Конспект інтегрованого уроку з української літератури (розвиток зв'язного мовлення) 7 клас. Підготовка до написання контрольного твору "Яким я уявляю людське щастя?" Інтеграція з образотворчим, музичним мистецтвом і зарубіжною літературою
Міністерство освіти й науки України
КЗ «Темрюцька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів»
Конспект уроку
з української літератури
(розвиток мовлення)
7клас
Учитель: Жукова І.М.
с. Темрюк
ТЕМА:
Розвиток зв’язного мовлення. Підготовка до написання контрольного твору «Яким я уявляю людське щастя?»
МЕТА:
ОБЛАДНАННЯ:
сигнальні картки для вправи «Сонечко – Хмаринки», книжкова виставка (казки, оповідання про щастя, Біблія), саморобні таблиці, картки самооцінювання, висловлювання відомих українських та зарубіжних письменників, дитячі малюнки, аплікації, записи пісень, тлумачний словник, комп’ютер.
ТИП УРОКУ:
розвиток зв’язного мовлення
ІНТЕГРАЦІЯ:
образотворче мистецтво, зарубіжна література, музика,
ЕПІГРАФ УРОКУ:
Щасливий той, хто мав змогу
знайти щасливе життя.
Але щасливіший той, хто вміє
ним користуватися.
Г. Сковорода
ДЕВІЗ УРОКУ: Коротко і ясно – зате прекрасно!
ХІД У Р О К У
І. Актуалізація опорних знань. Підготовка до сприйняття нового матеріалу.
Учитель: Добрий день, діти! Привітайте, будь ласка наших гостей:
Діти: «Добридень,всім, всім і гостям, здоров’я, щастя зичим вам.
«Діти,подивіться, за вікном яскраво світить сонечко. А чи з гарним настроєм ви прийшли сьогодні на урок? Так чи ні? З’ясувати це нам допоможе усміхнене Сонечко і Хмаринка, що лежать на ваших партах. Якщо настрій гарний – підніміть сонечко, якщо поганий – хмаринку, а якщо 50/50 – прикрийте сонечко хмаринкою. Покажіть своїм сусідам, в цілому,50/50, тож посміхніться. Сподіваюсь, що ми зробимо все для того, щоб настрій наш покращився і наприкінці уроку…
Якщо ми візьмемося за руки, посміхнемося один одному, то щастя неодмінно помножиться вдвічі, втричі, в декілька разів.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.
Учитель: У нас сьогодні урок зв’язного мовлення, на якому ми працюватимемо над підготовкою до написання твору: «Яким я уявляю людське щастя?»
Скажіть, діти, а як ви повинні працювати? (відповіді учнів) Які ваші сподівання? Чого чекаєте від нашого уроку?(відповіді учнів) Думаю, що робота на уроці буде корисною, повчальною, цікавою.
УЧИТЕЛЬ: А ще, дітки, ви повинні працювати старанно й уважно. Я пропоную провести вам урок у незвичній формі – досліджень, міркувань і фантастики. Мені хочеться переконатися, що ви надзвичайно талановиті та творчі, і зможете самостійно оцінити свої знання наприкінці уроку.
Тож проведемо психологічний тренінг: (учні читають вголос написаний на дошці текст)
Я – учень. Я – особистість творча. Я не боюся висловлювати свої судження. Помилившись, міркую далі. Шукаю істину. Я хочу знати
Учитель: Проблема щастя хвилює людство з часів його існування та замислення над сенсом буття. І не лише письменники проводять свій життєвий шлях у пошуках цієї філософської категорії. Ми також намагаємося знайти і зрозуміти, що таке щастя і де його знайти?
Дехто вважає, що щастя - то випадковість, несподіванка, яка раптом постукає у двері і наповнить тебе радістю.
Людський розум не може змиритися з таким сприйняттям буття. І якби попередні покоління жили, сподіваючись на диво, то ми донині сиділи в печерах і основною зброєю для нас залишилися б дрючки і каміння. Нашу власну долю і долю одне одного ми повинні творити самі й водночас уміти побачити, що вже до нашого народження попередні покоління подбали про наше щастя.
Тож на нашому уроці ми повинні визначити низку проблемних питань: (звертаємося на дошку, де записані проблемні питання):
ІІІ. Сприйняття нового матеріалу, його осмислення.
Учитель: Дітки, підніміть, будь ласка, руки, хто вважає себе щасливим? Чому?(відповіді учнів) Так, людина народжена для щастя, і вона повинна бути щасливою. Повірте, щастя не за горами й морями, не в царських палатах, а в наших думках, в нашому серці, в любові до ближнього.
Давайте звернемося до тлумачного словника та з’ясуємо значення слова «ЩАСТЯ»
Робота з тлумачним словником сучасної української мови. Київ «АРІЙ» 2007, с.504:
(відповідь учня) ЩАСТЯ – має кілька значень:
ІV. Виконання вправ на застосування і закріплення знань.
1.ҐРОНУВАННЯ : щастя – радість, дружба, любов, гроші, добро, багатство, улюблена робота, наполегливість …
УЧИТЕЛЬ: Мабуть кожна людина задумується над питанням: «Що ж таке щастя?» і намагається знайти відповідь на нього. А й справді, що це таке? Чи щасливі ви? Яким собі його уявляєте? Саме на ці питання ми з вами будемо шукати відповіді.
2. «МІКРОФОН» (відповіді учнів)
УЧИТЕЛЬ: Багатьох письменників також турбувало це питання, вони на прикладі героїв своїх творів намагалися дослідити їх прагнення бути щасливими, задоволеними життям.
Символом нашого уроку є ось ця дивовижна пелюсткова різнокольорова квітка щастя. Давайте на основі прочитаних творів,визначимо, в чому полягало щастя і спробуємо скласти його рецепти. Якою ж все-таки треба бути людиною, щоб відчувати себе щасливою. (Клас ділиться на групи і отримує завдання за конкретними творами: І група – за оповіданням «Скарб» О. Стороженка, ІІ група – новела «Цвіт щастя» Б.Лепкого, ІІІ група – за народними казками).
Узагальнюючи свої розповіді та вислухавши відповіді інших, наприкінці уроку від кожної групи ми чекатимемо кілька рецептів щастя, щоб прикрасити цю квітку. Робота в групах.
УЧНІ: (приблизні варіанти відповідей)
Прощаючи, треба давати поміч слабим, та пам’ятати слова Господа Ісуса: «Щасливий, хто дає, а не той, що бере»
УЧИТЕЛЬ: Тема щастя хвилювала людей у всі часи. Бути щасливою – головна мета кожного з нас. Але як досягти її? Людина повинна знайти своє розуміння щастя.
Учнівські виступи з проблемних питань:
(приблизні докази й тези до висловлювань)
«Найщасливіша та людина, яка потрібна всім»
Якщо людина живе проблемами інших, вона не має часу подбати про власне щастя.
Існує чимало гуманних професій: лікар, вчитель, рятівник, пожежника та ін. Призначення цих людей — рятувати і допомагати іншим, а допомоги потребують постійно. Невже для того, щоб відчувати себе щасливою людиною, достатньо отримати, наприклад, фах лікаря?
Одна людина не може допомогти всім, отже не може бути повністю щасливою.
Висновок: Бути щасливим, значить прагнути бути корисним, не чекаючи на подяку.
«Найщасливіша людина та, яка дає щастя найбільшій кількості людей».
«Щастя — у праці».
Безрадісна, одноманітна праця не може принести щастя. Якщо людина не любить свою роботу — вона нещаслива? Як праця може зробити людину щасливою? Якщо жінка домогосподарка, виховує дітей і не працює, може чи не може відчувати себе щасливою.
висновок: Щасливою людину робить зовсім не престижна або творча робота як така, а перед усім та, в яку людина вкладає свою душу, від якої отримує задоволення.
«Щастя за гроші не купиш»
Існує давня приказка «Не май сто рублів, мав сто друзів». Чи може людина бути щасливою без грошей і нещасною з купою грошей? Жити в постійному стресі за своє багатство: згорить, вкрадуть,згниє… Хіба цей страх може бути сумісним із щастям?
У гонитві за славою ми забули, що за гроші можна придбати: ліжко, а не сон; книги, а не розум; ліки, а не здоров’я; розкіш, а не культуру; прикраси,а не красу; розваги, а не кохання; добробут,а не щастя.
Але гроші є найнеобхіднішою річчю для щастя. Вони дуже важливі в житті людини, але зробити людину щасливою вони не можуть. Все-таки краще добре ім’я, ніж велике багатство.
«Якщо хочеш бути щасливим — будь ним».
Чи можна бути творцем свого щастя? Що для цього треба? Чи все залежить від самої людини, щоб бути щасливою? Людина не може бути щасливою за бажанням, адже на її життя впливає чимало зовнішніх факторів (умови життя, рівень достатку, соціальні кризи, природні катастрофи та ін.) Людина ніколи не відчує себе повністю щасливою, їй завжди бракуватиме чогось.
Висновок:Насправді, для того, щоб відчувати себе щасливою людиною, не потрібно свідомо домагатися цього. Щастя — це відчуття радості, захоплення, відкриття. Воно доступне людині, яка любить життя, уміє бачити красу природи, серце якої завжди відкрито для добра.
УЧИТЕЛЬ: А що говорить народна мудрість про щастя? (презентація саморобної брошури з прислів’ями, їх пояснення)
5.ТВОРЧА РОБОТА. Скласти сенкен, або чотиривірш, або акровірш про щастя.
(для зразка) СЕНКЕН
Щастя,
Чисте, як сльоза. Безгрішне.
Світиться. Усміхається. Манить.
Тягнуться руки до вічності неба.
Веселка.
(Фоном лунає музика, і учитель говорить)
УЧИТЕЛЬ: Якщо ви звернете увагу на дошку, то побачите чарівних птахів, яких із задоволенням намалювали дівчата вашого класу. Вони охоче нам їх продемонструють. (Розповіді дівчат про своїх птахів щастя, чому саме такими кольорами їх намалювали, що вони символізують. )
А які ще існують символи щастя?
ПІДКОВА ЩАСТЯ (учнівські повідомлення) КЛЮЧ ЩАСТЯ
Крилатий вислів «підкова щастя» прийшов до нас із давнини. Підковувати коней почали ще до нашої ери. Спочатку це робили заради краси, тому підкови були золоті або срібні. Коні під час бігу часто їх губили. Знайти таку підкову справді було щасливим випадком.
А як ви вважаєте, чи можна щастя знайти разом з підковою?
2.Людина сама кує своє щастя
Підкова у віруваннях нашого народу здавна посідає особливе місце. Кажуть, що хто знайде ненавмисне підкову, тому вона принесе щастя. Під поріг підкладають підкову, щоб у хаті гроші водились. Щоб люди йшли до хати, то кладуть під поріг дві підкови: одну ріжками до хати, а другу – з хати.
Виступи учнів-представників із кожної групи про рецепти, які вони склали до квітки «Як стати щасливим» (учнівські варіанти можуть бути такими):
Комп’ютерна презентація «Узагальнений образ щастя»
Заключне слово вчителя
Щастя – це вічна дорога земна,
Щастя – це літо, зима і весна,
Щастя – це сонце, злива і сніг,
Щастя – це пісню ділити на всіх,
Щастя – це віра в добро і любов,
Щастя – це музика вільних дібров
Щастя – це друзі і рідний твій дім,
Щастя – це світ, подарований всім
V. Підбиття підсумків уроку.
ПІДСУМОК РЕФЛЕКСІЯ
СИТУАЦІЯ УСПІХУ: Діти, а давайте перевіримо, чи покращився ваш настрій, порівняно з початком уроку
Вправа «Сонечко – Хмаринки»
УЧИТЕЛЬ:
Тепер нам залишається за роботу на уроці отримати оцінки. Для скористаємося КАРТКАМИ самооцінки роботи. КАРТКА самооцінки роботи на уроці
Дата Прізвище .
№ |
Як я працював(ла) на уроці |
Коментар учня |
Оцінка |
1. |
Я повторив раніше вивчений матеріал |
|
|
2. |
Я висловлював нові ідеї |
|
|
3. |
Я плідно працював у парі, виконував письмові вправи |
|
|
4. |
Зможу скласти узагальнюючу розповідь із наведенням прикладів |
|
|
5. |
Настрій на уроці, мої очікування |
|
|
Відомий поет Омар Хайям дав таке визначення щастю: «Щасливий той, хто жив хоч би хвилинку!» отже, саме життя є щастя. Матеріальний добробут дає відчуття задоволення, комфорту, але не щастям. Той, хто бачить щастя в цьому, збіднює своє життя, перетворює його на існування. Відчуття щастя дає людині творчу працю, творчість, мета яких – ствердження ідеалів добра, краси, справедливості.
Розуміння щастя нікому не може бути нав’язано, кожна людина має право на своє уявлення про щастя, кожен вибирає його сам. Щастя – це сама людина, багатство її внутрішнього світу, характер її світогляду, духовність або меркантильність інтересів і потреб.
Проаналізуйте свою поведінку. Не втрачайте людської гідності. Станьте на захист скривдженого. Хай ніколи не осудять вас і не скажуть: «тіло твоє в золоті, а душа в болоті» будьте красивими душею, і хай у ваших грудях б’ється велике серце.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: на основі матеріалу уроку підготуватися до написання твору, дібрати епіграф, цитати, дібрати заголовок, спираючись на тезу «Яким я уявляю людське щастя?»
ПІДГОТОВЧА РОБОТА ДО УРОКУ
Питання:
Висловлювання відомих українських та зарубіжних письменників
Щастя завжди здається маленьким, коли ти тримаєш його у руках, але відпусти його – і відразу зрозумієш, наскільки воно велике і прекрасне.
М. Горький
Єдине справжнє щастя у житті – це жити для інших.
Л. Толстой
Хто дрімає, той щастя не має
Народна мудрість
ЛЮДИНА – коваль свого щастя.
Г. Сковорода.
Наше щастя чи наше нещастя залежить тільки від нас самих
Монтень
ПРИСЛІВ’Я ТА ПРИКАЗКИ ПРО ЩАСТЯ
ТАБЛИЦЯ № 1
Вимоги щодо мовлення під час написання творчої роботи
№ п/п |
Яким повинно бути мовлення |
Яких правил мовлення потрібно дотримуватися |
1. |
Змістовним |
Підпорядковуйте своє висловлювання темі, основній думці; не пишіть зайвого |
2. |
Послідовним |
Стежте за порядком викладу думок |
3. |
Багатим |
Уживайте різноманітні слова і речення: намагайтеся не повторювати тих самих слів і однакових речень |
4. |
Точним |
Використовуйте найбільш точні слова |
5. |
Виразним |
Добирайте слова і вирази, які найбільш яскраво передають основну думку |
6. |
Правильним |
Грамотно пишіть слова, правильно будуйте речення, зазначайте розділові знаки |
ТАБЛИЦЯ № 2 РОЗДУМ ЯК ВИД МОВЛЕННЯ
Тип мовлення |
Основна функція |
На яке питання дається відповідь у висловлюванні |
Будова висловлювання |
РОЗДУМ |
Доведення або пояснення чогось |
Чому предмет чи особа такі? Які причини подій? |
ТЕЗА – АРГУМЕНТ – ВИСНОВКИ |
Поради щодо написання твору-роздуму
Основна частина твору – це безпосереднє розкриття теми. Назва лейтмотивом проходить через увесь текст. Вступ і висновки менші за обсягом ніж основна частина.