ніж  велике багатство.

 

  • Чи правильне твердження:»Якщо хочеш бути щасливим – будь ним!»

«Якщо хочеш бути щасливим — будь ним».

  Чи можна бути творцем свого щастя? Що для цього треба? Чи все залежить від самої людини, щоб бути щасливою? Людина не може бути щасливою за бажанням, адже на її життя впливає чимало зовнішніх факторів (умови життя, рівень достатку, соціальні кризи, природні катастрофи та ін.) Людина ніколи не відчує себе повністю щасливою, їй завжди бракуватиме чогось.

 Висновок:Насправді, для того, щоб відчувати себе щасливою людиною, не потрібно свідомо домагатися цього. Щастя — це відчуття  радості, захоплення, відкриття. Воно доступне людині, яка  любить життя, уміє бачити красу природи, серце якої завжди відкрито для добра.     

УЧИТЕЛЬ: А що говорить народна мудрість про щастя? (презентація саморобної брошури з прислів’ями, їх пояснення)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.ТВОРЧА РОБОТА.  Скласти сенкен, або чотиривірш, або акровірш про щастя.  

(для зразка) СЕНКЕН

Щастя,

Чисте, як сльоза. Безгрішне.

Світиться. Усміхається. Манить.

Тягнуться руки до вічності неба.

Веселка.

(Фоном лунає музика, і  учитель говорить)

        УЧИТЕЛЬ: Якщо ви звернете увагу на дошку, то побачите чарівних птахів, яких із задоволенням намалювали дівчата вашого класу. Вони охоче нам їх продемонструють. (Розповіді дівчат про своїх птахів щастя, чому саме такими кольорами їх намалювали, що вони символізують. ) 

А  які ще існують символи щастя?

 ПІДКОВА ЩАСТЯ (учнівські повідомлення) КЛЮЧ ЩАСТЯ

   Крилатий вислів «підкова щастя» прийшов до нас із давнини. Підковувати коней почали ще до нашої ери. Спочатку це робили заради краси, тому підкови були золоті або срібні. Коні під час бігу часто їх губили. Знайти таку підкову справді було щасливим випадком.

А як ви вважаєте, чи можна щастя знайти разом з підковою?

2.Людина сама кує своє щастя

Підкова у віруваннях нашого народу здавна посідає особливе місце. Кажуть, що хто знайде ненавмисне підкову, тому вона принесе щастя. Під поріг підкладають підкову, щоб у хаті гроші водились. Щоб люди йшли до хати, то кладуть під поріг дві підкови: одну ріжками до хати, а другу – з хати.

Виступи учнів-представників із кожної групи про рецепти, які вони склали до квітки  «Як стати щасливим» (учнівські варіанти можуть бути такими):                        

  1. Дбай про вбогого
  2. Допомагай слабим
  3. Не заздрити, а дякувати бога за те, що він  тобі послав
  4. Роби іншому добро
  5.  Допомагай іншим – і будеш щасливий
  6. Живи чесно
  7. Знайди роботу до душі
  8. Будь щасливим у любові
  9. Виключи з голови ревнощі, гордість, гнів, образи
  10.        Сприймати світ оптимістично
  11.   Вдосконалюй сам себе
  12.   Даруй щастя людині, яку любиш

      Комп’ютерна презентація «Узагальнений образ щастя»

                Заключне слово вчителя

 

Щастя – це вічна дорога земна,

Щастя – це літо, зима і весна,

Щастя – це сонце, злива і сніг,

Щастя – це пісню ділити на всіх,

Щастя – це віра в добро і любов,

Щастя – це  музика вільних дібров

Щастя – це друзі і рідний твій дім,

Щастя – це світ, подарований всім


V. Підбиття підсумків уроку.

ПІДСУМОК  РЕФЛЕКСІЯ

  • Що допоміг вам з’ясувати сьогоднішній урок?
  • Чи відкрили ви щось нове для себе?
  • Чи з’ясували ви для себе, що таке щастя?
  • Для того, щоб бути щасливим, я…
  • Щоб ти зробив з мішком самоцвітів, пам’ятаючи про те, що ти живеш у сучасній Україні?
  • Після уроку я зрозумів, що…
  • Найбільше мені сподобалося…
  • Цей урок навчив мене…

 

СИТУАЦІЯ УСПІХУ: Діти, а давайте перевіримо, чи покращився ваш настрій, порівняно з початком уроку

Вправа «Сонечко – Хмаринки»

УЧИТЕЛЬ:

Тепер нам залишається за роботу на уроці отримати оцінки. Для скористаємося КАРТКАМИ  самооцінки роботи. КАРТКА самооцінки роботи на уроці

Дата                      Прізвище                              .

Як я працював(ла) на уроці

Коментар учня

Оцінка

1.

Я повторив раніше вивчений матеріал

 

 

2.

Я висловлював нові ідеї

 

 

3.

Я плідно працював у парі, виконував письмові вправи

 

 

4.

Зможу скласти узагальнюючу розповідь із наведенням прикладів

 

 

5.

Настрій на уроці, мої очікування

 

 

 

 Відомий поет Омар Хайям дав таке визначення щастю: «Щасливий той, хто жив хоч би хвилинку!» отже, саме життя є щастя. Матеріальний добробут дає відчуття задоволення, комфорту, але не щастям. Той, хто бачить щастя в цьому, збіднює своє життя, перетворює його на існування. Відчуття щастя дає людині творчу працю, творчість, мета яких – ствердження ідеалів добра, краси, справедливості.

Розуміння щастя нікому не може бути нав’язано, кожна людина має право на своє уявлення про щастя, кожен вибирає його сам. Щастя – це сама людина, багатство її внутрішнього світу, характер її світогляду, духовність або меркантильність інтересів і потреб.

Проаналізуйте свою поведінку. Не втрачайте людської гідності. Станьте на захист скривдженого. Хай ніколи не осудять вас і не скажуть: «тіло твоє в золоті, а душа в болоті» будьте красивими душею, і хай у ваших грудях б’ється велике серце.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: на основі матеріалу уроку підготуватися до написання твору, дібрати епіграф, цитати, дібрати заголовок, спираючись на тезу «Яким я уявляю людське щастя?»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПІДГОТОВЧА РОБОТА ДО УРОКУ

 

Питання:

  1. Що таке щастя на ваш погляд?
  2. За яких умов людина відчуває себе щасливою?
  3. В яких творах художньої літератури порушується проблема щастя, смислу життя?
  4. Яких зусиль треба докласти людині, щоб бути щасливою?
  5. Чи варто боротися за своє щастя?
  6. Чому щастя, як правило, є миттєвим почуттям?
  7. Чи можете зробити щасливими оточуючих вас рідних, друзів, знайомих?
  8. Чому кожна людина сприймає щастя по-своєму, по-особливому?
  9. Чи могли б ви пожертвувати своїм щастям заради інших?
  10.                    Якого подарунка долі хотіли б отримати і чому?

 

Висловлювання відомих українських та зарубіжних письменників

Щастя завжди здається маленьким, коли ти тримаєш його у руках, але відпусти його – і відразу зрозумієш, наскільки воно велике і прекрасне.

М. Горький

Єдине справжнє щастя у житті – це жити для інших.

Л. Толстой

Хто дрімає, той щастя не має

Народна мудрість

 

ЛЮДИНА  – коваль свого щастя.

Г. Сковорода.

 

Наше щастя чи наше нещастя залежить тільки від нас самих

Монтень

 

ПРИСЛІВЯ ТА ПРИКАЗКИ ПРО ЩАСТЯ

  • Яка Настя, таке з нею щастя
  • «Дай, Боже, щастя», - просила Настя
  • Щастя біжить, а нещастя летить
  • Честь ціни не має, щасливий той, хто її має
  • Щасливому по гриби ходити, а нещасному в лісі блудити
  • Вчення в щасті скрашає, а в нещасті утішає
  • Сварливий щастя не знає, терплячий горя не відає
  • Щастя розум одбирає, а нещастя повертає
  • Не родись багатий та вродливий, а родись при долі та щасливий
  • Розум – щастя береже
  • Щастя людини – в її мудрості
  • Щастя без розуму – торба дірява
  • Щастя можна знайти тільки у рідній Батьківщині
  • У злагоді живемо – своє щастя куємо
  • Щастя викликає в людини доброту і щирість
  • Біля рідної матері діти в щасті почуваються
  • Свою ниву оремо – щасливо живемо
  • Де немає правди, там немає щастя
  • Вмій принести щастя сімї
  • Бувають нещасливими і ті, хто купається у славі
  • Щастя на дорозі не валяється
  • З щастя приходить радість
  • При батьках і щастя й лад
  • Не в грошах щастя, коли воно є
  • Щастя схоже на скло блиском і міцністю
  • Хто горя не бачив, той і щастя не знає
  • Хто рано встає, тому щастя є
  • Від щастя не вмирають
  • В щасті не без ворога
  • Не родись у платтячку, а родись у щастячку
  • Хто доброго чоловіка минає, той щастя не має
  • Як щастя прибуде, знайдуть самі люди
  • Щастя скоро покидає, а надія – ніколи
  • Де щастя родиться, там і заздрість  плодиться
  • Добре танцювати тому, кому щастя на дудку грає
  • Кому щастя, тому й півень несеться
  • Де щастя упало, там і приятелів мало
  • На чуже щастя не впасти

ТАБЛИЦЯ № 1

Вимоги щодо мовлення під час написання творчої роботи

№ п/п

Яким повинно бути мовлення

Яких правил мовлення потрібно дотримуватися

1.

Змістовним

Підпорядковуйте своє висловлювання темі, основній думці; не пишіть зайвого

2.

Послідовним

Стежте за порядком викладу думок

3.

Багатим

Уживайте різноманітні слова і речення: намагайтеся не повторювати тих самих слів і однакових речень

4.

Точним

Використовуйте найбільш точні слова

5.

Виразним

Добирайте слова і вирази, які найбільш яскраво передають основну думку

6.

Правильним

Грамотно пишіть слова, правильно будуйте речення, зазначайте розділові знаки

 

ТАБЛИЦЯ № 2   РОЗДУМ ЯК ВИД МОВЛЕННЯ

Тип мовлення

Основна функція

На яке питання дається відповідь у висловлюванні

Будова висловлювання

 

РОЗДУМ

Доведення або пояснення чогось

Чому предмет чи особа такі? Які причини подій?

ТЕЗА – АРГУМЕНТ – ВИСНОВКИ

 

 

 

 

 

Поради щодо написання твору-роздуму

  • Зрозумійте, осмисліть тему майбутнього твору-роздуму.
  • На підставі заголовку визначте його проблему.
  • Сформулюйте тезу, яка б відображала основну думку твору. (Теза, як правило, міститься на початку висловлювання, але іноді перед нею ще буває невеликий вступ)
  • Проілюструйте тезу необхідними прикладами або доказами.
  • З’ясуйте послідовність  наведення аргументів (доказів)
  • Уживайте вставні слова і словосполучення: на мою думку, до речі, на жаль, по-моєму, отже, таким чином; речення: « Я вважаю», «Мені здається», які виступають засобами зв’язку між частинами роздуму
  • Висновки, аргументи намагайтеся виділяти в окремі абзаци

Основна частина твору – це безпосереднє розкриття теми. Назва лейтмотивом проходить через увесь текст. Вступ і висновки менші за обсягом ніж основна частина.

 

docx
Додано
5 травня 2018
Переглядів
6176
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку