Запорізький навчально-виховний комплекс №42
Запорізької міської ради Запорізької області
Корекційно -розвивальне заняття на розвиток емоційно-вольової сфери для дітей дошкільного віку та дітей молодшого шкільного віку, які мають особливі освітні проблеми
Підготувала:
практичний психолог ЗНВК №42
Павлова Олена Миколаївна
Запоріжжя
2020
Хід заняття
Мета: сприяти розвитку та вдосконаленню розумової діяльності, пізнавальної активності та емоційного розвитку. Навчити дитину розуміти свій емоційний стан, виражати свої відчуття, розпізнавати відчуття інших людей через міміку, жести, інтонацію. Розвивати розумові здібності. Прививати навички соціальної поведінки. Розвиток здатності до саморегуляції, вмінь володіння емоційними проявами та навичка ми керування поведінкою відповідно до соціально-моральних норм.
Завдання:
- розвивати навички дитини щодо регуляції власних ємоцій та поведінки;
- сприяти самовираженню в різних видах продуктивної діяльності;
- корегувати вади розвитку емоційно-вольової сфери: недостатній рівень сформованості саморегуляції;
- розвиток уяви навчання прийомам розслаблення;
- учити розуміти і розрізняти основні емоції, вчити розуміти емоційний стан тих, що оточують;
- долати бар’єр психомоторної напруги, сприяти позитивним емоціям;
- розвивати комунікативні навички, логічне мислення, пам’ять, уяву, емоційний інтелект;
- розвивати мілку моторику рук;
- викликати у дітей позитивні емоції.
Цільова група: корекційно-розвивальне заняття розраховане на дітей дошкільного віку та дітей молодшого шкільного віку, які мають особливі освітні проблеми.
Перелік методів та форм роботи, які будуть використовуватись під час занять: ігрові методи, індивідуальні форми роботи. Кожне заняття містить ігрові та дидактичні вправи, рухові ігри-розминки, пальчикова гімнастика, рефлексію.
Дидактичний матеріал: картки до вправи «Емоційний крокодил», картки з обличчям людей, картинки(фото) з зображенням різних емоцій, фарба – гуаш, аркуші паперу А4, кольоровий картон, музичний супровід (збірник спокійної музики), обруч, кольорові олівці, сумка.
1.Привітання. Гра « Ми складаємо сумку» (розвиток механічної пам’яті)
Ведучий пропонує дитині уявити, що зараз літо: пригріває сонечко, радісно щебечуть пташки; настрій у нас веселий, тому що ми всі разом збираємось відпочивати біля річки та складаємо речі до великої сумки.
Ведучий починає розповідь: «Я поклала в нашу велику сумку гребінець», а дитина має повторити вже сказане, додавши свій предмет, наприклад: «А я покладу в сумку гребінець та рушник».
Гра триває доти, доки ряд стає таким довгим, що його не можна відтворити.
2. Вправа « Музика почуттів» (учити розуміти і розрізняти основні емоції та почуття, розвиток уяви)
Пальчикове малювання.
Дати дітям прослухати мелодії Моцарта. Який настрій вони відображають? Опишіть характер образу мелодії, наприклад:
Музика, ніби жива, має свій характер і настрій. Спробуйте зобразити образ почуття, яке викликає у вас мелодія, фарбами на папері за допомогою пальчиків. Це можуть бути різнокольорові лінії, плями, крапки, образи, фігури.
Створюємо ситуацію успіху для малоактивних дітей, заохочуємо, підбадьорюємо їхні намагання.
3. Гра «Емоційний крокодил» (розвиток емоційного інтелекту),(картки з написаними словами емоцій для тих хто вміє читати та картки із зображенням емоцій: радість, сум, подив, злість, страх, сором, цікавість.)(Додаток 1)
У колі учасників, на підлозі чи на столі, покласти картки сорочкою догори. Кожен з учасників групи по черзі обирає картку наосліп, яку інші не бачать, і демонструє дану емоцію МІМІКОЮ, ТІЛОМ, ГОЛОСОМ, РУХАМИ. Учасники групи впізнають і називають емоцію. Хто перший відгадав, той наступний обирає картку. Якщо хтось не знає, як продемонструвати певне почуття, написане на картці, то може відкласти цю картку вбік і взяти іншу.
У цій грі немає переможених, усі ПЕРЕМОЖЦІ! Кожен має змогу у веселій невимушеній атмосфері тренуватися виражати почуття та емоції різними способами та розпізнавати їх в інших людей, розвиваючи емоційний інтелект.
4.Фізкультхвилинка «Кричалки – шепотілки - мовчалки» (розвиток спостережливості, вольової регуляції, уміння діяти за зразком)
Із різнокольорового картону зробити 3 силуети долоні: червоний, жовтий, синій. Це — сигнали. Коли ведучий піднімає червону долоню — «кричалку» —кричати, шуміти; жовту долоню — «шепотілку» — можна тихо пересуватись та шепотітися; на синю долоню — «мовчалку» — дитина повинні завмерти на місці та не ворушитися. (Гра закінчується сигналом «мовчалка».)
5. Вправа «Чарівний обруч» (вчити розпізнавати емоційні стани через міміку, жести, інтонацію).
Дорослий пропонує дітям стати в коло, у центрі якого лежить обруч. Далі пояснює, що цей обруч чарівний і кожен, хто стане в нього перетворюється на веселого цуцика ( злу пантеру, сумного зайчика, здивовану кізочку). Під відповідну музику діти почергово виконують ролі.
6. Пальчикова гімнастика (розвивати мілку моторику рук)
Пальчик-пальчик, де ти був?
Я з цим братом в ліс ходив,
А з цим братом борщ варив,
З цим я кашки скуштував,
А з найменшим заспівав.
7.Вправа «Будівники» (розвиток уяви)
Учасники стають в одну лінію. Ведучий пропонує уявити і показати мімікою та рухами, як передаєш сусіду:
8.Вправа «Підбери риси до обличчя»
Дітям пропонується визначити емоційний стан намальованих героїв та домалювати потрібну емоцію (брови, рот, очі, ніс). Діти зображені без рис обличчя. (Додаток2)
9. Вправа «Тренуємо емоції»
Запропонуйте дітям насупитися, як:
Посміхнутися, як:
Позлитися, як:
Злякатися, як:
Виразити втому, як:
Зобразити:
10. Вправа « Найрозумніший»(розвиток уваги)
Дивлячись на картинку, треба вимовити вголос якнайшвидше кольори, якими написані слова.
11. Релаксація. Вправа на розслаблення «Випечемо піцу».
Релаксація – це зняття психологічної напруги, яке долає стрес шляхом розслаблення. Техніки релаксації застосовують з метою внутрішньої стабілізації, адаптації, сприяння саморегуляції організму – це методи для осіб, які перенесли психологічну травму.
Крім того, у гіперактивних дітей відзначається підвищений рівень м’язової напруги, – особливо в області рук, шиї, обличчя, плечей, грудної клітини і живота. Регулярне виконання малюком релаксаційних вправ допоможе стати йому більш спокійним і врівноваженими, виробить саморегуляцію.
Дітям пропонують встати в коло, один за одним. Дорослий показує перший рух, як починають готовити піцу («треба замісити тісто» погладити по спині потім кулачками «замісити» постукати), діти повторюють. І так поступово (робимо масажні рухи один одному) Це відбувається під спокійну музику.
12. Релаксація «Сухий дощ» (допомагає в регулюванні емоційних станів)
Діти по черзі заходять в чарівний дощик, заспокоюються, загадують свої бажання.
Додаток 1
ЗЛІСТЬ
|
РАДІСТЬ |
ЗАДОВОЛЕННЯ
|
СПОКІЙ |
НУДЬГА
|
ЦІКАВІСТЬ |
СУМ |
ЗДИВУВАННЯ |
СТРАХ
|
СОРОМ |
Додаток 3
Література
1. Ігри та вправи на розвиток емоційно-вольової сфери. http://prolisok.it-we.net/igri-ta-vpravi-na-rozvitok-emocijno%D1%97-sferi, https://vseosvita.ua/library/igri-ta-vpravi-na-rozvitok-emocijnoi-sferi-161124.html, https://dytpsyholog.com/2015/03/09/%D1%80%D0%BE%D0%B7%D0%B2%D0%B8%D1%82%D0%BE%D0%BA-%D0%B5%D0%BC%D0%BE%D1%86%D1%96%D0%B9%D0%BD%D0%BE-%D0%B2%D0%BE%D0%BB%D1%8C%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D1%97-%D1%81%D1%84%D0%B5%D1%80%D0%B8/
2. Емоційний розвиток дитини [Текст] / упоряд. : С. Максименко, К. Максименко, О. Плавник. – Київ : Мікрос-СВС, 2003. – 112 с. 4. Емоційний розвиток дитини // Психологічний інструментарій. – Київ, 2004.
3.Громова Т. В. Страна эмоций [Текст] / Т. В. Громова. – М. : Перспектива, 2002
4.Гра на розвиток емоційного інтелекту «Емоційний крокодил» ПСИХОЛОГ Тетяна Момот, https://dytpsyholog.com/2018/05/28/%D0%B3%D1%80%D0%B0-%D0%BD%D0%B0-%D1%80%D0%BE%D0%B7%D0%B2%D0%B8%D1%82%D0%BE%D0%BA-%D0%B5%D0%BC%D0%BE%D1%86%D1%96%D0%B9%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE-%D1%96%D0%BD%D1%82%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%82%D1%83/
5.Вправа «Підбери риси до обличчя»
6. Вправа « Музика почуттів», журнал Психолог, червень 23-24(407-408) 2010Р.
7. Пальчикова гімнастика https://vseosvita.ua/library/palcikova-gimnastika-dla-molodsih-skolariv-6260.html