Конспект інтерактивного гурткового заняття "Звичаї та обряди українського народу. Лялька - мотанка "Травниця"".

Про матеріал
Лялька – одна з найдавніших народних іграшок, яка сьогодні стає дедалі популярнішим сувеніром і видом рукоділля. Лялька – мотанка - є віддзеркаленням прадавньої культури, традицій і світовідчуття наших пращурів. Вона не лише культурний символ, потужний оберіг і обрядовий атрибут, а й забавка для дітей і дорослих та оригінальний сувенір і прикраса інтер'єру. При мотанні ляльки немає вікових обмежень, їх можуть виготовляти як школярі так і дорослі. Даний конспект інтерактивного гурткового заняття є прикладом SТЕМ - освіти. Адже в ньому тісно поєднані: народознавство, трудове навчання, історія.
Перегляд файлу

КЗ Скалатський будинок школярів

Методичний кабінет

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект

інтерактивного гурткового заняття

на тему: «Звичаї та обряди українського народу.

 Лялька - мотанка «Травниця»».

 

 

 

 

 

                                                    

 

 

                                                    Підготувала

                                                          керівник гуртка

 «Мистецтво нашого народу»

                                                           Костюк Анна Д.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                               2021р.

Анотація.

Лялька – одна з найдавніших народних іграшок, яка сьогодні стає дедалі популярнішим сувеніром і видом рукоділля.

Лялька – мотанка -  є віддзеркаленням прадавньої культури, традицій і світовідчуття наших пращурів. Вона не лише культурний символ, потужний оберіг і обрядовий атрибут,  а й забавка для дітей і дорослих та оригінальний сувенір і прикраса інтер'єру.

При мотанні ляльки немає вікових обмежень, їх можуть виготовляти як школярі так і дорослі.

Даний конспект інтерактивного гурткового заняття  є прикладом SТЕМ - освіти. Адже в ньому тісно поєднані: народознавство, трудове навчання, історія.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета:

 Освітня: вчити дітей мотати ляльку «Травницю», знайомити з історією її появи, обрядами і традиціями нашого народу, збагачувати їх знання про різні види української народної  іграшки;

 Розвиваюча: розвивати образне та художнє мислення, творчі здібності, уяву, моторику рук, естетичний смак;

 Виховна: виховувати працелюбність, акуратність, творчість, відповідальність, милосердя, охайність, любов до рідного краю, до ближнього, до традицій нашого народу, вміння доводити почату роботу до кінця;

Обʼєкт праці: лялька – мотанка «Травниця».

Інструменти і матеріали: клаптики білої та кольорової тканини, синтепух, нитки для обвʼязування, кольорові нитки, стрічки, мереживо, сухі трави, зразки народних ляльок, інструкційна картка послідовності виконання ляльки – мотанки  «Травниці», тиха музика.

Методи навчання:

  • Словесні: бесіда (інформація про техніку виконання виробу),

                  пояснення (послідовність виконання роботи),

                  інструктаж.

  •  Наочні:

                  мультимедійна презентація,

                  демонстрація зразків.

  •  Практичні:  практична робота.
  • Тип заняття: комбіноване.
  • Міжпредметні звʼязки: історія, народознавство, українська література.
  • Тривалість заняття: два заняття по 45 хв.

 

Хід заняття.

 

  • Добрий день, діти!

Обереги – наші прадавні, добрі символи – захисники, знаки віри у вище заступництво. Символи – обереги втілювались у побутових речах, їх шанували, про них складали легенди.

Домашні обереги…

Що означають ці слова?

Це те, що оточує нас із дитинства, до чого ми звикли. Вишитий рушник та вишита сорочка, ікона на покуті та хліб на столі, вʼязка часнику та лялька – мотанка – все це наші обереги, історія нашого народу. Без них важко уявити нашу Україну, саме з оберегів для кожного з нас починається Батьківщина.

Чи є у вас вдома обереги? Якщо є, то які? (Діти дають відповіді)

Молодці!

А чи знаєте ви, що для наших бабусь, прабабусь хрест, молитва, великодня крашанка, віночок, вишита сорочка, рушник, верба, калина, пучечок трави за іконою – були оберегами.

На сьогоднішньому занятті ми помандруємо до витоків народної творчості, до традицій нашого народу.

А щоб заохотити вас до роботи над даною темою складемо Сенкан «Лялька – мотанка «Травниця».

 

Пригадаємо, що Сенкан – це вірш, що складається з пʼяти рядків.

1рядок – слово яке позначає тему (іменник).

2рядок – це опис теми, який складається  з двох слів (два прикметники).

3рядок – дія, повʼязана з темою, складається із трьох слів (це дієслова).

4рядок – фраза, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.

5рядок – це одне слово – синонім до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.

 

  1. «Лялька».
  2. Народна, саморобна.
  3. Оберігає, ароматизує, прикрашає.
  4. Береже таємниці поколінь.
  5. Оберіг.

 

ІІ. Вступна частина. Оголошення теми. Мотивація навчально – трудової діяльності.

Метод «Вікно в історію».

Лялька – мотанка – це один із найдревніших символів, який сотнями і навіть тисячами років супроводжував наших предків. Вона здавна була оберегом в українській родині. Мотанка оберігала і оберігає оселі українців. Мовчазна лялька береже таємниці цілого роду, адже переходить із покоління в покоління.

Мотанку робили із старого одягу – спідниць, вишитих сорочок членів родини. Створюючи ляльку, жінка вкладала в неї щирі почуття. Робили її на щасливу долю, на міцне здоровʼя чи шлюб. Тому вважається, що лялька має сильну енергетику і здатна оберігати, як окрему людину, так і всю оселю. Тому часто її вішали над дверима або ставили навпроти дверей.

Народну ляльку роблять без обличчя, безлика лялька, адже існує повірʼя, що лялька з обличчям могла використовуватися з недобрими намірами. Тому замість обличчя лялька – мотанка має хрест – символ сонця і називається  лялька – берегиня.  Лялька – мотанка асоціюється з добром і позитивною енергетикою та є втіленням добра і лагідності. Ляльку робили з великим старанням, у неї вкладали частинку своєї душі.

В останні часи майстри, що роблять колекційні ляльки, які вже мають не тільки сакрально – обрядове, але і художнє та естетичне значення використовують голку для оздоблення вбрання ляльки, всі інші деталі ляльки – оберегу, дотепер виготовляють без застосування голки.

 

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу:

Сьогодні на занятті ми з вами продовжимо вивчати тему «Народна лялька» та розпочнемо виготовлення ляльки – мотанки «Травниці».

Лялька – мотанка «Травниця» (в основі якої є лікувальні трави, для відлякування злих духів і хвороб, щоб повітря в хаті було більш чистим, а також на добро. Вішали над колискою дитини, ставили біля ліжка хворого.

Розглянемо ароматні трави, які можуть вкладатися в низ ляльки (спідницю) і в мішечки в руках. Наповнюють, як одним видом трав,  так і збором. Мʼята, меліса (гарний сон), чебрець (дихальні шляхи, антисептик), гілочки туї, часник, соснові бруньки (при вірусах взимку), звіробій (неврастенія, головні болі), лаванда (антимікробний засіб, проти молі), душиця (заспокійливе і при ангіні), полин, хвоя, базилік, смородинове листя, шалфей, ромашка, материнка, тощо. Якщо додати одну гвоздику або подрібнену корицю, то можна довго насолоджуватися їх ароматом.

  • Насправді ляльку – мотанку може зробити кожен. Для цього необхідно

лише трішки часу та фантазія. Памʼятайте, лялька зроблена власними руками, значно тепліша та добріша, ніж куплена пластмасова, адже вона наша народна лялька – мотанка.

Демонстрація та аналіз зразка виробу.

Керівник гуртка демонструє зразки і разом з вихованцями аналізує вироби.

Перед початком роботи вправа «Мікрофон».

  • Що означає слово «лялька»? (дитяча іграшка, що має вигляд людини);
  • Який образ виникає у вас при вислові «Лялька – мотанка»? (Іграшка зроблена своїми руками);
  • Поважати свою історію, значить…(знати не тільки історію української держави, а й знати культурну спадщину свого народу);
  • Із чого робили ляльки? (із сіна, кукурудзи, соломи . ниток);
  • Які види ляльок ви знаєте?(Берегиня, Пеленашка, Коляда, Нерозлучники, Травниця);
  • Яка характерна ознака у всіх ляльок- мотанок? (лялька немає обличчя, замість обличчя намотаний хрест);
  • З чого виготовляли ляльку? (клаптики тканини, кольорові нитки, біле полотно, старі вишиванки, мереживо);
  • Для чого виготовляли ляльку – оберіг? (Вона оберігає людину від небезпек і хвороб. Таку ляльку дарували в далеку дорогу, щоб подорожніх супроводжувала удача).

 

Технологічна послідовність виготовлення

ляльки – мотанки «Травниця».

Насамперед, треба налаштуватися на те, що зараз робитимете щось дуже важливе. Це найкращий стан для створення ляльки – оберегу. Для настрою запалимо свічку і ввімкнемо тиху музику.

Підготовка матеріалів:

  квадрат білого кольору (для голови) – 25×25см;

  два квадрати (для грудей) – 10×10см;

  прямокутник білого кольору (для тіла) – 25×50см;

  квадрат яскравого забарвлення (для спідниці) 30×30см;

  трикутник (для хустинки);

  прямокутник (для рук) 8×18см;

  прямокутник білий (для фартуха) 5×10см;

  два квадрати (для мішечків в руках) 8×8см;

  наповнювач (синтепух);

  червона нитка, зелена нитка, біла нитка, мереживо, вишиванка, кольорові стрічки, бісер, голка;

  ароматна суха трава.

 

ІV. Розвиток практичних умінь та навичок. Самостійна робота.

  • Приступаємо до роботи.

Перед початком роботи зверніть увагу на свої робочі місця та пригадаємо правила  безпечної поведінки з ножицями:

  1. Ножиці – це небезпечний інструмент, поводитися з ними треба обережно.
  2. На робочому місці поклади ножиці так, щоб вони не виходили за край стола.
  3. Не тримай ножиці вістрям догори.
  4. Не ріж на ходу. Під час різання не вставай з місця.
  5. Передай ножиці закритими і кільцями вперед.
  6. Під час роботи з ножицями притримуй матеріал лівою рукою так, щоб рука не потрапляла на лінію різання.

У кожного з вас є технологічна карта послідовності виготовлення ляльки – мотанки «Травниця». Починайте виконання поставленого завдання. Памʼятайте, що мотати ляльку потрібно від себе – за рухом сонця.

 

Поетапне виготовлення ляльки.

  1.  На центр квадрата, розміром 25×25см, викласти трохи наповнювача. Скласти білий квадрат по діагоналі, сформувати голівку. Голову фіксуємо білою ниткою. Передня частина голови, тобто лице, повинно бути гладеньким, по – можливості без складок. Беремо нитки для намотування хреста у нас червоні і зелені. Спочатку одним кольором кладемо хрест (кількість витків не парна), а потім іншим кольором по обидві сторони від хреста (кількість витків не парна). Доречі, не бійтеся поправляти нитки, щоб на сакральному хресті вони лягали одна біля одної. Голова готова.
  2. Беремо прямокутник 25×50см і формуємо тіло. Тканину складаємо краями до середини, а потім ще раз на половину, ширина складеної тканини буде висотою тулуба. Далі скручуємо тканину спіраллю. Отриману скрутку тугенько перемотуємо білими нитками, злегка стягуючи.
  3. Примотуємо голову до тулуба білими нитками.
  4. Беремо білу тканину 8×18см, складаємо краями всередину (два рази), підгинаємо краї, формуємо руки і білою ниткою фіксуємо їх.
  5. Примотуємо руки ззаді до тулуба. Примотувати треба навхрест.
  6. На центри малих квадратів 10×10см, викласти наповнювач, сформувати груди. Обвʼязати білою ниткою формуючи груди. Привʼязати груди (кожну окремо).
  7. Беремо квадрат кольорової тканини 30×30см, прошити голкою швом «уперед голка» по контуру (вийде майже коло). Викласти всередину духмяні лікарські трави. Стягнути нитку, але повністю не зашивати. Верхню частину ляльки вкласти в нижню та стягнути до кінця нитку. Обвʼязати декілька разів навколо талії.
  8. Фартушок – невідʼємна частина української ляльки – мотанки. Прикласти тканину 5×10см (фартушок) до талії, лицьовою стороною до обличчя ляльки. Обвʼязати ниткою. Фартушок готовий.
  9. Беремо прямокутник 8×8см, прошити голкою «швом уперед» по контуру (вийде майже коло) наповнити ароматними травами, сформувати мішечки. Привʼязуємо мішечки з ароматною травою до рук.
  10. Ляльку – мотанку «Травницю» закручуємо у хустку, із бісеру нанизуємо намисто, прикріплюємо на шию.

Під час роботи символічним є те, що лялька не шиється голкою, а робиться лише за допомогою ниток чи стрічок, шляхом намотування.

 

V. Узагальнення та систематизація знань і умінь гуртківців.

Рефлексія

  •  Що нового ви дізналися на занятті?
  • З якими видами мотанок ви познайомилися?
  • Чим наповнюється лялька – мотанка «Травниця»?
  • Традиційна лялька робилася без…
  • Лялька – мотанка є не лише іграшкою, а й…
  • З чого виготовлялася лялька – мотанка?
  • Від чого походить назва «Лялька – мотанка»?
  • Чи можете ви власноруч створити захисний оберіг для себе та своєї родини?
  • Які функції виконує лялька – мотанка?

 

  • А зараз давайте створимо незвичайну, тимчасову виставку робіт.(Діти викладають на столі свої вироби)

 

Аналіз виконаних робіт вихованців.

Дитяче журі – керівник гуртка дає можливість вихованцям не тільки оцінити роботу один одного, але й розвивати вміння дітей аналізувати, обгрунтувати свої висновки.

  • Вдома можете самостійно мотати ляльки використавши всю свою фантазію, але  обовʼязково притримуйтеся техніки, про яку ви сьогодні дізналися на занятті.
docx
Додано
10 листопада 2021
Переглядів
1096
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку